's nachts als meisje door duivendrecht/amsterdam zuidoost fietsen eist ook enige lefquote:Op donderdag 21 augustus 2025 14:05 schreef littlemindy het volgende:
En van die tienduizenden meiden die naar huis fietsen 's nachts zullen er ook een X aantal wel lastig gevallen worden wat niet tot een misdrijf leidt / fataal afloopt en/of om andere reden het nieuws niet haalt.
Ik ben geen jonge meid meer, maar ik zou voor geen goud 's nachts dat stuk fietsen.
Ik mijd de metro en bepaalde stadsdelen hier in de buurt ook als de pest na een bepaald tijdstip.
Het is dieptriest dat dat het geval is in een land als Nederlandquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:07 schreef User98182 het volgende:
[..]
's nachts als meisje door duivendrecht/amsterdam zuidoost fietsen eist ook enige lef
Ze was 17 jaar. Dan overzie je dingen vaak nog niet zo.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:07 schreef User98182 het volgende:
[..]
's nachts als meisje door duivendrecht/amsterdam zuidoost fietsen eist ook enige lef
En wie weet was de dader een bekende die aangeboden had met haar mee te fietsen .....quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze was 17 jaar. Dan overzie je dingen vaak nog niet zo.
Dat kan ook nog en dat zal de politie echt meenemen in de onderzoeken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:11 schreef maily het volgende:
[..]
En wie weet was de dader een bekende die aangeboden had met haar mee te fietsen .....
Hier krijg ik een error van.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:15 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Nee, jij zegt verbieden dat ze niet naar buiten mogen. Stukje verkeerd taalgebruik.
Als het iemand anders was die haar volgde en ook op de fiets was (zoals de politie aangeeft te vermoeden), dan ligt die hopelijk ook op beeld vastquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:13 schreef MissButterflyy het volgende:
Het kan niet anders dan dat ze op camerabeelden voorbij is gekomen op de fiets en dat er meer info bekend gaat worden.
Dat is dus de reden dat men zo snel ter plaatse wasquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:17 schreef lno_ het volgende:
https://www.parool.nl/mis(...)ivendrecht~b2151448/
De 17-jarige Lisa uit Abcoude, die in de nacht van dinsdag op woensdag werd omgebracht in Duivendrecht, fietste in haar eentje naar huis na het uitgaan omdat ze haar dure elektrische fiets niet in de Leidsebuurt wilde achterlaten. Ze belde zelf 112 om alarm te slaan toen ze werd gevolgd.
Dus toch.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:17 schreef lno_ het volgende:
De 17-jarige Lisa uit Abcoude, die in de nacht van dinsdag op woensdag werd omgebracht in Duivendrecht, fietste in haar eentje naar huis na het uitgaan omdat ze haar dure elektrische fiets niet in de Leidsebuurt wilde achterlaten. Ze belde zelf 112 om alarm te slaan toen ze werd gevolgd.
Jeetje dat is wel erg triest, dat men net te laat was met arriverenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:17 schreef lno_ het volgende:
Wat een horror. Wat een angst.quote:De 17-jarige Lisa die woensdagochtend vroeg op de Holterbergweg in Duivendrecht vermoord werd gevonden, had tot kort voor haar dood contact met de politie. Ze belde alarmnummer 112 toen ze onderweg naar huis werd achtervolgd en lastiggevallen.
Dat melden meerdere bronnen van De Telegraaf. De politie kon live meeluisteren met het gesprek, ook op het moment dat de tiener uiteindelijk werd aangevallen. Agenten zouden al onderweg zijn geweest, maar waren net te laat om haar nog te kunnen redden.
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:34 schreef Black_Baron het volgende:
Politie luisterde live mee tijdens aanval
https://www.telegraaf.nl/(...)aanval/85114523.html
[..]
Wat een horror. Wat een angst.![]()
Ach jee, dan bestaat de kans dat de stem van de dader ook nog in de toekomst openbaar wordt gemaakt. Weet niet of iemand dat wil horen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:34 schreef Black_Baron het volgende:
Politie luisterde live mee tijdens aanval
https://www.telegraaf.nl/(...)aanval/85114523.html
[..]
Lisa (17) uit Abcoude sloeg zelf alarm bij 112 voordat ze werd omgebracht in Duivendrechtquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:17 schreef lno_ het volgende:
quote:De 17-jarige Lisa uit Abcoude, die in de nacht van dinsdag op woensdag werd omgebracht in Duivendrecht, fietste in haar eentje naar huis na het uitgaan omdat ze haar dure elektrische fiets niet in de Leidsebuurt wilde achterlaten. Ze belde zelf 112 om alarm te slaan toen ze werd gevolgd.
Lisa was met twee vrienden en een vriendin uit geweest in de Leidsebuurt. Daar bezochten ze onder meer een feestcafé.
Aan het einde van de uitgaansnacht vertrok de vriendengroep met de taxi naar Abcoude, maar Lisa wilde haar lichtgrijze herenfiets van het merk Cowboy niet bij het Leidseplein laten staan. Rond 03.30 uur in de ochtend fietste ze richting Abcoude. Daarbij volgde ze een standaardroute over de Holterbergweg richting het AMC.
Lisa kende die weg goed, omdat ze langs die route op school zat. Onlangs behaalde ze op het Spinoza20first aan de H.J.E. Wenkebachweg haar vwo-diploma. Onderweg naar huis na het uitgaan sloeg Lisa alarm via 112.
Omdat haar stilstaande telefoon was te lokaliseren op de Holterbergweg in Amsterdam-Duivendrecht, ging de politie daar kijken. Daar werd haar levenloze lichaam aangetroffen in de berm naast de sloot bij het fietspad.
Grote verslagenheid in Amsterdam en Abcoude
De recherche gaat er nu van uit dat ze is aangevallen ter hoogte van de tuincomplexen vlak voor sportpark De Toekomst. De Holterbergweg in Amsterdam-Zuidoost is nog altijd afgesloten vanwege het opsporingsonderzoek. De politie zoekt nog altijd naar sporen rondom de plek waar het meisje werd gevonden. In de omgeving is een trui gevonden. De politie maakte nog niet bekend of die van het slachtoffer is.
De verslagenheid onder vriendinnen in Amsterdam en Abcoude is groot. Het meisje speelde en trainde bij een sportclub in Abcoude. Die club wil nog niet reageren.
Wat zich precies heeft afgespeeld in het half uur tussen haar vertrek van het Leidseplein en de vondst van haar lichaam door de politie, onderzoekt de Amsterdamse recherche met een zeer omvangrijk team. Ingewijden spreken van een buitengewoon heftige zaak.
Vermoeden van één dader
Het onderzoeksteam gaat momenteel uit van één dader. Die was zelf waarschijnlijk ook op de fiets.
De politie roept mensen die Lisa mogelijk hebben zien fietsen op zich te melden. Het meisje had halflang blond haar, droeg een lichtgrijze hoodie en een lichtgrijze broek. Ze droeg Adidasgympen en aan haar stuur hing een rode handtas.
De politie vraagt ook mensen die woensdagochtend vroeg iemand hebben gezien die zich in de omgeving van Duivendrecht verdacht gedroeg, zich te melden. De politie heeft inmiddels meerdere tips binnengekregen, maar wil nog niet op de inhoud ingaan.
Reactie van de familie van Lisa
De familie van Lisa heeft laten weten intens verdrietig te zijn en rust te willen. ‘Onze harten zijn gebroken,’ schrijft de familie in een statement. ‘We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa. We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken.’
Susanne de Roy van Zuidewijn, de burgemeester van gemeente Ouder-Amstel, waar Duivendrecht onder valt, heeft woensdag besloten cameratoezicht in te stellen rondom de plek waar Lisa werd gevonden. Ze zegt daartoe te hebben besloten ‘omdat een ernstig misdrijf’ heeft plaatsgevonden.
‘Het raakt ons allemaal diep dat een jong meisje op deze manier om het leven is gekomen in onze gemeente. We leven mee met haar familie, vrienden en andere betrokkenen. We wensen hen veel sterkte bij het dragen van dit onuitsprekelijke verdriet.’
Burgemeester Maarten Divendal van de gemeente De Ronde Venen, waar Abcoude onder valt, reageerde woensdag al verslagen op het nieuws. Volgens Divendal leven veel mensen in de Utrechtse plaats mee ‘met het grote verdriet dat ouders, familie en vrienden nu doormaken’.
Als je erover nadenkt.. we hebben hier in Nederland wel heel veel afgelegen fietspaden..quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is dieptriest dat dat het geval is in een land als Nederland
Gruwelijk, wat moet dat kind bang geweest zijn en wat erg ook voor de politie om dan toch te laat te komenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:42 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Lisa (17) uit Abcoude sloeg zelf alarm bij 112 voordat ze werd omgebracht in Duivendrecht
[..]
Ja, elke oplossing heeft voor- en nadelen helaas. We hebben in Nederland een uitstekende fietsinfrastructuur (waarschijnlijk nog steeds de beste ter wereld), maar dat betekent ook relatief veel separate fietsroutes die niet direct langs een drukke weg of huizen gelegen zijn. Dan zorgt voor meer sociale onveiligheid logischerwijs.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:42 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Als je erover nadenkt.. we hebben hier in Nederland wel heel veel afgelegen fietspaden..
Al wil dat nog niet zeggen dat het dezelfde persoon is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:43 schreef MissButterflyy het volgende:
De telegraaf meldt ook dat op dezelfde dag/nacht als Lisa is gedood nog een vrouw is lastiggevallen daar.
Dan moet er nu toch snel een signalement naar buiten komen. Die idiote gevaarlijke gek moet zsm worden opgepakt.
Idd. Wel dus iemand die haar blijkbaar al langere tijd als doelwit op het oog had, en niet aan de kant van de weg stond te wachten en toevallig toesloeg.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Gruwelijk, wat moet dat kind bang geweest zijn en wat erg ook voor de politie om dan toch te laat te komen
Ja je neemt aan dat ze haar zo aan de telefoon wel vragen om de persoon te beschrijven, maar wie weet ging het allemaal zo snel dat men niet een lang(er) gesprek had/was het zo hectisch om daar aan toe te komen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:43 schreef MissButterflyy het volgende:
De telegraaf meldt ook dat op dezelfde dag/nacht als Lisa is gedood nog een vrouw is lastiggevallen daar.
Dan moet er nu toch snel een signalement naar buiten komen. Die idiote gevaarlijke gek moet zsm worden opgepakt.
Dat weten we niet. Als hij al zo ging flippen omdat ze 112 belde en zich mogelijk heeft verzet, is het toch echt een hele gevaarlijke gek.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:47 schreef 3rr0r het volgende:
Klinkt dus als iemand die haar lastigviel met 'geile praat' en/of wilde aanranden en/of verkrachten en is gaan flippen, niet als iemand die al bij voorbaat op moorden uit was. Dus niet een serial killer zoals die gek een tijd terug.
Ik zeg toch nergens dat het geen gevaarlijke gek is, vreemde post.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat weten we niet. Als hij al zo ging flippen omdat ze 112 belde en zich mogelijk heeft verzet, is het toch echt een hele gevaarlijke gek.
Die andere melding was van een gek die zomaar op een vrouw af rende en er nog even achteraan bleef rennen, dus je weet het niet. Misschien had ie inmiddels ook een fiets opgehaald en was ze toch echt op het verkeerde moment ter plaatse.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Idd. Wel dus iemand die haar blijkbaar al langere tijd als doelwit op het oog had, en niet aan de kant van de weg stond te wachten en toevallig toesloeg.
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:47 schreef 3rr0r het volgende:
Klinkt dus als iemand die haar lastigviel met 'geile praat' en/of wilde aanranden en/of verkrachten en is gaan flippen, niet als iemand die al bij voorbaat op moorden uit was. Dus niet een serial killer zoals die gek een tijd terug.
Mijn godquote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ja je neemt aan dat ze haar zo aan de telefoon wel vragen om de persoon te beschrijven, maar wie weet ging het allemaal zo snel dat men niet een lang(er) gesprek had/was het zo hectisch om daar aan toe te komen.
Ik vind jouw post vreemd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:53 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat het geen gevaarlijke gek is, vreemde post.
Kan me zo voorstellen dat je iemand een deur in zijn gezicht smijt. Bah.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Ach, zijn er weer ‘journalisten’ die nu overal aanbellen in abcoude?
Laat die mensen toch met rust.
Voegt weinig toe inderdaad. Stille tocht lijkt me ook niet heel wenselijk als de familie al aangegeven heeft verder geen aandacht te willen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Ach, zijn er weer ‘journalisten’ die nu overal aanbellen in abcoude?
Laat die mensen toch met rust.
Dit.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Voegt weinig toe inderdaad. Stille tocht lijkt me ook niet heel wenselijk als de familie al aangegeven heeft verder geen aandacht te willen.
Ja oke. Mits dat uberhaupt een en dezelfde dader is natuurlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Die andere melding was van een gek die zomaar op een vrouw af rende en er nog even achteraan bleef rennen, dus je weet het niet. Misschien had ie inmiddels ook een fiets opgehaald en was ze toch echt op het verkeerde moment ter plaatse.
Hè Gvd. Zo waar.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:02 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Colum van Nienke 'sGravenmade.
Het Rode handtasje.
'Het rode handtasje,' begint Nienke haar online column. 'Ik denk steeds aan het rode handtasje. Hoe het bungelde aan haar stuur, terwijl ze door de nacht reed. Een nacht die ook aan haar toebehoorde, want we hebben allemaal vierentwintig uur in onze dag. Vierentwintig uur die we mogen benutten hoe en waar we willen.
Het tasje aan haar stuur, met portemonnee, een lipglossje en haar huissleutels. Of zaten die bij haar fietssleutels in het slot gestoken? Of tussen haar vingers geklemd? Haar telefoon, waar appjes op binnenkwamen over de avond. Dat het zo leuk was geweest en 'stuur je even als je veilig thuis bent?' Een extra haarelastiekje.
Het maakt niet uit wat er in het rode handtasje zat. Het enige wat uitmaakt is dat het tasje niets kan zeggen, terwijl het tasje alles heeft gezien. Misschien heeft het tasje één seconde hetzelfde gedacht als ik. Waarom gaat ze niet in de taxi met haar vrienden? Is het wel slim om alleen op de fiets te stappen? Misschien is het tasje daar rood door geworden. Door de schaamte die ik ook meteen voelde na die gedachte.
Want hoe durf ik haar medeplichtig te maken? Waar halen wij als maatschappij het gore lef vandaan om meisjes en vrouwen almaar medeplichtig te maken aan hun eigen rampspoed, hun eigen trauma, hun eigen dood.
Waarom ging ze zo laat nog fietsen? Waarom trok ze uitgerekend dát aan? Waarom ging ze met die engerd mee? Waarom schatte zíj de situatie zo verkeerd in? Dingen die ik mezelf ook heb verweten, want de nacht behoort ook niet aan mij toe.
De nacht is van het gevaar en dat hebben we maar te slikken. De nacht is van de man in de bosjes, de seks zonder consent en de dood op onze hielen. De straten zijn van priemende ogen, sissende tongen en losse handen. Het donker geeft ons nog meer restricties, beperkingen en onvrijheid.
Veilig over straat
's Gravemade eindigt haar column met de rake woorden: 'Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis dat de angst wordt verlegd. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen. #rechtopdenacht
Smakeloos. Elders op het forum ook een topic over deze mafklapper die over de rug van een vermoord jong meisje probeert te scoren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:02 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Colum van Nienke 'sGravenmade.
Dan mag je dat uitleggen waarom of je snapt niet wat er staat.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind jouw post vreemd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |