Als Ja21 werkelijk voor adaptatie zou gaan, dan zouden ze alles qua duurzaamheid uit de kast trekken wat men in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld op papier. Dan zou men zelfs op rechts Elon Musk (2017) citeren en een basisinkomen pushen ivm baanverlies door de AI-bubbel.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De voormalige klimaatontkenners (zaten tot halverwege jaren 10, tot Parijs, goed vertegenwoordigd in CDA en VVD - zo een Nepperus of Bleker viel het IPCC aan) zijn nu de grootste lobbyisten voor een dozijn kerncentrales in Nederland. Tientallen miljarden per stuk.
JA21 schrapt al het klimaatbeleid. "Adaptatie" is het woord, aanpassen en niet proberen te beïnvloeden. Maar dan wel gek doen met kernenergie.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als Ja21 werkelijk voor adaptatie zou gaan, dan zouden ze alles qua duurzaamheid uit de kast trekken wat men in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld op papier.
Nou heb ik ook niks met die patjepeeërs van JA21, maar zou ik mogen vragen wat je concreet met fascistoïde swing bedoelt? Het migratiethema?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als Ja21 werkelijk voor adaptatie zou gaan, dan zouden ze alles qua duurzaamheid uit de kast trekken wat men in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld op papier. Dan zou men zelfs op rechts Elon Musk (2017) citeren en een basisinkomen pushen ivm baanverlies door de AI-bubbel.
Maar een werkelijk plan van Ja21 is er niet, behalve de hele fascistische rechtse swing in de geopolitiek volgen.
Alles opgelost in een oneliner.
Ik ben niet principieel tegen kernenergie, ik ben ook geen Diederik Samsom (een echte expert). Ik vraag me wel af of er niet al te gretig over het kernafvalprobleem en veiligheid wordt heen gestapt; gaat het mis (ongeluk, sabotage etc.) dan kun je half Nederland weggooien, welke incentives zijn er om dit echt goed te doen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als Ja21 werkelijk voor adaptatie zou gaan, dan zouden ze alles qua duurzaamheid uit de kast trekken wat men in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld op papier. Dan zou men zelfs op rechts Elon Musk (2017) citeren en een basisinkomen pushen ivm baanverlies door de AI-bubbel.
Maar een werkelijk plan van Ja21 is er niet, behalve de hele fascistische rechtse swing in de geopolitiek volgen.
Alles opgelost in een oneliner.
Ja precies, ik ben er ook niet principieel op tegen. Ik zie alleen weinig voordelen en meer nadelen. Het probleem met afval, ja natuurlijk wordt dat afgedaan als niets, immers we zijn in Nederland niet vies om nu te vervuilen en dan te hopen dat innovatie het op gaat lossen. Het lijkt vooral een rechtse hobby om belastinggeld richting bedrijven te schuiven. Maarja propagandablaadjes als de Telegraaf of roddelzenders als SBS wekken bij makkelijk beinvloedbare mensen de indruk dat het dé optie is. Eventueel met wat vergezichten over nieuwe technieken die al decennia er nu écht bijna zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben niet principieel tegen kernenergie, ik ben ook geen Diederik Samsom (een echte expert). Ik vraag me wel af of er niet al te gretig over het kernafvalprobleem en veiligheid wordt heen gestapt; gaat het mis (ongeluk, sabotage etc.) dan kun je half Nederland weggooien, welke incentives zijn er om dit echt goed te doen?
Het afval is inderdaad een ding. Als ik zie hoe ze staalslakken en andere rommel dumpen, dan geef ik ze geen voordeel van de twijfel. En het afvalprobleem doorschuiven naar nieuwe generaties en "hoop" op nieuwe uitvindingen geeft kernergie geen groen licht imho.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja precies, ik ben er ook niet principieel op tegen. Ik zie alleen weinig voordelen en meer nadelen. Het probleem met afval, ja natuurlijk wordt dat afgedaan als niets, immers we zijn in Nederland niet vies om nu te vervuilen en dan te hopen dat innovatie het op gaat lossen. Het lijkt vooral een rechtse hobby om belastinggeld richting bedrijven te schuiven. Maarja propagandablaadjes als de Telegraaf of roddelzenders als SBS wekken bij makkelijk beinvloedbare mensen de indruk dat het dé optie is. Eventueel met wat vergezichten over nieuwe technieken die al decennia er nu écht bijna zijn.
In Amerika hebben ze nu op dezelfde wijze problemen daarmee. Vervuilen is makkelijk, die vervuiling oplossen zeker met nucleair afval moeilijk.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het afval is inderdaad een ding. Als ik zie hoe ze staalslakken en andere rommel dumpen, dan geef ik ze geen voordeel van de twijfel. En het afvalprobleem doorschuiven naar nieuwe generaties en "hoop" op nieuwe uitvindingen geeft kernergie geen groen licht imho.
https://www.scientificame(...)the-u-s-have-a-plan/quote:About 88,000 metric tons of spent nuclear fuel from commercial reactors remain stranded at reactor sites, and this number is increasing by some 2,000 metric tons each year. These 77 sites are in 35 states and threaten to become de facto permanent disposal facilities. Without a geologic repository, there is no way forward for the final disposal of this highly radioactive material. Storing it in pools and dry casks at reactor sites is a temporary solution; it is safe for decades but not the millennia needed to isolate this radioactive material from the environment. The present U.S. policy of indefinite storage at a centralized site is not a viable solution, as it shifts the cost and risk to future generations.
Dat herken ik en dat is wat ik bedoel met dat er teveel politiek kapitaal en prestige op komt te liggen. Ook een dynamiek van 'mijn kampje moet winnen van het jouwe'.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja precies, ik ben er ook niet principieel op tegen. Ik zie alleen weinig voordelen en meer nadelen. Het probleem met afval, ja natuurlijk wordt dat afgedaan als niets, immers we zijn in Nederland niet vies om nu te vervuilen en dan te hopen dat innovatie het op gaat lossen. Het lijkt vooral een rechtse hobby om belastinggeld richting bedrijven te schuiven. Maarja propagandablaadjes als de Telegraaf of roddelzenders als SBS wekken bij makkelijk beinvloedbare mensen de indruk dat het dé optie is. Eventueel met wat vergezichten over nieuwe technieken die al decennia er nu écht bijna zijn.
In de eerste versie van het klimaatakkoord kwam het woord "kernenergie" niet voor, lieten ze alles aan de markt over behalve een proeffabriek voor waterstof en was een energiebesparing van minstens 40% de vereiste om het te laten slagen. Verder moesten we alles zoveel mogelijk gaan doen met zon en wind. Daar zijn dan ook veel subsidies en prijsafspraken voor afgegeven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben niet principieel tegen kernenergie, ik ben ook geen Diederik Samsom (een echte expert). Ik vraag me wel af of er niet al te gretig over het kernafvalprobleem en veiligheid wordt heen gestapt; gaat het mis (ongeluk, sabotage etc.) dan kun je half Nederland weggooien, welke incentives zijn er om dit echt goed te doen?
Dit debat heeft religieuze trekjes - zal een VVD minister het lef hebben om te zien 'dit gaat niet' of wordt het dan de zoveelste Betuwelijn - en dan zal ik uiteindelijk eerder neigen naar de religie van 'doe maar geen Russisch roulette'. Met politieke druk en prestige erop gaat het juist mis.
De happy few neemt het vliegtuig, Nederland als wingewest. Voor mooie natuur zijn er andere landen, dat zie je op vakantie - die mentaliteit.
Het is vooral dat je nu niet hoe in het VK meerdere reactoren 40 miljard gaan kosten (niet alleen Hinkley Point!).
Ook in Frankrijk - waar het lange tijd toch een beetje nationale trots is geweest - gaat het moeizaam en traag:
https://www.france24.com/(...)tors-audit-body-says
"Verre van voorbereid" klinkt wat mij betreft ongemakkelijk.
Laatste raming is dus sowieso 11 miljard publiek geld per stuk.
Recycling werkt uitstekend, daar hebben ze in Frankrijk een grote fabriek voor. Wij hebben hier echter een grote fabriek voor de verrijking van uranium, dus we kopen het zelf vers.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dus zorgen dat ze hoogstens 5 kamerleden krijgen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:52 schreef Wienerschnitzels het volgende:
D66-leden passen kandidatenlijst aan: UWV-bestuurder veel lager
Motivatiebrief van 3 zinnen wordt gelukkig niet geaccepteerd door de D66 leden.
Veldkamp oogt enorm vermoeid laatste maanden. Begrijpelijk als hij telkens de neuzen in zelfde richting moet proberen te krijgen. BBB en VVD willen beide niet aan extra maatregelen dan is het automatisch 1 versus 2 in de ministerraad. Tot nu toe bleef het bij symboolmaatregelen maar nu economische sancties op rol staan dan zie je de tegenwerking van BBB en VVD.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 15:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De ministerraad duurt lang. Lijkt mij sterk als ze hier eensgezind en met aankondiging van maatregelen uitkomen. Veldkamp wilde daadkracht en stoer overkomen maar kon wel eens het kind van de rekening worden. Is het ambassadeur zijn eigenlijk nauwelijks ontgroeid, veel te blijven minister te zijn maar altijd een technocraat gebleven ipv een politicus te worden.
Het was ook wel handig geweest als hij de brief even had afgestemd met de premier en vice premiers. Dan kon hij in het debat zeggen dat de ministerraad nog slecht ging over technische invulling. Nu bleek dat steun überhaupt nog niet zeker was, dus was er geen eenheid van kabinetsbeleid. En dan zie je meteen hoe belangrijk dat is, want het debat werd geschorst en is het allemaal maar amateuristisch.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 15:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Veldkamp oogt enorm vermoeid laatste maanden. Begrijpelijk als hij telkens de neuzen in zelfde richting moet proberen te krijgen. BBB en VVD willen beide niet aan extra maatregelen dan is het automatisch 1 versus 2 in de ministerraad. Tot nu toe bleef het bij symboolmaatregelen maar nu economische sancties op rol staan dan zie je de tegenwerking van BBB en VVD.
Daar vallen de maskers af, voor wie het nog niet door had dan...
Ik zie nu dat GL-PvdA het standpunt heeft aangepast. Het is duidelijk bedoeld als handreiking (net zoals GL-PvdA vwb migratie de commissie volgt en net als CDA hetzelfde richtgetal noemt).quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 15:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de eerste versie van het klimaatakkoord kwam het woord "kernenergie" niet voor, lieten ze alles aan de markt over
De meeste linkse mensen vinden kernenergie niet groen. Ik ben wel heel sociaal maar vind kernenergie wel groen. Zo kijk ik ook tegenovergesteld naar zonne- en windenergie. Ik ben ook niet tegen plastic. Wel tegen mensen die afval op straat gooien. Recycling en hergebruik: het zou mooi zijn, maar niet heel haalbaar.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zie nu dat GL-PvdA het standpunt heeft aangepast. Het is duidelijk bedoeld als handreiking (net zoals GL-PvdA vwb migratie de commissie volgt en net als CDA hetzelfde richtgetal noemt).
Geen publiek geld voor kerncentrales. De bouw van vier kerncentrales heeft al een jarenlange vertraging opgelopen, en gaat waarschijnlijk 15 miljard meer kosten dan verwacht. Het is zelfs nog niet gelukt om een geschikte locatie te vinden of een marktpartij die interesse heeft in de bouw. De hiervoor gereserveerde 14 miljard euro gebruiken we daarom om huishoudens, bedrijven en boeren te helpen met verduurzamingsmaatregelen die wel snel en zeker effect hebben. Private partijen kunnen volgens de huidige regels al zelf investeren in
kerncentrales.
Dit had best in de krant gekund. GroenLinks staat op papier en in theorie kernenergie toe. Twee van de vier partijen waaruit GL is voortgekomen waren destijds pro-kernenergie (iig voor het Tsjernobyl incident).
Die 14 miljard op de plank gaan we dus terug zien in de doorrekening.
Andersom ben ik benieuwd of het CPB de lef heeft om te zeggen dat 'zoveel miljard' voor kerncentrales door o.a. JA21 waarschijnlijk niet genoeg zal zijn. Kunnen ze deze politieke druk weerstaan?
Lijkt me bijna onmogelijk. Het is verkiezingstijd. Het zal blijven bij wat symboolpolitiek. En nog maar een keer naar Europa kijken, hopen dat anderen voor ons in beweging komen. Ik denk dat zelfs een wapenembargo er al niet inzit.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 15:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De ministerraad duurt lang. Lijkt mij sterk als ze hier eensgezind en met aankondiging van maatregelen uitkomen. Veldkamp wilde daadkracht en stoer overkomen maar kon wel eens het kind van de rekening worden. Is het ambassadeur zijn eigenlijk nauwelijks ontgroeid, veel te blijven minister te zijn maar altijd een technocraat gebleven ipv een politicus te worden.
Vwb plastic lijkt het me helder dat er veel te veel plastic in het milieu terecht komt, waarbij de ene plastic natuurlijk niet de andere is. De ene is beter afbreekbaar dan de andere.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben ook niet tegen plastic. Wel tegen mensen die afval op straat gooien. Recycling en hergebruik: het zou mooi zijn, maar niet heel haalbaar.
Enzovoorts. Heel pragmatisch.
Zelfs gewoon Duitsland volgen is al te veel gevraagd. Treurig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me bijna onmogelijk. Het is verkiezingstijd. Het zal blijven bij wat symboolpolitiek. En nog maar een keer naar Europa kijken, hopen dat anderen voor ons in beweging komen. Ik denk dat zelfs een wapenembargo er al niet inzit.
Zeker niet - het geostrategische belang is te groot. Bijvoorbeeld: een embargo van ons kan leiden tot een embargo van hen, waardoor wij onze uitbreidingsplannen voor defensie niet waar kunnen maken en dan hebben we gezeik met de NAVO, in het bijzonder Trump. Dat durven we niet te riskeren.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me bijna onmogelijk. Het is verkiezingstijd. Het zal blijven bij wat symboolpolitiek. En nog maar een keer naar Europa kijken, hopen dat anderen voor ons in beweging komen. Ik denk dat zelfs een wapenembargo er al niet inzit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |