Deel 1: NWS / AOW moet op de schopquote:De feiten: AOW weer onderwerp van discussie
Van het ministerie van Financiën tot het Internationaal Monetair Fonds. Alles en iedereen lijkt de laatste paar weken wel iets te moeten melden over de AOW, het overheidspensioen voor iedereen die in Nederland woont.
Door de toenemende vergrijzing stijgen de AOW-uitgaven, en de vraag ligt op tafel hoe die kosten kunnen worden ingedamd. En of dat wel nodig is.
AOW-kosten stijgen met 12 miljard euro
Het aantal AOW-gerechtigden neemt in de komende twintig jaar toe van 3,7 miljoen naar zo’n 4,7 miljoen. En dat is terug te zien aan de hogere AOW-uitgaven. In 2025 bedragen die 4,7 procent van het nationaal inkomen, in 2040 is dat 5,7 procent.
Uitgaande van de huidige stand van de economie en de huidige AOW-uitkeringen, stijgen de uitgaven aan de AOW van circa 53 miljard euro naar 65 miljard euro over 15 jaar.
Vandaar dat van meerdere kanten het advies komt om in te grijpen op de AOW. Onder meer van de invloedrijke Studiegroep Begrotingsruimte, een onafhankelijke werkgroep van topambtenaren en economen. Maar durft de politiek ingrijpen wel aan?
Wie zegt wat? Van fiscaliseren tot nog hogere pensioenleeftijd
Het aandeel van de AOW-gerechtigden in de beroepsbevolking stijgt van 30 procent nu naar 37 procent in 2040. De AOW is zeer gevoelig voor de gevolgen van vergrijzing.
Het aandeel van het bbp dat wordt uitgegeven aan deze regeling neemt richting 2040 met 21 procent toe schrijft de 18de Studiegroep Begrotingsruimte.
De AOW kan wel een onsje minder, vindt de Studiegroep, want: ‘Van alle leeftijdsgroepen hebben gepensioneerden het hoogste mediane vermogen en het minste risico op armoede.’
Een van de oplossingen waar de Studiegroep mee komt, is gepensioneerden mee te laten betalen aan de AOW: ‘Door de AOW-premie ook in te voeren voor AOW-gerechtigden, kan een groot deel van de oplopende kosten worden opgevangen, zonder dat dit raakt aan ouderen die alleen afhankelijk zijn van de AOW of een beperkt aanvullend pensioen hebben.’
Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ging deze maand in op de fiscalisering van de AOW. ‘Voor het eerst meer dan de helft bekostigd uit belastinggeld,’ schreef het CBS over 2024.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) wijst al langer op de steeds groter wordende uitvoeringsproblemen: ‘Nog ingewikkelder wordt het in situaties waarbij iemand in het buitenland woont (zo’n 331.000 mensen). De SVB kan hun gegevens niet uit de Basisregistratie Personen halen en moet in die gevallen dus onderzoek doen naar de leefvorm [om te bepalen of iemand alleenstaand of gehuwd is]. Daarvoor moet er soms achter de voordeur (en dus tot diep in de privésfeer) van burgers worden gekeken. (…) Bijna 50 procent van onze mensen houdt zich met deze groep bezig.’
‘Aanval op AOW gaat over fatsoensgrenzen heen,’ schrijft senator Martin van Rooijen op de website van zijn partij 50PLUS, die niet wil dat ook gepensioneerden AOW-premie gaan betalen.
Het Internationaal Monetair Fonds: ‘Koppel de pensioenleeftijd nog meer aan de hogere levensverwachting bij [de AOW].’
EW’s visie: Gepensioneerden hoeven financieel niet uit de wind te worden gehouden
Door: Jeroen van Wensen, redacteur Economie
Kom aan de AOW, en het kost je het premierschap. Dat weet PvdA’er Wouter Bos. Die stelde begin deze eeuw voor om gepensioneerden mee te laten meebetalen aan hun AOW-uitkering. Maar de kiezer wilde er niet van weten, en CDA’er Jan Peter Balkenende ging er met het premierschap vandoor.
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober, komt het Centraal Planbureau op 10 oktober met de doorrekeningen van de verkiezingsprogramma’s.
Partijen pleiten al jaren voor nog hogere AOW-uitgaven
Partijen als de PVV en de SP pleiten al jaren voor een verlaging van de pensioenleeftijd (in 2025: 67 jaar), en dus voor nog hogere AOW-uitgaven. Maar wie durft het aan om de AOW verder te versoberen of de belastingen voor gepensioneerden te verhogen?
Want hoe vervelend dat ook mag zijn voor gepensioneerden, de vergrijzing hakt er flink in de komende decennia. Het is terug te zien aan de steeds hogere AOW-lasten en aan de almaar stijgende zorgkosten.
Gevoegd bij de hogere uitgaven voor onder meer defensie, loopt de overheidsbegroting bij ongewijzigd beleid compleet uit de rails, raamt de 18de Studiegroep Begrotingsruimte. De staatsschuld loopt volgens de Studiegroep op van 46 procent in 2025 naar 126 procent in 2060.
AOW: Lastig om gepensioneerden financieel te blijven ontzien
Nu valt op de zeggingskracht van ramingen over meer dan dertig jaar veel af te dingen. Toch wordt het gezien de toename van het aantal AOW’ers ten opzichte van de beroepsbevolking en hun over het algemeen goede inkomens- en vermogenspositie, steeds lastiger om deze groep financieel uit de wind te houden.
Een van de opties is om ook gepensioneerden AOW-premie te laten betalen. Dat leidt er in de praktijk toe dat de gepensioneerden met een wat hoger aanvullend pensioen meebetalen aan de AOW.
Verdere verdieping: Dit gebeurt er mogelijk met de AOW
Onder verantwoordelijkheid van de het ministerie van Financiën is een lijst opgesteld met mogelijke bezuinigingsmaatregelen. Bezuinigingen op de AOW staan ook op die lijst.
Individualisering van de AOW bespaart miljarden
Een ingrijpende maatregel zou het afschaffen van de alleenstaanden-AOW zijn. Die bedraagt circa 1.600 euro per maand. Die zou in twintig jaar kunnen worden afgebouwd naar het niveau van de ‘gehuwden-AOW’ van circa 1.100 euro per maand.
Of een AOW’er samenwoont of alleen woont, maakt dan niet meer uit. Iedereen krijgt een even hoge uitkering. Deze zogeheten individualisering van de AOW maakt de uitvoering een stuk makkelijker voor de Sociale Verzekeringsbank. En het levert ook nog eens structureel 11 miljard euro per jaar op.
Keerzijde is natuurlijk wel dat de alleenstaande gepensioneerde er gigantisch op achteruit gaat. Zeker als er geen aanvullend pensioen is. Gepensioneerden zonder aanvullend werknemerspensioen, kunnen in die situatie een aanvullende AIO-uitkering aanvragen, de bijstandsuitkering voor gepensioneerden.
Koppelen aan de levensverwachting
Een ander voorstel is het één-op-één koppelen van de AOW-leeftijd aan de stijgende levensverwachting: dit levert structureel 2,8 miljard euro per jaar op.
Nu gaat voor elke 4,5 maand dat Nederlanders naar verwachting langer leven, de AOW-leeftijd met 3 maanden omhoog. Maar dat moet 4,5 op 4,5 worden, zegt ook onder meer het Internationaal Monetair Fonds.
Ook gepensioneerden AOW-premie laten betalen
De 18de Studiegroep Begrotingsruimte roept op om de AOW te fiscaliseren. Het CBS vulde dat bericht aan met cijfers: werd het staatspensioen in 2000 (toen nog in guldens) geheel gedekt uit de AOW-premies, in 2024 was dat nog maar voor minder dan de helft.
In 2000 bedroegen de AOW-uitgaven 19,1 miljard euro en de premie-ontvangsten 20,5 miljard euro. In 2024 bedroegen de AOW-uitgaven 51,9 miljard euro. Daarvan kwam 23,4 miljard euro binnen via AOW-premies, de resterende 28,5 miljard euro kwam vanuit de algemene middelen.
Sinds 2001 is het beleid ingezet om de AOW te fiscaliseren. Kort gezegd werd de AOW-premie bevroren. Door de toenemende vergrijzing dekken de premies sindsdien steeds minder de AOW-lasten. Die worden daarom steeds meer gefinancierd vanuit onder meer de btw, de inkomstenbelasting en de autobelastingen.
De AOW-premie, te betalen door iedereen jonger dan 67 jaar met box 1-inkomen (winst, loon, uitkering), bedraagt 17,9 procent over maximaal 38.441 euro aan inkomen. Dat is, op basis van de cijfers van 2025, jaarlijks maximaal 6.880 euro.
Als het aan de Studiegroep ligt, gaat de AOW-premie voor iedereen gelden. Er is dan geen verschil meer in belastingtarieven voor 67-minners en -plussers. Het levert de schatkist al snel miljarden op, betaald door gepensioneerden met een hoog inkomen.
Wie een goed aanvullend pensioen heeft opgebouwd, gaat dan bijna 7.000 euro meer belasting betalen – afgezien van eventuele fiscale maatregelen om de lastenverzwaring weer wat te verlichten.
Nee, de DNB is toezichthouder over de dekkingsgraad. Die dekkingsgraad is van vele zaken afhankelijk, zoals o.a. gemiddelde levensverwachting en rendementen op vermogen. Afhankelijk van deze dekkingsgraad kunnen pensioenfondsen een aanwijzing krijgen om hun zaken op orde te krijgen indien noodzakelijk. Dat kan tot een hogere premie leiden.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het pensioenfonds stelt zelf de premie vast die ze denkt nodig te hebben om jouw een pensioen te geven. ooit als je dan nog leeft over 40 jaar
ja de fondsen schurken graag zo dicht mogelijk tegen de wet aan , om hun gerommel een wettelijk sausje te geven, maar het eigendom van jouw saldo is van henquote:Op zondag 27 juli 2025 10:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, de DNB is toezichthouder over de dekkingsgraad. Die dekkingsgraad is van vele zaken afhankelijk, zoals o.a. gemiddelde levensverwachting en rendementen op vermogen. Afhankelijk van deze dekkingsgraad kunnen pensioenfondsen een aanwijzing krijgen om hun zaken op orde te krijgen indien noodzakelijk. Dat kan tot een hogere premie leiden.
Ik ben geen jurist, maar de overheid heeft machtsmiddelen om wetgeving af te dwingen of vermogen/eigendommen te nationaliseren en zelfs te vernietigen. Dat heeft een pensioenfonds nietquote:Op zondag 27 juli 2025 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja de fondsen schurken graag zo dicht mogelijk tegen de wet aan , om hun gerommel een wettelijk sausje te geven, maar het eigendom van jouw saldo is van hen
net als de woningbouwverenigingen is er niets bij van de overheid
met de wet heeft men geen zak te maken , als het over de 2000 miljard vermogen gaat
maar het is beter als ook de werknemers vrij zijn in hun keuze en ook eigenaar van hun saldo gaan worden, net als de ZZP ers ,quote:Op zondag 27 juli 2025 10:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist, maar de overheid heeft machtsmiddelen om wetgeving af te dwingen of vermogen/eigendommen te nationaliseren en zelfs te vernietigen. Dat heeft een pensioenfonds niet
De AOW Ponzi scheme was ook zonder open grenzen gecrashed, mogelijk wat later, maar van uitstel volgt nog geen afstelquote:Op zondag 27 juli 2025 11:00 schreef Viesdik het volgende:
Lekker de sociale zekerheid van dit land om zeep helpen vanuit die andere "sociale" gedachte: open grenzen
Hier kan je zien hoe3 de bevolking groeit (tussen 1-1-2022 en 1-1-2025) per leeftijd.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:00 schreef Viesdik het volgende:
Lekker de sociale zekerheid van dit land om zeep helpen vanuit die andere "sociale" gedachte: open grenzen
gaat niets crashenquote:Op zondag 27 juli 2025 11:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De AOW Ponzi scheme was ook zonder open grenzen gecrashed, mogelijk wat later, maar van uitstel volgt nog geen afstel
In de huidige vorm crashed het, hoe het veranderd en of men ervoor kiest de euros dan maar vers geprint uit te valuta-pers te halen zien we vanzelf. De opkomst van A.I. kan trouwens nog een minder voorziene oplossing worden, maar uit te sluiten is dat nietquote:Op zondag 27 juli 2025 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gaat niets crashen
AOW blijft altijd, kan wat los van het minimumloon komen en men zal beter / goedkoper af zijn in een bejaarden huis qua woonlasten , maar de AOW blijft
mijn ex kwam uit Kirgizie (russich) en kwam in Nederland toen ze 29 was in 2002quote:Op zondag 27 juli 2025 12:20 schreef Niz het volgende:
[..]
Hier kan je zien hoe3 de bevolking groeit (tussen 1-1-2022 en 1-1-2025) per leeftijd.
Ik heb eens gekeken naar de aantallen 65-plussers per land.
Dat is dan dus geboortejaar 1956 - op 1-1-2022 leeftijd 65 jaar en op 1-1-2025 leeftijd 68 jaar.
Als je de aantallen inwoners (m/v) omzet in een percentage, heeft de NL bevolking het laagste percentage.
Dat zegt iets over de aantallen ouderen die Nederland in stromen.
Percentages: totaal na 3 jaar inwoners 65-68 jaar 96.68 %
Nederlands 96.02 % - migratieachtergrond 99.82 % - westers 101.94 %- niet westers 98.92 %
Marokko 98.40 % - Antillen 99.86 % - Suriname 99.11 % - Turkije 97.02 % - overig niet westers 99.14 %
Vanwege de kleinere aantallen niet in percentages, maar aantal inwoners per 2022.2023.2024.2025 van
respectievelijk 65. 66. 67 en 68 jaar oud (geboortejaar 1956) op 1 januari van dat jaar. Een paar voorbeelden:
Belarus 15 - 19 - 19 - 20
Brazilië 161 - 156 - 162 - 164
Curacao 1101 - 1095 - 1083 - 1099
Kazachstan 17 - 20 - 21 - 21
Litouwen 28 - 27 - 29 - 31
Polen 917 - 885 - 838 - 852
Roemenië 121 - 117 - 118 - 127
Syrië 362 - 380 - 382 - 402
Venezuela 78 - 77 - 80 - 81
etc.
Deze inwoners (1956) waren 15 jaar in 1971 en zijn 65 jaar geworden in het jaar 2021.
Pas daarna zijn zij naar NL gekomen en hebben dus nooit belasting en/of AOW premie betaald in NL
Maar zij hebben allemaal een huis nodig, zorg en mogelijk ook een inkomen en toeslagen.
In die 3 jaren is het aantal NL inwoners van geboortejaar 1956 afgenomen met 7.039 personen.
geboortejaar 1957 - NL min 6.487, migratieachtergrond plus 262 (saldo!)
geboortejaar 1958 - NL min 5.938, migr. plus 285
geboortejaar 1959 - NL min 5.811, migr. plus 439
geboortejaar 1960 - NL min 5.219, migr. plus 636
Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen die vanaf zijn 55e jaar in NL is komen wonen, géén beroep kan doen op enige vorm van inkomen (AOW of bijstand) en dat dus alleen mensen naar NL kunnen komen die in hun eigen inkomen kunnen voorzien en of hun onroerend goed in het thuisland verkopen en niet aanhouden om dat (buiten het zicht van de NL overheid) te verhuren voor extra inkomsten náást de bijstand in NL.
Want: wordt hier op gecontroleerd?
Of is de enige "oplossing" het steeds verder uitknijpen van degenen die 45 tot 50 jaar lang altijd alle belastingen en premies braaf hebben betaald met de belofte dat zij gewoon AOW zouden ontvangen na hun 65e jaar (inmiddels 67 jaar geworden)?
ik ben er van overtuigd dat de humanoid robotica de verzorging in bejaarden centra volledig gaat overnemenquote:Op zondag 27 juli 2025 12:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In de huidige vorm crashed het, hoe het veranderd en of men ervoor kiest de euros dan maar vers geprint uit te valuta-pers te halen zien we vanzelf. De opkomst van A.I. kan trouwens nog een minder voorziene oplossing worden, maar uit te sluiten is dat niet
quote:https://www.rijksoverheid(...)ociale-verzekeringen
Als gemoedsbezwaarde betaalt u in plaats van premie een bedrag aan verhoogde belasting. Dit bedrag is net zo hoog als de premies die u zonder ontheffing zou moeten betalen. De Belastingdienst stort dit bedrag voor u op spaarrekeningen bij het Zorginstituut Nederland en de SVB. U kunt via deze spaarrekeningen een vergoeding voor uw zorgkosten krijgen. Vanaf uw AOW-leeftijd kunt u een uitkering Spaarregeling Gemoedsbezwaarden krijgen.
Je kan als klein landje niet de hele wereld mee laten profiteren van een sociaal stelsel waar je de eigen inwoners volledig voor laat opdraaien. Even een hele globale berekening:quote:Op zondag 27 juli 2025 12:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn ex kwam uit Kirgizie (russich) en kwam in Nederland toen ze 29 was in 2002
ze heeft dus als de AOW leeftijd 70 jaar is straks 41 jaar in Nederland gewoond, heeft recht op 84% AOW en een 300 euro bruto deel van mijn nabestaanden AOW
nou die red het wel hoor, ook nooit veel echt gewerkt
Dat is wel heel erg globaal hequote:Op zondag 27 juli 2025 13:34 schreef Niz het volgende:
[..]
Je kan als klein landje niet de hele wereld mee laten profiteren van een sociaal stelsel waar je de eigen inwoners volledig voor laat opdraaien. Even een hele globale berekening:
50 jaar 7.000 euro premie betalen is 350.000 opbrengsten
stel dat we echt ouder worden, als/dan: gemiddeld 15 jaar AOW ad 20.000 uitbetalen is 300.000
de resterende 50.000 is dan solidariteit om degenen die echt niet in staat waren te werken ook AOW te bieden.
5664 x 40 jaar is 226560quote:De AOW-premie is in 2025 17,9% van uw inkomen.
Hoe hoger uw inkomen, hoe meer premie u betaalt.
Afhankelijk van uw inkomen is dit bedrag in 2025 minimaal ¤ 566 en maximaal ¤ 5.664.
1715 x 12 = . 20580 x 12 = 246.960quote:Bruto maandbedrag: ¤ 1.612,44.
Netto maandbedrag (met loonheffingskorting): Ongeveer ¤ 1.238,96, na aftrek van loonheffing en bijdrage Zvw.
Vakantiegeld: Wordt in mei uitgekeerd en is ¤ 102,46 bruto per maand,
Bekijk deze YouTube-videoquote:Tabel tarieven en maximumbedragen premie volksverzekeringen
Jaar - AOW - Anw - Wlz
Berekend over maximaal Maximum te betalen
2025 17,90% 0,10% 9,65% ¤ 38.441 ¤ 10.628
2024 17,90% 0,10% 9,65% ¤ 38.098 ¤ 10.534
2023 17,90% 0,10% 9,65% ¤ 37.149 ¤ 10.271
Die overheid kiezen we zelf, maar daarin zit wel een fundamenteel probleem. De oude grieken hadden dat al doorquote:Op zondag 27 juli 2025 13:34 schreef Niz het volgende:
[..]
Dat de overheid al dat geld destijds aan andere zaken heeft uitgegeven, is hun keuze. Zij hadden ook iedereen kunnen verplichten de AOW premie op een persoonlijke, geblokkeerde rekening op je eigen naam te storten.
Op deze manier gaanmensen de overheid steeds minder vertrouwen.
AOW premie (werkgeverspremie) gaat af van het (maximum) premie loon en dat is altijd bruto,quote:Op zondag 27 juli 2025 14:17 schreef Niz het volgende:
@:MM: je hebt gelijk wat dat maximum bedrag jaarpremie betreft; dat had ik even over het hoofd gezien.
