----------------------------------quote:Pieterpad vanaf 2026 rolstoeltoegankelijk: 'Meer mogelijk dan je denkt'
Het Pieterpad, het populaire langeafstandswandelpad van Pieterburen in Groningen naar de Sint Pietersberg in Maastricht, wordt rolstoeltoegankelijk gemaakt. "85 procent van de route is al te doen", zegt de directeur van stichting Moving Beyond Limits, die de route daarvoor al twee keer volledig heeft verkend.
"Avonturen meemaken moet ook voor iemand met een beperking mogelijk zijn", zegt directeur en fysiotherapeut Julie Taal tegen RTV Noord. "Het Pieterpad is daar een voorbeeldproject van geworden. Er is meer mogelijk dan je denkt, als je maar de juiste middelen hebt."
Volgend jaar april moet het volledig rolstoelvriendelijke Pieterpad officieel opengaan. Het pad mag zich dan de eerste rolstoelvriendelijke langeafstandswandelroute van Europa noemen.
Obstakels in kaart
Het is zeker niet de bedoeling dat de volledige route van bijna vijfhonderd kilometer geasfalteerd wordt. De leden van de stichting testen met elektrische rolstoelen waar de obstakels zitten. Alle hekken, traptreden, smalle bruggen en uitgesleten paden zijn in kaart gebracht en waar nodig zijn omleidingen gemaakt.
"We zijn actief op zoek gegaan naar de mooiste alternatieve routes. Als je net een ander paadje neemt, waardoor het risico voor rolstoelgebruikers minder groot wordt, kiezen we daar voor. Soms zorgt een mountainbikewerend hek er bijvoorbeeld voor dat we complete natuurgebieden moeten overslaan en dat is zonde. Dan gaan we in gesprek met gemeenten."
Ook test de stichting verschillende modellen rolstoelen. "Welke rolstoel is geschikt om door zand of modder te rijden? En zijn zulke rolstoelen makkelijk te verkrijgen? Dat was niet altijd even makkelijk, maar dat hebben we kunnen veranderen. 85 procent van de route is al te doen."
Natuurbeleving
6 van de 26 etappes zijn ook met een normale (niet-elektrische) rolstoel af te leggen, concludeert de stichting. "Voor de rest is een elektrische rolstoel een vereiste. "Met name in Zuid-Limburg is het een wat lastiger verhaal", zegt Taal. "Als je daar met een normale rolstoel het Pieterpad wil afgaan, kun je ook over het Pieterpad-fietspad, maar dat is volledig over asfalt. De natuurbeleving is het mooiste als je over de kronkelpaadjes, heidevelden en door het bos gaat."
De etappes worden met een groep getest:
De natuurbeleving is volgens de stichting heel belangrijk. "Van de 1,4 miljoen mensen met een beperking komt in ons land een derde bijna helemaal niet buiten, blijkt uit onderzoek."
Taal: "Ik heb weleens gedacht: waar zijn we aan begonnen? Het contact met de gemeenten, het toegankelijk maken van voorzieningen zoals wc's, de rolstoelen die verhuurd moeten worden, de accommodaties moeten voldoen aan een checklist. Het is nogal wat. Maar als je dan de mensen ziet genieten die door onze inspanningen de Pieterpad-route kunnen afleggen, dan maakt dat het allemaal goed."
https://nos.nl/artikel/25(...)ogelijk-dan-je-denkt
quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:30 schreef Dven het volgende:
Tijd om het ook inclusief te maken voor extreem luie en dikke mensen. Een loopband over over het Pieterpad dus. Kan ik 'm ook eens lopen.
McDonalds halverwege het pad om de uitgeput hijgende viesdikke medemens te spijzen en te laven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:30 schreef Dven het volgende:
Tijd om het ook inclusief te maken voor extreem luie en dikke mensen. Een loopband over over het Pieterpad dus. Kan ik 'm ook eens lopen.
Dat pad heeft ook geen kilometerpaaltjes dus daar lijkt een snoepautomaat mij uitermate geschikt voor.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
McDonalds halverwege het pad om de uitgeput hijgende viesdikke medemens te spijzen en te laven.
*importeert extra wolvenquote:"Avonturen meemaken moet ook voor iemand met een beperking mogelijk zijn"
quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
*importeert extra wolven
Veel avontuurlijker dan een roedel wolven achter je aan in je rolstoel wordt het niet
Dat is valsspelen 😱quote:
Zeg dat nou niet te hard, voor je het weer wordt er aangrenzend een Petrapad aangelegd 😱quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:54 schreef HowardRoark het volgende:
Dit zijn an sich de goede vormen van 'inclusiviteit'. Plekken toegankelijk maken voor mensen met een daadwerkelijke beperking is uitstekend en natuurlijk onvergelijkbaar met de andere vormen van DEIB, waarbij mensen op basis van onveranderlijke kenmerken zoals huidskleur, geslacht of seksuele oriëntatie worden voorgetrokken.
Het Hazespad: langs de halve liters in de Appie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
En het Hazenpad, voor degenen die dat graag willen kiezen 😱
quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:07 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Het Hazespad: langs de halve liters in de Appie.
Pietermaaipad voor Anti'squote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:57 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zeg dat nou niet te hard, voor je het weer wordt er aangrenzend een Petrapad aangelegd 😱
Het zijn altijd van die package deals he, je moet blij zijn met voorleesdrags en genitale verminking van kinderen, anders ben je homohater. Dus ik verwacht wel gebedsruimtes en een apart pad voor vrouwen binnenkort.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:54 schreef HowardRoark het volgende:
Dit zijn an sich de goede vormen van 'inclusiviteit'. Plekken toegankelijk maken voor mensen met een daadwerkelijke beperking is uitstekend en natuurlijk onvergelijkbaar met de andere vormen van DEIB, waarbij mensen op basis van onveranderlijke kenmerken zoals huidskleur, geslacht of seksuele oriëntatie worden voorgetrokken.
Je moederquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:34 schreef thedeedster het volgende:
Sympathiek initiatief. Hopelijk wordt er goed gebruik van gemaakt.
Halverwege? Om de 250 meter. Anders halen ze het niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
McDonalds halverwege het pad om de uitgeput hijgende viesdikke medemens te spijzen en te laven.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:10 schreef Twiitch het volgende:
Als ik iemand in een rolstoel zie voel ik me altijd beter over mezelf.
Als ik op wintersport een rolstoeler zie, rij ik die altijd naar een steile afdaling mwoehahahaquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:10 schreef Twiitch het volgende:
Dat jaquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:54 schreef Zoddie het volgende:
Ik vind het wel schande dat ze Mount Everest en K2 nog niet rolstoel toegankelijk hebben gemaakt!
Inclusief btwquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:46 schreef RotatoR het volgende:
Inclusief is zo'n teringdom modewoordje.
Hoezo?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 09:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------
Omg dit is zo tof!![]()
Echt geweldig dat ze dit doen en ook dat ze niet zomaar alles plat asfalteren maar juist kijken naar mooie alternatieve routes. Ben benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitpakken
![]()
Dat is de route van de Pietervluchtstrook, niet het Pieterpad.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Hoezo?
A28 - A50 - A73 - A2 en je komt al een heel eind.
Lijkt me een goed idee. Als het aanslaat kan Nepal een wellicht een roltrap maken naar de top van de Mount Everest.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:30 schreef Dven het volgende:
Man climbs Mount Everest in a wheelchairquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:54 schreef Zoddie het volgende:
Ik vind het wel schande dat ze Mount Everest en K2 nog niet rolstoel toegankelijk hebben gemaakt!
De titel lijkt het alsof hij de top heeft bereikt maar de tekst is de focus alleen op het halen van de Base camp.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 23:01 schreef Pek het volgende:
[..]
Man climbs Mount Everest in a wheelchair
Wat een opmerking zegquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:10 schreef Twiitch het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |