abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218661789
quote:
Kabinet overweegt toestaan pepperspray na dood Lisa

Het demissionaire kabinet overweegt het gebruik van pepperspray te legaliseren, zodat meisjes en vrouwen zich beter kunnen verdedigen. Dat zei minister Van Weel van Justitie in een Kamerdebat naar aanleiding van de gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa twee weken geleden.

Van Weel erkende dat pepperspray, dat in een aantal Europese landen wel is toegestaan, hoogstens symptoombestrijding is. "Maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die graag de beschikking hebben over iets om zichzelf te kunnen verdedigen." Hij wil gaan kijken of pepperspray wellicht "op een simpele, snelle manier" gelegaliseerd kan worden.

Veelkoppig monster
Volgens de minister is geweld tegen vrouwen een "veelkoppig monster" dat op allerlei terreinen moet worden bestreden. Maar hij benadrukte dat er "niet één actie is om het veiliger te maken. Het is complex". Hij wees onder meer op straatintimidatie en onveilige viaducten en stations.

GroenLinks-PvdA-Kamerlid Mutluer drong er bij de minister op aan om haast te maken. "De roep uit de samenleving is groot." Ze wees erop dat er bijna een keer per week een vrouw of meisje wordt gedood in Nederland. "We willen niet alleen de nacht terug, maar ook de dag."

Coa-locatie
Mutluer, die het vragenuur-debat had aangevraagd, hekelde verder "extremen" die de dood van Lisa gebruiken "voor hun eigen agenda". Ze doelde daarmee op partijen die het dodelijke geweld tegen het meisje koppelen aan migratie, omdat de verdachte in een coa-locatie woonde.

Forum voor Democratie en PVV legden die link in het debat. PVV-Kamerlid Van Dijk stelde bijvoorbeeld dat verdachte "een monster" is dat "helemaal niet in Nederland had moeten zijn".

Van Weel zei daarop dat helemaal niet duidelijk is of de man recht had om hier te zijn, maar ook dat niet onder het tapijt geschoven hoeft te worden dat de verdachte in een asielzoekerscentrum woonde.

De identiteit van de verdachte, die zelf zegt dat hij uit Nigeria komt, is nog niet vastgesteld door het Openbaar Ministerie.

https://nos.nl/artikel/25(...)erspray-na-dood-lisa
De Babbelbox vraagt zich af, bent u voorstander van het legaliseren van pepperspray?

POLL
pi_218661809
Pepperspray met toegevoegde verf, zodat het monster dat haar aanvalt snel in de kraag gevat kan worden.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:14:37 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218661821
Dichte grenzen en eruit flikkeren van een hoop kanslozen doet veel meer voor de veiligheid van vrouwen, maar dat is te gek in dit land dus gaan we maar weer aan symptoombestrijding doen.
pi_218661832
Hopelijk eerst peperspray legaliseren en dan wapens. WE HEBBEN HET RECHT OM ONS TE VERDEDIGEN!!!1!1!1!1!1!1
U MAD?
pi_218661837
Dan krijg je dat de daders die vrouwen ook gaan overmeesteren dmv pepperspray als ze voorbij fietsen :')
pindazakje
pi_218661870
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan krijg je dat de daders die vrouwen ook gaan overmeesteren dmv pepperspray als ze voorbij fietsen :')
Niet als je de verkoop van pepperspray verplicht om het alleen aan vrouwen te verkopen.
En elk busje spray een moeilijk verwijderbare sticker van de verkoper erop, zodat als het toch door een man wordt gebruikt, de herkomst van de spray makkelijk de herleiden valt.
pi_218661891
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:21 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Niet als je de verkoop van pepperspray verplicht om het alleen aan vrouwen te verkopen.
Klap in het gezicht van homofiele mannen of mannen die zich identificeren als vrouw.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:25:37 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218661903
quote:

[..]
En elk busje spray een moeilijk verwijderbare sticker van de verkoper erop, zodat als het toch door een man wordt gebruikt, de herkomst van de spray makkelijk de herleiden valt.
Dat laatste is dan wel nodig want anders krijg je gewoon mannen die het verhaaltje 'ik heb het nodig om mijn vriendin/vrouw te beschermen' gaan ophangen.
pi_218661908
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:24 schreef Caland het volgende:

[..]
Klap in het gezicht van homofiele mannen of mannen die zich identificeren als vrouw.
Ja daar zit ook wat in.
Wellicht dan een idee om het aan een selectieve groep mensen te verkopen in plaats van aan iedereen.
pi_218661922
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:25 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ja daar zit ook wat in.
Wellicht dan een idee om het aan een selectieve groep mensen te verkopen in plaats van aan iedereen.
En wie bepaalt of je bij die selectieve groep mensen hoort
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218661934
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:25 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ja daar zit ook wat in.
Alleen aan mensen met een Makro of Sligro pasje.
pindazakje
pi_218661937
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Bezit van een Nederlands paspoort lijkt me al een nuttige selectie.
pi_218661940
Binnenkort in de aanbieding bij Kruidvat en Action.
pi_218661946
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:30 schreef WethouderHekking het volgende:
Binnenkort in de aanbieding bij Kruidvat en Action.
In zo'n rek op de toonbank naast de condooms |:)
pi_218661950
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Misschien via de overheid (gemeentelijk of provinciaal) iedereen per post een brief sturen hoe zij zich identificeren en als overheid een checklist bijhouden wie dan in aanmerking komt om een bus pepperspray bij de drogist aan te mogen schaffen.
Dat lijkt mij de meest neutrale oplossing.

Ongeveer hetzelfde als je bij het CBR je rijbewijs hebt gehaald en je 'm bij het gemeentehuis af kan halen.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:33:05 #16
497997 Strijder_
Waar ligt jouw grens?
pi_218661968
Sinds wanneer hebben we de overheid nodig voor goedkeuring om ons te verdedigen :r
pi_218661969
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:31 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Misschien via de overheid (gemeentelijk of provinciaal) iedereen per post een brief sturen hoe zij zich identificeren en als overheid een checklist bijhouden wie dan in aanmerking komt om een bus pepperspray bij de drogist aan te mogen schaffen.

Ongeveer hetzelfde als je bij het CBR je rijbewijs hebt gehaald en je 'm bij het gemeentehuis af kan halen.
Per brief? Wat ouderwets
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218661973
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:31 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Pepperspray kan je thuis gewoon maken als je wilt. Zo moeilijk is het namelijk niet.
Of wordt de verkoop van rode pepers dan ook ineens verboden.
pindazakje
pi_218661990
quote:

[..]
O dus mannen mogen zich zelf niet verdedigen.
Mannen kunnen ook aangerand of verkracht worden.
En nee daar heb je geen stijfe voor nodig.
De exit hole kan ook gebruikt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door suijkerbuijk op 02-09-2025 19:30:30 ]
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:36:07 #20
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218661993
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:14 schreef Richestorags het volgende:
Dichte grenzen en eruit flikkeren van een hoop kanslozen doet veel meer voor de veiligheid van vrouwen, maar dat is te gek in dit land dus gaan we maar weer aan symptoombestrijding doen.
Grenzen dicht en kanslozen eruit flikkeren is ook symptoombestrijding :9
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218662010
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Per brief? Wat ouderwets
Wie het 'alles moet maar digitaal' heeft bedacht, kan men ook wel een schop na geven, een brief valt niet te hacken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Pepperspray kan je thuis gewoon maken als je wilt. Zo moeilijk is het namelijk niet.
Zonder verifieerbare sticker of anderzijds te identificeren herkomst illegaal maken voor productie.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:38:20 #22
436847 embedguy
pi_218662012
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:17 schreef Hyaenidae het volgende:
In duitsland is het al legaal dus lijkt me goed om daar te checken of dat dat een significant probleem is.

En dan nog inschatten in hoeverre dat dat erger wordt bij legalisering in nl. de daders kunnen nu immers ook al pepperspray bemachtigen, alleen dan dus net iets makkelijker.
Life is happening now.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:39:13 #23
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218662018
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:36 schreef embedguy het volgende:

[..]
Grenzen dicht en kanslozen eruit flikkeren is ook symptoombestrijding :9
Dacht het niet.
pi_218662024
An sich een voorstander maar gezien hoe agressief sommige lieden zijn vrees ik dat er straks op los gespoten gaat worden en er de nodige 'fun-fluencers' er massaal pranks mee gaan uithalen waardoor het in no-time weer illegaal is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 04-09-2025 07:34:34 ]
Ook in moeilijke tijden.
pi_218662025
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:38 schreef embedguy het volgende:

[..]
In duitsland is het al legaal dus lijkt me goed om daar te checken of dat dat een significant probleem is.

En dan nog inschatten in hoeverre dat dat erger wordt bij legalisering in nl. de daders kunnen nu immers ook al pepperspray bemachtigen, alleen dan dus net iets makkelijker.
Er zijn meer signalen in Nederland dat pepperspray wordt gebruikt (al dan niet in grote menigtes) om mensen te overvallen dan meisjes die vermoord worden.

Wat mij betreft verbieden we dus illegale peperspray. @VVD
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218662038
Ik kan mij niet voorstellen dat de PvdA/gl zegt dat de minister haast met pepperspray moet maken. Beetje onduidelijke taal van de nos.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:43:09 #27
436847 embedguy
pi_218662041
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:38 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Wie het 'alles moet maar digitaal' heeft bedacht, kan men ook wel een schop na geven, een brief valt niet te hacken
De overheid gaat echt geen brief-centrales bouwen om die brieven in te archiveren en op te zoeken ed hoor :9 die brieven komen uit een digitaal systeem en vervolgens worden ze ook weer ingeladen in een digitaal systeem. Dat valt praktisch net zo goed te hacken, mijns inziens.
Life is happening now.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:45:12 #28
436847 embedguy
pi_218662053
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:40 schreef Caland het volgende:

[..]
Er zijn meer signalen in Nederland dat pepperspray wordt gebruikt (al dan niet in grote menigtes) om mensen te overvallen dan meisjes die vermoord worden.

Minder dan in Duitsland, waar het al legaal is, bedoel je? Anders trek je mi te snel conclusies.

[ Bericht 1% gewijzigd door embedguy op 02-09-2025 17:50:44 ]
Life is happening now.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:50:16 #29
436847 embedguy
pi_218662116
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dacht het niet.
Azielzoekers zijn een symptoom van oorlogen en andere ongeregeldheden.

En mocht je ze ‘gelukszoekers’ noemen, ook die zijn een symptoom daarvan.
Life is happening now.
pi_218662166
Wat mij betreft gaan we nog een paar stappen verder dan pepperspray, sowieso belachelijk dat zoiets onschuldigs zoals pepperspray verboden is.
Gelukkig is een schroevendraaier wel legaal en behoorlijk effectief.
  dinsdag 2 september 2025 @ 17:59:32 #31
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218662190
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Wat mij betreft gaan we nog een paar stappen verder dan pepperspray, sowieso belachelijk dat zoiets onschuldigs zoals pepperspray verboden is.

Net onder de kaak in de nek. Uiterst effectief.
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:00:54 #32
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218662200
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218662201
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Het toestaan van meer wapens heeft nog nooit iets veiliger gemaakt
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218662210
Straks lopen al die asielzoekers met pepperspray.
Dan is het makkelijker aanranden.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:06:33 #35
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218662234
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Net alsof mensen die fout willen in de huidige situatie geen wapens meedragen :')

De enige werkende oplossing is een avondklok voor mannen. Na sesamstraat blijven mannen binnen.
pi_218662235
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:00 schreef Caland het volgende:

[..]
Het toestaan van meer wapens heeft nog nooit iets veiliger gemaakt
Ik betwijfel het, als je fysiek niet al te sterk bent is een wapen wel een goed hulpmiddel om een aanval af te slaan. In het geval van nood is de politie standaard te laat, dat is wederom pijnlijk duidelijk geworden met de moord op dat meisje uit Abcoude.
  Forum Admin dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:53 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218662241
Goed idee, maar we zijn inmiddels al zo ver afgegleden dat ik het wel zie gebeuren dat er overvallen en mishandelingen mee uitgevoerd gaan worden :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:10:07 #38
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218662256
Ik zou er ook maar een beetje training bij geven dan, vaak zat dat je zelfs agenten gewoon tegen de wind in ziet sprayen :')
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218662261
Enige wat helpt is een wapenvergunning voor iedereen zonder strafblad. En dat je ook mag schieten bij bedreigingen. Incl verplichte wapentrainingen.
Wedden als er elke week wat van die jongens doodgeschoten worden het wel wat drukker wordt op crematoria en begraafplaatsen?
Vakman pur sang
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:11:23 #40
503714 SebbeSwensje
pi_218662271
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Liever dat dan een mes, die ze bij elke action kunnen kopen.
Appears.
  Forum Admin dinsdag 2 september 2025 @ 18:11:44 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218662275
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Enige wat helpt is een wapenvergunning voor iedereen zonder strafblad. En dat je ook mag schieten bij bedreigingen. Incl verplichte wapentrainingen.
Wedden als er elke week wat van die jongens doodgeschoten worden het wel wat drukker wordt op crematoria en begraafplaatsen?
De VS laat zien dat dit een verschrikkelijk dom idee is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218662280
Als de politie wordt uitgescholden met je kankermoeder enzo dan mogen de wat mij betreft 1 keer waarschuwen 2e keer een magazijn leegschieten.
Het is jammer dat het moet maar het moet maar.
Vakman pur sang
pi_218662286
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
De VS laat zien dat dit een verschrikkelijk dom idee is.
In absolute zin wel, qua gevoel is het beter als je een wapen draagt denk ik.
Vakman pur sang
pi_218662288
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik zou er ook maar een beetje training bij geven dan, vaak zat dat je zelfs agenten gewoon tegen de wind in ziet sprayen :')
Ik ben een keer in Zwitserland in mijn gezicht gespoten met gewoon zo’n flinke brandblusserbus met pepperspray erin. Daarmee heb je ook niet zo’n last van tegenwind.

Wel wat onhandig met meenemen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218662290
Zelfde dat autorijden veel gevaarlijker is dan vliegen. Toch heb je liever zelf het stuur vast.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:14:25 #46
503714 SebbeSwensje
pi_218662295
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zeker een veilig gevoel ja, dat je zo op scherp staat dat het vallen van een hazelnoot op het dak van een auto resulteert in totale paniek en het legen van 2 magazijnen. En dat zou dan zelfs nog een pro moeten voorstellen.
Appears.
pi_218662317
Ja, loopt al dat tuig met pepperspray rond, waar ze je voor de lol mee in het gezicht spuiten. Deze overheid :')
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 2 september 2025 @ 18:23:14 #48
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218662354
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vandaar dat 11 jarige bellentrekkertjes worden dood geschoten. Vanwege het betere gevoel. Iets van: yes, ik heb weer een crimineel uit de wereld gehaald...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_218662363
Tja. Wordt ook een beetje vervelend om die duizenden vrouwen die al in DE of via internet een busje gehaald hebben (terecht overigens) een strafblad + boete te geven
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:25:35 #50
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218662367
Ik zie de nieuwsberichten over fatbikemongooltjes die willekeurige voorbijgangers peppersprayen for the lulz al voor me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')