abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:37:05 #151
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_218520549
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 16:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
1150 Coldplay - God Put a Smile upon Your Face

Nog een herinnering aan de oude vrijdagnachtshow op 3fm, waarin dit nummer als bumpertje werd gebruikt. Niet in deze versie, maar in de coverversie van Mark Ronson. Dit stond namelijk ook op die coverplaat met Valerie, net als het recent besproken Toxic. Ik kende die versie ook eerder dan dit, Coldplay had mij indertijd niet voldoende geïnspireerd tot een luistersessie van de tweede plaat. Echt een totaal andere versie, met een ouderwets bigbandgeluid en geen zang. Als je hoort hoe rustig deze is, is dat wel even iets heel anders. Ik moest bij mijn eerste luisterbeurt ook even wennen, maar dit is wel een van de beste nummers qua Coldplaygalm. Dat is het meest relevante geluid van de band en als dat je tegenstaat moet het wel een oervervelende band zijn. Ik vind juist dat gitaargeluid, zoals het geregeld op de eerste 2 a 3 platen te horen was, wel lekker. Van 2016 tot 2020 stond deze in de Top 2000, debuterend op plek 1294 en daarna 4 keer zakkend.

1149 Genesis - Home by the Sea

Een van de leukste van Phil's Genesis, al hoor ik hem liever met deel 2 er achteraan. In de Top 2000-versie mist dan toch wel een onderdeel van de ervaring in deze song, die misschien niet bol staat van de vreemde tempowisselingen en onbegrijpelijke instrumenten, maar het klinkt wel gewoon heel lekker en heeft een hoop dynamiek in zich. Second Home By The Sea vind ik overigens in zijn geheel beter en zorgt wel meer voor een iets vreemder gevoel, maar die beoordelen we nu niet. Sinds 2018 in de lijst en in 2022 de hoogste notering op 1438.

1148 Elton John - Your Song

Nog helemaal niet zo'n grote hit voor Elton John, maar uiteindelijk wel zijn grootste klassieker als het gaat om de Top 2000. Misschien omdat het wat minder dansbaar is en wat melancholischer dan veel alternatieven. Ik vind de melancholiek in het pianospel ook wel heel fijn. Het is misschien een beetje aan de zoetsappige kant, maar zoetsappig kan ook wel mooi zijn. Jaren stond dit zo rond 30 december, eigenlijk al vanaf 1999. Maar in 2018 steeg het lied naar 257 en een jaar later stond het op 155. In die regio konden er nog een paar plekjes bij, want afgelopen editie stond Elton op 135, hoger dan ooit.

SPOILER: 1147-1126
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
What's Going On werd inderdaad heel erg geplugd door Matthijs en kwam daardoor wel in de lijst. Gelukkig maar, want die hoort daar absoluut in thuis.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Redactie Sport zondag 17 augustus 2025 @ 10:48:55 #152
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218524803
Ja, nog maar eentje. We komen akelig dicht bij de top 1000.

1125 Muddy Waters - Mannish Boy

Als je dit lied op het begin te hard zet, dan schreeuwt iemand in de achtergrond je nog even toe dat het volume wat omlaag mag. Daarna begint het pas echt. Vijf minuten lang hetzelfde loopje van de bluesmuzikant, maar wel een heerlijk loopje als antwoord op I'm a Man van Bo Diddley. Populair bij de Stones en ook bij de fabrikant van spijkerbroeken, die de plaat in 1988 in een commercial gebruikte en zodoende in de spotlight zette. Zodoende toch een Top 40-notering voor dit lied uit 1955, dat een aantal jaar de oudste notering in de Top 2000 was. Maar helaas is dit in 2024 er uit gevallen, voor het eerst sinds het debuut in 2003. Niet meer de oudste, en bij Radio 5 hebben ze het niet zo op authentieke blues. Deze kunnen we dus nergens meer horen. Toch jammer, doe mij die plek 656 van 2012 maar.

1124 Duran Duran - A View to a Kill

Volgens mij is dit het laatste bondthema dat we nog af moeten strepen. Ik vind zelf die van Jack White, A-ha en Garbage nog wel een stukje leuker, maar die haalden de Top 2000 niet. voor mijn gevoel is dit wel voor het eerst dat ze echt met een prominente, relevante artiest werkten. Daarvoor was het natuurlijk wel een keer raak met Paul, maar waren het verder vooral namen die het niet van de hitlijsten moesten hebben. Duran Duran was wat dat betreft wel echt een grote naam en dit vind ik ook wel gewoon een fijne soundtrack. Het heeft iets herkenbaars, maar het ligt er allemaal ook niet te dik bovenop. Van 1999 tot 2004 in de lijst met 1063 als hoogste notering, maar in 2012 terug op 2000. Dat zijn wel jaren dat als je in het eerste uur zat, je bijna altijd een betere kans hebt op een hoge notering in deze lijst. Ook in 2013 en 2015 stond dit er nog in.

1123 Robbie Williams - The Road to Mandalay

Vrolijkheid alom bij Robbie bij deze dubbele A-kant met Eternity. Dat was een trage ballad, maar dit is een gezellige meedeiner, goed voor tijdens zijn shows. Gewoon een uiterst leuke pophit. Haalde sinds intrede in 2007 alleen in compilatiejaar 2008 en 2018 de lijst niet. In 2010 stond het lied op 917, 1 van de 3x in de top 1000. De afgelopen editie stond het lied er nog maar net in, op plek 1981.

SPOILER: 1122-1101
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218524899
Wat verrassend dat Counting Crows zo hoog in je lijstje staat. In dit topic leek men eensgezind negatief over dat lied. Ik heb er jarenlang op gestemd, maar vrees dat dat nu een verloren stem is.
  Redactie Sport zondag 17 augustus 2025 @ 11:05:52 #154
pi_218524985
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 10:57 schreef BillDauterive het volgende:
Wat verrassend dat Counting Crows zo hoog in je lijstje staat. In dit topic leek men eensgezind negatief over dat lied. Ik heb er jarenlang op gestemd, maar vrees dat dat nu een verloren stem is.
Beetje de uitzondering op de regel: De rest van dit soort liedjes van de Kraaien vind ik niets, maar deze raakt me wel.
pi_218525050
Duran Duran vind ik wel één van de lastigste bands in het allertijdenlandschap. Ik weet nu nooit of ik het heel goed of eigenlijk helemaal niks vind.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218525075
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Beetje de uitzondering op de regel: De rest van dit soort liedjes van de Kraaien vind ik niets, maar deze raakt me wel.
Er zijn een paar liedjes die ik best ok vind, maar niets komt in de buurt van deze inderdaad :D
  zondag 17 augustus 2025 @ 11:21:00 #157
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218525088
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:14 schreef Tussle266 het volgende:
Duran Duran vind ik wel één van de lastigste bands in het allertijdenlandschap. Ik weet nu nooit of ik het heel goed of eigenlijk helemaal niks vind.
Een prima groep met een jongensgroepjes-reputatie. Zoiets.

In principe mankeert er wmb weinig/niets aan veel van hun oude hits.
pi_218525125
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik weet niet, ik vind Save A Prayer en The Chauffeur wel heel iets anders dan The Wild Boys of The Reflex. De eerste twee kan ik veel beter hebben dan de laatste twee.
  Redactie Sport zondag 17 augustus 2025 @ 11:24:41 #159
pi_218525133
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:21 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik vind Girls on Film wel extreem koddig en er is een reden dat Wild Boys al maanden terug is geweest, maar verder is het prima ja.
  Redactie Sport zondag 17 augustus 2025 @ 11:25:10 #160
pi_218525138
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:24 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Ik weet niet, ik vind Save A Prayer en The Chauffeur wel heel iets anders dan The Wild Boys of The Reflex. De eerste twee kan ik veel beter hebben dan de laatste twee.
De meeste echt goeie staan niet in de Top 2000.
  zondag 17 augustus 2025 @ 11:27:51 #161
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218525163
Eentje die hier relatief vaak op staat is Skin trade.

Maar die is wat uit het collectieve geheugen weggezakt. Ik kwam ook pas rond 2010 achter het bestaan ervan.
pi_218525216
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 11:27 schreef Eightyone het volgende:
Eentje die hier relatief vaak op staat is Skin trade.

Maar die is wat uit het collectieve geheugen weggezakt. Ik kwam ook pas rond 2010 achter het bestaan ervan.
Die zou ik wel bij de goede zetten inderdaad.
pi_218525984
Prima serie, maar Edith, Roy en Men At Work zouden een stuk hoger moeten.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 17 augustus 2025 @ 14:46:47 #164
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218526881
Mannish Boy is al jaren een vaste stemplaat voor mij. Kwam er inderdaad eind jaren '80 mee in aanraking en is altijd een favoriet gebleven.

SPOILER
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_218527191
Zo te zien heeft Mex weinig meegekregen van het tv-programma The Tribute: Battle of the Bands van SBS 6. Daar deed namelijk een uitstekende Bee Gees tribute band aan mee, die het programma zelfs wisten te winnen en nu al meer dan een jaar succesvol door het land toeren met hun theatershow.

Dat verklaart denk ik voor een groot deel de vele stijgingen van Bee Gees-nummers vorig jaar.
  zondag 17 augustus 2025 @ 22:04:46 #166
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218530096
;( :W :W DUBBEL UITZWAAI-ALARM :W :W ;(

SPOILER
49 favorieten over.

Favoriete nummers uit het blokje 1175-1151:

1151 Linkin Park - In the End: Tweemaal uitzwaai-alarm dus in dit eerste blokje, te beginnen bij Linkin Park. Ik herinner me nog hoe ik als elfjarige volkomen van mijn sokken werd geblazen door deze plaat. Het kippenvel dat ik toen kreeg van de snerpende gitaren, bombastische drums en afwisselende zang- en rapstukken keert ook vandaag de dag nog regelmatig terug. Over deze allereerste grote hit zijn ze wat mij betreft nooit meer heen gegaan, al kwam de recente comeback met The Emptiness Machine nog verrassend dichtbij. Een van de heerlijkste platen uit de muziekgeschiedenis voor mij, waar ik hopelijk nog vele decennia van mag genieten. Bij mij heeft-ie inmiddels in de recentste editie van de favorietenlijst de top 10 bereikt, hopelijk ook ooit in de Lijst der Lijsten!
1173 Coldplay – Talk: Zoals in mijn vorige post al even beschreven kan ik eigenlijk moeilijk rouwig zijn om deze positionering, al zou het heerlijke 'limestone rock'-nummertje bij mij dik 1100 plekken hoger eindigen. Ik zat er met mijn voorspelling dus ook niet ver naast. Benieuwd wanneer Green Day sneuvelt, maar misschien krijgen die met één of beide uit te zwaaien platen nog een mevrouw-Mex-bonus, rechtstreeks de top 1000 in.
1174 Sniff n the Tears - Driver's Seat: Wat ik aan deze plaat wel mooi vind is de flow en ook de instrumentale diversiteit, zeker richting de outro. Het zit muzikaal echt sterk in elkaar en creëert een aangename sfeer, fijn dat-ie de laatste jaren aardig stabiel weet te blijven in de Top 2000.

Minst favoriete nummers uit het blokje 1175-1151:

1160 Elvis Presley - Heartbreak Hotel: Geen echt kwalijke platen te vinden in dit blokje, dan is de minst favoriete toch helaas vaak een oudje. Erg kort, inderdaad muzikaal een beetje leeg en daardoor niet bijzonder spannend voor mij.
1167 Wild Cherry - Play That Funky Music: Het is denk ik gewoon niet helemaal mijn genre, maar het stemgeluid vind ik ook wel een beetje irritant. Voor de rest zit-ie nog wel aardig in elkaar op zich.
1161 Scissor Sisters - I Don't Feel Like Dancin': Beetje een discountversie van de Bee Gees door het stemgeluid, al was ik me daar ten tijde van de release nog niet zo bewust van. De muzikale opbouw is op zich wel oké, maar deze regionen vind ik wel echt te hoog.

Favoriete nummers uit het blokje 1150-1126:

1143 Oasis - Don't Look Back in Anger: Lastige keuze tussen deze en Lithium, dus ga ik blind varen op mijn recentste top 1000, waar de ruziënde broers 18 plekken hoger staan met dit nummer dan Cobain die over zijn medicatie zingt. Het schijnt dat ze vorig jaar op Lowlands tijdens een of andere sing-along veel te lang bezig waren met dit nummer waardoor velen hem niet meer kunnen uitstaan, maar daar was ik gelukkig niet bij.
1142 Nirvana – Lithium: We hadden op Fok een keer een topic over de lekkerste 'yeah's' uit de muziekgeschiedenis, dan ga ik toch wel voor deze. Die ontlading is wel echt ongeëvenaard.
1148 Elton John - Your Song: Lichtjes zoetsappig maar toch ook wel erg mooi. Die Elton John is toch altijd wel een topartiest geweest met veel gevoel.

Minst favoriete nummers uit het blokje 1150-1126:

1138 Prince - Diamonds and Pearls: Prince is ook wel een artiest die langzaam maar zeker vaak op begint te duiken bij mijn minst favoriete nummers. Ik weet niet zo goed waarom, maar zijn stijltje raakt me over het algemeen totaal niet. Er zit niks tussen wat ik echt vreselijk vind, maar ook (vrijwel) niks waar ik nu echt vrolijk van word. Overigens vind ik Let's Go Crazy, die ook in dit blokje stond, nog wel ietsjes sterker met een paar mooie solo's, dus die ontspringt de dans.
1128 Chic - Le Freak: Alweer een funky plaatje dat hier niet bijzonder goed scoort. Met name het refrein vind ik niet mooi, vrij repetitief en weinig diepzinnig. Daartussen heeft het nog wel een fijne groove, dus echt dramatisch zou ik het ook weer niet noemen.
1135 Canned Heat - On the Road Again: Een heel kwetsbaar klinkend nummer. Dat kan waanzinnig mooi zijn, maar in dit geval komt het eerder nodeloos onzeker over en daardoor raakt het me net niet op de juiste manier.

Favoriete nummers uit het blokje 1125-1101:

1104 The Smiths - Heaven Knows I'm Miserable Now: Als we het hebben over typische '80s-artiesten, dan vond ik een Dire Straits of een Toto altijd al tof. Bij The Smiths duurde het iets langer voor ik ze echt op waarde leerde schatten, maar toen dat eenmaal gebeurde stegen ze ook tot grote hoogte, met natuurlijk het magistrale 'Lichtje' voorop. Deze is niet van dát kaliber, maar toch zeker ook heel fijn, melancholisch en meeslepend.
1119 Bee Gees – Tragedy: Ik vond dit altijd al de beste Bee Gees, grappig dat-ie na de recente boost ook ineens de hoogst genoteerde is in de Top 2000. De kopstem komt hier het beste uit en ook de muzikale omlijsting is hier het fijnst wat mij betreft, zeker met die dreun net na het refrein.
1118 Men at Work - Down Under: Goed verhaal met die mama appelsap. Mijn vrouw vond dit nummer ooit heel tof, maar sinds ik de mama appelsap benoemde zet ze hem niet meer aan. Weer een nummer verpest! Ik mag hem wel nog steeds graag luisteren, altijd wel knap als een artiest je heimwee kan geven naar een land of gebied dat niet het jouwe is of waar je zelfs ook maar geweest bent.

Minst favoriete nummers uit het blokje 1125-1101:

1124 Duran Duran - A View to a Kill: Duran Duran vind ik zeker niet altijd even sterk. Ze maken vaak gebruik van vreemde akkoordenwisselingen die erg dissonant zijn, neigend naar vals. Dat hoor je bij deze ook wel als het refrein begint. Een paar nummers zijn nog wel tof, zoals het laatst nog besproken Save A Prayer, maar deze vind ik wel echt duidelijk minder.
1111 Prince - When Doves Cry: Alweer? Jep. Prince is hard op weg de nieuwe Rolling Stones te worden. Bij deze vind ik vooral de vocalen erg matig, volgens mij was hij zwaar verkouden toen hij dit opnam.
1102 Level 42 - Running in the Family: Ook een artiest die een paar blokjes geleden ook al eens bij de minst favorieten stond. Het is een wat minder grote naam dan de vorige twee, met nog slechts 1 notering over in moderne Top 2000-tijden, die op zich wel prima is. De rest mis ik eerlijk gezegd dus ook niet echt.
  Redactie Sport zondag 17 augustus 2025 @ 22:20:30 #167
pi_218530237
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 15:30 schreef Chiappucci het volgende:
Zo te zien heeft Mex weinig meegekregen van het tv-programma The Tribute: Battle of the Bands van SBS 6. Daar deed namelijk een uitstekende Bee Gees tribute band aan mee, die het programma zelfs wisten te winnen en nu al meer dan een jaar succesvol door het land toeren met hun theatershow.

Dat verklaart denk ik voor een groot deel de vele stijgingen van Bee Gees-nummers vorig jaar.
Ah ja, dat was 'm. Die hadden we inderdaad ergens wel afgestreept, maar het is wel opvallend dat Tragedy in het bijzonder goed scoort, beter dan de andere nummers.
pi_218530358
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 09:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
Jammer dat Matt Bianco eigenlijk volledig is vergeten
Voor straf net back 2 back in de albumshow.
  Redactie Sport maandag 18 augustus 2025 @ 12:01:33 #169
pi_218532850
Oja, ik was nog vergeten te melden dat A View to A Kill de eerste is die in de afgelopen editie van mijn eigen Top 2000 stond. Had ik dus bij het klikken lager gezet, daar weer wat hoger. Maar ik vond deze positie eigenlijk wel terecht, die zien we dus ook zeker niet meer terug.

Ook When Doves Cry vonden we daar terug, maar dat was ook een beetje in een persoonlijke poging Prince wat meer waardering te geven. Uiteindelijk blijkt vooral dat Prince en ik geen geniale combi is, dus ook die zal volgend jaar weer verdwijnen.

Zo zullen we er de komende 200-300 nog een paar krijgen die er vooral uit gaan vallen. Vanaf 800 a 850 denk ik dat het grootste deel wel in mijn eigen lijst staat.
  maandag 18 augustus 2025 @ 13:39:56 #170
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218533372
Zoals gezegd vind ik dat in beide gevallen geen groot gemis :P
pi_218535818
Prince-technisch zijn die nog over zijn ook wel de beste en ik denk dat de volgorde waarin ze komen ook wel aardig op orde is (hoewel..). Van dat wat geweest is zou ik alleen Controvesy en I Could Never Blablageld hoger hebben gezet. Maar die hebben ook allebei maar 1 keer in de lijst gestaan omdat de tramadol in de uitverkoop was, dus dat is meer mijn ding dan een algemeen geaccepteerde mening.
  Redactie Sport maandag 18 augustus 2025 @ 22:12:54 #172
pi_218537666
We trappen de week weer af, op naar de beste 1000.

1100 Status Quo - Pictures of Matchstick Men

De oudjes van de Quo zijn toch wel weinig vergelijkbaar met wat ze in de jaren 70 produceerden he? Dat gitaargeluid in deze psychedelische popplaat is heerlijk. Ja, het is gewoon een bluesschema, maar wel eentje met een heerlijk gitaargeluid er overheen en nog wat effecten over de stem, die het lied tot mijn Quo-favoriet maken. In de eerste 11 jaar had de plaat wisselend succes: in 2000, 2003 en 2007 werd er een jaartje pauze genomen en veelal werden plekken bij de onderste 250 bereikt. Alleen in 1999 en 2001 deed de Quo dat beter: In 2001 zelfs op 1178.

1099 Rag 'n Bone Man - Skin

Human was platgedraaid en ik was er wat moe van, maar toch hoorde ik wel dat Rory Graham echt een goeie stem heeft. Die komt er voor mij beter uit in het minder platgedraaide Skin, iets minder clichés ook, al blijven er toch wel wat 10's popclichés staan, van de OneRepublic achtige koortjes tot het Sia-achtige ritmegeluid. Maar ik vind de zanglijnen wel zo goed dat het toch scoort. Beter dan in de Top 2000, waar het lied in 2018 op 1706 stond en in 2019 op 1917.

1098 Michael Jackson - Beat It

Niet iedereen kan zo even een topgitarist van een andere band inhuren om de solo in zijn single in te spelen, maar Michael Jackson is een fenomeen en Quincy Jones is een fenomeen. Dan kan dat wel zo even. Eddie van Halen is ook een fenomeen, dus die solo is natuurlijk top en maakt van dit meer een funkrocksong dan de disco of soul die we van Michael gewend waren. En ook dit rockt ie gewoon. Een uitstekende popplaat van deze alleskunner, want dat is ie natuurlijk. Het schijnt geinspireerd te zijn door My Sharona, die snap ik op zich wel. Iets minder die drums zoals in die plaat, maar de gitaar blijft aardig behouden. Sinds 1999 in de lijst, toen nog op 242 maar daarna snel in de afdaling naar 918 in 2007. Maar in 2009 was alles anders en werd de top 100 eenmalig behaald met plek 74. Daarna bleef de plaat lang in de laatste nacht/voorlaatste avond hangen, al werd het ook wel eens 30 december. De laatste jaren is het wat vroeger op de 30e, met plek 376 in 2024.

SPOILER: 1097-1076

[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 18-08-2025 22:38:02 ]
pi_218537797
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 22:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
afgelopen editie op 1917.
Er valt steeds minder over de selectie te zeggen, dus laat ik maar even flauw doen dan.
  Redactie Sport maandag 18 augustus 2025 @ 22:38:14 #174
pi_218537865
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 22:28 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Er valt steeds minder over de selectie te zeggen, dus laat ik maar even flauw doen dan.
Stop de tijd

(die is in het eerste blokje al geweest)
pi_218537883
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 22:38 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Stop de tijd

(die is in het eerste blokje al geweest)
Stel je voor dat je nu net uit de lockdown kwam en als een soort Hans Kraaij over het gras lag te rollen nu. Lekker luisterend naar Skin. Of naar de godslastering, als ik mocht kiezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')