Staat toch in de OP dat de weermodellen nog onzeker zijn?quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe kunnen ze nu zo zeker zijn dat het dinsdag gaat spoken?
Ah ja, niet zo letterlijk opgevatquote:Op woensdag 30 juli 2025 17:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Staat toch in de OP dat de weermodellen nog onzeker zijn?
Zeer serieus. Zeker als het al enkele dagen in de kaarten staat. Maar het is middellange termijn dus er kan nog vanalles veranderen. Dus zijn ze terughoudend.quote:Op woensdag 30 juli 2025 18:30 schreef kibo het volgende:
De vraag is : Hoe serieus worden dit soort modellen meegenomen in de verwachtingen van weerinstituten als KNMI?
Huhquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:40 schreef Chinless het volgende:
Ik ben dinsdag net thuis van vakantie. Zouden het mijn scheetjes zijn die ze nu op de kaart zien?
Er zijn juist meer leden met windstoten van >120 km/u. Alleen de extreemste leden zijn van 176 km/u naar 160 km/u gegaan.quote:Op donderdag 31 juli 2025 09:38 schreef Momo het volgende:
Extremere ensembles lijken wel weg te zakken in nieuwe run.
Ik heb Eunice, de storm van 18 februari 2022, perfect verwacht in de ochtend van 13 februari 2022. Daarnaast heb ik als eerste persoon storm Conall verwacht van 27 november 2024. Daarmee komen mijn verwachtingen over het algemeen beter uit dan die van het KNMI. Overigens vermeldt het KNMI nu ook kans op code oranje in de meerdaagse guidance.quote:Op donderdag 31 juli 2025 08:23 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Dit is wel een heel lelijk gevalletje van cherry picking and wishful thinking.
quote:Op donderdag 31 juli 2025 11:31 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Ik heb Eunice, de storm van 18 februari 2022, perfect verwacht in de ochtend van 13 februari 2022. Daarnaast heb ik als eerste persoon storm Conall verwacht van 27 november 2024. Daarmee komen mijn verwachtingen over het algemeen beter uit dan die van het KNMI. Overigens vermeldt het KNMI nu ook kans op code oranje in de meerdaagse guidance.
Hoeveel stormen heb jij perfect verwacht een week van te voren?quote:Op donderdag 31 juli 2025 12:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Oohja nu weet ik weer wie deze TS is
Zeg dat maar tegen de nabestaanden van degene die tijdens storm Poly is overleden.quote:
Niet. Een verwachting maken laat ik graag aan de professionals over. En die schreeuwen het terecht nog niet van de daken want er zijn zat leden die niet met storm komen. En het is middellange termijn dus kan echt nog alle kanten op. Maar reken er maar op dat ze dit ook zien.quote:Op donderdag 31 juli 2025 12:36 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
[..]
Hoeveel stormen heb jij perfect verwacht een week van te voren?
Beetje te voorbarig natuurlijk, we hebben nog vijf dagen. Poly stond vijf dagen voor de storm nog niet in de kaarten. Dus ik geef deze virtuele superstorm nog een paar dagen. Als die dan niet 300 km zuidelijker gaat in de weerkaarten, dan wordt het nogal een deceptie.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Ah de fanstasie storm die toch niet kwam.
Beetje als Riet met Rietdekken.
Dit! En zelfs 48 uur van tevoren is het bij een storm nog behoorlijk onzeker. De exacte locatie van de kern is cruciaal. Een verschil van 100 km kan al bepalen of de depressie genoeg energie oppikt of juist afzwakt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 23:04 schreef Momo het volgende:
En daarom moet je dus niet de Marc Putto gaan uithangen, je kan bij zulke zomerstormen niet al een week van te voren roepen hoe het precies zal gaan. 48 uur van te voren kun je beter uitgaan van kortetermijnmodellen.
Die vliegt ruim boven, beetje meer wind dinsdag dat is allesquote:
quote:
De weersverwachtingen komen inderdaad niet elke keer weer 100% volledig uit zoals de modellen het toonden.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:33 schreef DemonRage het volgende:
Weermodelberekeningen voor meerdere dagen vooruit hebben altijd de neiging een overdreven beeld te geven van wat werkelijk gaat komen.
Dat zie je altijd: eerst windkracht 11 en windstoten van 160 km/u die vol op de Nederlandse kust beuken en op maandagavond blijkt het allemaal ten noorden van ons langs te trekken en krijgen we hooguit "De wind is matig tot krachtig. Bij buien en aan de kust kans op windstoten tot 75 km/u."
Ja maar wat Dr8gonOfLife zegt klopt meestal wel he, dat zie terug in de topic!quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:33 schreef DemonRage het volgende:
Weermodelberekeningen voor meerdere dagen vooruit hebben altijd de neiging een overdreven beeld te geven van wat werkelijk gaat komen.
Dat zie je altijd: eerst windkracht 11 en windstoten van 160 km/u die vol op de Nederlandse kust beuken en op maandagavond blijkt het allemaal ten noorden van ons langs te trekken en krijgen we hooguit "De wind is matig tot krachtig. Bij buien en aan de kust kans op windstoten tot 75 km/u."
Ach ja, Schotland en Noorwegen/Denemarken krijgen nu waarschijnlijk te maken met windstoten van 120-150 km/u. Ondanks dat lijkt het voor Nederland zelf wel uit te lopen op een desillusie.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:33 schreef DemonRage het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |