abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218555059
Ha allen,

Ik heb een verantwoordelijkheidsvraag.

Ik heb een nieuwe keuken besteld bij een keukenboer, zij hebben een vaste aannemer voor inmeten en montage van de keuken, zit bij de prijs inbegrepen. Ik heb deze aannemer overigens ook wat meerwerk laten doen, zoals keuken stucen, tegelen, etc.

Nu heeft de aannemer bij het slopen van de oude keuken ook afsluitlijst/koof die tussen de oude bovenkastjes en het plafond zat, verwijderd. Mij is niet duidelijk waarom, of dit bijvoorbeeld nodig was omdat de kastjes er niet in zouden passen. Volgens mij waren de oude kastjes net zo hoog als de nieuwe maar weet ik niet zeker. De afsluitlijst is verwijderd zonder overleg. Hierdoor liggen alle kabels/leidingen bloot. Nieuwe keuken is inmiddels geplaatst, maar alle kabels/leidingen liggen nog bloot en toen ik daar een vraag over stelde was dat "mijn probleem" en kon ik voor een meerprijs een nieuwe afsluitkoof bestellen. De oude hebben ze weggegooid.

Klopt dit allemaal? Heb geinformeerd bij de keukenboer en zij zeggen dat ik een plaat kan bestellen in dezelfde kleur als mijn keuken voor 750 euro materiaalkosten plus komt montage bij. Vind ik veel geld voor even een plafondplaatje en ik baal dat er nul communicatie over dit is geweest want dan had ik er rekening mee kunnen houden.

Had de aannemer de oude plaat wel zonder overleg mogen verwijderen? Had hij niet op zijn minst mij even moeten vertellen wat de consequenties waren? Wat nu, wie is waarvoor verantwoordelijk en wat is een goede oplossing?

Overigens heeft deze aannemer enorm lopen prutsen: slecht bereikbaar, fouten, miscommunicatie, vertraging, stucwerk opnieuw, bevestigingsmateriaal kwijt, etc.

Alvast bedankt voor het meedenken
pi_218555085
Was de oude koof van gestuct gipsplaat? het kan zijn dat die vastgeschroefd was op de kastjes (met houden balken). Dan was behouden lastig. Maar dat hadden ze ook netjes kunnen communiceren. En als ze op dat moment nog niet in de gaten hadden dat dat een probleem zou gaan worden, was het op zijn minst zo netjes om even mee te denken toen je daar melding van maakte.

Is de koof ooit besproken met de keukenboer?
Als je een beetje handig bent zou ik zelf een koofje maken. Balkje van 44x44 op de kast en aan het plafond, gipsplaat ertegen en naden afsmeren. Dan sauzen in kleur van plafond.
pi_218555182
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:40 schreef archito het volgende:
Was de oude koof van gestuct gipsplaat? het kan zijn dat die vastgeschroefd was op de kastjes (met houden balken). Dan was behouden lastig. Maar dat hadden ze ook netjes kunnen communiceren. En als ze op dat moment nog niet in de gaten hadden dat dat een probleem zou gaan worden, was het op zijn minst zo netjes om even mee te denken toen je daar melding van maakte.

Als je een beetje handig bent zou ik zelf een koofje maken. Balkje van 44x44 op de kast en aan het plafond, gipsplaat ertegen en naden afsmeren. Dan sauzen in kleur van plafond.
Er is niks besproken met aannemer keukenboer.

Oude plaat was een soort ijzeren plaat, zie foto.
Nieuwe situatie met keuken af:
pi_218555187
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:40 schreef archito het volgende:

Overigens vind ik dat laatste wel een goed idee, thanks. Ben niet heel handig maar ken wel wat betaalbare klusjesmannen.
pi_218555545
Gipsplaat van 300 cm (of 320) kost iets van 10 euro, een paar oude latjes en wat spijkers. De verf die je er op gaat smeren kost wat meer. Het lastigste deel van deze klus is dat je die plaat thuis moet krijgen zonder te breken.

Ik denk dat je dit met een familielid of aardige buur voor een paar tientjes gaat redden. Belachelijk dat een aannemer het zo achter durft te laten, geen reclame voor dat bedrijf.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218555601
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:34 schreef klier het volgende:
Ha allen,

Ik heb een verantwoordelijkheidsvraag.
Nee, je hebt een aansprakelijkheidsvraag.

quote:
Ik heb een nieuwe keuken besteld bij een keukenboer, zij hebben een vaste aannemer voor inmeten en montage van de keuken, zit bij de prijs inbegrepen. Ik heb deze aannemer overigens ook wat meerwerk laten doen, zoals keuken stucen, tegelen, etc.
Grijs gebied dus, want je hebt meerwerk laten doen.

1: Wat zijn de opdrachten en voorwaarden van de keukenboer? Want wie de keukenboer ook inhuurt, het is de verantwoordelijkheid van de keukenboer voor hun deel van de opdracht. Ook al huurt ie de Paus in om je keuken te maken.

2: Maar je hebt meerwerk laten doen. En dus wat valt precies onder dat meerwerk en wat zijn daar de expliciete voorwaarden van.

quote:
Toen ik daar een vraag over stelde was dat "mijn probleem"
Dat zou ik maar eens schriftelijk vragen waarom dat opeens 'jouw' probleem zou moeten zijn.

quote:
Had de aannemer de oude plaat wel zonder overleg mogen verwijderen? Had hij niet op zijn minst mij even moeten vertellen wat de consequenties waren? Wat nu, wie is waarvoor verantwoordelijk en wat is een goede oplossing?
Wat zijn de voorwaarden en waar heb je voor getekend bij beide partijen?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218555751
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 14:48 schreef 215 het volgende:
Gipsplaat van 300 cm (of 320) kost iets van 10 euro, een paar oude latjes en wat spijkers. De verf die je er op gaat smeren kost wat meer. Het lastigste deel van deze klus is dat je die plaat thuis moet krijgen zonder te breken.

Ik denk dat je dit met een familielid of aardige buur voor een paar tientjes gaat redden. Belachelijk dat een aannemer het zo achter durft te laten, geen reclame voor dat bedrijf.
Je moet dan wel eerst nog 2 latjes aan het plafond schroeven waar de plaat tegenaan gaat.

Maar die gipsplaten waren echt naar 3,- ofzo en due latjes ook. Potje verf heb je voor 15,-

Allemaal prima om zelf in een ochtendje te doen maar de manier van die aannemer is wel vrij lomp qua communicatie.

Dus ondanks dat zou dat wel bij zijn werkzaamheden moeten horen
pi_218556347
S
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 14:58 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nee, je hebt een aansprakelijkheidsvraag.
[..]
Grijs gebied dus, want je hebt meerwerk laten doen.

1: Wat zijn de opdrachten en voorwaarden van de keukenboer? Want wie de keukenboer ook inhuurt, het is de verantwoordelijkheid van de keukenboer voor hun deel van de opdracht. Ook al huurt ie de Paus in om je keuken te maken.

2: Maar je hebt meerwerk laten doen. En dus wat valt precies onder dat meerwerk en wat zijn daar de expliciete voorwaarden van.
[..]
Dat zou ik maar eens schriftelijk vragen waarom dat opeens 'jouw' probleem zou moeten zijn.
[..]
Wat zijn de voorwaarden en waar heb je voor getekend bij beide partijen?
Standaardwerk = montage keuken
Meerwerk = slopen keuken, stucwerk, tegelen, en nog wat zaken die verder niks te maken hebben met die plafondplaat.

Bij de sloopwerkzaamheden verwacht ik op zijn minst dat dan even gezegd wordt: Mevrouw wij halen die plaat weg, ok? Dit zorg er wel over dat er straks een gat overblijft. En dan in gesprek met mij gaat hoe dit op te lossen (waarvoor ik dan best nog wat extra wil betalen uiteraard)
pi_218556370
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:34 schreef klier het volgende:

Nu heeft de aannemer bij het slopen van de oude keuken ook afsluitlijst/koof die tussen de oude bovenkastjes en het plafond zat, verwijderd.
Tja, bij 'keuken slopen' wordt alles netjes afgevoerd. Ook de lijst die aan de oude bovenkastjes bevestigd zat. Dat vind ik niet gek.
Als ze 'm hadden laten liggen had je ook kunnen zeggen: waarom nemen jullie niet al het afval mee.

In het ontwerp van je nieuwe keuken had men hier wel rekening mee moeten houden. Staat er een lijst ingetekend? Want ze wisten dat de kastjes niet tot het plafond kwamen.
Dus ik zou zeggen: ontwerp keukenboer checken. Staat het daar niet op, dan heb je zelf ook niet goed opgelet in het ontwerp.

Kortom:
- slopen is gedaan volgens afspraak (hele keuken weg + afvoeren). Heb je afgesproken dat de lijst moest blijven > probleem aannemer
- keukenbouw uitgevoerd conform ontwerp > jouw probleem, maar héél slordig van keukenboer (ik zou het daar melden)
- keukenbouw niet uitgevoerd conform ontwerp > keukenboer (die moet aannemer dan maar sturen)
pi_218556879
Ik dacht dat die kastjes altijd bevestigd werden aan een ophangsysteem dat aan de achterkant van de kastjes (en de achterwand) zit. Maw: dat de kastjes omhoog getild moeten worden om ze daar af te halen. In dat geval moest die plaat er wel af.

Zit het anders?
pi_218558383
Die afdekplaat was duidelijk onderdeel van de oude keuken, en is terecht verwijderd en afgevoerd.

In het nieuwe ontwerp had hiervoor een voorziening moeten worden getroffen, ofwel door een passende plint geleverd door de keukenboer ofwel een koof van gipsplaat d.m.v. afgesproken meerwerk via de aannemer.
pi_218559587
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 18:05 schreef Queller het volgende:
Ik dacht dat die kastjes altijd bevestigd werden aan een ophangsysteem dat aan de achterkant van de kastjes (en de achterwand) zit. Maw: dat de kastjes omhoog getild moeten worden om ze daar af te halen. In dat geval moest die plaat er wel af.

Zit het anders?
Klopt ja, je hebt wel een cm er boven nodig om ze van die klemmen af te krijgen.
pi_218562300
De strikvraag is natuurlijk hoorde de oude plaat bij het plafond of de keukenkastjes... Indien de leidingen er niet waren geweest of op een fatsoenlijke nette manier aangelegd dan was de plaat niet nodig geweest en zeker niet standaard geleverd bij keukenkastjes. Dat daar verholen leidingen liggen is een uitzonderlijke situatie.

Waar ligt nu de communicatiefout, heb jij wel op tijd dan wel vooraf aangegeven dat achter die plaat leidingen liggen en die koof behouden dient te worden. Zo ja dan was het ook in de offerte opgenomen neem ik aan. En dat blijkt dus niet het geval te zijn en geeft de indruk dat jij het bent vergeten dan wel jezelf ook verrast bent dat daar nu een lelijke bundel aan leidingen blijken te liggen.

Zijn alle drie de partijen even onwetend en verrast over de situatie moeten we terug naar de strikvraag en wat is billijk, is het plafond en dus van het huis of is het van de geleverde keuken?

Dat het geen ¤750 hoeft te kosten is wel duidelijk, maar laat je de keukenboer dit oplossen wordt het paneel een onderdeel van de keuken waar hij dan ook garantie op moet geven en wordt geen gipsplaatje maar een op kleur geleverde op maat gemaakt gefineerde spaanplaat + montage. Daar zitten dan de centen in.

En de aannemer claimt duidelijk, dit viel niet in de afgesproken meerwerk klus... Dat wordt extra meerwerk anders bekijk het maar... Maar als onderdeel van plafond waar de keukenboer niet over gaat moet dit in paar tientjes DIY gefikst zijn of hooguit ¤ 200 via de aannemer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 22-08-2025 13:04:18 ]
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:28:34 #14
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_218563305
Volgens mij is de hamvraag wat de keukenboer je verkocht heeft. Staat er een strook in die plannen?

Die strook (of plint / koof) is onderdeel van je keuken. Ddie zit vast aan je kastjes. Haal je de kastjes weg, dan automatisch ook de koof. Dat is niet gek. Wel is het een wat onaardige reactie van de aannemer. Ze hadden ook gewoon een stukje meerwerk kunnen verkopen.

Staat er op de plannen van de keukenboer een koof, dan moeten zij die ook leveren. Staat die er niet, dan is het onoplettendheid van hun kant, maar dan zijn ze niet aansprakelijk.

De vraag is hoeveel energie je hierin wil steken. Als je een beetje geduld hebt, kun je nu een klusjesman bestellen en wanneer die over een maand of meer tijd heeft, het werk uit laten voeren. Zoals eerder al genoemd, een paar latjes of balkjes en een nette plaat en klaar ben je. Gewoon even goed doorspreken met zo iemand.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_218596096
Allen, dank voor jullie reacties. Inmiddels is mijn housewarming voorbij en hebben twee handige vrienden aangeboden samen dit met mij een keer op te lossen door middel van een gipsplaat, pot verf, etc.

Ik vind nog steeds dat de keukenstallateur hier niet netjes heeft gehandeld, hij had het op zij minst even kunnen bespreken of iets van meerwerk aanbieden in plaats van mij maar "in de shit" te laten zitten zonder hier ook maar iets over te communiceren.

Maar heb nu zoveel gezeik gehad met hem, dat ik geen zin heb in nog meer gedoe. Heb nog best wat andere restpunten waarvan ik liever heb dat hij ze goed oppakt, en mijn vrienden gaan me dus redden met de koof :)
pi_218596788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:19 schreef klier het volgende:

Ik vind nog steeds dat de keukenstallateur hier niet netjes heeft gehandeld, hij had het op zij minst even kunnen bespreken of iets van meerwerk aanbieden in plaats van mij maar "in de shit" te laten zitten zonder hier ook maar iets over te communiceren.
Het zijn stuk voor stuk allemaal ratten. Ik heb geen enkele goede ervaring met geen enkele keukenboer.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218596862
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 13:41 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Het zijn stuk voor stuk allemaal ratten. Ik heb geen enkele goede ervaring met geen enkele keukenboer.
Het helpt ook niet mee dat alle bekende keukenboeren onderdeel zijn van De Mandemakers groep. En daar is idd genoeg over te vinden.
pi_218596886
Opzich had je wel kunnen verwachten dat die plaat eraf moest.
pi_218611617
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:19 schreef klier het volgende:

Ik vind nog steeds dat de keukenstallateur hier niet netjes heeft gehandeld, hij had het op zij minst even kunnen bespreken of iets van meerwerk aanbieden in plaats van mij maar "in de shit" te laten zitten zonder hier ook maar iets over te communiceren
Dat hebben ze toch gedaan met voor ¤ 750 exc. montage en meubelpaneel aan te bieden. Wat inderdaad een schofterige ripdeal is, want meubelplaat op maat van MDF of spaanplaat op RAL kleur tussen de ¤30 en ¤ 50 p/m² zal kosten. Wanneer ik het zo grof inschat zit je op hooguit 1.5 m² plaat. Dan komen daar misschien nog zaagkosten bij. Wat dan wel wat lastiger wordt is dat je het niet aan een stuk geleverd zult krijgen standaard paneelmaat is max. 250cm. Dus wie het ook maakt je zal een naad te zien krijgen tussen de delen. Indien ik goed tel met 4 x kast van 80cm breed + één half kastje.

En dan is het wel, wat je beetje verkeerd ziet, geen plafondplaat maar meubelpaneel van de keuken ook al zit het tegen het plafond. Ook dat kun je zelf netjes maken als je daar de voorkeur aan zou geven voor een fractie van de prijs die de keukenboer heeft aangeboden.

Netjes is het zeker niet van hun, die hadden er gewoon geen zin in en dan maar zo'n belachelijke prijs vragen. Gebeurd veel in de aannemerswereld, kleine klusjes gaan over de top want kost alleen maar tijd en aan eerlijke prijs valt niets te verdienen. Een halve dag werk, wordt vaak gezien als een hele dag verpest en kost de uitvoerder geld.
En service van de zaak bestaat al lang niet meer, die tijd is voorbij het verdienmodel moet aan de top blijven...

Dan, wat is wijsheid en wat is uiteindelijk mooier, constructief duurdere meubelpaneel op kleur met een zichtbare naad wat minder mooi is. Of gipsplaat wat gemakkelijker te plaatsen is en je goed naadloos kunt afwerken op kleur met plafond en muur... Dat laatste lijkt me voor de hand liggen... Goede keuze gemaakt! ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 28-08-2025 11:18:19 ]
pi_218612019
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 13:52 schreef klier het volgende:

[..]
Overigens vind ik dat laatste wel een goed idee, thanks. Ben niet heel handig maar ken wel wat betaalbare klusjesmannen.
Dat is dan ¤300 ex btw voor mijn advieswerk :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')