Ik kan het me verder ook niet voorstellen hoor. Ik ben ook een gesprekken met mezelf mensquote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:26 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik zei het misschien wat te stellig. Ik denk ook wel dat het kan, want ik word er zelf ook steeds beter in. Maar dat is wel een proces met hele bewuste stappen en oefenen en wat behoorlijk wat tijd kost. En ik ken mensen die nu kunnen beslissen dat een gedachte ze niet helpt dus dat ze daar niks mee doen en die dat dan ook echt a la minute kunnen, zegmaar. Dat vind ik lastiger voor te stellen. En ik kan me wel voorstellen dat als ik de gedachten niet hardop hoor, het veel makkelijker zou zijn om er niet mee in gesprek te gaan, omdat er dan voor mij dus niet echt iets is om mee in gesprek te gaan (als er niks gezegd wordt is er niks om op te reageren, dat idee). Maar ik ben nogal verbaal aangelegd ook wel, dus misschien dat iemand die gedachten als beelden voor zich ziet daar juist ook weer meer door getriggerd wordt en het dan voor die persoon net zo moeilijk is daar niks mee te doen, en dat het daar dus idd niet zo mee te maken heeft.
Hoe gaat het verder met de therapie trouwens?
Dat vind ik al klinken als veel. Ik heb alleen een oneindige stroom woorden en gedachten die er zijn, zonder iets te zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou ja zeg!
Van deze heb ik alleen de muziek, maar ik begrijp nu misschien wel iets beter waarom mijn hoofd heeeeeeeel veel muziek speelt en waarom anderen dat niet zo herkennen.
Wat jij beschrijft dat hullie voor hoofd hebben klinkt mij als 1 grote psychische stoornis
quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:38 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Beslissen dat een gedachte je niet helpt en hem dan links laten liggen en er niks mee doen is misschien ook wel makkelijker als die gedachte niet hardop in je hoofd hoorbaar is? En ermee 'in gesprek' gaan is misschien juist iets wat je sneller doet als je hem dus wel hoort?
Jammer. Ik had het de niet-hoorders het wel gegund dat dat wel zo geweest was. Lijkt erop dat bij de meesten hier het hoofd dus niet echt stil staat, maar de 'zintuigelijke' manier waarop dat wordt ervaren vooral verschilt. Wel interessant hoor!quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]I think not.
Horen is niet nodig om er te ZIJN. En AANDACHT AANDACHT AANDACHT te vragen.
Dus als toelichting van iig mijn hoofd.
Ik hoor zie ruik voel proef dan wel niks, maar dat wil niet zeggen dat er niet een niet aflatende stroom aan gedachten ideeën concepten commentaar oordelen vragen behoeftes wensen observaties associaties etc door mijn hoofd vliegt.
Hier: nee.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:08 schreef Lonaa het volgende:
Heeft iemand al gezegd dat het warm is?
Ik heb 1x ritalin gebruikt om te kijken wat dat evt met mijn brein zou doen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:21 schreef gcjoel het volgende:
Ik kan niet aan niks denken![]()
Lijkt me heerlijk rustig.
Ik kan wel prima niks doen.
Zeker wel. Afantasten zijn in de absolute minderheid. Afaik 1-4%, met de 1% de nikszieners en 4 als je weinigzieners meetelt. Mensen die voor alle zintuigen afant zijn, zijn volgens mij ook een stuk zeldzamer dan alleen beeld.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
Is het niet "normaal" dat als je aan die extreem zure snoepjes denkt, dat dan je speekselklieren beginnen te werken?
Dit is dan weer, bij mijn weten, niet gerelateerd aan hoe je denkt. Ook zonder beeld etc kun je prima een rijke fantasie hebben. Die uit zich alleen anders in je hoofd.quote:Vergelijkbaar met die pupil-reactie? Ik zie beelden erg makkelijk, bijvoorbeeld als ik een offerte opmaak voor een reis. Maar geuren ook ja, ik "ruik" nog hoe het bijvoorbeeld vroeger bij een vriendje thuis rook (vies hehe). Mijn vrouw zei vorige week tegen me dat ze nog de oren van Bella kan voelen (de zachtste hondenoren ooit). Ik kan dat ook wel ja. Rijke fantasie? Als ik een boek lees zie ik de personen ook voor me. En als het boek dan verfilmd wordt, klopt er vaak geen hout van die film
Is dat niet prosopagnosie?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:24 schreef Tele6 het volgende:
Mn moeder is sinds haar hersenletsel afantast en herkent gezichten niet meer. Bar onhandige combi
Gezichten niet meer herkennen is inderdaad prosopagnosie. Dat is idd niet hetzelfde als afantasie (maar kan natuurlijk wel naast elkaar bestaan, denk dat Tele dat ook bedoelde, dat de 'en' niet was als in 'en daardoor', maar als 'en daarbij').quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat niet prosopagnosie?
Ik vraag we af of dat wel hetzelfde is.
Ja openquote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:31 schreef vlindertje89 het volgende:
Oh ja, @:Vanyel hoe deed jij dat met pupillen test? Deed je dan met je ogen open je proberen in te beelden dat je donker inloopt? Want als met ogen dicht kun je toch niet je pupilgrootte zien, of mis ik iets
Met ogen open me iets inbeelden gaat mijn hoofd al helemaalquote:
Ik ben ook rampzalig met gezichten (zit in de familie). Mensen dienen zich netjes binnen verwachte context te bewegen, dan gaat het wel.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:24 schreef Tele6 het volgende:
Mn moeder is sinds haar hersenletsel afantast en herkent gezichten niet meer. Bar onhandige combi
Ik woon met 2 mensen die gedetailleerde films kijken in hun hoofd, met naar wens ondersteunende geluiden en geuren, plus sensatie als ze iets aanraken. Die vonden dat helemaal niet ingewikkeld.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:36 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Met ogen open me iets inbeelden gaat mijn hoofd al helemaalvan haha. Maar ik ga het eens uitproberen!
Af en toe een dagje is wel relaxed denk ik.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb 1x ritalin gebruikt om te kijken wat dat evt met mijn brein zou doen.
Toen dacht ik aan NIETS. Een mirakel.
En zo verdomde saai dat ik het nooit meer heb gedaan of zelfs maar overwogen.
Dan ben je wellicht geen hyperfantastquote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou trouwens zelf niet zeggen als niet-afantast dat zich naast een soort voortdurende willekeurige gedachtenstroom ook nog stromen in mijn hoofd zijn met beelden, geluiden en geuren. Ik kan ze wel bewust oproepen.
Ik heb weinig neiging tot hyper.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan ben je wellicht geen hyperfantast
Andere kant van het spectrum is ook niet de standaard uiteraard.
Nu ben ik wel benieuwd hoe je mij zietquote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben ook rampzalig met gezichten (zit in de familie). Mensen dienen zich netjes binnen verwachte context te bewegen, dan gaat het wel.
En ik heb mijn hoofd wel eens betrapt op het aanpassen van gezichten; ik trek mensen symmetrisch. Als ik iemand onverwacht zie dan hebben mijn hersens soms hun gezicht nog niet omgevormd naar mijn visie en dan 'zie' ik ze morfen. Rare gewaarwording. Ik kan slecht tegen mensen die zó asymetrisch zijn dat mijn hoofd z'n ding niet kan doen (zoals die broer van Patrick Swayze, even zoeken hoor).
Don:
[ afbeelding ]
Ze heeft dus beide.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat niet prosopagnosie?
Ik vraag we af of dat wel hetzelfde is.
Lekker is het. Meertje, Hazy nonnetje (.5 IPA), lekker mokkel aan mijn zij.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:43 schreef Cat-astrophe het volgende:
Dat het WARM is! Vanmorgen even gewerkt, daarna de trein in voor afscheidslunch van een paar collega’s. Buiten zitten was fijn maar ook in de schaduw begonnen we rond een uur of twee weg te smelten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |