abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:43:10 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218539414
Extinction Rebellion (XR) heeft een rechtszaak aangespannen tegen luchthaven Schiphol vanwege een toegangsverbod dat is opgelegd aan 37 leden van de organisatie. XR vindt dat het verbod van tafel moet, zodat de leden kunnen vliegen als dat nodig is.

"Wij vliegen zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders", zegt een woordvoerder van XR tegen NU.nl. "Bijvoorbeeld bij ziekte van een familielid in het buitenland. Of als je moet vliegen voor je werk. Soms heb je de keuze niet."

De XR-leden vinden dat hun bewegingsvrijheid wordt ingeperkt door het toegangsverbod op Schiphol. Ze vinden ook dat hun recht te kunnen demonstreren binnen zicht en gehoor van hun doelwit in het gedrang is. Dat doelwit was in dit geval het beloningsprogramma voor frequente reizigers, die volgens XR "zoveel mogelijk vliegen".

Schiphol laat weten dat de luchthaven niemand probeert te beperken in het demonstratierecht, maar dat de actievoerders de veiligheidsregels hebben overtreden. Ze zijn in beveiligd gebied geweest zonder geldige reden en in sommige gevallen ook met een boardingpass die niet op hun eigen naam stond.

Dat staat ook in de dagvaarding van de advocaten van XR. Die stellen dat dit al eerder is gebeurd en dat dit toen geen gevolgen heeft gehad voor de demonstranten. Na een actie op 8 maart dit jaar was dat anders. "Het gebied na de boardingspasscontrole is alleen toegankelijk voor reizigers en de mensen die daar werken", zegt een woordvoerder van Schiphol.
'Je mag geen ticket kopen om te demonstreren'

Een aantal actievoerders van XR had een geldig ticket gekocht om te kunnen demonstreren bij de KLM-lounge. Daar kunnen frequente reizigers verblijven voordat ze vliegen. "Geen van de demonstranten kwam daar om te vliegen", zegt de Schiphol-woordvoerder. "Je mag geen ticket kopen om te demonstreren of bijvoorbeeld een eettentje uit te proberen."

Het gebied dat alleen toegankelijk is met een geldige boardingpass is een risicogebied, zegt Schiphol. "Veiligheid gaat voor alles." Toch is het XR-demonstranten eerder gelukt om daar met meerdere personen op één boardingpass te komen. "Daar zijn inmiddels aanpassingen gedaan en we blijven dat verbeteren."

Volgens de advocaten van XR speelt Schiphol voor eigen rechter door een toegangsverbod voor de luchthaven op te leggen. "Als tegen een bank wordt gedemonstreerd, wordt ook niet de rekening opgezegd. Of een rijverbod opgelegd als iemand op de snelweg demonstreert."

Bovendien vinden XR en haar advocaten de duur van het toegangsverbod veel te lang. Het verbod ging op 21 maart van dit jaar in en geldt voor vijf jaar tot voor sommigen tien jaar. Maar er is geen aangifte tegen de demonstranten gedaan.

Het kort geding dient vanmiddag bij de rechtbank in Haarlem.

Bron: https://www.nu.nl/economi(...)-kunnen-vliegen.html

Ik hoop zo dat Schiphol dit wint. Demonstreren tegen van alles en nog wat, maar er wel gebruik van willen maken als het ze uitkomt.... :')
Zielige sneue prutsers zijn het.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:46:50 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218539431
Ik hoop ook dat Schiphol dit wint. Heerlijk als die hypocriete beroepsklagers het deksel op hun neus krijgen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218539441
XR die klaagt dat ze nu beperkt worden in hun vliegbewegingen. De Speld in real life…
pi_218539445
Waarom zouden ze hierdoor beperkt zijn? Ze kunnen toch prima naar Eindhoven, Düsseldorf, Brussel.
Of nog beter lekker fietsen want wat betekent het nou om principes te hebben als je er niks voor wilt opofferen.

Oh en alsof deze mensen werk hebben _O-

Anyway go team Schiphol
No bitch to me
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:57:25 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218539489
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 09:49 schreef TornadoDK het volgende:
Waarom zouden ze hierdoor beperkt zijn? Ze kunnen toch prima naar Eindhoven, Düsseldorf, Brussel.
Of nog beter lekker fietsen want wat betekent het nou om principes te hebben als je er niks voor wilt opofferen.
Je leeft nog in de vorige eeuw. In deze eeuw moeten voor de principes van links vooral anderen dingen opofferen, niet zijzelf.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218539519
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 09:57 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Je leeft nog in de vorige eeuw. In deze eeuw moeten voor de principes van links vooral anderen dingen opofferen, niet zijzelf.
Zonder principes demonstreren volgens mij heet het dan gewoon onruststoker.
No bitch to me
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:01:32 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218539540
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 09:59 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Zonder principes demonstreren volgens mij heet het dan gewoon onruststoker.
Ze hebben wel principes, maar vroeger waren de mensen met principes bereid om zelf ontberingen te ondergaan om deze onder de aandacht te brengen, tegenwoordig wentelen ze dat af op anderen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218539557
:') x545686465
pi_218539569
Wat is er gebeurd met de trein? Wat is er gebeurd met andere vliegvelden?

Die XR wappies kunnen toch gewoon die andere methoden pakken om in het buitenland te komen?
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:44 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218539571
Mocht Schiphol dit verliezen dan zou ik al deze mensen zeker op een informele watchlist zetten en bij elke vliegreis de volledige security treatment geven. En als er twee of meer van deze mensen tegelijk willen reizen dan kun je ze alsnog de toegang ontzeggen vanwege risico op ordeverstoring.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218539617
Dot gaat enkel en alleen toch erom of Schiphol het mandaat heeft voor een dergelijk verbod?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_218539653
Cynisch en hypocriet.
Heeft niks met klimaat te maken, alleen aandacht voor zichzelf.

Gesponsord door een horde activistische advocaten en donateurs die wel eens een bezoekje van de autoriteiten mogen krijgen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218539720
Van de betonnen platen die deze activisten voor hun kop hebben zouden we met gemak nog een complete internationale luchthaven uit de grond kunnen stampen.
pi_218539771
Ik hoop van harte dat Schiphol dit wint. Wel het zootje blokkeren/saboteren maar als puntje bij paaltje komt janken dat je geweigerd wordt :'). Omgekeerde wereld dit.
Ook in moeilijke tijden.
pi_218539786
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 09:57 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Net zoals Gaza wel even kan wachten in de zomervakanties.
Na de zomervakantie is er weer niets ergers dan Gaza!
pi_218539792
_O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_218539878
:') dit verzin je niet
Google is your friend, abuse your friends
pi_218539893
Carice van Houten moet wel op en neer naar LA kunnen vliegen voor klimaatdemonstraties natuurlijk
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:24:13 #19
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218539947
Hup Schiphol in dezen hoor, dat wel, maar dit is toch een rare uitspraak?

"Je mag geen ticket kopen om te demonstreren of bijvoorbeeld een eettentje uit te proberen."

Staat er ook echt in de regels dat je alléén een vliegticket mag kopen om daadwerkelijk te vliegen? Je mag bij wijze van spreken ook inchecken op een NS-station als je niet gaat reizen, maar wel naar de Kiosk wilt, is dat hier anders?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218539965
_O- _O-
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:09 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218539979
Er mag geen chilling effect uitgaan dus een rechter gaat natuurlijk gewoon XR gelijk geven.
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:36:19 #22
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218540012
Je bent een waardeloze agent.
pi_218540021
Probeer als rechter maar je lachen in te houden bij zo'n zaak.
pi_218540026
Ik dacht oprecht even dat dit een artikel van de Speld was _O-

Niet willen dat andere mensen zoveel vliegen en vervolgens een rechtszaak aanspannen omdat je zelf niet mag vliegen. Geen woorden voor :')

Het toont wederom het schijnheilige, slinkse karakter van onze linkse medemensen. Bah bah bah.
pi_218540029
quote:
"Wij vliegen zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders", zegt een woordvoerder van XR tegen NU.nl. "Bijvoorbeeld bij ziekte van een familielid in het buitenland. Of als je moet vliegen voor je werk. Soms heb je de keuze niet."
Wat een totaalgebrek aan klimaaturgentie weer. De aarde gaat eraan en vliegen versnelt dat het meest, natuurlijk ga je dan geen werk accepteren waarvoor je moet vliegen. Familieleden met zo'n klimaatvernietigende levensstijl daar verbreek je alle banden mee.

Ik geloof niet dat XR de ernst van de klimaatsituatie al begrijpt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Sport dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:44:00 #26
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218540044
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:24 schreef heywoodu het volgende:

"Je mag geen ticket kopen om te demonstreren of bijvoorbeeld een eettentje uit te proberen."

Staat er ook echt in de regels dat je alléén een vliegticket mag kopen om daadwerkelijk te vliegen? Je mag bij wijze van spreken ook inchecken op een NS-station als je niet gaat reizen, maar wel naar de Kiosk wilt, is dat hier anders?
Als je door de douane gaat is het volgens mij wel de bedoeling om ook de vlucht te gebruiken ja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218540097
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Als je door de douane gaat is het volgens mij wel de bedoeling om ook de vlucht te gebruiken ja.
Let wel: security en douane zijn 2 hele verschillende dingen.
1947-2016
  Redactie Sport dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:57:20 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218540131
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Let wel: security en douane zijn 2 hele verschillende dingen.
Ik weiger zo'n Engels modewoord te gebruiken
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:57:55 #29
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218540136
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik vraag me wel af hoe dat te controleren valt. Als je bij de gate zit te wachten en thuis is er een noodsituatie waardoor je besluit terug naar huis te gaan, dan kan en mag dat gewoon, lijkt me. Zij weten niet of je eigenlijk alleen maar een broodje wilde eten of dat er echt een noodsituatie is :P

Verder puur theoretisch he, niemand zal alleen voor een broodje een ticket kopen en als je het doet om te demonstreren is dat wel weer redelijk duidelijk :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:03:49 #30
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_218540162
Vliegen voor hun werk? :D
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:07:10 #31
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_218540178
Nu is het wachten tot de bekende XR defence force het hier allemaal weer goed komt praten :P
Just a fool will play tricks on Angus McSix
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:10:49 #32
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_218540199
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Probeer als rechter maar je lachen in te houden bij zo'n zaak.
Gezien de gerechtelijke uitspraken de afgelopen +/- 15 jaar, zou ik niet verbaasd zijn als XR in het gelijkgesteld wordt. 'Het goede doel', lijkt bij een groot gedeelte van de gerechtelijke macht ook zeer belangrijk te zijn.
The more debt, the better
pi_218540292
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:24 schreef heywoodu het volgende:

De lounge waar frequente reizigers kunnen wachten is vaak exclusief en heeft allerlei extra's zoals gratis eten en drinken. In het buitenland is daar in het verleden wel misbruik van gemaakt door reizigers die pas maanden later willen vliegen maar al voor eerder een ticket kochten en het na hun bezoek aan de lounge weer kosteloos om boekte. In de VS is er zelfs een rechtszaak geweest van iemand die dat tientallen keren deed en helemaal geen plan had om te vliegen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218540388
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:39 schreef Solispolar het volgende:
Ik dacht oprecht even dat dit een artikel van de Speld was _O-

Niet willen dat andere mensen zoveel vliegen en vervolgens een rechtszaak aanspannen omdat je zelf niet mag vliegen. Geen woorden voor :')

Het toont wederom het schijnheilige, slinkse karakter van onze linkse medemensen. Bah bah bah.
Ja, bij onze rechtse medemensen zie je dat niet :')

Oh, de hokjes :') :')
pi_218540401
Ze gaan maar met de fiets.
pi_218540417
Ik zie trouwens de hypocrisie niet zo. Je kunt b.v. toch als niet-vegetariër ook tegen de bio-industrie zijn en gewoon veel minder vlees eten?

Of zitten er alleen nog maar zwartwitdenkende pubers op dit forum die even willen linksschuimbekken?
pi_218540454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie trouwens de hypocrisie niet zo. Je kunt b.v. toch als niet-vegetariër ook tegen de bio-industrie zijn en gewoon veel minder vlees eten?

Of zitten er alleen nog maar zwartwitdenkende pubers op dit forum die even willen linksschuimbekken?
Je ziet de hypocrisie niet? _O-

O en voordat je gaat schuimbekken, ik ben geen puber en vlieg al 15 jaar niet.
pi_218540458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze gaan maar met de fiets.
Of gebruiken teams.
pi_218540663
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 09:43 schreef Netsplitter het volgende:
"Als tegen een bank wordt gedemonstreerd, wordt ook niet de rekening opgezegd. Of een rijverbod opgelegd als iemand op de snelweg demonstreert."
Goede ideeën van ze. Laten we dat ook invoeren.
pi_218540702
Zouden ze gewoon een door de overheid gefinancierde troll-organisatie zijn die wil dat iedereen een hekel krijgt aan demonstranten, zodat demonstreren straks verboden wordt en de overheid zijn gang kan gaan?
  Forum Admin dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:24:13 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218540723
_O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218540730
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:57 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik weiger zo'n Engels modewoord te gebruiken
Wat jij wil.
Je securitycheck wordt niet uitgevoerd door de douane. Die doen andere dingen.
1947-2016
pi_218540749
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 12:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie trouwens de hypocrisie niet zo.
Dat komt door een gebrek aan proteïne, dat tast je hersenen aan ;)
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:29:35 #44
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218540755
Ze kunnen gewoon in een tentje op de lokale camping vakantie vieren, dat is een stuk beter voor het milieu.

En contact met familie kan gewoon via beeldbellen, dan zie je ze niet in het echt maar dat is een offer wat ze moeten brengen om te zorgen dat we over 10 jaar niet kapotdood gaan in een verzengende hittegolf.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218540774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 10:14 schreef Steven184 het volgende:
Dot gaat enkel en alleen toch erom of Schiphol het mandaat heeft voor een dergelijk verbod?
Lijkt me wel toch? Als ik hier de personeelskamer van de appie binnen storm om als een mongool op een trommel te gaan slaan dat de bonuskaart voor overconsumptie zorgt. Krijg ik ook gewoon een winkelverbod.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_218540805
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 13:32 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Lijkt me wel toch? Als ik hier de personeelskamer van de appie binnen storm om als een mongool op een trommel te gaan slaan dat de bonuskaart voor overconsumptie zorgt. Krijg ik ook gewoon een winkelverbod.
Ga je dan vervolgens ook klagen dat je niet meer de hamster acties kan kopen, dat zou hilarisch zijn :D
pi_218540818
De rechter (hoop ik):

Bekijk deze YouTube-video
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218540828
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 13:32 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd.

Schiphol is priveterrein (een van de drijvers achter winkelverbod), delen van Schiphol zijn openbare ruimtes en kan gezien worden als terrein met publiek belang omdat het by far se grootste luchthaven is in Nederland. Een 5 jarig verbod zou zodoende zomaar disproportioneel kunnen zijn, waar er voor winkels binnen landsgrenzen voldoende alternatieven zijn.

(De achtergrond van demonstranten neem ik niet mee als relevantie).
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_218540965
https://www.dumpert.nl/item/100045445_d56a3449

Lekker met de meiden hypocriet zijn. Die lui vliegen vaker dan wij ooit zullen doen!
pi_218541018
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 14:11 schreef DrDentz het volgende:
https://www.dumpert.nl/item/100045445_d56a3449

Lekker met de meiden hypocriet zijn. Die lui vliegen vaker dan wij ooit zullen doen!
Zou Hannah ook een verbod hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')