abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218479879
quote:
Ze geven al niks meer. Europa draait op voor alle kosten. Maar ze willen dus de boel “oplossen” door gewoon Poetin z’n zin te geven. Roept wel de vraag op waarom ze daar 7 maanden voor nodig hebben gehad.

Uiteraard snapt iedereen wel dat de agressor zonder enig voorbehoud of voorwaarden z’n zin geven geen route naar een duurzame vrede is, dat heeft de recente geschiedenis wil uitgewezen.
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:20:14 #177
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218479884
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar de geschiedenis herhaalt zich nooit exact. En je kunt shoppen wat je wil. Ik kan ook het volslagen zinloze doorvechten in WOI aanhalen om te pleiten voor het staken van de vijandelijkheden. Laat Duitsland de Alzac maar houden. 60 jaar later is het toch 1 Europa.
De wat???? :?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218479919
quote:
18s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
De Elzas denk ik.
pi_218479953
Alzac is een gore witte wijn.
Vakman pur sang
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:32:08 #180
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218479966
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
En dat was een inzet in WO1? Ik heb blijkbaar de verkeerde boeken gelezen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218479992
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:01 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Dat deed de VS toch ook al lang niet meer? :?
Dat dacht ik ook. En Trump had ook nog zo gezegd dat het dan voor Oekraïne na twee weken klaar zou zijn, als de VS haar handen er vanaf trekt. Volgens mij tijdens dat Witte Huis moment toen hij en Vance zo liepen te brullen tegen Zelensky. Lijkt me geweldig toch, na twee weken al eindelijk vrede.
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:38:29 #182
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218479999
quote:
18s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Elzas. Typo
The End Times are wild
pi_218480064
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Erger dan Canei of JP Chenet kan het nooit zijn.
pi_218480095
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:37 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook. En Trump had ook nog zo gezegd dat het dan voor Oekraïne na twee weken klaar zou zijn, als de VS haar handen er vanaf trekt. Volgens mij tijdens dat Witte Huis moment toen hij en Vance zo liepen te brullen tegen Zelensky. Lijkt me geweldig toch, na twee weken al eindelijk vrede.
Trump en Vance zijn een stel kortzichtige, incompetente debielen. Ze hebben nu de kans om Rusland voor de komende paar decennia onschadelijk te maken voor een grijpstuiver. Als Rusland hierna doorgaat naar Polen of de Baltics zijn de kosten een veelvoud, zowel in geld als in mensenlevens.

Alles draait om die deal die er hoegenaamd moet komen. Maar de Amerikanen weten ook wel dat je met Rusland niks kan afspreken omdat ze overal hun reet mee afvegen als ze dat zo uitkomt.
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:54:22 #185
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218480104
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Trump en Vance zijn een stel kortzichtige, incompetente debielen. Ze hebben nu de kans om Rusland voor de komende paar decennia onschadelijk te maken voor een grijpstuiver. Als Rusland hierna doorgaat naar Polen of de Baltics zijn de kosten een veelvoud, zowel in geld als in mensenlevens.
Wat zou het hen precies uitmaken of Poetin heel Europa verovert?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 11 augustus 2025 @ 22:06:42 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218480174
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat zou het hen precies uitmaken of Poetin heel Europa verovert?
Rusland kan het dorp Pokrovsk nauwelijks veroveren
The End Times are wild
pi_218480183
Laten we eerst nou maar eens afwachten niet?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218480233
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 22:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland kan het dorp Pokrovsk nauwelijks veroveren
Europa gaan ze ook niet veroveren. Ook in Polen of de Baltische staten verwacht ik dat ze niks gaan doen.
Maar wat er in Oekraïne gebeurt vind ik al genoeg om in te grijpen.
Цой жив
  maandag 11 augustus 2025 @ 22:14:47 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218480243
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 22:13 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Europa gaan ze ook niet veroveren. Ook in Polen of de Baltische staten verwacht ik dat ze niks gaan doen.
Maar wat er in Oekraïne gebeurt vind ik al genoeg om in te grijpen.
Dat is realistisch ipv hysterisch
The End Times are wild
pi_218480864
Trump ging toch in 50 dagen en later in 12 hele stoeren sancties tegen rusland invoeren?

Zoals altijd.
Trump praat stoer tegen rusland. Maar al zn acties tot nu toe zijn nadelig voor Oekraïne.

Let maar op. De deal waarbij de eu wapens koopt gaat ie van de week weer opblazen.

Trumo is fout en staat aan de verkeerde kant.
  maandag 11 augustus 2025 @ 23:27:17 #191
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218480877
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 23:24 schreef koemleit het volgende:
Trump ging toch in 50 dagen en later in 12 hele stoeren sancties tegen rusland invoeren?

Zoals altijd.
Trump praat stoer tegen rusland. Maar al zn acties tot nu toe zijn nadelig voor Oekraïne.

Let maar op. De deal waarbij de eu wapens koopt gaat ie van de week weer opblazen.

Trumo is fout en staat aan de verkeerde kant.
Trump praat stoer als hij de Europeanen voor de 10e keer voor de gek wil houden. En veel van onze dappere leiders blijven hopen dat Trump het de 11e keer wél meent.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 11 augustus 2025 @ 23:47:49 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218480998
twitter

Is trump nu boos op zelensky omdat het ongrondwettelijk is in de Oekraïne om stukken territorium weg te geven?
The End Times are wild
  maandag 11 augustus 2025 @ 23:49:08 #193
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218481005
En niet om je land te verdedigen??

Ik kan zijn gedachtenspinsels soms volkomen niet volgen. Hij heeft toch ook adviseurs die hem zoiets uit kunnen leggen?
The End Times are wild
pi_218481032
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 23:47 schreef LXIV het volgende:
[ x ]
Is trump nu boos op zelensky omdat het ongrondwettelijk is in de Oekraïne om stukken territorium weg te geven?
Vergeet dit niet:

https://www.instagram.com/reel/DGoNSEWstGg/
Vakman pur sang
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:07:15 #195
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218481096
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er is meer gebeurd in de wereldgeschiedenis dan alleen WO2. Om bij iedere situatie, die toch telkens weer anders is, hieraan te refereren is ook kortzichtig. Dan moet je iedere potentiële tegenstander telkens de oorlog verlaten want München.
Je hebt gelijk. even kijken wat Rusland in de geschiedenis allemaal geflikt heeft en wellicht geeft ons dat een idee van wat rusland specifiek zou doen zonder de leunen op ww2

chatgpt:

1. Bestand van Deulino (1618) → Smolensk-oorlog (1632–1634)

Eerste uitkomst: Rusland verloor Smolensk en andere gebieden aan het Pools-Litouwse Gemenebest, maar behield de rest van zijn kerngebied.

Later: Na herstel probeerde Rusland Smolensk terug te veroveren en zijn grens verder te verschuiven.

2. Vrede van Nystad (1721)

Eerste uitkomst: Rusland kreeg Estland, Letland, Ingria en delen van Karelië van Zweden.

Later: Gebruikte dit als machtsbasis voor verdere expansie in Polen (Poolse Delingen) en richting het Ottomaanse Rijk.

3. Vrede van San Stefano (1878) en daaropvolgende Balkanpolitiek

Eerste uitkomst: Grote invloed in Bulgarije en gebiedswinst na oorlog met het Ottomaanse Rijk.

Later: Bleef de invloed in de Balkan uitbreiden, onder meer via nieuwe conflicten en politieke druk op omliggende staten.

4. Vrede van Brest-Litovsk (1918) → heroveringen 1919–1921

Eerste uitkomst: Sovjet-Rusland verloor grote gebieden aan Duitsland maar behield de macht in het kerngebied.

Later: Na Duitse nederlaag heroverde het Rode Leger veel van deze gebieden en schoof de grens nog verder op dan voorheen.

5. Baltische staten – wederzijdse hulpverdragen (1939) → annexatie (1940)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie kreeg militaire bases in Estland, Letland en Litouwen.

Later: Gebruikte de aanwezige troepen en politieke druk om de landen volledig te annexeren.

6. Winteroorlog – Vrede van Moskou (1940) → Vervolgoorlog (1944)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie kreeg delen van Karelië van Finland.

Later: In 1944 viel de USSR Finland opnieuw aan en dwong extra gebiedsafstand en militaire concessies af.

7. Pools-Sovjetoorlog – Vrede van Riga (1921) → invasie 1939

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie erkende Poolse soevereiniteit over Oost-Polen.

Later: In 1939 viel de USSR Oost-Polen binnen en annexeerde het gebied.

8. Verdrag met Georgië (1920) → invasie (1921)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie erkende Georgische onafhankelijkheid.

Later: Valt binnen en annexeert Georgië volledig.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218481182
quote:
[ x ]
Wel verfrissend dat hij niet aangeeft dat het Bidens oorlog is. Of die van Obama. Of natuurlijk dat deze oorlog zonder hem nooit gebeurd zou zijn. Maar morgen weer een dag.
pi_218481435
quote:
[ x ]
Hij had geen oorlogje moeten gaan voeren. Heeft hij het memo gemist dat Rusland is binnengevallen?

Het is niet dat Oekraïne zichzelf is binnengevallen :')
pi_218481440
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 00:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Je hebt gelijk. even kijken wat Rusland in de geschiedenis allemaal geflikt heeft en wellicht geeft ons dat een idee van wat rusland specifiek zou doen zonder de leunen op ww2

chatgpt:

1. Bestand van Deulino (1618) → Smolensk-oorlog (1632–1634)

Eerste uitkomst: Rusland verloor Smolensk en andere gebieden aan het Pools-Litouwse Gemenebest, maar behield de rest van zijn kerngebied.

Later: Na herstel probeerde Rusland Smolensk terug te veroveren en zijn grens verder te verschuiven.

2. Vrede van Nystad (1721)

Eerste uitkomst: Rusland kreeg Estland, Letland, Ingria en delen van Karelië van Zweden.

Later: Gebruikte dit als machtsbasis voor verdere expansie in Polen (Poolse Delingen) en richting het Ottomaanse Rijk.

3. Vrede van San Stefano (1878) en daaropvolgende Balkanpolitiek

Eerste uitkomst: Grote invloed in Bulgarije en gebiedswinst na oorlog met het Ottomaanse Rijk.

Later: Bleef de invloed in de Balkan uitbreiden, onder meer via nieuwe conflicten en politieke druk op omliggende staten.

4. Vrede van Brest-Litovsk (1918) → heroveringen 1919–1921

Eerste uitkomst: Sovjet-Rusland verloor grote gebieden aan Duitsland maar behield de macht in het kerngebied.

Later: Na Duitse nederlaag heroverde het Rode Leger veel van deze gebieden en schoof de grens nog verder op dan voorheen.

5. Baltische staten – wederzijdse hulpverdragen (1939) → annexatie (1940)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie kreeg militaire bases in Estland, Letland en Litouwen.

Later: Gebruikte de aanwezige troepen en politieke druk om de landen volledig te annexeren.

6. Winteroorlog – Vrede van Moskou (1940) → Vervolgoorlog (1944)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie kreeg delen van Karelië van Finland.

Later: In 1944 viel de USSR Finland opnieuw aan en dwong extra gebiedsafstand en militaire concessies af.

7. Pools-Sovjetoorlog – Vrede van Riga (1921) → invasie 1939

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie erkende Poolse soevereiniteit over Oost-Polen.

Later: In 1939 viel de USSR Oost-Polen binnen en annexeerde het gebied.

8. Verdrag met Georgië (1920) → invasie (1921)

Eerste uitkomst: Sovjet-Unie erkende Georgische onafhankelijkheid.

Later: Valt binnen en annexeert Georgië volledig.
Je zou op basis hiervan bijna gaan denken dat Rusland nooit zijn deel van een overeenkomst gestand doet hè. En dat het geen z’n heeft om afspraken met ze te maken omdat het toch in de papierbak geflikkerd wordt als het Rusland zo uit komt.
pi_218482911
Ik kijk hier drieledig naar:

Ten eerste doet Trump dit vooral uit eigenbelang. Vrijwel iedere Amerikaanse president streeft naar een ‘legacy’, en het ligt voor de hand dat Trump zijn nalatenschap wil vormgeven met vredesdeals en mogelijk een gooi naar een Nobelprijs. Dat is op zich prima. Wat de Verenigde Staten doen, doet Europa eigenlijk niet zo daadkrachtig, als je het mij vraagt.

Daarnaast begrijp ik de argumentatie van de VS ook deels. Geopolitiek gezien heeft de VS minder direct belang bij Oekraïne dan Europa. Deze oorlog is in essentie vooral een Europees probleem. Met een deal zal het in Europa's belang zijn veiligheidsgaranties te willen, maar ik zie Europa zich daar niet echt hard voor maken (zie ook vorig punt).

Tot slot moet Oekraïne wel inzien dat het concessies zal moeten doen om de oorlog op korte termijn te beëindigen. De realiteit is dat Oekraïne te weinig speelruimte heeft. Ze zijn extreem afhankelijk van NAVO-hulp, maar het is hen na 3,5 jaar nog niet gelukt om hun eigen grondgebied volledig terug te veroveren. Het volledig terugkrijgen van gebieden als de Krim, Loegansk, Donetsk en Cherson met een deal is gewoon geen realistisch scenario. Ik zou het graag anders zien, maar het is niet zo dat de patstelling zich letterlijk op de Oekraïense-Russische grens afspeelt.

We gaan het vrijdag wel zien. Kans is groot dat het met een dode mus weer afloopt.
pi_218483102
Zelensky schijnt nu toch bereid te zijn om de huidige grenzen te bevriezen. Aldus de T.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')