abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218627078
Ik vraag me af. Elke dag zie ik wel erge nieuwsberichten voorbij komen. En alle reacties eronder zijn dat het vreselijk is etc. dat het gebeurt is. Maar als ik eraan denk dat ik de vraag aan die personen stel 'Wat is er 5 jaar geleden gebeurd wat vreselijk was'? Dan weten ze plotseling niks meer behalve misschien 2 of 3 dingen die toen gebeurd zijn.

Zegt dat niet dat we het vooral belangrijk vinden (in het algemeen gesproken) om goed over te komen in plaats van dat we de waarheid willen zeggen? Namelijk dat we het snel weer vergeten zijn en het dus niet zo belangrijk was als dat we stellen dat het was?

Of vinden we het wel echt heel erg maar is ons geheugen gewoon zo kort?
pi_218627085
nare dingen gebeuren in het leven
doe je nisk aan
lol
pi_218627088
Het is niet gezond om alles maar te onthouden.
Vroeger is gebeurd en niks meer aan te doen.
pi_218627149
Er gebeuren gewoon teveel vreselijke dingen om alles maar te onthouden.
Maar sommige dingen blijven op een of andere manier wel in het collectieve geheugen.
pi_218627289
5 jaar geleden, corona en alle maatregelen, denk niet dat iemand dat vergeten is
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218627357
Ik neem alle nieuwsberichten met een korreltje zout. En een schijfje limoen, en een shotje tequilla :P
pi_218627362
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 06:01 schreef Watmoetjenou het volgende:
5 jaar geleden, corona en alle maatregelen, denk niet dat iemand dat vergeten is
Eigenlijk alleen maar wanneer iemand erover begint dat ik het weer op kan rakelen, maar was voor mij persoonlijk niet echt een indrukwekkende of erge gebeurtenis ofzo. Je staat er niet echt bij stil zeg maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door GerryDV op 30-08-2025 07:22:38 ]
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:25:23 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_218627594
Je kan over nieuwsberichten met een zelfde interesse praten als het weer. Beiden heb je weinig invloed op, maar omdat het nieuws door andere mensen gecreëerd wordt is het standpunt van iemand wellicht interessant, zowel om te lezen als te delen?
pi_218627602
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 06:01 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik denk er nog weleens aan terug, wat zijn wij gek geweest.
Winkelwagentjes wassen 8)7
Oma dood laten gaan in het verzorgingshuis zonder bezoek 8)7
Avondklok 8)7
Vuurwerkverbod 8)7
Maximaal 2 personen met kerst 8)7
Etc etc
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218627641
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 08:26 schreef halfway het volgende:

[..]
Avondklok 8)7
Vuurwerkverbod 8)7
Etc etc
Deels een gevolg van de "preventie paradox", deels omdat het virus van mutatie op mutatie vrij snel afzwakte tot een "griepje".

Bij de verspreiding van virussen kan een hele kleine daling in de R (reproductiegetal) al grote gevolgen hebben.
Een R kleiner dan 1 betekent al dat het virus "uitdooft", net boven de 1 breidt het uit.

Dat het virus afzwakte is ook vrij normaal, als de host dood gaat of ernstig ziek is en in isolement gaat, verspreidt een virus zich niet zo makkelijk. Dus de mutatie die minder dodelijk is zal uiteindelijk dominant worden.

Achteraf voelen veel maatregelen nutteloos, simpelweg omdat het relatief goed is afgelopen.
pi_218627661
quote:

[..]
Avondklok 8)7
Vuurwerkverbod 8)7
Etc etc
Sloeg nergens op idd, vond ik toen al. Maar het gaf wel aan hoeveel mensen zich al kuddedieren gedragen in zo'n situatie en gewoon alles pikken wat hun wordt opgedragen (met als dieptepunt de vaccinaties) _O-
pindazakje
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:20:49 #12
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218627817
Een combinatie. Ik weet niet eens meer wat ik een week geleden heb gedaan. Voor de rest lekker boeien, doe je niks meer aan.
Want het wetboek ken ik ook
pi_218627830
quote:

[..]
Avondklok 8)7
Vuurwerkverbod 8)7
Etc etc
Van alles wat je noemt heb ik eigenlijk niks meegemaakt of nageleefd. Alleen heel af en toe ergens een mondkapje op gedaan maar verder business as usual.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:34:27 #14
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218627919
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Sloeg nergens op idd, vond ik toen al. Maar het gaf wel aan hoeveel mensen zich al kuddedieren gedragen in zo'n situatie en gewoon alles pikken wat hun wordt opgedragen (met als dieptepunt de vaccinaties) _O-
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218630248
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 02:09 schreef Masberum het volgende:'Wat is er 5 jaar geleden gebeurd wat vreselijk was'?
Om ook eens wat te noemen: vijf jaar geleden werd George Floyd in Minneapolis gedood door een chauvinistische politieman. Heel veel mensen vonden dat toen vreselijk.
  vrijdag 5 september 2025 @ 03:08:15 #16
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_218682819
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 02:09 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me af. Elke dag zie ik wel erge nieuwsberichten voorbij komen. En alle reacties eronder zijn dat het vreselijk is etc. dat het gebeurt is. Maar als ik eraan denk dat ik de vraag aan die personen stel 'Wat is er 5 jaar geleden gebeurd wat vreselijk was'? Dan weten ze plotseling niks meer behalve misschien 2 of 3 dingen die toen gebeurd zijn.

Zegt dat niet dat we het vooral belangrijk vinden (in het algemeen gesproken) om goed over te komen in plaats van dat we de waarheid willen zeggen? Namelijk dat we het snel weer vergeten zijn en het dus niet zo belangrijk was als dat we stellen dat het was?

5 jaar geleden stonden er 10.000 n-woord mensen op De Dam, terwijl er beperkende maatregelen waren. De burgemeester greep niet in, maar deed actief mee aan de demknstratie.
Non possumus non loqui
pi_218841614
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 02:09 schreef Masberum het volgende:

Dit is waarom mensen zo stellig geloven dat het vroegah allemaal zo beter was.

1. Vroegah waren ze kind, interesseerden ze zich niet voor het nieuws, en leek alles een roze wolk. Om hen heen kon de wereld in de fik staan, en ze zouden het nog niet hebben gemerkt.
2. Alle herinneringen verzwakken langzamerhand. Tenzij je ze zelf levend houdt. Niemand houdt de herinneringen aan nieuwsberichten levend. Tenminste... Niemand die een leven leeft waarin er dingen gebeuren.
3. Als je ouder wordt, ga je je sowieso minder van vroegah herinneren.

Bij sommige mensen is dit sterker, bij anderen is dit zwakker.

Mensen vinden het echt heel erg, behalve die 10% van de mensheid die psychopaat is en denkt: "zal wel haar/zijn eigen schuld zijn geweest". Maar iedereen, inclusief die psychopaten, vergeet het weer.

Behalve dan de mensen die die herinneringen WEL levend houden. Voor die mensen stapelt alles zich op en zij kunnen de wereld niet meer relativeren. Dat zijn de mensen die radicaliseren. In hun hoofd is alle ellende opgestapeld waar ze over hebben gelezen, en hun radicale acties zijn voor hen daarom logisch en verantwoordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')