De Babbelbox vraagt zich af, bent u voorstander van het legaliseren van pepperspray?quote:Kabinet overweegt toestaan pepperspray na dood Lisa
Het demissionaire kabinet overweegt het gebruik van pepperspray te legaliseren, zodat meisjes en vrouwen zich beter kunnen verdedigen. Dat zei minister Van Weel van Justitie in een Kamerdebat naar aanleiding van de gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa twee weken geleden.
Van Weel erkende dat pepperspray, dat in een aantal Europese landen wel is toegestaan, hoogstens symptoombestrijding is. "Maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die graag de beschikking hebben over iets om zichzelf te kunnen verdedigen." Hij wil gaan kijken of pepperspray wellicht "op een simpele, snelle manier" gelegaliseerd kan worden.
Veelkoppig monster
Volgens de minister is geweld tegen vrouwen een "veelkoppig monster" dat op allerlei terreinen moet worden bestreden. Maar hij benadrukte dat er "niet één actie is om het veiliger te maken. Het is complex". Hij wees onder meer op straatintimidatie en onveilige viaducten en stations.
GroenLinks-PvdA-Kamerlid Mutluer drong er bij de minister op aan om haast te maken. "De roep uit de samenleving is groot." Ze wees erop dat er bijna een keer per week een vrouw of meisje wordt gedood in Nederland. "We willen niet alleen de nacht terug, maar ook de dag."
Coa-locatie
Mutluer, die het vragenuur-debat had aangevraagd, hekelde verder "extremen" die de dood van Lisa gebruiken "voor hun eigen agenda". Ze doelde daarmee op partijen die het dodelijke geweld tegen het meisje koppelen aan migratie, omdat de verdachte in een coa-locatie woonde.
Forum voor Democratie en PVV legden die link in het debat. PVV-Kamerlid Van Dijk stelde bijvoorbeeld dat verdachte "een monster" is dat "helemaal niet in Nederland had moeten zijn".
Van Weel zei daarop dat helemaal niet duidelijk is of de man recht had om hier te zijn, maar ook dat niet onder het tapijt geschoven hoeft te worden dat de verdachte in een asielzoekerscentrum woonde.
De identiteit van de verdachte, die zelf zegt dat hij uit Nigeria komt, is nog niet vastgesteld door het Openbaar Ministerie.
https://nos.nl/artikel/25(...)erspray-na-dood-lisa
Niet als je de verkoop van pepperspray verplicht om het alleen aan vrouwen te verkopen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan krijg je dat de daders die vrouwen ook gaan overmeesteren dmv pepperspray als ze voorbij fietsen
Klap in het gezicht van homofiele mannen of mannen die zich identificeren als vrouw.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:21 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Niet als je de verkoop van pepperspray verplicht om het alleen aan vrouwen te verkopen.
Dat laatste is dan wel nodig want anders krijg je gewoon mannen die het verhaaltje 'ik heb het nodig om mijn vriendin/vrouw te beschermen' gaan ophangen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:21 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Niet als je de verkoop van pepperspray verplicht om het alleen aan vrouwen te verkopen.
En elk busje spray een moeilijk verwijderbare sticker van de verkoper erop, zodat als het toch door een man wordt gebruikt, de herkomst van de spray makkelijk de herleiden valt.
Ja daar zit ook wat in.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Klap in het gezicht van homofiele mannen of mannen die zich identificeren als vrouw.
En wie bepaalt of je bij die selectieve groep mensen hoortquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ja daar zit ook wat in.
Wellicht dan een idee om het aan een selectieve groep mensen te verkopen in plaats van aan iedereen.
Alleen aan mensen met een Makro of Sligro pasje.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ja daar zit ook wat in.
Wellicht dan een idee om het aan een selectieve groep mensen te verkopen in plaats van aan iedereen.
Bezit van een Nederlands paspoort lijkt me al een nuttige selectie.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
En wie bepaalt of je bij die selectieve groep mensen hoort
In zo'n rek op de toonbank naast de condoomsquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:30 schreef WethouderHekking het volgende:
Binnenkort in de aanbieding bij Kruidvat en Action.
Misschien via de overheid (gemeentelijk of provinciaal) iedereen per post een brief sturen hoe zij zich identificeren en als overheid een checklist bijhouden wie dan in aanmerking komt om een bus pepperspray bij de drogist aan te mogen schaffen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
En wie bepaalt of je bij die selectieve groep mensen hoort
Per brief? Wat ouderwetsquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:31 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Misschien via de overheid (gemeentelijk of provinciaal) iedereen per post een brief sturen hoe zij zich identificeren en als overheid een checklist bijhouden wie dan in aanmerking komt om een bus pepperspray bij de drogist aan te mogen schaffen.
Dat lijkt mij de meest neutrale oplossing.
Ongeveer hetzelfde als je bij het CBR je rijbewijs hebt gehaald en je 'm bij het gemeentehuis af kan halen.
Pepperspray kan je thuis gewoon maken als je wilt. Zo moeilijk is het namelijk niet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:31 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Misschien via de overheid (gemeentelijk of provinciaal) iedereen per post een brief sturen hoe zij zich identificeren en als overheid een checklist bijhouden wie dan in aanmerking komt om een bus pepperspray bij de drogist aan te mogen schaffen.
Dat lijkt mij de meest neutrale oplossing.
Ongeveer hetzelfde als je bij het CBR je rijbewijs hebt gehaald en je 'm bij het gemeentehuis af kan halen.
O dus mannen mogen zich zelf niet verdedigen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:21 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
En elk busje spray een moeilijk verwijderbare sticker van de verkoper erop, zodat als het toch door een man wordt gebruikt, de herkomst van de spray makkelijk de herleiden valt.
Grenzen dicht en kanslozen eruit flikkeren is ook symptoombestrijdingquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:14 schreef Richestorags het volgende:
Dichte grenzen en eruit flikkeren van een hoop kanslozen doet veel meer voor de veiligheid van vrouwen, maar dat is te gek in dit land dus gaan we maar weer aan symptoombestrijding doen.
Wie het 'alles moet maar digitaal' heeft bedacht, kan men ook wel een schop na geven, een brief valt niet te hacken.quote:
Zonder verifieerbare sticker of anderzijds te identificeren herkomst illegaal maken voor productie.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Pepperspray kan je thuis gewoon maken als je wilt. Zo moeilijk is het namelijk niet.
In duitsland is het al legaal dus lijkt me goed om daar te checken of dat dat een significant probleem is.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan krijg je dat de daders die vrouwen ook gaan overmeesteren dmv pepperspray als ze voorbij fietsen
Dacht het niet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:36 schreef embedguy het volgende:
[..]
Grenzen dicht en kanslozen eruit flikkeren is ook symptoombestrijding
Er zijn meer signalen in Nederland dat pepperspray wordt gebruikt (al dan niet in grote menigtes) om mensen te overvallen dan meisjes die vermoord worden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:38 schreef embedguy het volgende:
[..]
In duitsland is het al legaal dus lijkt me goed om daar te checken of dat dat een significant probleem is.
En dan nog inschatten in hoeverre dat dat erger wordt bij legalisering in nl. de daders kunnen nu immers ook al pepperspray bemachtigen, alleen dan dus net iets makkelijker.
De overheid gaat echt geen brief-centrales bouwen om die brieven in te archiveren en op te zoeken ed hoorquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:38 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wie het 'alles moet maar digitaal' heeft bedacht, kan men ook wel een schop na geven, een brief valt niet te hacken
Minder dan in Duitsland, waar het al legaal is, bedoel je? Anders trek je mi te snel conclusies.quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Er zijn meer signalen in Nederland dat pepperspray wordt gebruikt (al dan niet in grote menigtes) om mensen te overvallen dan meisjes die vermoord worden.
Azielzoekers zijn een symptoom van oorlogen en andere ongeregeldheden.quote:
quote:Op dinsdag 2 september 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Wat mij betreft gaan we nog een paar stappen verder dan pepperspray, sowieso belachelijk dat zoiets onschuldigs zoals pepperspray verboden is.
Gelukkig is een schroevendraaier wel legaal en behoorlijk effectief.
Het toestaan van meer wapens heeft nog nooit iets veiliger gemaaktquote:Op dinsdag 2 september 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Wat mij betreft gaan we nog een paar stappen verder dan pepperspray, sowieso belachelijk dat zoiets onschuldigs zoals pepperspray verboden is.
Gelukkig is een schroevendraaier wel legaal en behoorlijk effectief.
Net alsof mensen die fout willen in de huidige situatie geen wapens meedragenquote:Op dinsdag 2 september 2025 18:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Straks lopen al die asielzoekers met pepperspray.
Dan is het makkelijker aanranden.
Ik betwijfel het, als je fysiek niet al te sterk bent is een wapen wel een goed hulpmiddel om een aanval af te slaan. In het geval van nood is de politie standaard te laat, dat is wederom pijnlijk duidelijk geworden met de moord op dat meisje uit Abcoude.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Het toestaan van meer wapens heeft nog nooit iets veiliger gemaakt
Liever dat dan een mes, die ze bij elke action kunnen kopen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Straks lopen al die asielzoekers met pepperspray.
Dan is het makkelijker aanranden.
De VS laat zien dat dit een verschrikkelijk dom idee is.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Enige wat helpt is een wapenvergunning voor iedereen zonder strafblad. En dat je ook mag schieten bij bedreigingen. Incl verplichte wapentrainingen.
Wedden als er elke week wat van die jongens doodgeschoten worden het wel wat drukker wordt op crematoria en begraafplaatsen?
In absolute zin wel, qua gevoel is het beter als je een wapen draagt denk ik.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VS laat zien dat dit een verschrikkelijk dom idee is.
Ik ben een keer in Zwitserland in mijn gezicht gespoten met gewoon zo’n flinke brandblusserbus met pepperspray erin. Daarmee heb je ook niet zo’n last van tegenwind.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik zou er ook maar een beetje training bij geven dan, vaak zat dat je zelfs agenten gewoon tegen de wind in ziet sprayen
Zeker een veilig gevoel ja, dat je zo op scherp staat dat het vallen van een hazelnoot op het dak van een auto resulteert in totale paniek en het legen van 2 magazijnen. En dat zou dan zelfs nog een pro moeten voorstellen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In absolute zin wel, qua gevoel is het beter als je een wapen draagt denk ik.
Vandaar dat 11 jarige bellentrekkertjes worden dood geschoten. Vanwege het betere gevoel. Iets van: yes, ik heb weer een crimineel uit de wereld gehaald...quote:Op dinsdag 2 september 2025 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In absolute zin wel, qua gevoel is het beter als je een wapen draagt denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |