Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)laat-alarm~a8be7362/quote:De politie is naarstig op zoek naar een meisje dat is verdwenen uit een dorp in Friesland. Het gaat om de 12-jarige Esther uit Blauwhuis. Zij is maandag voor het laatst gezien in het dorp Aldeboarn (1600 inwoners), circa 40 kilometer verderop. Sindsdien ontbreekt ieder spoor.
Sebastiaan Quekel 15-08-25, 10:35 Laatste update: 11:07
De politie heeft werkelijk geen idee waar het meisje is. Ook is onduidelijk of ze uit zichzelf is weggelopen of dat ze door iemand is meegenomen. Of ze in gevaar is, is eveneens onduidelijk. ‘We houden er sterk rekening mee dat ze mogelijk bij bekenden verblijft, maar dat weten we niet zeker’, meldt de politie.
Een Amber Alert is niet ingezet, dus dat betekent dat de politie vooralsnog geen harde aanwijzingen heeft dat het tienermeisje in levensgevaar is. Al is het verspreiden van een naam, een foto en een signalement een teken aan de wand dat er iets aan de hand is.
Signalement
Wie Esther gezien heeft of denkt te weten waar zij is, wordt verzocht om contact op te nemen met het onderzoeksteam.
Esther is een 12-jarig meisje met een lichte huidskleur, slank postuur en een lengte van 1,68 meter. Ze droeg een kort bruin leren broekje en een wit gemêleerd T-shirt met rode en roze accenten toen ze voor het laatst werd gezien.
Elegante reactie onder zo'n bericht.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:22 schreef Alloch87 het volgende:
Inb4 de gebruikelijke vlindertjes op de FOK! die gaan vermelden hoe raar ze het vinden dat er nu pas een melding wordt gemaakt.
Hier heb je gelijk in, mea culpa.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Elegante reactie onder zo'n bericht.
Topwerk.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:22 schreef Alloch87 het volgende:
Inb4 de gebruikelijke vlindertjes op de FOK! die gaan vermelden hoe raar ze het vinden dat er nu pas een melding wordt gemaakt.
Het is bijna kunst.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maandag en nu pas een melding maar nog geen Amber Alert?
Hm, not sure if you are serious...quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:43 schreef Kim-Holland het volgende:
Die komt waarschijnlijk snel weer boven water.
Jawel ik ben serieus maar niet letterlijk boven water.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Hm, not sure if you are serious...
Dat kan een strategisch overweging zijn, bijvoorbeeld als er een omgangsregeling is waarbij een kind niet is teruggebracht, maar waarbij er geen directe kans is dat die persoon het kind iets wil aandoen. Ik durf echt wel te stellen dat als men informatie had dat er echt iets ernstigs aan de hand is, dat er dan binnen 12 uur een oproep word gedaan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maandag en nu pas een melding met foto en al maar geen Amber Alert?
Lekker vaag verhaal ook weer, geen idee hebben waar ze is maar vermoedens van bij bekenden, 40km van haar woonplaats voor het laatst gezien?
Ja, maar hoe weet je dat het niks ernstigs is, als je niks hoort?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat kan een strategisch overweging zijn, bijvoorbeeld als er een omgangsregeling is waarbij een kind niet is teruggebracht, maar waarbij er geen directe kans is dat die persoon het kind iets wil aandoen. Ik durf echt wel te stellen dat als men informatie had dat er echt iets ernstigs aan de hand is, dat er dan binnen 12 uur een oproep word gedaan.
Maar dan zouden ze toch moeten weten waar ze is?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
Vermoedelijk bij bekenden, dus bij vermoedelijk bij ouder 2 terwijl ze bij ouder 1 woont? Als je 12 jaar bent mag je daar toch ook zelf een keuze in maken bij welke ouder je zou willen wonen (als er verder geen bepaalde problemen zijn)?
Nou ja, het kan natuurlijk zijn dat het meisje vaker naar bekenden ging, bijvoorbeeld omdat het er thuis wat minder gezellig aan toe ging, het kan natuurlijk zijn dat de politie nu bij de bekende plekken is langs geweest en nog steeds geen contact heeft gehad, dan wil je 2 dingen bereiken:quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:14 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar hoe weet je dat het niks ernstigs is, als je niks hoort?
Ik lees weinig over dat men niet bezorgd is, eigenlijk. Er zit natuurlijk nogal wat tussen "we maken ons weinig zorgen" en "we denken dat ze in levensgevaar is".quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:29 schreef MichaelScott het volgende:
Raar verhaal, als ieder spoor ontbreekt ga ik er niet van uit dat ze door vader of moeder opgehaald is.
Dat valt dan weer niet te rijmen met de ogenschijnlijke onbezorgdheid van de politie.
Ze is ook wel wat te jong voor een ouder vriendje of gewoon ouder vriendinnetje dat niet meer bij zijn eigen ouders woont...quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:29 schreef MichaelScott het volgende:
Raar verhaal, als ieder spoor ontbreekt ga ik er niet van uit dat ze door vader of moeder opgehaald is.
Dat valt dan weer niet te rijmen met de ogenschijnlijke onbezorgdheid van de politie.
Wat een fucking prutsers. Snikheet buiten en het meiske heeft geen drinken bij zich. Wat nou niet levensgevaar.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:25 schreef Kim-Holland het volgende:
De politie komt pas vier dagen na Esther's vermissing met een opsporingsbericht. Waarom?
"Op het moment dat de vermissing bij ons bekend werd, zijn er direct verschillende opsporingsmiddelen ingezet om Esther terug te vinden", zegt Oortwijn.
"Maar die hebben nog niet geleid tot het terugvinden van Esther. Daarom komen wij nu met haar foto naar buiten en doen wij een appel op het publiek."
De politie heeft ervoor gekozen om geen Amber Alert af te geven.
"Dat wordt gedaan als iemand in ernstig levensgevaar verkeert. Die aanwijzingen hebben we nu niet", zegt Oortwijn.
"Maar natuurlijk zijn er zorgen om haar. Het is een minderjarig meisje van wie ieder spoor ontbreekt. We willen heel graag weten hoe het met haar gaat."
Ze is 12, niet 2.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat een fucking prutsers. Snikheet buiten en het meiske heeft geen drinken bij zich. Wat nou niet levensgevaar.
Incompetente idioten.
In Friesland is genoeg water.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat een fucking prutsers. Snikheet buiten en het meiske heeft geen drinken bij zich. Wat nou niet levensgevaar.
Incompetente idioten.
Ja, natuurlijk is het vaag. De hele wereld hoeft namelijk niet allerlei privé zaken over dit meisje en haar situatie te weten. De politie geeft alleen de info die nodig is om tips te kunnen geven als je die hebt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maandag en nu pas een melding met foto en al maar geen Amber Alert?
Lekker vaag verhaal ook weer, geen idee hebben waar ze is maar vermoedens van bij bekenden, 40km van haar woonplaats voor het laatst gezien?
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:15 schreef Mrmime het volgende:
Op die foto’s lijkt ze eerder 8 dan 12.
Maar die is al een paar dagen weg dus. Hoop op goede afloop.
Voortaan bij élke vermissing een opsporingsbericht eruit, zeker als het warm is. Dan worden het er wel zo veel dat niemand er meer op let, maar toch, dan hebben ze in elk geval snel gereageerd!quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Incompetente idioten.
Niet beter dan de fipoquote:
Dat is ook gewoon een strafbaar feit. Ze doen geen bericht uit als ze zeker weten dan het kind veilig is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:34 schreef MissButterflyy het volgende:
Een tijdje geleden is een jongen ook maanden vermist geweest, toen had de politie ook heel lang weinig info naar buiten gebracht, en uiteindelijk een ‘gewoon’ opsporingsbericht.
De ouders zaten in een vechtscheiding en de vriendin van de vader had hem in België ondergebracht, de jongen stond daar zelf achter omdat hij helemaal gehersenspoeld was door de vader dat de moeder in en in slecht was.
Het kan zoiets zijn. Heel triest allemaal maar geen reden voor een amber alert en een hoop media aandacht waarbij de privacy van een kind en de rest van de familie ernstig wordt geschaad.
Zulke dingen worden zorgvuldig afgewogen.
Ontvoering is zeker een strafbaar feit. Maar dus geen reden voor een ambert alert enz.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 16:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon een strafbaar feit. Ze doen geen bericht uit als ze zeker weten dan het kind veilig is.
Aldeboarn op z'n Fries. Of Oldeboorn op z'n Nederlands.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:09 schreef oheng het volgende:
Als ze nog in Aldebourn is, zal ze snel gezien worden. Ik denk dat dat hele dorp nu naar haar uitkijkt.
Weet ik. Ik ben heel vaak daar in de buurt. Spellingscontrole heb ik uitgezet.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Aldeboarn op z'n Fries. Of Oldeboorn op z'n Nederlands.
Wat jij doet kan niet.
The Aldebourne identity.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat jij doet kan niet.
Je mag daar zover mij bekend als 12 jarige niet volledig zelf je keuze in maken.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:17 schreef Momo het volgende:
Vermoedelijk bij bekenden, dus bij vermoedelijk bij ouder 2 terwijl ze bij ouder 1 woont? Als je 12 jaar bent mag je daar toch ook zelf een keuze in maken bij welke ouder je zou willen wonen (als er verder geen bepaalde problemen zijn)?
Staat er dan op haar voorhoofd dat ze 12 is?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:23 schreef JopieKlaassen het volgende:
Een kind van 12 die 1.68 lang is. Dat zou toch wel op moeten vallen lijkt me?
Mwoa, een 12-jarige is doorgaans tussen de 1.50 en 1.60 dus zo heel gek is het niet.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:23 schreef JopieKlaassen het volgende:
Uit de bedstee gegroeid.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:35 schreef Bargehassus het volgende:
1,68. Dat is aardig aan de lengte voor een 12-jarig meisje toch?
Hopelijk komt het goed met haar.
Een vrouw van 30 kan niet eens op tegen een kerel van 18, laat staan dat de gemiddelde 12 jarige ook maar iets kan doen tegen een man van welke leeftijd dan ook. 4 dagen is bizar lang.quote:
Elk meisje onder de 16 waarvan elk spoor meer dan 24 uur ontbreekt is waarschijnlijk in levensgevaar.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:25 schreef Kim-Holland het volgende:
De politie komt pas vier dagen na Esther's vermissing met een opsporingsbericht. Waarom?
"Op het moment dat de vermissing bij ons bekend werd, zijn er direct verschillende opsporingsmiddelen ingezet om Esther terug te vinden", zegt Oortwijn.
"Maar die hebben nog niet geleid tot het terugvinden van Esther. Daarom komen wij nu met haar foto naar buiten en doen wij een appel op het publiek."
"Dat wordt gedaan als iemand in ernstig levensgevaar verkeert. Die aanwijzingen hebben we nu niet", zegt Oortwijn.
"Maar natuurlijk zijn er zorgen om haar. Het is een minderjarig meisje van wie ieder spoor ontbreekt. We willen heel graag weten hoe het met haar gaat."
Klonk anders als een morbide grap.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:55 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Jawel ik ben serieus maar niet letterlijk boven water.
Ik had tot vanmorgen nog nooit van die plaats gehoord en nu lees ik het in dit bericht én heb ik er volgende week een afspraak....wtfquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat jij doet kan niet.
Kijk ff rond voor 12 jarige meisjes van 1.68m wil je?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik had tot vanmorgen nog nooit van die plaats gehoord en nu lees ik het in dit bericht én heb ik er volgende week een afspraak....wtf
Hier in Fryslân is elke volwassene gemiddeld 1.80m.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:23 schreef JopieKlaassen het volgende:
Precies, dus al die verontwaardiging is dan ook heel raar. Zoals door zo veel mensen zo vaak is gezegd: Amber Alerts gaan er niet gelijk uit zodra een kind wordt vermist.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:30 schreef Gia het volgende:
Bijzonder weinig informatie. Waar is 'thuis'? Een kindertehuis/instelling? Bij beide ouders? Bij 1 ouder?
Aangezien we dat allemaal niet weten, weet je ook niet waarom er geen amber alert is uitgegaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Stel je bent een familievriend of gescheiden ouder wat die haar thuis houdt (misschien is haar gezinssituatie wel echt vervelend en wou je iets goeds doen), dan zou je nu toch wel contact opnemen met de politie? Foto's in het nieuws, hele dorpen in actie,speurhonden. Dan schrik je toch? Je kunt haar ook niet eeuwig in huis houden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:27 schreef Kim-Holland het volgende:
In Aldeboarn is opnieuw gezocht naar de vermiste 12-jarige Esther, die sinds maandagmiddag 11 augustus 2025 wordt vermist. Teams van SARNederland hebben gisteren samen met quadrijders, hontengeleiders en lindelopers systematisch het dorp en omliggende gebieden doorzocht.
Uit camerabeelden, die dankzij oplettende dorpsbewoners beschikbaar zijn gekomen, blijkt dat Esther maandagmiddag om 15.49 uur nog is gezien op de Súdkant in Aldeboarn. Daarna ontbreekt ieder spoor van haar.
De organisatie doet een dringende oproep aan inwoners van Aldeboarn en omliggende dorpen om nogmaals hun camerabeelden te controleren. Iedere waarneming kan van groot belang zijn voor het onderzoek.
Vandaag is de zoekactie opgeschaald en wordt er in meerdere gebieden tussen Aldeboarn en Blauwhuis gezocht. Daarbij worden naast vrijwilligers ook speurhonten ingezet.
https://www.grootbolsward(...)-blauwhuis-gaat-door
Dat lijkt mij wel dat dit het meest logische is. Maar we weten allemaal dat niet iedereen op deze wijze kan denken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 16:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Stel je bent een familievriend of gescheiden ouder wat die haar thuis houdt (misschien is haar gezinssituatie wel echt vervelend en wou je iets goeds doen), dan zou je nu toch wel contact opnemen met de politie? Foto's in het nieuws, hele dorpen in actie,speurhonden. Dan schrik je toch? Je kunt haar ook niet eeuwig in huis houden.
Dat ze niet gevonden is 24 uur nadat die foto's haar buiten kwamen, doet mij wel meer vermoeden dat ze echt in gevaar zou kunnen zijn (ook al weten we nu weinig eigenlijk).
Zijn de scholen daar al begonnen of aanstaande maandag?
quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 16:52 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel dat dit het meest logische is. Maar we weten allemaal dat niet iedereen op deze wijze kan denken.
Er is ook nergens een oproep van ouder[s] of andere verzorgenden, dat ze haar missen of dat ze graag willen dat ze naar huis komt oid. wat je soms nog wel eens leest in de media.
Zijn de scholen daar al begonnen of aanstaande maandag?
Als ze 12 jaar is zou ze in groep 8 kunnen zitten nu of net naar de middelbare gaan...quote:Zomervakantie:
Regio Noord: 12 juli t/m 24 augustus 2025.
Regio Midden: 19 juli t/m 31 augustus 2025.
Regio Zuid: 5 juli t/m 17 augustus 2025
Ik zou het waarderen als je in dit soort serieuze berichten het bericht niet aanpast. Ik weet dat honten "des FOK!s" is maar in dezen lijkt het me niet gepast.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:27 schreef Kim-Holland het volgende:
In Aldeboarn is opnieuw gezocht naar de vermiste 12-jarige Esther, die sinds maandagmiddag 11 augustus 2025 wordt vermist. Teams van SARNederland hebben gisteren samen met quadrijders, hontengeleiders en lindelopers systematisch het dorp en omliggende gebieden doorzocht.
Uit camerabeelden, die dankzij oplettende dorpsbewoners beschikbaar zijn gekomen, blijkt dat Esther maandagmiddag om 15.49 uur nog is gezien op de Súdkant in Aldeboarn. Daarna ontbreekt ieder spoor van haar.
De organisatie doet een dringende oproep aan inwoners van Aldeboarn en omliggende dorpen om nogmaals hun camerabeelden te controleren. Iedere waarneming kan van groot belang zijn voor het onderzoek.
Vandaag is de zoekactie opgeschaald en wordt er in meerdere gebieden tussen Aldeboarn en Blauwhuis gezocht. Daarbij worden naast vrijwilligers ook speurhonten ingezet.
Stel je aan. Ik kan me niet aan iedereen aanpassen die ergens moeite mee heeft en dat ben ik ook niet van plan.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:40 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik zou het waarderen als je in dit soort serieuze berichten het bericht niet aanpast. Ik weet dat honten "des FOK!s" is maar in dezen lijkt het me niet gepast.
Ok. Wat jij wil. Ik heb mijn mening gegeven.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:46 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Stel je aan. Ik kan me niet aan iedereen aanpassen die ergens moeite mee heeft en dat ben ik ook niet van plan.
Ja, en verder heb je niks ingebracht. Heb sowieso een tiefushekel aan users die alleen maar komen janken omdat iets hun even niet aanstaat [2 letters in dit geval] maar verder zelf achterover leunen en nooit moeite doen om zelf iets aan te leveren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:47 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ok. Wat jij wil. Ik heb mijn mening gegeven.
Rustig, rustig, denk om je hart.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:51 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ja, en verder heb je niks ingebracht. Heb sowieso een tiefushekel aan users die alleen maar komen janken omdat iets hun even niet aanstaat [2 letters in dit geval] maar verder zelf achterover leunen en nooit moeite doen om zelf iets aan te leveren.
Nee het kost geld zo amber Alertquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:25 schreef Kim-Holland het volgende:
Als een meisje van 12 meerdere dagen vermist is, en er wordt niet grootschalig aan de bel getrokken dan is er vaak sprake van een atypische thuissituatie. Denk aan een plaatsing in een jeugdinstelling door diverse redenen. Of een overplaatsing naar een pleeggezin.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee het kost geld zo amber Alert
https://www.agconnect.nl/(...)enmalig-200-000-euro
De politie geeft juist aan dat die aanwijzingen er niet zijn. Marianne woonde thuis, en haar vermissing was urgent omdat Marianne tot haar verdwijning deed wat ze altijd deed.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:58 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dat riepen ze bij Marianne Vaatstra ook direct, dader bleek toch echt een autochtoon te zijn.
Laten we hopen dat er niets gebeurd is en dit meisje veilig terugkeert.
Jij stelt je aan. Er is hier niemand die jou verplicht om hier berichten te plaatsen, dat doe je helemaal zelf en vrijwillig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 19:51 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ja, en verder heb je niks ingebracht. Heb sowieso een tiefushekel aan users die alleen maar komen janken omdat iets hun even niet aanstaat [2 letters in dit geval] maar verder zelf achterover leunen en nooit moeite doen om zelf iets aan te leveren.
Maar ontopic, jij denkt echt dat het meisje nu in levensgevaar is? Dat haar familie niet weet waar ze is?quote:Op zondag 17 augustus 2025 01:52 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jij stelt je aan. Er is hier niemand die jou verplicht om hier berichten te plaatsen, dat doe je helemaal zelf en vrijwillig.
Laat die zgn grappige woordjes voortaan weg uit nieuwsbericht, doe dat thuis tijdens een feestje of zo.
Geen idee. Ik verwacht in dit soort gevallen altijd het ergste. Dan kan het in ieder geval niet tegenvallen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 02:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar ontopic, jij denkt echt dat het meisje nu in levensgevaar is? Dat haar familie niet weet waar ze is?
Ze zijn bij de politie ook niet achterlijk, bovendien kunnen ze in dit soort zaken ook terugvallen op informatie waar ze officieel geen gebruik van mogen maken.quote:Op zondag 17 augustus 2025 02:04 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Geen idee. Ik verwacht in dit soort gevallen altijd het ergste. Dan kan het in ieder geval niet tegenvallen.
En natuurlijk hoop ik dat ze spoedig gezond en wel wordt gevonden.
Nou, nee. Ze bedoelden vermoedelijk een lichte (en dus niet lichtgetinte) huidskleur. Precies wat ze ook zeiden, overigens.quote:Op zondag 17 augustus 2025 08:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Licht getinte huidskleur.. ze bedoelde blank.
Vandaar dat niemand haar kan vinden.
Blank, het is gewoon blank.quote:Op zondag 17 augustus 2025 08:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou, nee. Ze bedoelden vermoedelijk een lichte (en dus niet lichtgetinte) huidskleur. Precies wat ze ook zeiden, overigens.
Zo mag jij het zeker noemen. Punt is dat niemand het over lichtgetint had, waar jij over begon. Dat is heel wat andersquote:Op zondag 17 augustus 2025 09:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Blank, het is gewoon blank.
Bijna een week verder en ze weten inmiddels dat ze één straat verderop nog op camera te zien is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:38 schreef tesssssssss het volgende:
Ik snap hier niks van. Ze is vanaf 11 augustus vermist en volgens mij zijn dan de eerste 24 uren van belang om een spoor of aanwijzing te vinden. Het is nu de 17de en nog steeds geen enkele aanwijzing.quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:21 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Bijna een week verder en ze weten inmiddels dat ze één straat verderop nog op camera te zien is.
Dat belooft niet veel goeds.
Waarom denk je dat men geen enkele aanwijzing heeft?quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik snap hier niks van. Ze is vanaf 11 augustus vermist en volgens mij zijn dan de eerste 24 uren van belang om een spoor of aanwijzing te vinden. Het is nu de 17de en nog steeds geen enkele aanwijzing.
Ik denk dat nu nog een Amber Alert uitgeven ook niet zo veel zin meer zal hebben.
Dat er nu nog geen Amber Alert is zegt natuurlijk niet heel veel, alleen dat de politie op dit moment geen aanwijzingen heeft dat ze in levensgevaar is. Ze geven immers niet bij elke vermissing van een kind een Amber Alert.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik snap hier niks van. Ze is vanaf 11 augustus vermist en volgens mij zijn dan de eerste 24 uren van belang om een spoor of aanwijzing te vinden. Het is nu de 17de en nog steeds geen enkele aanwijzing.
Ik denk dat nu nog een Amber Alert uitgeven ook niet zo veel zin meer zal hebben.
Meestal meldt de politie het wel als het specifiek gaat om iemand die is weggelopen uit een jeugdinstelling/gezinshuis.quote:Op zondag 17 augustus 2025 07:23 schreef Kim-Holland het volgende:
Kind is weggelopen van een jeugdinstelling/gezinshuis, men denkt hier dat ze ergens dood ligt en dus is het woordje HONT ineens een trigger. Kolere zeg.![]()
Ja, maar ze roepen niet voor niks de hulp van het volk in. Zo vlot zal dat onderzoek dus niet gaan.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat er nu nog geen Amber Alert is zegt natuurlijk niet heel veel, alleen dat de politie op dit moment geen aanwijzingen heeft dat ze in levensgevaar is. Ze geven immers niet bij elke vermissing van een kind een Amber Alert.
Zoals wel vaker gezegd: de politie heeft écht wel meer informatie dan wij, en dat ze dat niet allemaal volledig delen is volstrekt logisch.
Kan ook om de druk op te voeren bij de mogelijke ontvoerders, we weten het simpelweg niet.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, maar ze roepen niet voor niks de hulp van het volk in. Zo vlot zal dat onderzoek dus niet gaan.
Nee toch?quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Meestal meldt de politie het wel als het specifiek gaat om iemand die is weggelopen uit een jeugdinstelling/gezinshuis.
Uiteraard. Dus is ze vermist, zonder op dit moment aanwijzingen te hebben dat ze in levensgevaar is. Ze willen haar uiteraard wel vinden (maar de situatie voldoet niet aan de voorwaarden voor een Amber Alert).quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, maar ze roepen niet voor niks de hulp van het volk in. Zo vlot zal dat onderzoek dus niet gaan.
Ter aanvulling: die site zegt niet dat ze daadwerkelijk gevonden is, maar dat politieonderzoek vooralsnog uitgewezen zou hebben dat de kans vrij groot is dat ze bij familie/bekenden verblijft. Zegt ook dat ze nog niet zeker weten dat ze daar ook daadwerkelijk is.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:39 schreef Kim-Holland het volgende:
Volgens deze site is ze gevonden.
https://112today.com/frie(...)yNVOs5aX3HF7npznn8JQ
Pff, ik kan me niet voorstellen dat je als 'bekende' van Esther, haar opvangt, onderdak biedt en geheim houdt dat ze bij jou in huis zit, terwijl er overal naar haar gezocht wordt. Lijkt me ook strafbaar. Zeker als ze is weggelopen uit een gezinsvervangend (te)huis.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:41 schreef heywoodu het volgende:
Ter aanvulling: die site zegt niet dat ze daadwerkelijk gevonden is, maar dat politieonderzoek vooralsnog uitgewezen zou hebben dat de kans vrij groot is dat ze bij familie/bekenden verblijft. Zegt ook dat ze nog niet zeker weten dat ze daar ook daadwerkelijk is.
Tja, er gebeuren helaas rare dingen en er zijn heel veel vervelende en rare situaties mogelijk, jammer genoeg.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Pff, ik kan me niet voorstellen dat je als 'bekende' van Esther, haar opvangt, onderdak biedt en geheim houdt dat ze bij jou in huis zit, terwijl er overal naar haar gezocht wordt. Lijkt me ook strafbaar. Zeker als ze is weggelopen uit een gezinsvervangend (te)huis.
https://www.lawspot.nl/is(...)20strafbare%20feiten.
Dan ben je wel echt wanhopig als familie, het is ook niet reëel, die meid kun je niet wekenlang opsluiten in een kamer.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, er gebeuren helaas rare dingen en er zijn heel veel vervelende en rare situaties mogelijk, jammer genoeg.
Dat spreekt voor zich, maar ja...quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan ben je wel echt wanhopig als familie, het is ook niet reëel, die meid kun je niet wekenlang opsluiten in een kamer.
Die informatie gaat ook niet komen, zeker niet als ze bij bekenden schijnt te zitten. Straks nog een officieel bericht en that's it. Case closed.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:10 schreef Vlinder het volgende:
Bijzonder dat dit zo lang duurt met zo weinig informatie
Laten we het hopen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Die informatie gaat ook niet komen, zeker niet als ze bij bekenden schijnt te zitten. Straks nog een officieel bericht en that's it. Case closed.
Veel familieleden vinden de uithuisplaatsing van hun kind of nichtje meestal niet nodig, gewenst of eerlijk.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Pff, ik kan me niet voorstellen dat je als 'bekende' van Esther, haar opvangt, onderdak biedt en geheim houdt dat ze bij jou in huis zit, terwijl er overal naar haar gezocht wordt. Lijkt me ook strafbaar. Zeker als ze is weggelopen uit een gezinsvervangend (te)huis.
Dat gebeurd echt wel. Sommige ouders willen perse ‘winnen’ van instanties ten koste van hun kind.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, ze hebben samen een paar dagen de tijd, mogelijk ook om haar te overtuigen van behandeling of begeleiding. Aan de andere kant kunnen de familieleden de situatie onder de aandacht brengen van de zorgmanager en zo een prettigere leefomgeving afstemmen voor het meisje.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan ben je wel echt wanhopig als familie, het is ook niet reëel, die meid kun je niet wekenlang opsluiten in een kamer.
Als ze is weggelopen van het ouderlijk huis, is het niet minder strafbaar.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, maar DAT kan ik me wel voorstellen. Maar niet dat je haar verborgen houdt, terwijl heel Nederland, instanties, politie, naar haar zoekt. Je weet dat het strafbaar is en je weet ook dat je het van de instanties niet wint en je kunt dat niet lang volhouden. Op een bepaald moment weet iemand dat ze daar zit en die geven dat door en dan ben je, denk ik, verder van huis.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Veel familieleden vinden de uithuisplaatsing van hun kind of nichtje meestal niet nodig, gewenst of eerlijk.
Dat gaat om gevoel, jammer dat je je dat niet kunt voorstellen.
De meeste mensen houden hun familieleden graag dicht bij ze.
En dan 5 maanden lang niet naar school, geen contact met vriendjes etc. ?quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:19 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)echtscheiding-ouders
Lijkt in ieder geval op dit verhaal.
Deze jongen is 5 maanden vermist geweest.
Nee, dan ben je gestoord als je dat je kind aandoet.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:47 schreef Momo het volgende:
[..]
En dan 5 maanden lang niet naar school, geen contact met vriendjes etc. ?
Als ouder vind je dat je ergens recht op hebt, maar je doet het niet letterlijk voor je kind een actie als deze....
Onzin, dit gebeurt aan de lopende band.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, maar DAT kan ik me wel voorstellen. Maar niet dat je haar verborgen houdt, terwijl heel Nederland, instanties, politie, naar haar zoekt. Je weet dat het strafbaar is en je weet ook dat je het van de instanties niet wint en je kunt dat niet lang volhouden. Op een bepaald moment weet iemand dat ze daar zit en die geven dat door en dan ben je, denk ik, verder van huis.
In boerderijen scheidt men niet?quote:Op zondag 17 augustus 2025 16:58 schreef Idisrom het volgende:
Hoe gaat bijna iedereen hier vanuit , dat haar ouders gescheiden zijn.
Zoveel inwoners heeft Blauwhuis niet, en de helft zit dan ook nog in een bejaardencomplex. En er zijn heel veel boerderijen om Blauwhuis heen. Ik denk dat er weinig gescheiden ouders in Blauwhuis wonen.
Men schijt wel.quote:
Die mensen scheiden ook. En dan vinden ze misschien snel weer iemand anders, of ze hebben nog geld achter de hand.quote:Op zondag 17 augustus 2025 17:32 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Men schijt wel.![]()
Maar on topic: Ik denk dat het heel lastig is om als hoofd van een één-oudergezin een boerderij draaiende te houden.
Dat wordt dan ook niet gesteld.quote:Op zondag 17 augustus 2025 18:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Die mensen scheiden ook. En dan vinden ze misschien snel weer iemand anders, of ze hebben nog geld achter de hand.
Hoeft niet altijd te betekenen dat er geen gescheiden mensen wonen.
En we weten ook niet welk verhaal dat meisje te vertellen heeft.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Onzin, dit gebeurt aan de lopende band.
En misschien doen ze het er wel om, dat het voor een rechter komt. Zeker als ze overtuigd zijn van hun gelijk en hier een goede onderbouwing van hebben.
En heel Nederland zoekt haar,Alleen de politie op verzoek van de instantie. En die weten ook hoe dit werkt.
Tja, slim is het niet.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, maar DAT kan ik me wel voorstellen. Maar niet dat je haar verborgen houdt, terwijl heel Nederland, instanties, politie, naar haar zoekt. Je weet dat het strafbaar is en je weet ook dat je het van de instanties niet wint en je kunt dat niet lang volhouden. Op een bepaald moment weet iemand dat ze daar zit en die geven dat door en dan ben je, denk ik, verder van huis.
Tante Yolanda denkt dus niet dat ze bij iemand binnen haar sociale kring is...quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:03 schreef Kim-Holland het volgende:
BLAUWHUIS- Een week na haar vermissing is er nog altijd geen spoor van de 12-jarige Esther uit Blauwhuis. “We missen haar ontzettend, die onzekerheid is niet voor te stellen”, zegt haar tante Yolanda tegen Omrop Fryslân.
Esther verdween maandag 11 augustus rond 14.30 uur in Aldeboarn. Daar werd ze voor het laatst gezien bij de Tsjerkebuorren. Een uur later, om 15.58 uur, dook ze nog op camerabeelden op toen ze het dorp weer inliep. Sindsdien ontbreekt elk spoor.
De politie vermoedt dat Esther bij een bekende kan zijn, maar de familie gelooft dat niet. “Onze familie is klein en ook haar vriendenkring is beperkt. Dat voelt heel onwaarschijnlijk”, aldus Yolanda.
Zoektocht uitgebreid naar omliggende dorpen
Omdat de onzekerheid bleef, schakelde de familie de hulp in van Search and Rescue (SAR). Vrijdag werd er intensief gezocht in Aldeboarn. “We gingen langs de deuren en vroegen bewoners om schuurtjes en hokjes te controleren. Ook leegstaande boerderijen zijn nagekeken,” vertelt Houwina Postma van SAR.
Het afgelopen weekend breidde de zoektocht zich uit naar omliggende dorpen, waaronder Blauhús en Akkrum. Met speurhonden werd nog een spoor opgepikt, maar dat stopte plots. “Dat is zorgelijk,” aldus Postma.
Geen Amber Alert
Ondanks de ernst van de zaak is er nog geen Amber Alert afgegeven, omdat de politie geen aanwijzingen heeft dat Esther in acuut levensgevaar verkeert. De familie begrijpt dat niet. “Dat had vorige week al moeten gebeuren,” zegt Yolanda.
Oproep aan inwoners van de regio
De familie doet een dringende oproep aan inwoners van Aldeboarn en omliggende dorpen, waaronder ook het GrootSneek-gebied: “Kijk alstublieft goed uw camerabeelden na. Esther heeft geen geld of telefoon bij zich. Er is nu al een week geen enkel teken van haar.”
Wie informatie heeft, wordt verzocht contact op te nemen met de politie via 0800-6070 of anoniem via 0800-7000.
Dat zal zoiets wel zijn en nepleer.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:25 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Ze draagt een kort bruin leren broekje’. Een meisje van 12?
Maar ik vond het ook een beetje gek beschreven, hoor. Sowieso verkleinwoordjes gebruiken als het om [toch al redelijk grote] kinderen gaat..quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:25 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Ze draagt een kort bruin leren broekje’. Een meisje van 12?
Ooh, ik dacht een soort hotpants.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:28 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat zal zoiets wel zijn en nepleer.
[ afbeelding ]
Kan alsnog he, ik weet het niet. Hoop het niet iig.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ooh, ik dacht een soort hotpants.
Inderdaad en sinds wanneer benoemd men de stofsoort? Alsof dat kind nu nog in die broek rondloopt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:29 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Maar ik vond het ook een beetje gek beschreven, hoor. Sowieso verkleinwoordjes gebruiken als het om [toch al redelijk grote] kinderen gaat..
Jeans of een spijkerbroek/rok/jas beschrijven ze meestal toch ook? Of een fleecetrui ofzo?quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad en sinds wanneer benoemd men de stofsoort? Alsof dat kind nu nog in die broek rondloopt.
Ze is de zus van de moeder van Esther.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:44 schreef ZarB het volgende:
Tante is woordvoerder maar geen teken van de ouders. Dat is al wel interessant.
Met wie dat ze is denk ik, het noorden heeft nog vakantie. Misschien is ze bij haar vader/stiefvader/halfbroer/stiefzus ingestapt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:50 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ze is de zus van de moeder van Esther.
Bovendien is de politie nog niet bij Yolanda langs geweest. "Dat voelt heel vreemd. Als gedacht wordt dat ze bij bekenden is, dan kijk je toch eerst bij de familie? Het is voor ons heel onwerkelijk."
https://www.omropfryslan.(...)niet-voor-te-stellen
Gek dat politie idd niet bij familie langs is geweest..tenzij de politie weet waar ze is.
Of bij moeder zelf..quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Met wie dat ze is denk ik, het noorden heeft nog vakantie. Misschien is ze bij haar vader/stiefvader/halfbroer/stiefzus ingestapt.
De tante vindt dat er allang een amber alert uit had moeten gaan. Dan lijkt me dit niet zo waarschijnlijk.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Met wie dat ze is denk ik, het noorden heeft nog vakantie. Misschien is ze bij haar vader/stiefvader/halfbroer/stiefzus ingestapt.
Heeft die tante contact met de andere kant van de familie? Ik heb dat niet in het artikel gelezen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
De tante vindt dat er allang een amber alert uit had moeten gaan. Dan lijkt me dit niet zo waarschijnlijk.
Dat is inderdaad onduidelijk. En in het artikel staat ook dat de politie denkt dat Esther bij een bekende is. Maar gaan ze die niet af en zetten ze wel enorme speuracties op?quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Heeft die tante contact met de andere kant van de familie? Ik heb dat niet in het artikel gelezen.
Zoals ik begrepen heb is het de familie zelf geweest die de speuracties op touw hebben gezet.quote:Op maandag 18 augustus 2025 18:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat is inderdaad onduidelijk. En in het artikel staat ook dat de politie denkt dat Esther bij een bekende is. Maar gaan ze die niet af en zetten ze wel enorme speuracties op?
Hopelijk vinden ze haar terug in goede gezondheid anders loopt de politie weer eens te slapen.
Als de zus van Yo een flinke vechtscheiding achter de rug heeft, zullen ze de andere kant al jaren niet gesproken hebben. De kans dat Esther bij familie aan vaderskant zit acht ik best groot.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 13:06 schreef Kim-Holland het volgende:
BLAUWHUIS/ALDEBOARN-De zoektocht naar de 12-jarige Esther uit Blauwhuis gaat onverminderd door, maar tot nu toe zonder resultaat. Maandag werden opnieuw grote zoekacties uitgevoerd in en rond Blauwhuis en Aldeboarn.
Esther verbleef tijdelijk in Aldeboarn en werd daar vorige week maandag voor het laatst gezien. De politie denkt dat zij bij een bekende verblijft, maar die persoon is nog niet gevonden. De politie benadrukt dat er op dit moment geen aanwijzingen zijn dat het meisje in levensgevaar is.
Aha. Kan de politie geen oproep doen dat diegene zich even komt melden? En neem Esther dan ook maar gelijk mee.
Als de kring zo klein is rondom deze familie en vrienden moet tante Yo toch ook wel weten wie sinds een week samen met Esther foetsie is..
Nou nee, ik vind het wel logisch dat de politie niet eerst bij de familie gaat kijken. Normaliter geeft een familielid dan wel een seintje, dat de situatie veilig is, maar dat de ouders haar even niet moeten opzoeken,.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:50 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ze is de zus van de moeder van Esther.
Bovendien is de politie nog niet bij Yolanda langs geweest. "Dat voelt heel vreemd. Als gedacht wordt dat ze bij bekenden is, dan kijk je toch eerst bij de familie? Het is voor ons heel onwerkelijk."
https://www.omropfryslan.(...)niet-voor-te-stellen
Gek dat politie idd niet bij familie langs is geweest..tenzij de politie weet waar ze is.
Dus er wordt hier 1 grote act opgevoerd?quote:Op maandag 18 augustus 2025 19:01 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Zoals ik begrepen heb is het de familie zelf geweest die de speuracties op touw hebben gezet.
De familie schakelde daarom de hulp van de SAR (Search and Rescue) in. "Vrijdag zochten we eerst in Aldeboarn", vertelt Houwina Postma van de SAR.
Daar ging het team langs alle deuren. "We vroegen mensen om in schuurtjes of hokjes te kijken. We controleerden ook leegstaande boerderijen."
Mogelijk, we kennen die mensen niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dus er wordt hier 1 grote act opgevoerd?
Waarom post je dat hier?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:35 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]
Schoenmaat 50. Misschien is het wel Els met haar 1.68 cm. @:nober
Alleen als ze een zwaar vermoeden hebben dat dat die persoon is, en ze die persoon ook niet kunnen vinden, als zo een persoon in Nederland zit is dat haast onmogelijk tegenwoordig.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 15:34 schreef Momo het volgende:
Zou de politie nog overwegen foto en naam vrij te geven van die persoon waarbij ze waarschijnlijk en die ze niet kunnen vinden?
Nouja de politie zegt dus die persoon nog niet te hebben gevonden. Wat mij ook behoorlijk knap lijkt. Dan is die persoon dus niet thuis en maakt geen gebruik van zijn/haar eigen mobiel.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alleen als ze een zwaar vermoeden hebben dat dat die persoon is, en ze die persoon ook niet kunnen vinden, als zo een persoon in Nederland zit is dat haast onmogelijk tegenwoordig.
Doorgaans wordt verspreiden van foto alleen gedaan bij zware misdaad of zeer urgente zaken, ik denk nog steeds dat de politie meer weet dan we denken, met betrekking tot die speurhonden, dat kan gewoon een vriendendienst zijn geweest, volgens mij oefenen die vrij vaak, dus als er dan toevallig een case is waar ze ook nog iets kunnen bijdragen kunnen ze dat meepakken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja de politie zegt dus die persoon nog niet te hebben gevonden. Wat mij ook behoorlijk knap lijkt. Dan is die persoon dus niet thuis en maakt geen gebruik van zijn/haar eigen mobiel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |