Hahaha mijn redenen zijn altijd goed. Ik zie het wel bij de rechter danquote:Op dinsdag 2 september 2025 20:32 schreef Shotty het volgende:
[..]
Het verbaasd mij dat mensen een baan aannemen met slechts 20 vakantiedagen.
En nee, je wil willekeur niet hoeven uitleggen bij een rechter. Als je medewerkers verschillend behandeld werkt dat tegen je, hoe goed je ook denkt dat je redenen zijn.
Ik weet nog wel in mijn jeugd dat je verplicht moest thuisblijven, en dat je alleen 2 keer een window van een uurtje had dat je even van huis mocht, kwam ook zeker 1 keer per week iemand aanbellen om te kijken of je niet toch stiekem ergens aan het beunen was.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:46 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Volgens mij was het dat niet, het ging om niet kunnen werken maar dan toch gaan werken (voor de concurrent) en dat met een burnout. Of je daar nou in dienst bent maakt niet uir. De stratenmaker die zijn baas zegt 'ik kom niet ben ziek' en dan wel zwart bijbeunt is ook niet in dienst maar wel het haasje als z'n baas hem betrapt. Als hij een pilsje drinkt op een terrasje in Antwerpen is er niks aan de hand.
Bij mijn stage destijds zat ik op een electric design tekenkamer.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet nog wel in mijn jeugd dat je verplicht moest thuisblijven, en dat je alleen 2 keer een window van een uurtje had dat je even van huis mocht, kwam ook zeker 1 keer per week iemand aanbellen om te kijken of je niet toch stiekem ergens aan het beunen was.
Hangt van de werkgever af en verzuimprotocol kan nog steeds voorschrijven dat je verzorgadres bekend is en dat je daar dan ook verblijft bij controle. Het is nooit zo geweest dat als je even afwezig was voor doctor bezoek of noodzakelijke boodschappen je meteen in de problemen zat. Vaak gewoon binnen x tijd contact opnemen met de Arbo en aangeven waar je was.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bij mijn stage destijds zat ik op een electric design tekenkamer.
Daar was ik een keer echt goed ziek, ‘s ochtends gebeld en smidsags kwam er zo’n ingehuurd arbeidsbureau “kijken” hoe het ging.
Weet nog dat je in die tijd een briefje moest ophangen aan de deur als je bv naar de dokter moest of toch het huis uit moest, anders kon je zo “de sjaak” zijn.
Valt wel mee en met een griep een festival bezoeken brengt je nog steeds in de problemen.quote:Wat is het in die tijd veranderd. Denk dat als je nu ziek meldt en naar een festival gaat dat het ook goed is, ja moest even ontspannen.
Wat ik heb gelezen moet in vrijwel alle andere landen een dokter eerst ondertekenen dat je overspannenheidsklachten hebt voordat je een burn-out kunt melden. Nederland is het enige land waar het woord “burn-out” nog gebruikt wordt voor afwezigheid door overspanning.quote:Op woensdag 3 september 2025 16:01 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Hangt van de werkgever af en verzuimprotocol kan nog steeds voorschrijven dat je verzorgadres bekend is en dat je daar dan ook verblijft bij controle. Het is nooit zo geweest dat als je even afwezig was voor doctor bezoek of noodzakelijke boodschappen je meteen in de problemen zat. Vaak gewoon binnen x tijd contact opnemen met de Arbo en aangeven waar je was.
[..]
Valt wel mee en met een griep een festival bezoeken brengt je nog steeds in de problemen.
Met een burn-out zal dat anders liggen. Hangt dus volledig van het type vd ziekmelding af.
Wet Poortwachter is redelijk strikt in waar werkgever en werknemer aan moeten voldoen om bij ziekte werknemer weer zsm duurzaam aan het werk te krijgen. Als je daar als werknemer niet aan houdt, kunnen ook sancties (loonmindering, ontslag etc) uit volgen. ECHTER beide partijen hebben dus verplichtingen en in dit artikel heeft de werkgever dus op allerlei mogelijke manieren bewust of onbewust nagelaten daar aan te voldoen. Dan ga je domweg voor het blok als je iemand toch wilt ontslaan, ongeacht de reden.
Nederland maakt als enige onderscheid tussen burnout en overspannenheid. In het buitenland komen mentale klachten en verzuim daardoor ook echt wel voor. In veel andere landen rust er nog een taboe op mentale issues, dus dan zal het als iets anders verpakt worden. Huisarts komt er in Nederland niet aan te pas, en dat geld voor alle ziekte verzuim, om juist de arbo de beoordeling te laten doen in hoeverre je in staat bent je werk te doen.quote:Op woensdag 3 september 2025 16:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik heb gelezen moet in vrijwel alle andere landen een dokter eerst ondertekenen dat je overspannenheidsklachten hebt voordat je een burn-out kunt melden. Nederland is het enige land waar het woord “burn-out” nog gebruikt wordt voor afwezigheid door overspanning.
Zweden kende nog burn-out en is daar mee gestopt.
Ik vermoed dat je anekdote op zn allerminste behoorlijk overdreven is of dat er ook vanuit de werkgever nogal wat fouten zijn gemaakt. Voor burnout staat 3-6 maanden herstel, dus 2 jaar volhouden is al vrij bijzonder, Het zou kunnen maar dan is er meerdere keren op rij fouten gemaakt. Maar er wordt met allerlei ziekteverschijnselen misbruik gemaakt. Daarnaast, hoeveel ellende denk je dat werkgevers hebben van uitval door ski-ongelukken of voetbalblessuresquote:Maar anyways, je kunt als werknemer je ziek melden, melden dat je burn-out bent.
Na weken eens naar een arboarts, dan zeg je dat je niet slaapt enzo, en dan kom je daar zo 2 jaar mee weg.
Dat heb ik gezien bij een bedrijf. Die medewerker heeft dat daarna bij nog minstens 2 bedrijven gedaan. Werken tot de proeftijd, dan ziekmelden met burn-out 2 jaar lang.
Nee ik geloof het wel.quote:Op woensdag 3 september 2025 16:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nederland maakt als enige onderscheid tussen burnout en overspannenheid. In het buitenland komen mentale klachten en verzuim daardoor ook echt wel voor. In veel andere landen rust er nog een taboe op mentale issues, dus dan zal het als iets anders verpakt worden. Huisarts komt er in Nederland niet aan te pas, en dat geld voor alle ziekte verzuim, om juist de arbo de beoordeling te laten doen in hoeverre je in staat bent je werk te doen.
[..]
Ik vermoed dat je anekdote op zn allerminste behoorlijk overdreven is of dat er ook vanuit de werkgever nogal wat fouten zijn gemaakt. Voor burnout staat 3-6 maanden herstel, dus 2 jaar volhouden is al vrij bijzonder, Het zou kunnen maar dan is er meerdere keren op rij fouten gemaakt. Maar er wordt met allerlei ziekteverschijnselen misbruik gemaakt. Daarnaast, hoeveel ellende denk je dat werkgevers hebben van uitval door ski-ongelukken of voetbalblessures
En een arboarts gaat echt niet mee met slaapproblemen diagnosticeren als burnout. Daarnaast zullen ze vaak je na een korte periode volledige rust (2-6 weken) weer parttime aan het werk laten gaan. De termijn waarop arboarts wordt ingeschakeld is ook weer afhankelijk hoe het bedrijf hiermee omgaat. Dat kan al de dag na de ziekmelding zijn, maar inderdaad ook na een aantal weken.
Maar goed, jij gelooft overduidelijk niet in burn-outs. Ook goed, maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt.
Oh dat er gesjoemeld wordt met allerhande ziekmeldingen is oud nieuws, maar het is echt niet zo makkelijk meer om zonder symptomen thuis te gaan zitten. Het gebeurt, maar het is echt niet de standaard.quote:Op woensdag 3 september 2025 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee ik geloof het wel.
Alleen zie ik ook dat er ogenschijnlijk makkelijk misbruik van gemaakt wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |