Een kroonsteentje/verbinding is wat anders dan een draad. Dit ziet er behoorlijk Houtje-Touwtje uit. Beter de draden in een PVC buis aanleggen en de verbindingen i.d.d. in een lasdoos. Openingen dichtkitten.quote:Op zondag 21 december 2025 16:41 schreef archito het volgende:
Even een dubbel post uit mijn projecttopic want heb het idee dat hier meer elektrisch onderlegden meelezen. 😁
Een kort klusvraagje:
Ik heb nu 3 inbouwspotjes in de keuken en wil een extra hanglampje boven het aanrecht maken.
Onderstaande foto is door het gat van een inbouwspotje gemaakt. De drie zwarte kabels gaan naar de 3 spotjes. Ik kan niet zomaar bij de lasdoos komen zonder het plafond open te maken.
Zou er gewoon 230v op de zwarte kabel naar het inbouwspotje staan? Ik zie nergens een adapter en voor de lasdoos zit gewoon een pvc buis. Want het makkelijkste lijkt mij die zwarte kabel doorknippen, met kroonsteen of wago klemmen aftakken naar het hanglampje. De verbindingen wellicht ook in een loosdoosje doen, al liggen deze zwarte kabels ook los boven het plafond.
[ afbeelding ]
Zijn de huidige spotjes 230V of 12V lampen?quote:Op zondag 21 december 2025 16:41 schreef archito het volgende:
Even een dubbel post uit mijn projecttopic want heb het idee dat hier meer elektrisch onderlegden meelezen. 😁
Een kort klusvraagje:
Ik heb nu 3 inbouwspotjes in de keuken en wil een extra hanglampje boven het aanrecht maken.
Onderstaande foto is door het gat van een inbouwspotje gemaakt. De drie zwarte kabels gaan naar de 3 spotjes. Ik kan niet zomaar bij de lasdoos komen zonder het plafond open te maken.
Zou er gewoon 230v op de zwarte kabel naar het inbouwspotje staan? Ik zie nergens een adapter en voor de lasdoos zit gewoon een pvc buis. Want het makkelijkste lijkt mij die zwarte kabel doorknippen, met kroonsteen of wago klemmen aftakken naar het hanglampje. De verbindingen wellicht ook in een loosdoosje doen, al liggen deze zwarte kabels ook los boven het plafond.
[ afbeelding ]
Gewoon een GU10 fitting, dus dat zal 230V zijn?quote:Op zondag 21 december 2025 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zijn de huidige spotjes 230V of 12V lampen?
Dat kan ik met de nieuwe verbinding wel doen, maar de bestaande zwarte kabels laat ik zoals het is. Anders moet ik het plafond open maken en daar heb ik geen zin in.😜quote:Op zondag 21 december 2025 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Een kroonsteentje/verbinding is wat anders dan een draad. Dit ziet er behoorlijk Houtje-Touwtje uit. Beter de draden in een PVC buis aanleggen en de verbindingen i.d.d. in een lasdoos. Openingen dichtkitten.
Staat vast op de lampen, maar GU10 iz doorgaans 230Vquote:Op maandag 22 december 2025 09:22 schreef archito het volgende:
[..]
Gewoon een GU10 fitting, dus dat zal 230V zijn?
Zal zo eens kijken, als het 230V is. Dan is de zwarte draad met lasklemmen splitsen (in een lasdoos) het beste/makkelijkste? Kan de kabel naar de hanglamp eventueel in een flexbuis leggen.quote:Op maandag 22 december 2025 10:01 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Staat vast op de lampen, maar GU10 iz doorgaans 230V
Inderdaad, is het wat kwetsbaar opgehangen. Echter, idee is dat die openingen van de lasdoos het (geringe) risico vormen. Als de verbinding gaat vonken (ook kleine kans) kan er zuurstof bijkomen via die kieren. Een lasdoos is van vlamdovend materiaal gemaakt; als die openingen echter open zijn , wordt dat effect teniet gedaan. Ik zie ook altijd dat elektromonteurs zo'n eventuele extra opening op een lasdoos, dicht frotten met een rubber goedje.quote:Op maandag 22 december 2025 09:36 schreef archito het volgende:
Dat kan ik met de nieuwe verbinding wel doen, maar de bestaande zwarte kabels laat ik zoals het is. Anders moet ik het plafond open maken en daar heb ik geen zin in.😜
Maar ik meen dat inbouwspotjes zo veel vaker worden gemaakt? Niet echt knaagbestendig..
Geen rolmat nemen maar, de wieltjes van je bureaustoel vervangen met skate wieltjes: https://www.vloerglijders.nl/meubelwielen/skate-wielen/quote:Op maandag 29 december 2025 20:20 schreef BE het volgende:
Kluswonders, help me out.
Vloer voor kantoor. Geen hordes volk, wel bureaustoel/-kruk m wieltjes en staand achter bureau.
De ene site zegt laminaat is harder dan PVC, maar andere sites zeggen juist PVC is harder.
Hangt natuurlijk sws van de kwaliteit zelf af, maar mijn gevoel neigt naar PVC omdat dat minder geluid maakt.
Wat zouden jullie zeggen?
Het hoeft niet spotgoedkoop, maar ook niet peperduur, want kantoor. Waar slechts af en toe ‘klanten’ komen.
Rolmat op de werkplek is wellicht sws geen slecht plan.
Oh sweet! Dat had ik niet bedacht, maar wel beter idd!quote:Op maandag 29 december 2025 22:02 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Geen rolmat nemen maar, de wieltjes van je bureaustoel vervangen met skate wieltjes: https://www.vloerglijders.nl/meubelwielen/skate-wielen/
Wat een goede tip. Ik ga eens onderzoeken of ik de wielen van mijn Ikea bureaustoel door deze kan vervangen.quote:Op maandag 29 december 2025 22:02 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Geen rolmat nemen maar, de wieltjes van je bureaustoel vervangen met skate wieltjes: https://www.vloerglijders.nl/meubelwielen/skate-wielen/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |