quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 16:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
1150 Coldplay - God Put a Smile upon Your Face
Nog een herinnering aan de oude vrijdagnachtshow op 3fm, waarin dit nummer als bumpertje werd gebruikt. Niet in deze versie, maar in de coverversie van Mark Ronson. Dit stond namelijk ook op die coverplaat met Valerie, net als het recent besproken Toxic. Ik kende die versie ook eerder dan dit, Coldplay had mij indertijd niet voldoende geïnspireerd tot een luistersessie van de tweede plaat. Echt een totaal andere versie, met een ouderwets bigbandgeluid en geen zang. Als je hoort hoe rustig deze is, is dat wel even iets heel anders. Ik moest bij mijn eerste luisterbeurt ook even wennen, maar dit is wel een van de beste nummers qua Coldplaygalm. Dat is het meest relevante geluid van de band en als dat je tegenstaat moet het wel een oervervelende band zijn. Ik vind juist dat gitaargeluid, zoals het geregeld op de eerste 2 a 3 platen te horen was, wel lekker. Van 2016 tot 2020 stond deze in de Top 2000, debuterend op plek 1294 en daarna 4 keer zakkend.
1149 Genesis - Home by the Sea
Een van de leukste van Phil's Genesis, al hoor ik hem liever met deel 2 er achteraan. In de Top 2000-versie mist dan toch wel een onderdeel van de ervaring in deze song, die misschien niet bol staat van de vreemde tempowisselingen en onbegrijpelijke instrumenten, maar het klinkt wel gewoon heel lekker en heeft een hoop dynamiek in zich. Second Home By The Sea vind ik overigens in zijn geheel beter en zorgt wel meer voor een iets vreemder gevoel, maar die beoordelen we nu niet. Sinds 2018 in de lijst en in 2022 de hoogste notering op 1438.
1148 Elton John - Your Song
Nog helemaal niet zo'n grote hit voor Elton John, maar uiteindelijk wel zijn grootste klassieker als het gaat om de Top 2000. Misschien omdat het wat minder dansbaar is en wat melancholischer dan veel alternatieven. Ik vind de melancholiek in het pianospel ook wel heel fijn. Het is misschien een beetje aan de zoetsappige kant, maar zoetsappig kan ook wel mooi zijn. Jaren stond dit zo rond 30 december, eigenlijk al vanaf 1999. Maar in 2018 steeg het lied naar 257 en een jaar later stond het op 155. In die regio konden er nog een paar plekjes bij, want afgelopen editie stond Elton op 135, hoger dan ooit.What's Going On werd inderdaad heel erg geplugd door Matthijs en kwam daardoor wel in de lijst. Gelukkig maar, want die hoort daar absoluut in thuis.SPOILER: 1147-1126Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
SPOILER: 1122-1101Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Beetje de uitzondering op de regel: De rest van dit soort liedjes van de Kraaien vind ik niets, maar deze raakt me wel.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:57 schreef BillDauterive het volgende:
Wat verrassend dat Counting Crows zo hoog in je lijstje staat. In dit topic leek men eensgezind negatief over dat lied. Ik heb er jarenlang op gestemd, maar vrees dat dat nu een verloren stem is.
Er zijn een paar liedjes die ik best ok vind, maar niets komt in de buurt van deze inderdaadquote:Op zondag 17 augustus 2025 11:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Beetje de uitzondering op de regel: De rest van dit soort liedjes van de Kraaien vind ik niets, maar deze raakt me wel.
Een prima groep met een jongensgroepjes-reputatie. Zoiets.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:14 schreef Tussle266 het volgende:
Duran Duran vind ik wel één van de lastigste bands in het allertijdenlandschap. Ik weet nu nooit of ik het heel goed of eigenlijk helemaal niks vind.
Ik weet niet, ik vind Save A Prayer en The Chauffeur wel heel iets anders dan The Wild Boys of The Reflex. De eerste twee kan ik veel beter hebben dan de laatste twee.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een prima groep met een jongensgroepjes-reputatie. Zoiets.
In principe mankeert er wmb weinig/niets aan veel van hun oude hits.
Ik vind Girls on Film wel extreem koddig en er is een reden dat Wild Boys al maanden terug is geweest, maar verder is het prima ja.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een prima groep met een jongensgroepjes-reputatie. Zoiets.
In principe mankeert er wmb weinig/niets aan veel van hun oude hits.
De meeste echt goeie staan niet in de Top 2000.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:24 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Ik weet niet, ik vind Save A Prayer en The Chauffeur wel heel iets anders dan The Wild Boys of The Reflex. De eerste twee kan ik veel beter hebben dan de laatste twee.
Die zou ik wel bij de goede zetten inderdaad.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:27 schreef Eightyone het volgende:
Eentje die hier relatief vaak op staat is Skin trade.
Maar die is wat uit het collectieve geheugen weggezakt. Ik kwam ook pas rond 2010 achter het bestaan ervan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.49 favorieten over.
Favoriete nummers uit het blokje 1175-1151:
1151 Linkin Park - In the End: Tweemaal uitzwaai-alarm dus in dit eerste blokje, te beginnen bij Linkin Park. Ik herinner me nog hoe ik als elfjarige volkomen van mijn sokken werd geblazen door deze plaat. Het kippenvel dat ik toen kreeg van de snerpende gitaren, bombastische drums en afwisselende zang- en rapstukken keert ook vandaag de dag nog regelmatig terug. Over deze allereerste grote hit zijn ze wat mij betreft nooit meer heen gegaan, al kwam de recente comeback met The Emptiness Machine nog verrassend dichtbij. Een van de heerlijkste platen uit de muziekgeschiedenis voor mij, waar ik hopelijk nog vele decennia van mag genieten. Bij mij heeft-ie inmiddels in de recentste editie van de favorietenlijst de top 10 bereikt, hopelijk ook ooit in de Lijst der Lijsten!
1173 Coldplay – Talk: Zoals in mijn vorige post al even beschreven kan ik eigenlijk moeilijk rouwig zijn om deze positionering, al zou het heerlijke 'limestone rock'-nummertje bij mij dik 1100 plekken hoger eindigen. Ik zat er met mijn voorspelling dus ook niet ver naast. Benieuwd wanneer Green Day sneuvelt, maar misschien krijgen die met één of beide uit te zwaaien platen nog een mevrouw-Mex-bonus, rechtstreeks de top 1000 in.
1174 Sniff n the Tears - Driver's Seat: Wat ik aan deze plaat wel mooi vind is de flow en ook de instrumentale diversiteit, zeker richting de outro. Het zit muzikaal echt sterk in elkaar en creëert een aangename sfeer, fijn dat-ie de laatste jaren aardig stabiel weet te blijven in de Top 2000.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1175-1151:
1160 Elvis Presley - Heartbreak Hotel: Geen echt kwalijke platen te vinden in dit blokje, dan is de minst favoriete toch helaas vaak een oudje. Erg kort, inderdaad muzikaal een beetje leeg en daardoor niet bijzonder spannend voor mij.
1167 Wild Cherry - Play That Funky Music: Het is denk ik gewoon niet helemaal mijn genre, maar het stemgeluid vind ik ook wel een beetje irritant. Voor de rest zit-ie nog wel aardig in elkaar op zich.
1161 Scissor Sisters - I Don't Feel Like Dancin': Beetje een discountversie van de Bee Gees door het stemgeluid, al was ik me daar ten tijde van de release nog niet zo bewust van. De muzikale opbouw is op zich wel oké, maar deze regionen vind ik wel echt te hoog.
Favoriete nummers uit het blokje 1150-1126:
1143 Oasis - Don't Look Back in Anger: Lastige keuze tussen deze en Lithium, dus ga ik blind varen op mijn recentste top 1000, waar de ruziënde broers 18 plekken hoger staan met dit nummer dan Cobain die over zijn medicatie zingt. Het schijnt dat ze vorig jaar op Lowlands tijdens een of andere sing-along veel te lang bezig waren met dit nummer waardoor velen hem niet meer kunnen uitstaan, maar daar was ik gelukkig niet bij.
1142 Nirvana – Lithium: We hadden op Fok een keer een topic over de lekkerste 'yeah's' uit de muziekgeschiedenis, dan ga ik toch wel voor deze. Die ontlading is wel echt ongeëvenaard.
1148 Elton John - Your Song: Lichtjes zoetsappig maar toch ook wel erg mooi. Die Elton John is toch altijd wel een topartiest geweest met veel gevoel.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1150-1126:
1138 Prince - Diamonds and Pearls: Prince is ook wel een artiest die langzaam maar zeker vaak op begint te duiken bij mijn minst favoriete nummers. Ik weet niet zo goed waarom, maar zijn stijltje raakt me over het algemeen totaal niet. Er zit niks tussen wat ik echt vreselijk vind, maar ook (vrijwel) niks waar ik nu echt vrolijk van word. Overigens vind ik Let's Go Crazy, die ook in dit blokje stond, nog wel ietsjes sterker met een paar mooie solo's, dus die ontspringt de dans.
1128 Chic - Le Freak: Alweer een funky plaatje dat hier niet bijzonder goed scoort. Met name het refrein vind ik niet mooi, vrij repetitief en weinig diepzinnig. Daartussen heeft het nog wel een fijne groove, dus echt dramatisch zou ik het ook weer niet noemen.
1135 Canned Heat - On the Road Again: Een heel kwetsbaar klinkend nummer. Dat kan waanzinnig mooi zijn, maar in dit geval komt het eerder nodeloos onzeker over en daardoor raakt het me net niet op de juiste manier.
Favoriete nummers uit het blokje 1125-1101:
1104 The Smiths - Heaven Knows I'm Miserable Now: Als we het hebben over typische '80s-artiesten, dan vond ik een Dire Straits of een Toto altijd al tof. Bij The Smiths duurde het iets langer voor ik ze echt op waarde leerde schatten, maar toen dat eenmaal gebeurde stegen ze ook tot grote hoogte, met natuurlijk het magistrale 'Lichtje' voorop. Deze is niet van dát kaliber, maar toch zeker ook heel fijn, melancholisch en meeslepend.
1119 Bee Gees – Tragedy: Ik vond dit altijd al de beste Bee Gees, grappig dat-ie na de recente boost ook ineens de hoogst genoteerde is in de Top 2000. De kopstem komt hier het beste uit en ook de muzikale omlijsting is hier het fijnst wat mij betreft, zeker met die dreun net na het refrein.
1118 Men at Work - Down Under: Goed verhaal met die mama appelsap. Mijn vrouw vond dit nummer ooit heel tof, maar sinds ik de mama appelsap benoemde zet ze hem niet meer aan. Weer een nummer verpest! Ik mag hem wel nog steeds graag luisteren, altijd wel knap als een artiest je heimwee kan geven naar een land of gebied dat niet het jouwe is of waar je zelfs ook maar geweest bent.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1125-1101:
1124 Duran Duran - A View to a Kill: Duran Duran vind ik zeker niet altijd even sterk. Ze maken vaak gebruik van vreemde akkoordenwisselingen die erg dissonant zijn, neigend naar vals. Dat hoor je bij deze ook wel als het refrein begint. Een paar nummers zijn nog wel tof, zoals het laatst nog besproken Save A Prayer, maar deze vind ik wel echt duidelijk minder.
1111 Prince - When Doves Cry: Alweer? Jep. Prince is hard op weg de nieuwe Rolling Stones te worden. Bij deze vind ik vooral de vocalen erg matig, volgens mij was hij zwaar verkouden toen hij dit opnam.
1102 Level 42 - Running in the Family: Ook een artiest die een paar blokjes geleden ook al eens bij de minst favorieten stond. Het is een wat minder grote naam dan de vorige twee, met nog slechts 1 notering over in moderne Top 2000-tijden, die op zich wel prima is. De rest mis ik eerlijk gezegd dus ook niet echt.
Ah ja, dat was 'm. Die hadden we inderdaad ergens wel afgestreept, maar het is wel opvallend dat Tragedy in het bijzonder goed scoort, beter dan de andere nummers.quote:Op zondag 17 augustus 2025 15:30 schreef Chiappucci het volgende:
Zo te zien heeft Mex weinig meegekregen van het tv-programma The Tribute: Battle of the Bands van SBS 6. Daar deed namelijk een uitstekende Bee Gees tribute band aan mee, die het programma zelfs wisten te winnen en nu al meer dan een jaar succesvol door het land toeren met hun theatershow.
Dat verklaart denk ik voor een groot deel de vele stijgingen van Bee Gees-nummers vorig jaar.
Voor straf net back 2 back in de albumshow.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
Jammer dat Matt Bianco eigenlijk volledig is vergeten
SPOILER: 1097-1076Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 18-08-2025 22:38:02 ][i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Er valt steeds minder over de selectie te zeggen, dus laat ik maar even flauw doen dan.quote:
Stop de tijdquote:Op maandag 18 augustus 2025 22:28 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Er valt steeds minder over de selectie te zeggen, dus laat ik maar even flauw doen dan.
Stel je voor dat je nu net uit de lockdown kwam en als een soort Hans Kraaij over het gras lag te rollen nu. Lekker luisterend naar Skin. Of naar de godslastering, als ik mocht kiezen.quote:Op maandag 18 augustus 2025 22:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Stop de tijd
(die is in het eerste blokje al geweest)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |