Bron: https://www.hartvannederl(...)oete-duizenden-eurosquote:Wesp doodslaan in Duitsland? Dat kan je duizenden euro’s kosten
Een grote irritatie tijdens de zomer: zoemende wespen die om je heen of om je eten vliegen. Het liefst rennen we weg of geven we dit insect een mep. Maar als je een wesp ziet in Duitsland, kun je maar beter rustig blijven. Zo’n mep kan je daar namelijk duur komen te staan. Dat meldt het AD.
Onze oosterburen kennen zo’n tienduizend wespensoorten, waarvan een deel met uitsterven wordt bedreigd. Daardoor vallen ze onder de wettelijke soortenbescherming. Sla je in Duitsland uit eigen beweging een wesp dood, dan riskeer je volgens de krant een forse boete. Die begint bij 5000 euro, maar kan oplopen tot maar liefst 65.000 euro.
Allergie
Er is wel goed nieuws voor mensen met een wespenallergie. Zij worden uitgezonderd, omdat ze zich moeten kunnen beschermen tegen een levensbedreigende situatie. En als er echt geen andere mogelijkheid is, mag je het insect uit noodweer doden.
Spinnen gewoon laten lopen, die leven hun eigen leven in je woning en vangen van alles voor je.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:42 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Als er zo'n verbod op spinnen doden komt heb ik wel een probleem, tenminste.. die durf ik niet eens te doden.
Ja, maar voor het gros van de mensen die spinnen kut vinden is 'ik ben bang dat ik er dood aan ga' ook totaal geen redenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Spinnen gewoon laten lopen, die leven hun eigen leven in je woning en vangen van alles voor je.
M'n huisspin verhuis ik straks gewoon mee, zit nu achter m'n tv-kastje.
Het is dat snelle en onverwachte wat het hem doet. Ooit nog eens wat aan doen..quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, maar voor het gros van de mensen die spinnen kut vinden is 'ik ben bang dat ik er dood aan ga' ook totaal geen reden
Ik vind het zelf véél minder vervelend om een wesp in huis te hebben. Daar hoor je tenminste van waar 'ie zit, maar zo'n vies dikke spin kan gewoon ineens voor je neus langs lopen, of als je wakker wordt ineens in de hoek boven je zitten, en sprint er dan ook als een dolle vandoor. Als ze nou in elk geval langzaam waren...
Ik vind het eigenlijk best serieus nieuws, overheden die met excessieve boetes dreigen voor normaal menselijk gedrag ipv jezelf ondergeschikt maken aan een futiel stukje natuur. Het is extreem autoritair. Je moet met dagen met een pijnlijke bult rondlopen want de bent als burger niets waard, dat is de boodschap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:42 schreef The-BFG het volgende:
In de categorie komkommernieuws.. Zelf niet zo'n hekel aan wespen... vind ze eigenlijk best zelfs mooi.
Als er zo'n verbod op spinnen doden komt heb ik wel een probleem, tenminste.. die durf ik niet eens te doden.
Moet je je dan eerst laten prikken om te weten of je een allergie hebtquote:
Maar als-ie wegloopt, is het toch juist oké?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, maar voor het gros van de mensen die spinnen kut vinden is 'ik ben bang dat ik er dood aan ga' ook totaal geen reden
Ik vind het zelf véél minder vervelend om een wesp in huis te hebben. Daar hoor je tenminste van waar 'ie zit, maar zo'n vies dikke spin kan gewoon ineens voor je neus langs lopen, of als je wakker wordt ineens in de hoek boven je zitten, en sprint er dan ook als een dolle vandoor. Als ze nou in elk geval langzaam waren...
Is dat ding sterk genoeg om een wesp te doden? Durf het nooit te doen in de angst dat 'ie alleen een schokje krijgt en vervolgens alsnog achter me aankomt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:51 schreef Haags het volgende:
Dan gebruik je de elektrische vliegenmepper om ze roosteren.
Het probleem daarmee is dat het ze dood of helpt doodmaken, maar wespen laten wel een soort spoor achter dat ze daar dood zijn gegaan waardoor wespen uit hetzelfde nest vervolgens agressief kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:11 schreef DjVero het volgende:
[..]
Is dat ding sterk genoeg om een wesp te doden? Durf het nooit te doen in de angst dat 'ie alleen een schokje krijgt en vervolgens alsnog achter me aankomt.
Maar staat er dan een boete op het doden van een van de bedreigde soorten, of geldt dit ook voor de limonadewesp? Dat vind ik niet helemaal duidelijk.quote:Onze oosterburen kennen zo’n tienduizend wespensoorten, waarvan een deel met uitsterven wordt bedreigd. Daardoor vallen ze onder de wettelijke soortenbescherming. Sla je in Duitsland uit eigen beweging een wesp dood, dan riskeer je volgens de krant een forse boete. Die begint bij 5000 euro, maar kan oplopen tot maar liefst 65.000 euro.
Dat laaste weet ik idd, maar dan trommel ik míjn vrienden op en wordt het oorlog.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het probleem daarmee is dat het ze dood of helpt doodmaken, maar wespen laten wel een soort spoor achter dat ze daar dood zijn gegaan waardoor wespen uit hetzelfde nest vervolgens agressief kunnen worden.
Scheelt je 5 mile.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 17:29 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Moet je je dan eerst laten prikken om te weten of je een allergie hebt![]()
Ook zonder allergie wordt ik niet graag geprikt
Ja hoor. Kan even duren en het knettert wat en stinkt behoorlijk, maar uiteindelijk gaan ze gewoon kapot.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:11 schreef DjVero het volgende:
[..]
Is dat ding sterk genoeg om een wesp te doden? Durf het nooit te doen in de angst dat 'ie alleen een schokje krijgt en vervolgens alsnog achter me aankomt.
Dat zijn heel wat boetes mochten het Duitse zwaluwen zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier zouden ze dan alle vogels doodmaken.
We hebben enorm veel zwaluw nesten hier, daardoor zijn we gegaan van wespenplaag in de nieuwbouwwijk naar praktisch nul omdat die ze vervolgens de hele dag ze uit de lucht staan te grijpen.
Dat is wel een vogelpoepje waard.
Dat is voor amateurs.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:51 schreef Haags het volgende:
Dan gebruik je de elektrische vliegenmepper om ze roosteren.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:13 schreef Shotty het volgende:
[..]
Dat is voor amateurs.
[ afbeelding ]
Veel beter
Eerder zijn muggen dat.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 17:05 schreef SuperNeger het volgende:
Bijen en hommels snap ik wel maar wespen zijn echt de marokkanen van de steekvliegen.
Even het ad.nl artikel gelezen, maar ook daar niets over het soort wesp.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar staat er dan een boete op het doden van een van de bedreigde soorten, of geldt dit ook voor de limonadewesp? Dat vind ik niet helemaal duidelijk.
Omdat ze het hebben over wettelijke soortbescherming en de gewone of Duitse (limonade)wesp daar niet onder valt, denk ik dat je die nog best mag doodslaan en dit artikel dus een beetje dom is.
Er zijn honderden soorten wespen, waarvan de meesten sluipwespen zijn die helemaal niet lijken op de limonadewesp en die ook alleen geïnteresseerd zijn in andere insecten. Zou niet weten waarom iemand die zou doodslaan, dan moet je echt specifiek op zoek gaan bij een insectenhotel ofzoquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Even het ad.nl artikel gelezen, maar ook daar niets over het soort wesp.
Wel dat het er voor sommige soorten een boete van wel 65.000 euro mogelijk is.
Op zich wel handig als ie begint te ouwehoeren. Als het niet Duits is mag je hem gewoon doodslaanquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:20 schreef Swango het volgende:
Zijn er wel verzachtende omstandigheden omtrent de wespenmoord als zo'n wesp heel geniepig je auto is binnengevlogen en begint te ouwehoeren net wanneer je een vrachtwagen wil inhalen?
In de herfst sterven ze uit dus lekker laten zitten nog voor die paar weekjesquote:Op woensdag 13 augustus 2025 06:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb nu dus een wespennest in mijn schuur en weet niet zo goed of ik ze lekker moet laten zitten of het toch weg moet (laten) halen. Ze laten mij in principe met rust namelijk als ik de schuur in ga. Ze vliegen me wel tegemoet en een paar tegen me aan, maar ze steken verder niet ofzo.
Het helpt je rustig en geconcenreerd te rijden. Want in een auto rondmeppen naar een wesp die overal tegelijk lijk te zijn, is vragen om problemen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:20 schreef Swango het volgende:
Zijn er wel verzachtende omstandigheden omtrent de wespenmoord als zo'n wesp heel geniepig je auto is binnengevlogen en begint te ouwehoeren net wanneer je een vrachtwagen wil inhalen?
Was ook mijn gedachte ja, wellicht kunnen we er wel een soort symbiotische relatie van maken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
In de herfst sterven ze uit dus lekker laten zitten nog voor die paar weekjes![]()
Zolang ze je met rust laten is er niets aan de hand
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:13 schreef Shotty het volgende:
[..]
Dat is voor amateurs.
[ afbeelding ]
Veel beter
Zolang ze blijven zitten waar ze zijn heb ik er geen probleem mee.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Spinnen gewoon laten lopen, die leven hun eigen leven in je woning en vangen van alles voor je.
M'n huisspin verhuis ik straks gewoon mee, zit nu achter m'n tv-kastje.
*Japanse hoornaar entered the chat 😱quote:
Ze laten je met rust...totdat jij gaat bbq-en.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 06:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb nu dus een wespennest in mijn schuur en weet niet zo goed of ik ze lekker moet laten zitten of het toch weg moet (laten) halen. Ze laten mij in principe met rust namelijk als ik de schuur in ga. Ze vliegen me wel tegemoet en een paar tegen me aan, maar ze steken verder niet ofzo.
Volgens mij killen de wespen muggen juist en zijn ze dus mijn vriendjes. Ben toch niet van plan om te gaan bbq'en op de patio.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:33 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ze laten je met rust...totdat jij gaat bbq-en.
Had vorig jaar last van een nest; ze zaten in de overkapping boven onze voordeur. Meteen uitgeroeid met een of ander Bosnisch goedje (wat helaas op is).
Wespen...nergens goed voor. Net als muggen.
Zwakke kinderenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:01 schreef Marsenal het volgende:
Dit kan mij niks uitmaken. Ik haat wespen. Ik haat alles aan wespen. Ik ben deze week twee keer geprikt zonder ze lastig te vallen. Soms zijn wespen gewoon onvervalste teringlijers. De regel 'als je ze niet lastig valt doen ze niks' gaat ook bij mensen niet altijd op.
'Ja maar ze pakken de muggen'
Ik heb geen last van muggen. Ik heb wel eens een kind op school met een epipen geprikt zien worden omdat die bijna doodging van een enkele wespensteek.
Dood aan alle wespen.
De trip die zij hadden was van korte duur; een aantal kwam uit kiertjes gekropen en viel pardoes dood neer op de grond.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Volgens mij killen de wespen muggen juist en zijn ze dus mijn vriendjes. Ben toch niet van plan om te gaan bbq'en op de patio.
Ben wel benieuwd naar dat Bosnische goedje (mits je er lekker op kunt trippen).
Ik vind muggen cooler dan wespen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zwakke kinderen
Wespen zijn cool. Sluipwespen al helemaal, ook ontzettend nuttig in de (biologische) teelt.
De Japanse reuzenhoornaar. Wat een mooie beestje zijn datquote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
*Japanse hoornaar entered the chat 😱
[ afbeelding ]
Voor zulke units zou ik een airstrike regelen
Heb er ook ooit een in mijn schuur gehad. Dat nest was al zo groot als een opgeblazen ballon. Meteen een verdelger gebeld en die spoot er een chemisch goedje in en plop...de koningin kwam er zo uit kukelen. Dan is het wel meteen klaar.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 06:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ja leuk, maar ze zijn wel hyper agressief, daar wil je echt niet door gestoken worden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Japanse reuzenhoornaar. Wat een mooie beestje zijn dat![]()
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mep ze dan dood want zo'n val is echt gemeenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:47 schreef Red_85 het volgende:
Dan mep ik ze ook niet dood.
Ik maak een wespenval van een oude drankfles en daar gaan ze vanzelf in.
Daarbij verjaag ik ze met aangestoken goedkope ranzige koffie. Pleuren ze ook op.
Nog even verder gezocht op Duitse websites, en het klopt wel dat de mogelijkheid van een boete geldt voor alle soorten wespen. Wel afhankelijk van de situatie en een uitzondering bij noodzaak zoals een allergie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:54 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Even het ad.nl artikel gelezen, maar ook daar niets over het soort wesp.
Wel dat het er voor sommige soorten een boete van wel 65.000 euro mogelijk is.
Dat mag natuurlijk.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:18 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik vind muggen cooler dan wespen.
DDT, Verbotenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Volgens mij killen de wespen muggen juist en zijn ze dus mijn vriendjes. Ben toch niet van plan om te gaan bbq'en op de patio.
Ben wel benieuwd naar dat Bosnische goedje (mits je er lekker op kunt trippen).
Dat valt best mee. Net als de hoornaar die hier voorkomt verdedigen ze hun territorium. Dus zolang je niet te dicht bij ze in de buurt komt is er niets aan de hand. En waarschuwen ook eerst. Ze vallen niet zomaar aan.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja leuk, maar ze zijn wel hyper agressief, daar wil je echt niet door gestoken worden.
Je had het nest ook kunnen laten verplaatsen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb er ook ooit een in mijn schuur gehad. Dat nest was al zo groot als een opgeblazen ballon. Meteen een verdelger gebeld en die spoot er een chemisch goedje in en plop...de koningin kwam er zo uit kukelen. Dan is het wel meteen klaar.
Nou, mijn zwart-gele rakkers mogen nog even onderdeel zijn van de storyline. ITT anderenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb er ook ooit een in mijn schuur gehad. Dat nest was al zo groot als een opgeblazen ballon. Meteen een verdelger gebeld en die spoot er een chemisch goedje in en plop...de koningin kwam er zo uit kukelen. Dan is het wel meteen klaar.
Nu trek ik me daar doorgaans weinig van aan, maar ik zie geen reden om het nest te (laten) verdelgen.quote:
Kutbeesten die bijen en hommels in grote getalen vreten.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Japanse reuzenhoornaar. Wat een mooie beestje zijn dat![]()
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je had het nest ook kunnen laten verplaatsen.
https://wespenstichting.nl/
Dit is wel van een tijd geleden (2013) maar om toch maar even aan te geven dat je ze niet mag onderschatten.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:28 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat valt best mee. Net als de hoornaar die hier voorkomt verdedigen ze hun territorium. Dus zolang je niet te dicht bij ze in de buurt komt is er niets aan de hand. En waarschuwen ook eerst. Ze vallen niet zomaar aan.
Dat mag je dus niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mep ze dan dood want zo'n val is echt gemeen
Ik ga daar niet speciaal ranzige koffie voor kopen. Hier is het gewoon goeie ouwe Douwe Egberts.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:47 schreef Red_85 het volgende:
Dan mep ik ze ook niet dood.
Ik maak een wespenval van een oude drankfles en daar gaan ze vanzelf in.
Daarbij verjaag ik ze met aangestoken goedkope ranzige koffie. Pleuren ze ook op.
Gelukkig niet hier, want ze komen alleen voor in Japan. In tegenstelling tot de Aziatische hoornaar.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 12:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kutbeesten die bijen en hommels in grote getalen vreten.
Waarom?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:48 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zolang ze blijven zitten waar ze zijn heb ik er geen probleem mee.
Maar als ze aan de wandel gaan dan krijgen ze toch echt te maken met good old Maat 44.
Wat doe je daar dan mee? Gewoon neerzetten?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 13:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ga daar niet speciaal ranzige koffie voor kopen. Hier is het gewoon goeie ouwe Douwe Egberts.
Maar het werkt wel.
Ah, te snel gelezen en moest inderdaad denken aan de Aziatische hoornaar.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gelukkig niet hier, want ze komen alleen voor in Japan. In tegenstelling tot de Aziatische hoornaar.
Droge koffiepoeder in een kommetje, ongeveer de hoeveelheid voor een volle pot. En dat steek ik in brand. Het vat geen vlam, maar gaat smeulen, waardoor er rook met koffiegeur vanaf komt. Wespen, maar ook muggen, hebben daar een hekel aan. Dit doen we altijd als we last hebben van wespen bij, bijvoorbeeld een bbq-avondje.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wat doe je daar dan mee? Gewoon neerzetten?
En hoe lang smeult dat dan? Verder nog nooit filterkoffie gezet, dus geen idee wat een volle pot is. Vragen vragen hahaquote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Droge koffiepoeder in een kommetje, ongeveer de hoeveelheid voor een volle pot. En dat steek ik in brand. Het vat geen vlam, maar gaat smeulen, waardoor er rook met koffiegeur vanaf komt. Wespen, maar ook muggen, hebben daar een hekel aan. Dit doen we altijd als we last hebben van wespen bij, bijvoorbeeld een bbq-avondje.
Heb ook aan de fruitboompjes wespenvallen hangen.
Voor de avondjes lekker buiten zitten geldt dat je moet zorgen dat er niets ligt wat wespen aan kan trekken. Dat houdt ook in, niet te zoet drinken. Cola trekt heel erg wespen aan. Zoete biertjes ook. En niet uit je blikje drinken!!
Koffiefilter nummer 4 tot net over de helft vol met prutquote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:55 schreef DjVero het volgende:
[..]
En hoe lang smeult dat dan? Verder nog nooit filterkoffie gezet, dus geen idee wat een volle pot is. Vragen vragen haha
Spinnen geven mij echt de koude rillingenquote:
Een Nescafé cupje open maken en dat brandt ongeveer 15 minuten en ruikt naar vers gebrande koffie.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:55 schreef DjVero het volgende:
[..]
En hoe lang smeult dat dan? Verder nog nooit filterkoffie gezet, dus geen idee wat een volle pot is. Vragen vragen haha
Nou.....quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 17:05 schreef SuperNeger het volgende:
Bijen en hommels snap ik wel maar wespen zijn echt de marokkanen van de steekvliegen.
Dit precies. Mensen zijn totaal krankzinnig geworden als het gaat om "soortbehoud" who cares, er is niet een alomvattend aardeplan waarin staat dat er verplicht 100 miljoenmiljard wespensoorten moeten blijven bestaan. Juist het feit dat er zoveel soorten zijn, zorgt er juist voor dat er altijd wel een soort met uitsterven bedreigd wordt. Dat is inherent aan dit gegeven.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 01:27 schreef the-eye het volgende:
Ik begrijp sowieso dat geouwehoer over het verdwijnen van soorten niet. Zo gaat dat nou eenmaal in de evolutie van deze planeet. Niemand gaat die wespensoorten missen
Hoelang het smeult hangt ook van het weer af. Soms dooft het, en kun je het opnieuw aansteken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:55 schreef DjVero het volgende:
Bij de kruitvat hebben ze nu een elektronische vliegenmepper voor een euro, die dood elke wesp direct.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoelang het smeult hangt ook van het weer af. Soms dooft het, en kun je het opnieuw aansteken.
Meestal smeult het lang genoeg om rustig te kunnen eten.
Ik gebruik een chinees kommetje die doe ik driekwart vol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |