Dat lijkt me toch duidelijk genoeg: zijn verzekeraar heeft diefstal uitgesloten van dekking. Dat mag (zal ook wel niet de duurste verzekering zijn dan). Je kunt geen schade claimen die niet gedekt is dus je vriend wordt niet belazerd maar heeft pech.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 23:47 schreef Viesdik het volgende:
Echter maakt de inboedelverzekering van een vriend van mij dit onderscheid wel. Er staat in de polis:
"Diefstal wordt niet gedekt door deze polis. Onder diefstal verstaan we dat iemand je spullen wegneemt zonder dat er braaksporen zichtbaar zijn of dat er geen geweld is gebruikt. Bijvoorbeeld, als je horloge wordt gestolen tijdens je housewarming of je laptop uit een café wordt weggenomen, valt dat niet onder de verzekering. "
Ik heb geen strafrechtelijke definities opgezocht.quote:Op woensdag 30 juli 2025 01:19 schreef r_one het volgende:
Je kunt strafrechtelijke omschrijvingen en definities niet 1-op-1 aanhalen of projecteren op civielrechtelijke kwesties (wat een verzekeringsovereenkomst is).
Elke verzekeringsmaatschappij is vrij om (naast het Burgerlijk Wetboek) eigen voorwaarden te hanteren. Die zijn juridisch bindend.
[..]
Dat lijkt me toch duidelijk genoeg: zijn verzekeraar heeft diefstal uitgesloten van dekking. Dat mag (zal ook wel niet de duurste verzekering zijn dan). Je kunt geen schade claimen die niet gedekt is dus je vriend wordt niet belazerd maar heeft pech.
Hoezo pech? Hij heeft toch zelf getekend voor die verzekering en dan mag ik aannemen dat hij heeft gelezen waar hij voor tekent.quote:Op woensdag 30 juli 2025 01:19 schreef r_one het volgende:
Je kunt strafrechtelijke omschrijvingen en definities niet 1-op-1 aanhalen of projecteren op civielrechtelijke kwesties (wat een verzekeringsovereenkomst is).
Elke verzekeringsmaatschappij is vrij om (naast het Burgerlijk Wetboek) eigen voorwaarden te hanteren. Die zijn juridisch bindend.
[..]
Dat lijkt me toch duidelijk genoeg: zijn verzekeraar heeft diefstal uitgesloten van dekking. Dat mag (zal ook wel niet de duurste verzekering zijn dan). Je kunt geen schade claimen die niet gedekt is dus je vriend wordt niet belazerd maar heeft pech.
Het punt wat ik probeer te maken is in hoeverre verzekeringen hun eigen betekenis en definitie aan woorden mogen geven.quote:Op woensdag 30 juli 2025 07:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo pech? Hij heeft toch zelf getekend voor die verzekering en dan mag ik aannemen dat hij heeft gelezen waar hij voor tekent.
Dan is het dus geen belazeren zoals TS graag wil doen voorkomen. Je bent niet verzekerd tegen geval X. Geval X vindt plaats en de 'vraag' van TS is direct of de verzekering probeert te belazeren. Wat?
Maar als ik zie wat je allemaal al hebt achterhaald dan heb ik eerder het idee dat jouw vriend de polis niet gelezen heeft, want duidelijk is het wel.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:13 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Het punt wat ik probeer te maken is in hoeverre verzekeringen hun eigen betekenis en definitie aan woorden mogen geven.
De algemene definitie van een inbraak hoeft niet te betekenen dat er ook inbraaksporen zijn. Je hebt inbraak met diefstal en inbraak zonder diefstal.
Als de verzekering zegt dat er sprake is van enkel diefstal en niet van inbraak terwijl er notabene wel een aangifte is gedaan en er is ingebroken al dat niet met of zonder geweld, dat wekt dat de indruk dat de verzekering hun verzekeraars met onjuiste of onvolledige informatie voorzien.
Want?quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar als ik zie wat je allemaal al hebt achterhaald dan heb ik eerder het idee dat jouw vriend de polis niet gelezen heeft, want duidelijk is het wel.
Er staat dat diefstal niet wordt gedekt. Pas vraagtekens gaan plaatsen bij de rechtsgeldiheid daarvan nádat dat heeft plaatsgevonden is op zn zachtst gezegd niet zo snugger van 'je vriend'.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:13 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Het punt wat ik probeer te maken is in hoeverre verzekeringen hun eigen betekenis en definitie aan woorden mogen geven.
De algemene definitie van een inbraak hoeft niet te betekenen dat er ook inbraaksporen zijn. Je hebt inbraak met diefstal en inbraak zonder diefstal.
Als de verzekering zegt dat er sprake is van enkel diefstal en niet van inbraak terwijl er notabene wel een aangifte is gedaan en er is ingebroken al dat niet met of zonder geweld, dat wekt dat de indruk dat de verzekering hun verzekeraars met onjuiste of onvolledige informatie voorzien.
Die vriend van mij is gehandicapt en heeft mij gevraagd om hem erbij te helpen. Wij hebbem de polis allebei goed doorgenomen maar komen nog steeds uit op dezelfde vraagstelling.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er staat dat diefstal niet wordt gedekt. Pas vraagtekens gaan plaatsen bij de rechtsgeldiheid daarvan nádat dat heeft plaatsgevonden is op zn zachtst gezegd niet zo snugger van 'je vriend'.
Los daarvan is hij er mee akkoord gegaan aangezien hij zijn handtekening heeft gezet. Proberen achteraf daar omheen te werken omdaf nu blijkt dat die voorwaarden in sommige gevallen belangrijker zijn dan de kosten van de verzekering is wat treurig.
Hoe sluiten jullie verzekeringen af? Gewoon niet lezen en alleen kijken naar de kosten in plaats van wat je wel en niet krijgt voor die kosten?
Hoe ga je aantonen dat er is ingebroken?quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:24 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Die vriend van mij is gehandicapt en heeft mij gevraagd om hem erbij te helpen. Wij hebbem de polis allebei goed doorgenomen maar komen nog steeds uit op dezelfde vraagstelling.
Is er sprake van inbraak of enkel van diefstal.
Er is immers ook aangifte gedaan. Ook de politie spreekt van inbraak.
Er is een getuigequote:Op woensdag 30 juli 2025 08:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe ga je aantonen dat er is ingebroken?
kort gezegd;quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:13 schreef Viesdik het volgende:
[..]
van wat? dat het weg is?quote:
Er wordt hier enkel de definitie van diefstal uitgelegd, er is sprake van inbraakquote:Op woensdag 30 juli 2025 08:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
kort gezegd;
ja dat mogen ze.
in hun voorwaarden stellen verzekeringen, voorwaarden.
je quote zelf al de belangrijkste hier;
""Diefstal wordt niet gedekt door deze polis. Onder diefstal verstaan we dat iemand je spullen wegneemt zonder dat er braaksporen zichtbaar zijn of dat er geen geweld is gebruikt. Bijvoorbeeld, als je horloge wordt gestolen tijdens je housewarming of je laptop uit een café wordt weggenomen, valt dat niet onder de verzekering. "
je vriend claimt inbraak, de verzekering zegt op haar beurt, dit valt onder diefstal.
dan kun je een boel gaan steggelen over wat de wettelijke definitie is en wat er in een woordenboek staat, de verzekering was vooraf helaas redelijk duidelijk. de reden hiervoor is overigens dat, als jij je achterdeur open laat staan of de sleutels in het slot, de verzekering niet onmiddelijk hoeft uit te keren. zo hebben ze een mooie zwart wit definitie van inbraak. braaksporen = inbraak, geen braaksporen = eigen schuld, deur zeker open laten staan. ik zeg niet dat dit gebeurd is, maar verzekeringen houden van zwart wit, zeker in voorwaardes.
ik zie daarom 2 paden die je vriend kan bewandelen;
1)inbraak bewijzen. dat wordt een heel lastig verhaal zonder braaksporen. wellicht is je vriend zijn sleutels verloren met een adres eraan, je geeft aan dat je vriend een handicap heeft, wellicht slingeren er sleutels bij een hulpverlener rond, misschien heeft een bezoeker iets meegenomen. je weet het niet... maar als je inbraak kunt bewijzen dan ben je een stap verder.
2)met de verzekering in gesprek gaan en om coulance vragen. de situatie uitleggen, melden dat het echt inbraak is en de politie ermee bezig is om te onderzoeken hoe en wat. dat er wellicht braaksporen zijn, maar je ze nog niet hebt gevonden. als het een beetje meezit zou de verzekering eventueel nog handjeklap kunnen doen en een gedeelte vergoeden..
overigens, aangezien verzekeringsmaatschappijen niet de meest behulpzame partijen zijn als het om uitkeren gaat, heb je je andere verzekeringen er al op nageslagen? het zou best kunnen dat diefstal uitgesloten is van de verzekering waar je nu op claimt, maar dat je een aparte polis hebt waar het wel onder valt...
niet volgens de verzekering.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:36 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er wordt hier enkel de definitie van diefstal uitgelegd, er is sprake van inbraak
de getuige heeft gezien dat er is ingebroken?quote:
Heb ik niet kunnen achterhalen uit de polisquote:
Gezien dat er 2 mensen wegrenden terwijl ze aan de deur zaten te klotenquote:[..]
de getuige heeft gezien dat er is ingebroken?
of de getuige is bij je vriend geweest, je vriend zegt, er is ingebroken, en de getuige zegt, potverdorie ik hoor het van je?
Dus er zijn nu ineens 2 mensen gezien die aan de deur zaten te kloten nádat ze de laptop al hadden gepakt? Want die is toch weg? Dit verhaal slaat nergens op.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:43 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Heb ik niet kunnen achterhalen uit de polis
[..]
Gezien dat er 2 mensen wegrenden terwijl ze aan de deur zaten te kloten
Dat doen echt heel veel mensen. En als de verzekering dan nodig is dan blijkt dat goedkoop duurkoop is.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:19 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe sluiten jullie verzekeringen af? Gewoon niet lezen en alleen kijken naar de kosten in plaats van wat je wel en niet krijgt voor die kosten?
Er staat toch duidelijk dat ze niets vergoeden als er geen braaksporen zijn?quote:
dat is wel waar, dat is je eigen definitie quote;quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:43 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Heb ik niet kunnen achterhalen uit de polis
dat zegt niks..quote:[..]
Gezien dat er 2 mensen wegrenden terwijl ze aan de deur zaten te kloten
quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus er zijn nu ineens 2 mensen gezien die aan de deur zaten te kloten nádat ze de laptop al hadden gepakt? Want die is toch weg? Dit verhaal slaat nergens op.
Dus er zijn geen braaksporen, er zijn wél spullen weg maar 2 mensen renden weg terwijl ze aan de deur zaten te kloten nádat ze al binnen waren geweest?
Right.
Je kent het verhaal niet en is ool irrelevant. Het gaat nogmaals hoe de definitie wordt geďnterpreteerdquote:Op woensdag 30 juli 2025 08:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus er zijn nu ineens 2 mensen gezien die aan de deur zaten te kloten nádat ze de laptop al hadden gepakt? Want die is toch weg? Dit verhaal slaat nergens op.
Dus er zijn geen braaksporen, er zijn wél spullen weg maar 2 mensen renden weg terwijl ze aan de deur zaten te kloten nádat ze al binnen waren geweest?
Right.
Je snapt het niet, ze waren bezig met deur dicht doen en weer op slot aan het zetten…quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Right.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |