Zipportal | zondag 27 juli 2025 @ 20:05 |
![]() ![]() Circuit de Spa-Francorchamps ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Countdown naar de sessies | |
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 20:06 |
Soms heeft F1 Technical wat interessante posts. https://www.f1technical.net/forum/viewforum.php?f=8 | |
ZaZoe | zondag 27 juli 2025 @ 20:41 |
DKUp | zondag 27 juli 2025 @ 21:07 |
Nou dat gaat volgend jaar helemaal niks worden. Stel Mercedes rijdt 1 en 2 met de beste auto dan willen ze Verstappen niet eens zoals nu het geval is met McLaren. | |
Zorro | zondag 27 juli 2025 @ 21:11 |
Lijkt me verstandig. in plaats van gokken even kijken welk team het beste is en daar een jaar later dan heen gaan | |
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 21:17 |
Zoals ik in het Silly Season topic al zei, je wil altijd de beste coureur hebben. Stel dat Mercedes volgend jaar veruit het beste team is, maar in 2027 McLaren er ineens weer bijstaat, wil je de beste coureur hebben om het verschil te kunnen maken. | |
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 21:20 |
Hadjar hint op een PU probleem in dit interview. Auto werkte goed maar hij was "powerless" in zijn woorden. Bekijk deze YouTube-video Zoals ook wel blijkt uit de topspeeds. Jammer. ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 27 juli 2025 @ 21:29 |
Ik lees net dat er schijnbaar ook familie van Piastri aanwezig was op Spa. Maar afgaande op de internationale feed van de FOM krijg ik de laatste races meer en meer het idee dat er nog maar n familie vertegenwoordigd is. edit: En eens met Max dat deze race veel eerder gestart had kunnen en moeten worden. | |
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 21:45 |
![]() Eigenlijk moet Norris hem in zo'n situatie gewoon twee keer blokken. (ja mag niet, maar ja het gaat om een overwinning toch) | |
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 21:48 |
Moeder en opa | |
Kapitein_Schavuit | maandag 28 juli 2025 @ 09:37 |
Bekijk deze YouTube-video Machtig mooi ![]() | |
RealistAtheist | maandag 28 juli 2025 @ 10:12 |
Als de sprintrace beter en spannender was dan de hoofdrace dan weet je wel hoe laat het is. Hopelijk in Hongarije meer actie (al zal dat ook lastig worden op dat Mickey Mouse baantje). Dit weekend maar snel vergeten. | |
ESF1Gamer | maandag 28 juli 2025 @ 10:15 |
Het circuit heeft een verbouwing ondergaan. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 28 juli 2025 @ 10:20 |
Pro-McLaren? ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 28 juli 2025 @ 10:51 |
Net zoals de FIA die zogenaamd pro McLaren was gisteren, zoals ik gister las op legio plekken op internet ![]() Te hilarisch. | |
RamboDirk | maandag 28 juli 2025 @ 10:57 |
POLL | |
Donderkonijn | maandag 28 juli 2025 @ 11:45 |
Meer Pro race door beslissingen doodsaai te maken op wat 1 de mooiste banen van de kalender is. | |
ChevyCaprice | maandag 28 juli 2025 @ 11:49 |
Ze moeten wel aan de veiligheid denken | |
Donderkonijn | maandag 28 juli 2025 @ 11:52 |
Alleen Norris zat te janken, de echte coureurs wilden gewoon racen. Wat dan weer totaal logisvh is want Norris is totaal geen regen rijder. | |
ChevyCaprice | maandag 28 juli 2025 @ 11:56 |
19 coureurs klaagden over zicht. Daarvan is alleen Norris uitgezonden op tv blijkbaar Die ene coureur die dat niet deed had heel toevallig een auto die afgesteld was voor regen. | |
xzaz | maandag 28 juli 2025 @ 12:01 |
Klagen over zicht wanneer je een meter boven de grond met 300kmph over een weg rijdt | |
THEFXR | maandag 28 juli 2025 @ 12:21 |
Die ging achteraf janken | |
Kickinalfa | maandag 28 juli 2025 @ 12:30 |
Mickey Mouse baan of niet, Hongarije levert altijd wel leuke races op. | |
Kickinalfa | maandag 28 juli 2025 @ 12:33 |
Tsjah, prioriteit bij de wedstrijdleiding is om (veilige) races te organiseren, niet om voor spektakel te zorgen. Hoewel ze naar mijn mening zeker eerder hadden kunnen starten kan ik me ook goedvoorstellen dat hier de veiligheid prefereert. Verder is het meer tekenend dat we regen nodig hebben voor leuke races, anders is het gewoon een Mclaren 1-2 (net zoals de jaren daarvoor een RB 1-2, Merc 1-2 of Ferrari 1-2....) | |
Nieuwschierig | maandag 28 juli 2025 @ 13:17 |
Spa is een mooi circuit maar net zo min als Monaco geschikt voor de huidige F1. Enige inhaalmogelijkheid is al jaren alleen Les Combes. De kunst al courreur is om ronde na ronde foutloos te rijden en dat doe je vooral door bepaalde bochten precies goed aan te snijden zodat je daarna zo vroeg mogelijk op je gas kunt. Eau Rouge en Pouhon zijn vol gas geworden dus die doen ook al niet mee mee. Als de autos dan allemaal aan het einde van hun aerodynamische ontwikkeling zitten dan kan er niet meer kort gevolgd worden en is zelfs de DRS op Kemmel niet meer voldoende om in te halen | |
WismutVeilchen83 | maandag 28 juli 2025 @ 13:29 |
Maar zo werkt het dus niet. Als een team dominant is dan gaan ze Max helemaal niet halen. McLaren heeft hem nu ook niet nodig. Alonso is het jarenlang exact zo vergaan. Misschien wel de beste coureur destijds, maar telkens op de verkeerde plek. [ Bericht 0% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 28-07-2025 15:44:21 ] | |
LTVDK | maandag 28 juli 2025 @ 14:39 |
Tja als het puur alleen maar om veiligheid draait moeten ze ook maar niet zo hard rijden | |
Evenstar | maandag 28 juli 2025 @ 14:59 |
Sowieso zijn door alle regeltjes en het overdrijven m.b.t. veiligheid F1 een stuk saaier geworden. Kon gisteren niet live kijken, maar in de avond teruggekeken en heb minstens de helft lopen doorspoelen. Je wist dat er niks ging gebeuren en er is ook daadwerkelijk niks gebeurd. Dat ze geen staande start doen om 15:00 snap ik, maar rij daarna gewoon 4-5 rondjes achter de SC en gaan .... Dat ze na een dikke vertraging eerst de baan zo goed als droog rijden, zelfs dusdanig droog dat de meeste coureurs hun intermediates hebben kapotgereden zegt toch genoeg. DRS, niet teveel mogen verdedigen, constant veranderende regels m.b.t. inhalen en wanneer je wel of niet iemand ruimte moet geven, gezeur over een halve centimeter naast de baan komen, constant op je woorden moeten letten etc. etc. Ik kijk nog steeds en ik kan nog steed genieten van mooie acties van goede coureurs, maar het is al lang niet meer F1 wat mij betreft. | |
Dutchguy | maandag 28 juli 2025 @ 15:11 |
Ik ben letterlijk in slaap gevallen. Werd kwartier later wakker en niks gemist. | |
Starflyer | maandag 28 juli 2025 @ 16:09 |
Totdat die dominantie ineens voorbij is (zoals in 2021) en je maar wat graag de beste coureur wil hebben. Sowieso vraag ik me af of Mercedes volgend jaar wel dominant gaat zijn. Ik denk eerder McLaren, omdat ze met dezelfde motor rijden en het nu ook veel beter voor elkaar hebben. | |
Starflyer | maandag 28 juli 2025 @ 16:11 |
Zelfs zonder die verbouwingen is het een baan die de huidige McLaren veel beter ligt. | |
WismutVeilchen83 | maandag 28 juli 2025 @ 16:22 |
Maar als dat zo is dan zeg je dus dat je op dit circuit alleen nog maar kunt racen op een bijna opgedroogde baan waarbij je nog een rondje of 5-6 op inters rijdt en dat weiger ik toch te geloven. Ik denk echt dat ze veel te conservatief zijn geweest. En wat coureurs over de radio roepen heb ik weinig mee. Die hebben elk hun eigen belang (het zij regenafstelling of juist niet). Als je hier werkelijk niet kunt racen op een natte baan doe dan maar geen Spa meer. | |
WismutVeilchen83 | maandag 28 juli 2025 @ 16:25 |
Dat klopt, maar dat weten ze voorafgaand aan een nieuw seizoen niet. Ik denk dat we het erover eens zijn dat zelfs als Max wil McLaren hem nu niet pakt. Vul voor 2026 maar eens wat teams in: Stel Ferrari wordt dominant kampioen en Leclerc pakt zijn eerste titel. Of Hamilton zijn 8e en de andere coureur eindigt 2e of 3e in het WK. Gaan die dan n van de twee eruit zetten voor Max? Daar geloof ik niks van. Voor Mercedes geldt van hetzelfde. Hooguit Aston Martin met Alonso/Stroll zou Max willen hebben. Of een team dat dominant is maar waarbij de nummer 2 duidelijk achter blijft zoals Perez bij Redbull. Maar anders kan het zomaar jarenlang jammerdebammer voor Verstappen zijn. | |
ChevyCaprice | maandag 28 juli 2025 @ 16:33 |
Het is jammer, maar uit veiligheidsoogpunt wel het beste als je alleen rijdt als er geen additionele druppels meer vallen. Heeft puur met het circuit te maken helaas. Water wil niet afvoeren. (vooral op Kemmel straight). Dat leidt tot geen zicht. Een optie zou kunnen zijn om een chicane in te bouwen voor Eau Rouge. Dan heb je het grootste gevaar al opgelost. Die gebruik je dan bijvoorbeeld puur als het regent. | |
pmponer | maandag 28 juli 2025 @ 16:45 |
Plus dat ik ergens gehoord heb als je daarboven eraf gaat je te veel kans hebt dat de wagen terug op de baan komt Dan is het niet handig dat je met 300 plus aankomt en niets ziet. | |
DerRabbit | maandag 28 juli 2025 @ 17:21 |
Voor Eau Rouge gaat niet helpen op Kemmel. Dan zou je die al n Radillion moeten neerleggen wil je de spray richting de remzone voor Le Combe al beperken. | |
Starflyer | maandag 28 juli 2025 @ 17:24 |
Een dominant team misschien niet, maar een team dat (nog) niet dominant is mogelijk wel. En de veronderstelling dat Mercedes volgend jaar dominant zou zijn is alleen gebaseerd op de motor, volgens de geruchten. McLaren en Williams en Alpine rijden volgend jaar met dezelfde motor, dus of die dominant zullen zijn is maar zeer de vraag. Dan geef ik McLaren meer kans. En sowieso waag ik bij Mercedes sterk te betwijfelen dat ze na volgend seizoen Max niet willen, zeker gezien ze George niet meer dan een 1+1 contract willen geven, voor het geval ze Max in 2027 alsnog kunnen krijgen. | |
ChevyCaprice | maandag 28 juli 2025 @ 17:28 |
Dan zit er wel wat minder snelheid in. Al accelereert F1 wel dusdanig snel dat het inderdaad niet heel veel uitmaakt. Misschien dat ze iets kunnen doen aan het asfalt daar qua afwatering. | |
Tarado | maandag 28 juli 2025 @ 17:28 |
Denk niet dat ze de FIA momenteel nodig hebben, tenzij er wat illegaals aan de auto is, maar dat lijkt me sterk. | |
Tarado | maandag 28 juli 2025 @ 17:28 |
Hamilton wilde ook rijden hoor, dus het was er wel maar dan 1. | |
DerRabbit | maandag 28 juli 2025 @ 17:33 |
Op Spa had het voor de 1ste en 2e plaats qua team niet uitgemaakt. Als ze eerder waren begonnen was het teamgevecht qua strategie en uitkomst wellicht anders geweest, maar zonder crashes waren de McLarens alsnog 1 en 2 geworden idd. | |
TheFreshPrince | maandag 28 juli 2025 @ 17:41 |
Yuki is wel genaaid door z'n engineer, kreeg een "box, box" op het moment dat hij zo'n beetje de pits-ingang passeerde en moest daardoor nog een rondje extra door op z'n inters. Keek z'n stream ff terug vanwege het bericht dat er een fout gemaakt zou zijn. | |
ChevyCaprice | dinsdag 29 juli 2025 @ 11:34 |
Heb ook even gekeken en geluisterd. Na Stavelot (in zijn bedoelde inlap) wordt Yuki om een flap adjust gevraagd, waarna Yuki een antwoord geeft (wat voor mij onverstaanbaar was). Nogal laat dus, en ik heb het idee dat de engineer ervan uitging dat Yuki daarom wel door had dat hij binnen moest komen. Toen ging Yuki op het laatste moment nog vragen "Box...?" en toen kreeg die eindelijk het antwoord box, maar het was al te laat ![]() Daarna een woedende "WAT DE FUCK!" van Yuki maakt het wel helemaal af. | |
ChevyCaprice | dinsdag 29 juli 2025 @ 11:35 |
Staaltje mokerdomme communicatie dus (vanuit de engineer) Wat wel grappig was dat in die inlap Yuki over de kerb ging en je zag gewoon de slierten rubber van die inter af vliegen. ![]() | |
Middelpunt | woensdag 30 juli 2025 @ 00:16 |
Wel zorgelijk dat er nu al zo vaak saaie races zijn, terwijl we aan het einde van een reglement zitten, waarbij de verschillen over het algemeen het kleinst is. En dan hebben we nog geluk dat Norris en Piastri redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Juist zodra er nieuwe regels zijn heb je grote kans dat 1 team het beter heeft begrepen, waardoor het pas echt saai wordt. In het begin zal het wel interessant zijn omdat het wat onvoorspelbaar is, maar na een paar races kan het wel eens nog veel saaier worden. Maar goed, dit hoort ook bij der f1, en het is ook bijna altijd al zo geweest. Voor races waarbij er wel veel meer gevochten wordt op de baan, heb je genoeg andere race klasses. | |
Nieuwschierig | woensdag 30 juli 2025 @ 13:13 |
In de kwalifikatie zit het vaak wel dicht bij elkaar maar aan het einde van het regelement is ook de aero weer zo optimaal dat kort achter elkaar rijden niet mogelijk meer is. Dan zie dat het racen steeds meer overgaat in bandenmanagement. En omdat de annvallen van verderaf moeten worden ingezet is alleen DRS niet voldoende en moet er ook een aantal ronden electrische energie opgespaart worden. En dit is vooral zichtbaar op de traditionele circuits met snelle bochten en weinig remmen. De Tilke-circuits hebben hier minder last van want die zijn hiervoor ontworpen, | |
Starflyer | woensdag 30 juli 2025 @ 14:44 |
Het is de laatste 1,5 jaar al minder saai dan de 2,5 jaar ervoor in deze ground effect era, dus wat dat betreft klopt het wel dat de verschillen kleiner zijn geworden. Het is alleen jammer dat McLaren iets gevonden heeft om hun banden langer goed te houden wat de andere teams nog onder de knie hebben, waardoor de races weer saaier zijn. Op pure snelheid lijkt het imho (in ieder geval tussen McLaren en Red Bull Racing) niet ver uit elkaar te liggen. Mercedes lijkt het hardst getroffen door de flexiwing aanpassingen en bij Ferrari lijkt de wijziging in ophanging de boosdoener te zijn waardoor ze er weer verder vanaf zitten dan vorig jaar. | |
MoreDakka | woensdag 30 juli 2025 @ 16:10 |
Het is voornamelijk (weer) de banden. Ze proberen al meer dan 15 jaar chaos te creeren met baggerkwaliteit banden (met opzet) maar het werkt nooit. Begin 2022 was prima. De banden gingen lang mee en je kon risico nemen zonder dat ze meteen op waren. Laat desnoods de harde band de hele race meegaan. Slechter dan dit wordt het toch niet. | |
Nattekat | woensdag 30 juli 2025 @ 16:28 |
Dat waren niet de banden, maar het resultaat van de nieuwe regelementen. De regelementen die in Belgi dat jaar helemaal verkracht zijn dankzij het continue gejank van ene T. Wolff. | |
MoreDakka | woensdag 30 juli 2025 @ 16:57 |
Nee, het waren echt de banden. Ook daarna waren er af en toe nog goede races als het onverwacht heel koud was. Sindsdien hebben ze weer meer zitten kloten omdat men nog steeds denkt dat baggerbanden die van een 'cliff' gaan het racen beter maken. Ik kan niet wachten tot die mythe eindelijk verdwijnt. | |
Nattekat | woensdag 30 juli 2025 @ 16:58 |
Het zijn posts als deze die me doen verlangen naar een duim omlaag. | |
MoreDakka | woensdag 30 juli 2025 @ 16:58 |
Komend van jou zie ik dat als compliment ![]() | |
WheeledWarrior | woensdag 30 juli 2025 @ 17:32 |
Wat ook niet meehelpt is het totale gebrek aan variatie, mede omdat de auto's tegenwoordig bijna bulletproof zijn. Vroeger kon ook een saaie race ineens drama zijn omdat de koploper z'n motor plofte of omdat er iets anders geks gebeurde met de techniek. Ook het feit dat je tegenwoordig nog zelden coureurs echt grote fouten ziet maken in races komt gewoon omdat ze vaak niet op de limiet rijden maar gewoon aan het banden managen zijn binnen een window. | |
ChevyCaprice | woensdag 30 juli 2025 @ 18:18 |
Alleen omdat die niet meteen klakkeloos met je redenering meegaat? Ieder zijn eigen inzicht/perspectief toch. | |
ESF1Gamer | donderdag 31 juli 2025 @ 07:43 |
dicht |