abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218597507
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 14:17 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik zit ook in #1, en heb nog geen linkje gekregen.
Heb wel even beide pitches vergeleken:

De doorgroei plannen van een kleine 4 jaar geleden zijn niet uitgekomen, bedrijf is eerder wat gekrompen (minder personeel, meer ZZPers).

Corona werd in Dec2021 als een kans gezien, nu sleept dit nog achter hen aan als een last.

in #1 werd een pand aangekocht met een waarde voor verbouwing van 450.000, na verbouwing 575.000. Huidige taxatie is 540.000. Ik schat dat het geld wat voor verbouwing bestemd was als werkkapitaal verbrand verbruikt is.

Vwb de morele waarde van de HA: dit vind ik wel juist omschreven, de waarde van de woning is al meegenomen in de taxatiewaarde. En eigenlijk wordt hier in bedekte termen gezegd: ondernemers kunnen de eindjes net aan aan elkaar knopen, en hebben weinig reserves/pensioen opgebouwd.
Aflossing wordt minimaal (zo'n 5% van de hoofdsom in 3 jaar), voor 75% van de LTV gecombineerd met 9% rente neig ik naar doorrollen.

Vond het toen, en nu nog steeds, een typisch project voor een crowdfunding, al zijn er wel wat rode vlaggetjes.
Dit bovenstaande allemaal en daarbij gaat hij duidelijk niet voor niets al bijna 1,5 jaar voor einde looptijd van de oude lening herfinancieren en daarmee 2% meer rente betalen. Het extra geld is gewoon nodig.

Zelf zit ik ook in de eerste lening maar twijfel nog of ik ga doorrollen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')