abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218517822
Man uit Enschede (35) vast voor dreigen met terroristische aanval op Tweede Kamer

quote:
De Tweede Kamer, Schiphol en ook een ambassade zouden nog diezelfde dag doelwit worden van aanslagen in de naam van de extremistische islam. Een 35-jarige man uit Enschede wordt verdacht van het dreigen met terrorisme. Ook zou hij mails hebben gestuurd waarin hij het plegen van aanslagen aanmoedigt.

Op de burelen van inlichtingendienst AIVD gaan op 6 mei van dit jaar alle alarmbellen af als er een telefoontje binnenkomt. Een man aan de andere kant van de lijn komt met een zorgwekkend bericht. Nog diezelfde dag om vier uur in de middag gaat er een terroristische aanslag worden gepleegd op de Tweede Kamer, Schiphol, vliegveld Rotterdam en de Amerikaanse ambassade in Den Haag, zo stelt hij.

Extremistische islam
De beller vertelt aan de telefoon dat de terroristische aanslagen in naam van de radicale extremistische islam gepleegd zullen worden. "Een gewelddadig optreden in en tegen Nederland en diens ongelovige bevolking", zo valt te lezen in de aanklacht.

Bij de AIVD twijfelt men geen moment; ze brengen het Openbaar Ministerie op de hoogte via een zogenoemd ambtsbericht. De dreigende beller wordt onder de tap geplaatst en even later pleegt hij weer een telefoontje. Ditmaal belt hij naar de Nederlandse ambassade in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. Ook hen brengt hij op de hoogte van zijn 'plannen'.

Gedreigd vanuit ideologie, of verwardheid?
Na snel speurwerk komt justitie erachter dat een 35-jarige Enschedeër met Rwandese roots achter de telefoontjes zit. Hij wordt in de boeien geslagen en verdacht van het voorbereiden en dreigen met een terroristische aanslag.

Een verkeerde inschatting, volgens zijn advocaat. Zij vindt dat het helemaal verkeerd geïnterpreteerd wordt. Volgens de raadsvrouw is er namelijk geen sprake van ideologisch extremisme, maar van verwardheid. Mede door het psychotische verleden van de man.

E-mails naar het Midden-Oosten
Bij de arrestatie zijn een flink aantal spullen van de Enschedeër onderzocht, waaronder zijn telefoon en computer. Hierop vinden de rechercheurs e-mails, waaruit volgens hen blijkt dat de man niet alleen op 6 mei de mond vol heeft over het plegen van een terroristische aanslag.

Eerder dit jaar heeft hij namelijk onder de schuilnaam 'Bilal' een aantal mails hierover gestuurd naar overheidsinstanties in het Midden-Oosten. Hierin roept hij anderen op tot geweld.

Daarnaast is een foto van een wapen gevonden op de telefoon van de Enschedeër, maar daar heeft hij een verklaring voor. Dit is namelijk het wapen van zijn vader die nog in Afrika woont. "Dat heeft niets met hem te maken", aldus zijn advocaat.

'Van fouten leren'
De Enschedeër is vandaag tijdens de eerste inleidende rechtszaak in de zittingszaal aanwezig en trekt het boetekleed aan. Hij heeft het erg zwaar in de gevangenis, zo zegt hij. "Ik ben hartstikke erg geschrokken van de dingen waarvan ik word verdacht en heb de consequenties van mijn acties moeten inzien."

Hij vervolgt zijn betoog aan de rechters: "Voor u ziet u een man die een fout heeft gemaakt. Maar u ziet tegelijkertijd een man die van zijn fout heeft geleerd." Hij geeft aan dat hij een lang verleden met psychoses achter de rug heeft. Die probeert hij te onderdrukken via medicatie. "Ik moet mij inzetten om van mijn fouten te leren. Dit is mijn eerste keer in de gevangenis en hopelijk laatste keer."

Psychiatrisch onderzoek
De geestelijke gesteldheid van de Rwandese Enschedeër gaat onderzocht worden door een psychiater. Die gaat bekijken wat er in de man is omgegaan ten tijde van de bedreigingen.

Een welkome aanvulling op het dossier, aldus het Openbaar Ministerie en de advocaat van de verdachte. "Dat moet antwoord geven op de vraag: waren het ideologisch gedreven bedreigingen, verward gedrag of misschien een combinatie tussen beiden", aldus de officier van justitie.

Vluchtgevaar richting Afrika
De Enschedeër blijft voorlopig in zijn cel. De rechtbank vindt de verdenkingen zodanig ernstig dat er volgens hen geen andere keus is dan de man achter de tralies te houden. Dit is in lijn met het advies van de Reclassering. Ook zijn de rechters van mening dat er kans is op vluchtgevaar. De man trekt namelijk iedere winter terug naar het Afrikaanse land Malawi, waar zijn vader woont.

Eind oktober zal de rechtszaak inhoudelijk behandeld worden. Dan zal het Openbaar Ministerie met de strafeis komen.

https://www.oost.nl/nieuw(...)nval-op-tweede-kamer
Ben blij dat onze inlichtingendiensten zo goed werk verrichten. Onthou deze bij het jaarlijkse janktopic als blijkt dat de AIVD speciale aandacht heeft voor extreemrechts ipv moslims en extreemlinks.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:14:55 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218517831
[quote]Islamitische aanslag in NL voorkomen[quote]
Niets voorkomen, alleen wat gedreig zonder enige achtergrond.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:30:36 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218517880
Levenslang opsluiten deze terrorist.
pi_218517883
Onbegrepen gedrag.
pi_218517891
.. De man trekt iedere winter terug naar het Afrikaanse land Malawi, waar zijn vader woont.

#armoede
pi_218517903
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 14:11 schreef Nober het volgende:
Man uit Enschede (35) vast voor dreigen met terroristische aanval op Tweede Kamer
Ben blij dat onze inlichtingendiensten zo goed werk verrichten…..
Goed werk verrichten |:( _O-
Ze worden zelf gebeld notabene schieten gelijk in de stress overreageren op een zieke geest en noemen het dan een succes :|W
Telefoon tracken en aftappen in 2026 nou dat is moeilijk zeg
Twee klikken met muis en je bent er
pi_218517907
Heeft Dylan al weer een tweet geplaatst :') _O-
Oh wacht nu snap ik waarom ze op reis is gestuurd w/
pi_218517911
Wilders ook nog een tweet :?

Iets met minder en meer O-) :+
pi_218517940
Goh. Een vier dagen oud bericht plaatsen omdat je het vervelend vindt dat dit topic NWS / Rechtse aanslag in NL voorkomen over een mongool, met veel van dezelfde sympathieën, veel posts genereert _O-

Hey @Nober: kop op joh
pi_218517948
TS is extreem rechts en probeert de aandacht af te leiden. Niet op letten. Bij mij staat hij dan ook al een tijdje op ignore.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:07:38 #11
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218518018
Wederom door het oog van de naald gekropen lijkt het.

Het is een tikkende tijdbom met al die extreemlinkse losers en islamieten die misschien net dat extra zetje in de rug nodig hebben in de vorm van nepnieuws uit gaza om daadwerkelijk in actie te komen.
pi_218518047
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 15:07 schreef Cruzinats het volgende:
Wederom door het oog van de naald gekropen lijkt het.

Het is een tikkende tijdbom met al die extreemlinkse losers en islamieten die misschien net dat extra zetje in de rug nodig hebben in de vorm van nepnieuws uit gaza om daadwerkelijk in actie te komen.
Dat krijg je ervan als je iedereen met een zielig verhaal maar binnenhaalt zonder enige vorm van screening. Daar zit een boel crimineel en radicaal tuig tussen en daar plukt dit land nu de wrange vruchten van. Binnen een aantal decennia is dit land wat door de voorouders is opgebouwd te grabbel gegooid.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:39:04 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218518162
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 15:13 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Dat krijg je ervan als je iedereen met een zielig verhaal maar binnenhaalt zonder enige vorm van screening. Daar zit een boel crimineel en radicaal tuig tussen en daar plukt dit land nu de wrange vruchten van. Binnen een aantal decennia is dit land wat door de voorouders is opgebouwd te grabbel gegooid.
Dat hoor ik al 20 jaar.
Huilen dan.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:42:42 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218518177
Verder een beetje aan rare TT. Waaruit blijkt dat dit gekkie daadwerkelijk serieuze plannen had?
Huilen dan.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:51:59 #15
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218518199
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 15:42 schreef Isdatzo het volgende:
Verder een beetje aan rare TT. Waaruit blijkt dat dit gekkie daadwerkelijk serieuze plannen had?
Zowel de rechtbank als de AIVD zijn het er over eens dat de man een gevaar vormt, maar jij weet het natuurlijk beter.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:53:44 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218518203
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 15:51 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Zowel de rechtbank als de AIVD zijn het er over eens dat de man een gevaar vormt, maar jij weet het natuurlijk beter.
Ik zeg dan ook precies helemaal nergens dat ze die kerel vrolijk met rust hadden moeten laten hè slimmerik.
Huilen dan.
pi_218518229
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 14:47 schreef opgebaarde het volgende:
Goh. Een vier dagen oud bericht plaatsen omdat je het vervelend vindt dat dit topic NWS / Rechtse aanslag in NL voorkomen over een mongool, met veel van dezelfde sympathieën, veel posts genereert _O-

Hey @:Nober: kop op joh
@Glazenmaker had het gemist zowel vier dagen geleden als op 6 mei. Dan moet ik het maar doen.
  Moderator zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:02:49 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218518238
Matige lemming zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')