abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218516582
Politie sluit straat in Joure hermetisch af om Project X-situatie te voorkomen

De politie heeft vrijdagavond de Oksewei in Joure hermetisch afgesloten om te voorkomen dat een Project X-feest zou ontstaan.

Een oproep voor zo’n feest ging rond op social media. Jongeren werden opgeroepen om om 22.00 uur zich te verzamelen bij een woning in de straat. Ze werden gevraagd het bericht zoveel mogelijk te delen en zelf drank mee te nemen.

Doel was om een Project X-feest te organiseren. Die feesten zijn vernoemd naar een film waarbij een verjaardagsfeest compleet uit de hand loopt. In 2012 werd dit realiteit in Haren toen een meisje de uitnodiging voor haar verjaardagsfeest op Facebook per ongeluk voor iedereen open zette. Duizenden jongeren trokken toen naar het Groningse dorp, raakten slaags met de politie en richten veel schade aan.

Politie controleert toegangswegen

Al vanaf het begin van de avond controleerde de politie alle toegangswegen van Joure. Iedereen die voldeed aan de jonge doelgroep en geen goede reden had om Joure in te gaan, werd weggestuurd.

In het dorp zelf was de politie ook actief. Jongeren werden geweerd van verzamelplaatsen en de straat waar het feest zou plaatsvinden, werd door beveiligers gecontroleerd.

Gemeente vaardigt noodverordening uit

Gemeente De Fryske Marren vaardigde een noodverordening uit, omdat uit politie-onderzoek bleek dat er mogelijk sprake zou zijn van ‘ernstige wanordelijkheden en verstoring van de openbare orde’.

Uiteindelijk verzamelden zich zo’n tweehonderd jongeren bij supermarkt Jumbo aan de Geert Knolweg. Dit was vlakbij de straat waaar het feest zou plaatsvinden. Op dat moment waren al tientallen agenten in Joure, een drone-team en ook de ME stond paraat.

Rond de woning aan de Oksewei waar het feest zou plaatsvinden werd de beveiliging opgeschroeft. Paden en wegen werden hermetisch afgelsoten door de politie en er werden afzettingen geplaatst.

Jongeren weggejaagd

De groep jongeren bij de Jumbo werd door de politie verzocht te vertrekken. Uiteindelijk werd daar gehoor aan gegeven toen de politie ‘in lijn’ op hun afliep. De politie hield de plukjes jongeren daarna nog in de gaten met drones.

Politiewoordvoerder Merel van den Boom meldt dat er geen aanhoudingen zijn verricht of gewonden zijn gevallen.

Rond middernacht keerde de rust terug in Joure. De meeste politie vertrok rond 1 uur uit het dorp.

Bron:
https://lc.nl/friesland/f(...)rkomen-47080719.html

Giet mal
pi_218516593
Gebeurt dit nog ja? Die film is dik tien jaar oud inmiddels.
pi_218516749
Waar is dat feestje *O*

quote:
een drone-team
Fps drones met granaten eronder 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218518409
Er was behoorlijk veel politie nodig om met name de van elders komende probleem-zoekers uit de kleine straatjes, wijk-pleintjes en woonbuurten te peuteren.
Ik kwam heel laat thuis van elders, en moest nog iets ophalen uit de robot van de apotheek; overal waar je keek stonden auto's met meerdere jongeren erin, lichten uit enz. En die werden een voor een opgevist en het dorp uit begeleid.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_218518578
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 16:46 schreef fietsie het volgende:
Er was behoorlijk veel politie nodig om met name de van elders komende probleem-zoekers uit de kleine straatjes, wijk-pleintjes en woonbuurten te peuteren.
Ik kwam heel laat thuis van elders, en moest nog iets ophalen uit de robot van de apotheek; overal waar je keek stonden auto's met meerdere jongeren erin, lichten uit enz. En die werden een voor een opgevist en het dorp uit begeleid.
Wat ik begreep wilden ze in de buurt van de Jumbo iets organiseren?
pi_218518625
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat ik begreep wilden ze in de buurt van de Jumbo iets organiseren?
Tegenover de Jumbo is een rij huizen in een halve cirkel; daar was iemand jarig en dat was naar analogie van ProjectX gedeeld en gedeeld en gedeeld.

Ik reed door puur toeval over meerdere routes langs en uit het dorp (en als langharige grijsaard kon dat ongestoord) en kwam echt overal naar het dorp lopende en fietsende jongeren tegen.

Maar wat al in het dorp verkeerde had geld (dure autootjes). En verzamelde zich daar op het parkeerterrein van de Jumbo; het oude politiebureau was de opstelplek van de ME.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_218518941
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:06 schreef fietsie het volgende:
Tegenover de Jumbo is een rij huizen in een halve cirkel; daar was iemand jarig en dat was naar analogie van ProjectX gedeeld en gedeeld en gedeeld.

Ik reed door puur toeval over meerdere routes langs en uit het dorp (en als langharige grijsaard kon dat ongestoord) en kwam echt overal naar het dorp lopende en fietsende jongeren tegen.

Maar wat al in het dorp verkeerde had geld (dure autootjes). En verzamelde zich daar op het parkeerterrein van de Jumbo; het oude politiebureau was de opstelplek van de ME.
Aha. Nou ja, de politie zit daar al jaren niet meer...

Vroeger toen de Roundabout nog achter de Nieuwe Weme (nu Jumbo dus) zat, toen was het ook regelmatig bal daar.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:28:32 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218519647
150 politiemensen uit Fryslân, Groningen, Drenthe en Overijssel zijn ingezet en ze hebben minimaal 500 jongeren weggestuurd

https://www.omropfryslan.(...)mensen-tegengehouden
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')