Alpha0 | donderdag 4 september 2025 @ 09:14 |
We kunnen de weilanden volbouwen, we kunnen eindelijk eens de grenzen dicht gooien (ook voor arbeidsmigranten) maar nee hoor, we moeten gaan optoppen. Waarom altijd de voor de Nederlander meest ongunstige oplossing??? | |
SnodeSnuiter | donderdag 4 september 2025 @ 09:17 |
2025 be like: optoppen ![]() 2030 be like: wow dit werkte echt gped ![]() 2035 be like: scheuren in constructies en ingestorte gebouwen ![]() | |
inslagenreuring | donderdag 4 september 2025 @ 09:20 |
Het zijn vaak HSB-constructies die er op worden geplaatst. Niet zoveel belasting als metselwerk of beton ![]() | |
saparmurat_niyazov | donderdag 4 september 2025 @ 09:28 |
Ik lees in dit artikel vooral een heleboel lastig te nemen drempels, dus op welke gronden ABN-AMRO hier nou "veel potentie" in ziet is, behalve dan dat het kennelijk qua constructie niet heel moeilijk is, vooralsnog niet enorm sterk onderbouwd.
| |
Dagoduck | donderdag 4 september 2025 @ 09:28 |
Dit is niets nieuws en wordt al jaren gedaan. | |
Nober | donderdag 4 september 2025 @ 09:30 |
Je kunt niet opbouwen tegen de asielinstroom die gewoon doorgaat al bijna 13 jaar lang. https://www.rijksoverheid(...)oom-per-week-in-2025 [ Bericht 90% gewijzigd door Nober op 04-09-2025 09:35:31 ] | |
Dagoduck | donderdag 4 september 2025 @ 09:34 |
67.000 van de 100.000 potentiële optopwoningen kunnen door woningcoörporaties worden gerealiseerd, dan heb je die problemen met vve of toestemming van alle bewoners niet. Een parkeernorm is ook maar een beleidsregel en is voor iedere plaats, wijk, buurt verschillend. Hoeft niet overal een probleem te zijn. En waarom heeft ie het over vrijwilligers, alsof je normale woningbouwprojecten even met vrijwilligers doet? ![]() Optoppen kan gewoon een deel van de oplossing voor het woningtekort zijn. Het is niet dé oplossing. | |
Horzula | donderdag 4 september 2025 @ 09:37 |
Dit is een hele zwakke oplossing die verkeersproblemen alleen maar erger maakt. Volgens mij geven ze hier nu toe dat ze eigenlijk zelf geen behoorlijke oplossing hebben. Heb dit al eerder gehoord (-+ 15 jaar geleden) en toen kwamen er wel een paar gebouwen met één hooguit twee (lichte) verdiepingen erop, maar het is nooit doorgezet. Dus ik denk nu, dat dit ook weer 'vergeten' wordt. | |
Isdatzo | donderdag 4 september 2025 @ 09:41 |
Veel potentie om geld te verdienen voor ABN. Wat dacht jij dan? | |
inslagenreuring | donderdag 4 september 2025 @ 09:48 |
Overigens "weilanden volbouwen" lijkt leuk. Ruimte zat he, bouwen! Maar de basale infrastructuur als riolering, water, elektriciteit, internet, moet er ook komen. Daarnaast kunnen we niet bouwen op gasleidingen, onder hoogspanningskabels, in geluidscontouren van grote wegen,spoor of zware industrie. Is er de factor bodemvervuiling en natuur. Zit je met waterhuishouding. Weilanden volbouwen is ongelooflijk populistisch. De meest reële woningbouwlocaties liggen allang op tafel. Alles wat daarbij komt moeten we gewoon genoegen nemen met een of meerdere kanttekeningen. | |
TAmaru | donderdag 4 september 2025 @ 10:23 |
De enige oplossing voor Nederland is: op korte termijn hoge woontorens in weilanden laten bouwen door Chinese firma's met Chinese werknemers. Er zullen hele nieuwe steden moeten verrijzen in weilanden, woontorens waar 10.000 mensen per toren in kunnen en dan 10 daarvan naast elkaar ... er zijn gewoon geen andere opties meer. | |
torentje | donderdag 4 september 2025 @ 10:31 |
Beter en effectiever is het als men de mannen met een hoge testosteronspiegel verplicht om een condoom te gebruiken. | |
Horzula | donderdag 4 september 2025 @ 10:37 |
Vooral ook de wegen en de chronisch te kort schietende parkeergelegenheid. Daar wordt nou nooit aan gedacht. Toen ik nog Bouwkunde studeerde in 2003 - 2008 waren er 'brilliante' plannen om het auto-gebruik terug te dringen door 'te weinig' parkeerplaatsen in een nieuwbouw wijk te ontwerpen. Nu zitten we met de gevolgen daarvan. | |
Alpha0 | donderdag 4 september 2025 @ 10:53 |
Persoonlijk kan ik me goed ergeren aan 'woonerven'. Ik wil gewoon een normale straat met een normale stoep ernaast. | |
SnertMetChoco | donderdag 4 september 2025 @ 11:04 |
Ben je lekker mee dan als je flink in de buidel getast hebt om op de bovenste verdieping te kopen. Krijg je ineens bovenburen. | |
Horzula | donderdag 4 september 2025 @ 11:06 |
Zijn die niet van de jaren zeventig/tachtig? Een meer recente ergernis is het soort van pleinen waar alle soorten verkeer 'leuk' door elkaar mogen fietsen en rijden (liefst niet op een herkenbaar fietspad). Zijn ze nu ook alweer op terug gekomen. Een stel ijdele stedenbouwkundigen die klaarblijkelijk het uiterlijk van hun ontwerpen belangrijker vonden dan de verkeersveiligheid. Is men ook al op teruggekomen. | |
blomke | donderdag 4 september 2025 @ 11:33 |
Algemeen sla ik jou en je bijdragen hier, zeer hoog aan, maar ik neem aan dat dit sarcastisch is bedoeld? | |
blomke | donderdag 4 september 2025 @ 11:35 |
Want? Ik heb m'n jeugd in "een normale straat met een normale stoep ernaast" doorgebracht. Dat was allesbehalve enerverend. | |
blomke | donderdag 4 september 2025 @ 11:37 |
Ja klopt. Iets met afwisselend bouwen. Op zich ben ik groot voorstander van het beperken tot 30km/uur voor gemotoriseerd verkeerd d.m.v. drempels e.d.. Maar het gevolg was/is vaak, dat fietsers in de knel kwamen door de duwende auto's op de gemeenschappelijke ruimte. | |
Dagoduck | donderdag 4 september 2025 @ 12:06 |
Je hebt het over zogenaamde 'shared space'-inrichtingen. Die kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor bepaalde vraagstukken (vraagstukken m.b.t. aantrekkelijkheid en sociale interactie in de ruimte). Het is echter een concept van ontwerpen en geen knip en plak-oplossing die overal werkt, er moet per locatie gekeken worden of en op welke manier het mogelijk is. Op locaties (kruispunten) waar gemeentes een verkeersprobleem wilden oplossen werkt het niet. Dat moet opgelost worden door het hele netwerk en routering rondom de locatie aan te passen, niet door er een plein met weinig verkeersborden en wegmarkering van te maken. Daar is men inderdaad op teruggekomen. Shared space werkt het beste als de verkeersstromen in aantallen gelijkwaardig zijn, dus evenveel auto's als fietsers als voetgangers. Verder is een shared space een verblijfsgebied, geen verkeersgebied. Het gevoel van veiligheid mag bij traditionele kruispunten dan wel groter zijn maar de daadwerkelijke veiligheid hoeft dat niet te zijn (mits een shared space op de juiste locatie is uitgevoerd). Maar ik ga off-topic. Edit: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Shared_space | |
DrDentz | donderdag 4 september 2025 @ 12:20 |
![]() Zou je niet zoiets in Almere kunnen zetten, heb je meteen ruimte voor duizenden woningzoekenden | |
Dagoduck | donderdag 4 september 2025 @ 12:24 |
Het is wel grappig hoe dat werkt. De banken willen iets weer onder de aandacht brengen en daardoor is het nu in het nieuws (het is geen nieuws). Afgelopen jaren is het vaker onder de aandacht gekomen, maar misschien minder in de landelijke media en meer in de vakbladen. Vorig jaar is er nog een rapport van het ministerie over verschenen: https://www.rijksoverheid(...)ijke-aanpak-optoppen NOS/Nieuwsuur - 'Optoppen' als oplossing voor de woningnood? 'Alleen nog de buren overhalen' 25 september 2022 NOS - Meer bewoners in één woning, bouw extra etage en 'mini-huis' in strijd tegen woningnood 17 mei 2023 NU.nl/ De Volkskrant - Ook woningproductie door splitsen en optoppen gebouwen gaat traag 10 februari 2025 | |
quo_ | donderdag 4 september 2025 @ 13:05 |
Toe maar weer jij vuile racist. Hoe durf je het aan om dit zo maar in het openbaar te beweren? Want een woningtekort dat jaarlijks met 25.000 oploopt heeft geen enkele relatie met de jaarlijkse instroom van 40 a 50-duizend kansenparels. | |
mackinac | donderdag 4 september 2025 @ 13:08 |
![]() Wie wil dit nou niet. Gewoon optoppen die handel. | |
DeVerzamelaar | donderdag 4 september 2025 @ 13:20 |
De zorgwekkende demografische ontwikkeling moet vooral blijven doorgaan natuurlijk. Zolang de kansloze import van asielmigranten blijft doorgaan is het bouwen van woningen een gevecht tegen de bierkaai. | |
torentje | donderdag 4 september 2025 @ 13:27 |
Men kan beter mannen met een hoge testosteronspiegel verplichten om condooms te gebruiken, dan zijn er ook niet zoveel woningen nodig. | |
ieniminimuis | donderdag 4 september 2025 @ 13:27 |
Denk je lekker rustig op de bovenste verdieping te wonen, huppa mag je zo nog even in de verbouwherrie en de bovenburenherrie gaan zitten. Lekker. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 4 september 2025 @ 13:28 |
Die gaan dus altijd tegenstemmen. | |
RM-rf | donderdag 4 september 2025 @ 13:37 |
De feitelijke cijfers: https://ec.europa.eu/euro(...)g/2024/02/index.html Type of housing, 2023 (as % of the total population) Netherlands: House: 79.4% Flat: 18.4% EU average: House: 51.7% Flat: 47.7% Nederland staat bijna bovenaan met het percentage Huizen tov Flats/Appartement-woningen... enkel Ierland heeft nog minder Flats/Appartements. Enerzijds is nederland dus een ongekend verstedelijkt gebied, maar het percentage Flat-woningen is bijna het laagste van de hele EU. Juist als mensen klagen over te weinig individuele woonruimtes en het 'geen woning kunnen vinden' is het natuurlijk nonsens om eindeloos vrijstaande of rijtjes-woningen te willen bouwen.. dat is en zeer kostbaar, maar vermoedelijk zorgt het vooral voor het 'verstoppen' van de woningmarkt... bv is er een grote groep ouder wordende mensen waarvan bv de kinderen al uitgetrokken zijn, die nu in een eigenlijk veels te groot woonhuis wonen.. zulke mensen zijn bv veel beter op hun plaats in gewoon een senior-vriendelijk appartement, mogelijk zelfs met extra faciliteiten en hulp-mogelijkheden.... als dit breder beschikbaar is (ook goedkoper dan nu, bv senio-appartmenten zijn nu relatief duur door de hoge vraag en de lage beschikbaarheid) komen de rijtjeshuizen of vrijstaande huizen waarin die senioren nu wonen en die hen te groot zijn, vanzelf weer vrij op de markt. | |
Basp1 | donderdag 4 september 2025 @ 13:43 |
Tja het huisje boompje beestje is nogal ingeburgerd hier. Als we ook zien hoe in het algemeen in woon topics erg denigrerend over appartementen geluld wordt is het ook weer een typisch sentiment wat mensen verspreiden. En idd zet in elke grote stad een paar gestandaardiseerde flatblokken neer om de woningnood snel te verminderen nee elke stad moet natuurlijk wel elk flat uniek ontwerpen waardoor ieder nieuwbouw woning ook weer extra ontwerpkosten erbij krijgen.. Kijk naar de wijken uit de jaren 70 in heel Nederland overal dezelfde type drivein woningen iedereen was blij met woonruimte.. | |
Havermout2 | donderdag 4 september 2025 @ 13:48 |
Dat is niet zo vreemd, aangezien Nederland van oorsprong een moerasdelta is. Hoogbouw is op deze ondergrond dan ook erg kostbaar. Als we als land echt de hoogte in willen bouwen, zouden we de Randstad moeten opgeven, de bevolking in Twente en Limburg concentreren en daar opnieuw beginnen. | |
ieniminimuis | donderdag 4 september 2025 @ 13:54 |
Men is ook veel te sterk gehecht aan de tuin de luchtplaats | |
Alarmonoff | donderdag 4 september 2025 @ 14:03 |
De bank weet het best | |
SymbolicFrank | donderdag 4 september 2025 @ 14:12 |
Dat optoppen gaat absoluut (totaal niet) werken. Als zelfs de bouw van een dakkapelletje vaak al reden genoeg is voor buren om te gaan klagen, krijg je daar helemaal geen bouwvergunning voor. "Mijn uitzicht! Wat doe je!" De gemeente heeft de mankracht ook niet om al die aanvragen te verwerken. Het is gewoon een ideetje van de banken om meer hypotheken weg te kunnen zetten. | |
RM-rf | donderdag 4 september 2025 @ 16:06 |
Heb je die kul-bewering nu zelf ter plekke eventjes verzonnen? ![]() Wat zeggen de cijfers? Een studie van de Society of Chartered Surveyors Ireland (SCSI) en Trinity College Dublin vergeleek de kosten van de bouw van een blok van 39 appartementen (7 verdiepingen) in tien Europese steden: Amsterdam: ¤ 1.824 per m² Ter vergelijking: Zürich: ¤ 2.866/m² (duurste) Dublin: ¤ 2.363/m² Manchester: ¤ 2.305/m² Stockholm: ¤ 2.298/m² Glasgow: ¤ 2.183/m² Birmingham: ¤ 2.157/m² Brussel: ¤ 1.804/m² Belfast: ¤ 1.768/m² Tallinn: ¤ 1.367/m² (goedkoopste) gemiddelde: ¤2,057/m² Deze cijfers omvatten zowel ‘harde’ bouwkosten (materiaal, structuur) als deels wat ‘zachtere’ kosten zoals professionele vergoedingen en belastingen — maar exclusief land en financiering. Bouwen in van een 7-verdiepingen appartmentenblok voor 39 woningen in Amsterdam is gewoon helemaal niet extreem duur, zelfs een stuk goedkoper dan in veel vergelijkbare europese steden. De betreffende studie: https://www.tcd.ie/media/(...)ing-Homes-Report.pdf | |
Basp1 | donderdag 4 september 2025 @ 16:16 |
Leuk onderzoek maar dan zouden nieuwbouw appartementen van 100 vierkante meter in amsterdam voor 190.000 gerealiseerd kunnen worden terwijl deze nu voor gemiddelde 8500 per vierkante meter dus 850.000 in de markt gezet worden en we de projectontwikkelaars steen en been horen klagen dat ze geen winsten kunnen maken.. ![]() | |
Vallon | donderdag 4 september 2025 @ 16:51 |
Naast optoppen zijn uitplinten, aanplakken en eerder splitsen; een nieuwe investeringskans om nog meer geld te kunnen slepen uit een reeds bestaande vierkante meter zonder dat die investering zelf daarvoor bijdraagt aan kosten voor de bestaande infrastructuur die door de verdichting nog zwaarder zal worden belast. Het probleem is niet alleen straatje of wijkje erbij maar ook dat voorzieningen er in voldoende mate tbv leefbaarheid voor aanwezig (gaan) zijn. Natuurlijk zal iemand in de fase van wanhopig op zoek naar whatever woonruimte daar zelf - nog - weinig prioriteit van maken. Hetzelfde geldt ook voor optoppen, door (constructie)eisen gemakshalve aan te passen men ineens één of zelfs meerdere etages op een bestaand (soms al eerder opgetopt of onderkelderd) gebouw zou kunnen gaan kwakken. | |
voetbalmanager2 | donderdag 4 september 2025 @ 16:58 |
Je kan altijd nog bezwaar aantekenen. | |
theunderdog | donderdag 4 september 2025 @ 17:03 |
Het is hier al een paar keer aangeven. Maar inderdaad. Als je niet doet aan de demografie (immigratie), kun je optoppen tot je je dooie oma in de hemel een high five kan geven. | |
Straatcommando. | donderdag 4 september 2025 @ 17:05 |
Daar waar mogelijk natuurlijk een zeer effectieve manier om meer woonruimte te creëren, maar dit zal wel met drang en dwang gaan en dat kan alleen maar verkeerd afgelopen. Overigens hoor ik (hoopgevend) veel over nieuwe woningen, maar precies niets over mobiliteit. Die mensen rijden allemaal auto/moeten met het ov. | |
rutger05 | donderdag 4 september 2025 @ 17:14 |
Alleen als het niet lelijk is, geen enkele afbreuk doet aan historische gebouwen en niet voor overlast daarna zorgt voor de huidige bewoners. | |
Vallon | donderdag 4 september 2025 @ 17:15 |
Wat men nog kan toevoegen is: (time)sharing waarbij een woning door meerdere huishoudens intensiever wordt bewoond. Huishoudens hebben dan een eigen slaapkamer(bed), delen de verdere gemeenschappelijke voorzieningen met op de voordeur de roostertjes wie wanneer de keuken, badkamer en wc heeft/doet. | |
Ivo1985 | donderdag 4 september 2025 @ 17:36 |
Woonerven zijn, mits goed uitgevoerd, ideaal. Nauwelijks geluidsoverlast van verkeer. Geen ruimte verspilling doordat in een woonerf niet elke verkeersstroom zijn eigen ruimte nodig heeft en kinderen kunnen veilig over straat. | |
SymbolicFrank | donderdag 4 september 2025 @ 17:38 |
Als we nou gewoon eens beginnen met gezellige wooncomplexen voor ouderen, dan zijn we meteen een heel eind uit de brand. Daar kunnen eventueel ook oude kantoorpanden voor gebruikt worden of plaats voor maken. En met zo'n complex is het ook geen probleem een winkeltje en eetgelegenheid in het pand zelf te zetten. Een goede aansluiting op het OV is dan wel heel wenselijk, wel overal met goede liften en gelijkvloers. Daar schort het nu nog vaak aan. | |
Ivo1985 | donderdag 4 september 2025 @ 17:38 |
Bij optoppen van appartementen zal voor de meesten de fiets en het bestaande OV netwerk inderdaad een prima optie zijn. De meeste appartementencomplexen staan namelijk niet in afgelegen gebied maar in steden met woonwijken vol voorzieningen en daaromheen bedrijventerreinen vol werkgelegenheid. | |
SilverMane | donderdag 4 september 2025 @ 17:40 |
Kansloos plan. | |
Ivo1985 | donderdag 4 september 2025 @ 17:40 |
Als jij de kavel gratis aanlevert dan kan dat inderdaad. Succes met het vinden van mooie kavels in Amsterdam die een prijs hebben van maximaal 6,5 ton per toegestaan appartement van 100m² | |
SymbolicFrank | donderdag 4 september 2025 @ 17:41 |
Ik denk trouwens dat het belangrijkste probleem is, dat veel mensen en gemeentes helemaal niet gebaat zijn bij een overschot aan woningen, omdat dan (zeker met de afbouw van de HRA) de prijs weer omlaag gaat. Zeker huiseigenaars en verhuurders rekenen zich graag rijk. | |
Toefjes | donderdag 4 september 2025 @ 17:42 |
Helemaal mee eens. Ik zou desgewenst mijn huis verkopen als ik 55 of 60 ben hoor. Dan is de oudedagsvoorziening ook gelijk veilig gesteld. | |
Ivo1985 | donderdag 4 september 2025 @ 17:42 |
Heerlijk voor die mensen. Eindelijk een halvering van de stookkosten zonder eigen investering! | |
KareldeStoute | donderdag 4 september 2025 @ 17:59 |
Op zich best een interessante optie. Zeker als hier gelijk verduurzaming van het hele complex aan gekoppeld wordt (met die extra laag kan de onrendabele top mooi gedekt worden). Natuurlijk zijn er ook allerlei praktische problemen maar als we de problemen op de woningmarkt op moeten lossen is er niet één alomvattende oplossing aanwezig en dan kan dit prima een onderdeel vormen. | |
Ivo1985 | donderdag 4 september 2025 @ 18:53 |
Precies. Eén oplossing bestaat niet. Al vaker door mij gemeld kan in de eindeloze rijtjeshuis-wijken ook wel hier en daar wat aan woningen gesplitst worden. Geen halve straten. Maar maximaal 1 op de 10 gezinsoningen huizen per straat. Op de begane grond 3m aanbouwen en op die aanbouw een balkon/dakterras voor de bovenwoning. Ga eens uit van een corporatiewoning met een voetafdruk van ca 5x8m, standaard 2 woonlagen + zolder. Met de uitbouw wordt de benedenwoning dan ongeveer 50m2 (hele begane grond is 55m2, maar gaat een stukje af voor de gezamenlijke entree). Dus prima voor 1 of 2 ouderen. En de bovenwoning wordt dan 40m2 + zolder. Zet op die zolder een flinke dakkapel en je hebt zo'n 60-65m2 woonruimte. Prima voor starters, gezin met één kindje of een gescheiden ouder die niet fulltime de kinderen in huis heeft. Lost zoiets het woning probleem op? Nee natuurlijk niet. Maar het levert wel extra woonruimte op en niet minder belangrijk: het maakt lokaal woningaanbod wat gevarieerder. | |
KareldeStoute | donderdag 4 september 2025 @ 19:06 |
Ik ken hier in de stad best wat voorbeelden waarbij afgelopen decennia (sociale) woningen zijn samengevoegd tot grotere woningen die toen beter in de markt pasten. Dat proces hier en daar terugdraaien biedt best een interessant perspectief. | |
AchJa | donderdag 4 september 2025 @ 19:10 |
![]() | |
Alpha0 | donderdag 4 september 2025 @ 19:11 |
Het is een R A M P. Maar dat is niet erg, het gaat er om dat er ruimte moet zijn voor beide visies. | |
Wienerschnitzels | donderdag 4 september 2025 @ 19:25 |
Dat was toch Hugo de Jonge zijn plan al? https://www.rijksoverheid(...)n-woningen-van-start | |
Basp1 | vrijdag 5 september 2025 @ 06:42 |
Juist bij hoogbouw verwacht je dat de kavelprijs per appartement in dat gebouw stukken minder is omdat er zoveel gestapeld wordt. ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 5 september 2025 @ 07:30 |
Leer prijsbeleid voor kavels in Nederland kennen.... | |
Basp1 | vrijdag 5 september 2025 @ 07:33 |
Vertel het publiek dan eens hoe dat werkt. | |
blomke | vrijdag 5 september 2025 @ 08:10 |
Hoe meer woningen erboven, des te hoger de m2 grondprijs. Het maakt dus niet zoveel uit of je er een eengezinswoning of een flat op neer plempt. | |
Horzula | vrijdag 5 september 2025 @ 13:24 |
Ik ben er -vooral sinds mijn langdurige verblijf in Duitsland- op tegen. Wat ik ervan gezien heb (in Hoofddorp en achter het Centraal Station van 020) geeft stedebouwkundigen een slechte naam. Als die 'slimmeriken' deze problematiek net zo goed op proberen te lossen als die 'shared spaces' dan zie ik het somber in. | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 13:28 |
Bijna al die appartementen zijn 4 hoog, bij 5 hoog moet er verplicht een lift inzitten, veel succes. Overigens woon ik zelf in zo een appartement op 4 hoog, zelfs als ze me 2 ton zouden geven mogen ze opbokken. | |
KareldeStoute | vrijdag 5 september 2025 @ 13:31 |
Je kan het ook anders zien. Die extra bouwlaag maakt het mogelijk om ook voordelig een lift te plaatsen en het hele complex een paar energielabels omhoog te helpen. Dan profiteert het hele complex een beetje mee. Dat soort voorwaarden zou men altijd moeten stellen. | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 13:35 |
Je kunt bij dit soort appartementen niet zomaar even een lift bouwen, daar is geen ruimte voor, daarnaast vergeten mensen wel eens dat een lift bij een VVE al snel voor 100 euro per maand aan servicekosten komt. | |
Horzula | vrijdag 5 september 2025 @ 14:03 |
In Duitsland is dat allemaal niet. Daar bouwden ze gerust die etagebouw één à twee verdiepingen hoger, al zijn de trappen vast minder stijl. Maar in Nederland was het altijd wel verplicht | |
blomke | vrijdag 5 september 2025 @ 14:32 |
Ook niet aan de buitengevel er tegen aan? Dat laat je dan door de toplaag ophoesten. Denk btw dat die 100, afhankelijk is van het aantal leden/bewoners. Hoe meer zielen .... | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 14:36 |
De stoep is hier net 1.5 meter breed, zeker bij appartementen in Amsterdam of een andere stad met vooroorlogse gebouw gaat dit van je levensdagen geen goed plan zijn. sterker nog ik denk dat afbreken en opnieuw bouwen nog goedkoper is. | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 14:38 |
dat geklooi aan bestaan de gebouwen dat is niet goed beter nieuwe gebouwen bouwen , ruimte zat in nederland | |
blomke | vrijdag 5 september 2025 @ 14:47 |
Wat ik in A-dam heb gezien, warende straten en trottoirs toch behoorlijk breed. Althans, buiten het centrum en de grachten, | |
Horzula | vrijdag 5 september 2025 @ 14:50 |
Van wie is het, wie krijgt het in haar/zijn/genderella bezit en hoe wordt dat geregeld? | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 14:54 |
raar gedoe, gaat toch nieuw bouwen buiten het dorp | |
Horzula | vrijdag 5 september 2025 @ 14:57 |
Liever niet zomaar en de z.g. Witte Schimmel was dertig jaar terug al een probleem. | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 14:59 |
Nou ja, dit is bijvoorbeeld onze straat, best wel kenmerkend, voor veel stukken tussen het Centrum en de Ring: https://maps.app.goo.gl/m9ADKX8HupHrqtKh8 Daarnaast zit je ook nog eens praktisch dat die lift dan voor die ramen langs moet. Wat een andere uitdaging is dat de meeste grote VVEs hier allemaal maar deels van de Corporaties zijn, meestal 40% corporatie, 60% particulier. En zelfs als je een meerderheid krijgt verwacht ik nog wel wat rechtzaken van de bewoners op 4 hoog (zoals ik), ik heb echt geen zin om 2 jaar in een puinzooi te zitten, en ik heb ook bewust gekozen voor de bovenste verdieping. | |
Dagoduck | vrijdag 5 september 2025 @ 15:00 |
Amsterdam is eigenlijk een geval apart want veel andere mogelijkheden zijn er niet. Verkeerslichten gaan voetgangers en fietsers daar toch niet voor wachten, de aantallen zijn te groot. Een fietsverbod zou nog kunnen maar het is een kruispunt van aanzienlijke fietsroutes. Ongelijkvloers dan maar. ![]() Wat is het adres van de shared space in Hoofddorp? Edit: Shared space is ook een concept van het betrekken van de omgeving bij het ontwerp. Dat is in Amsterdam ook niet het geval, het is puur een praktisch stenen verkeersplein. Een verblijfsomgeving is dat directe shared space-punt ook niet. | |
KareldeStoute | vrijdag 5 september 2025 @ 15:00 |
Vooroorlogs is inderdaad ingewikkeld. Maar er zijn ook vele duizenden van dit type appartementencomplexen uit je jaren 50-70. En dan is het perspectief plots best anders. ![]() | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 15:02 |
Maar dat zijn juist vaak appartementen waar het zou lonen om echt af te breken en dan gewoon 10 hoog neer te zetten, goed voorbeeld is Amstelveen, daar stikt het er van. | |
Cockwhale | vrijdag 5 september 2025 @ 15:02 |
Haha banken haha. | |
Horzula | vrijdag 5 september 2025 @ 15:05 |
Burgemeester van Stamplein. | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 15:11 |
zulke flats zit geen lift in en dan moet de topbewoner 5 verdiepingen lopen | |
KareldeStoute | vrijdag 5 september 2025 @ 15:14 |
Die lift kan je dus prima bouwen van de opbrengst van die extra laag. Dat was precies het punt… | |
Basp1 | vrijdag 5 september 2025 @ 15:14 |
Hoe mee zielen hoe meer liften. ![]() In het gebouw waar ik woon met 16 verdiepingen en 16 appartementen per verdieping zitten 4 liften.. | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 15:14 |
aan de buitenkant?? ik vin het gepruts | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 15:19 |
Ik denk dat je dat zwaar overschat, een lift bouwen in een bestaande constructie is een enorme klus en erg kostbaar. | |
KareldeStoute | vrijdag 5 september 2025 @ 15:23 |
Daarom bouw je die net naast de bestaande constructie ![]() | |
raptorix | vrijdag 5 september 2025 @ 15:27 |
Ja daar wel, maar dan je dus wel een galerij hebben. Overigens zijn ze in Amsterdam al vrij in detail bezig om te kijken waar ze bij bestaande bouw dit soort zaken kunnen toepassen. Helaas zie ik in de plannen ook veel openbare ruimte opgeofferd worden, dat lijkt me echt een heel slecht idee, stap dan liever af van het gezeik over uitzicht en bouw nou eens wat grotere torens. | |
blomke | vrijdag 5 september 2025 @ 17:23 |
Allemachtig, dat zijn 44 = 256 woningen? Hoeveel lozen jullie op het riool? | |
blomke | vrijdag 5 september 2025 @ 17:24 |
Binnen de grachtengordel? | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 17:46 |
Amsterdam heeft ruimte genoeg Amsterdam Noord, mooie locatie voor Amsterdam Beach, is een godsvermogen waard die locatie Aan de overkant ligt Almere Duin , met fiets over de fietsbrug naar de overkant Daar kan een soort Dubai komen een aanvulling op toeristen stad Amsterdam wereldwonder voor Nederland Amsterdam moet groot gaan denken,. tijd voor een andere gemeente raad [ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2025 20:49:11 ] | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 20:03 |
Optoppen![]() | |
ACT-F | vrijdag 5 september 2025 @ 20:05 |
Chinese aannemers zoeken nog nieuwe opdrachten. | |
ACT-F | vrijdag 5 september 2025 @ 20:10 |
Ouwe meuk. De sloopkogel ertegenaan en gelijk optoppen met 20 verdiepingen. | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 20:17 |
juist , plat die ouwe zooi staat veel te veel van die ouwe troep kunnen ze nieuwe flat van arme mensen aansluiten op een D66 monopolistische warmte centrale met Italiaans afval [ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 00:17:12 ] | |
Beathoven | vrijdag 5 september 2025 @ 20:38 |
2036 be like: boeiend. Empathie is toch al lang de deur uit. | |
Vallon | vrijdag 5 september 2025 @ 23:08 |
Kwestie van de sterkteberekeningen en belasting(s)formules oprekken en daarmee doorgaan totdat blijkt dat dit een slecht plan was. Er is natuurlijk een marge die er niet voor niets was. Maar goed tegen die tijd kan men de optopaffaire tegemoet zien. | |
michaelmoore | vrijdag 5 september 2025 @ 23:11 |
Groen Links plan willen er ook een bos bij waarschijnllijk , met voedselbos beter dat ze wat minder gemeentelijke ketamine snuiven daar [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 00:15:57 ] | |
raptorix | zaterdag 6 september 2025 @ 02:50 |
Nou laat dat spul maar staan, maar daarbuiten wel graag, al mogen ze van mij die oude meuk best plat gooien. | |
raptorix | zaterdag 6 september 2025 @ 03:10 |
Heel Markermeer is Natura 2000 gebied, en hele stukken in de buurt van Noord ook. | |
michaelmoore | zaterdag 6 september 2025 @ 06:33 |
Noord is gewoon weiland , het markermeer blijft markermeer Tweede kamer wil het wel , - Amsterdam wil het niet ( Nog Niet) https://www.parool.nl/ams(...)lijk-noord~ba06e17d/
[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 07:11:51 ] | |
Basp1 | zaterdag 6 september 2025 @ 07:25 |
Net zoveel als 256 woningen die met een gemiddelde kavel grote van 132 m2 toch wel 33.792 m2 aan ruimte innemen vs de 5000 m2 grond van deze flat. Dan moeten we het ook niet vergeten het asfalt rioolbuizen voor al die normale huizen wat veel meer is. ![]() | |
blomke | zaterdag 6 september 2025 @ 09:23 |
![]() | |
Basp1 | zaterdag 6 september 2025 @ 09:28 |
1 buis en 1 straat naar 1 gebouw op 6000 vierkante meter eigen grond vs meerdere straten maken met dus veel buizen veel asfalt naar 256 gebouwen op 38.000 vierkant meter eigen grond. | |
blomke | zaterdag 6 september 2025 @ 09:34 |
Buizen zijn toch niet van asfalt? | |
Basp1 | zaterdag 6 september 2025 @ 09:42 |
Nee dat zijn de straten de veel extra infrastructuur die je nodig hebt om woonwijken met rijtjeshuizen te ontsluiten en voorzien van gas water en licht vs een flatgebouw. | |
michaelmoore | zaterdag 6 september 2025 @ 11:51 |
ze moeten gewoon nieuwe steden bouwen en niet zo rommelen Jetten ziet mogelijkheden voor veel monopolistische warmtecentrales in 10 nieuwe steden met Italiaans afval Ieder huis op het Italiaans afval verwarmen, joepie [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 06-09-2025 12:04:39 ] | |
blomke | zaterdag 6 september 2025 @ 12:32 |
O op die manier. Ging mij om de afvoer via het riool (procestechnoloog he): hoeveel gaat erdoor en wat zit erin. |