Desondanks: ik heb niet 40 jaar premie betaald, maar 49 jaar als ik mijn AOW leeftijd bereik.
En verder klopt de inschatting van plm. 20.000 per jaar aardig.
Zoals ik al schreef: "...Even een hele globale berekening:..."
En: de premie is een netto bedrag.
En gemiddeld (!) 18 jaar AOW uitkeren komt pas aan de orde wanneer de gemiddelde (!) leeftijd van overlijden zou stijgen van ruim 79 jaar in 2023 naar 84 jaar. Dat lijkt mij niet realistisch.
quote:berekende sterfteleeftijd 2030
AI-overzicht
In 2030 wordt de levensverwachting voor 65-jarigen in Nederland naar verwachting 20,96 jaar, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit betekent dat mensen die in 2030 65 jaar worden, gemiddeld nog 20,96 jaar te leven hebben, volgens verschillende bronnen.
De AOW-leeftijd zal in 2030 67 jaar en 3 maanden zijn.
Levensverwachting:
De levensverwachting voor 65-jarigen in 2030 is vastgesteld op 20,96 jaar.
Dit is een prognose, en de werkelijke levensverwachting kan iets afwijken.
De levensverwachting is gebaseerd op de meest recente CBS-prognose.
Veel kamerleden vinden het immoreel dit te berekenen. Echter zijn er wel berekeningen gemaakt buiten de opdracht of vraag van kamerleden.quote:Op zondag 27 juli 2025 14:36 schreef Niz het volgende:
Daar zou ik wel eens een gedegen berekening van willen zien: de kosten van nergens aan mee betalende niet-actieven vóór AOW-leeftijd, versus de AOW kosten na aftrek van de netto bijdrage door de AOW-ers vóór hun pensioenleeftijd.
Dat arbeidsmigranten nooit aan het werk gaan tot ze 68 zijn dat vind ik een niet te verkopen theoriequote:Op zondag 27 juli 2025 14:36 schreef Niz het volgende:
Als je even vooruit kijkt naar het jaar 2045 (zie prognose CBS) dan zie je dat de samenstelling van de bevolking vóór de pensioenleeftijd veel eerder een probleem dreigt te worden.
Totaal inwoners Nederland van nu 18.044.027 naar 19.461.279 in 2045. Dat is 107.85 %. Plus 1.417.252 inwoners.
Dat is dan de reguliere prognose. In de prognose interval kan het ook veel meer (of veel minder ?!) zijn.
De bevolking 15-65 jaar nu (2025) en dan (2045)
totaal - 100.77 % - plus 88.909
Nederlands - 84.30 % - min 1.235.061
Migratieachtergrond - 135.54 % - plus 1.323.981
westers - 140.14 % - plus 491.428
niet westers - 133.29 % - plus 832.553 (overig niet westers - 156.78 % - plus 794.777)
De kern van de potentiële beroepsbevolking, nl. de inwoners van 15-65 jaar, is dan in percentage:
Kern van de potentiële beroepsbevolking: NL 56.77 % - westers 14.69 % - niet westers 28.54 %
Gelet op de percentages inwoners met een bijstandsuitkering in 2024 - en even aangenomen dat die percentages in 2045 ongeveer gelijk zullen zijn (immers: veel nieuwkomers, veel 'komen-en-gaan, veel mensen met herkomst "overig niet westers", etc.), dan zou tegen die tijd 117.43 % van het aantal huidige bijstandsuitkeringen (15-65 jaar) nodig zijn.
De verdeling van het totaal aantal uitgekeerde bijstandsuitkeringen naar herkomst wordt dan:
NL 23.89 % - westers 7.63 % - niet westers 68.43 %
En zoals gezegd: hoe meer mensen al vóór de AOW leeftijd die plm. 20.000 per jaar uitkering nodig hebben + niet bijdragen aan belasting en AOW-premie, des te duurder het systeem wordt.
Daar zou ik wel eens een gedegen berekening van willen zien: de kosten van nergens aan mee betalende niet-actieven vóór AOW-leeftijd, versus de AOW kosten na aftrek van de netto bijdrage door de AOW-ers vóór hun pensioenleeftijd.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op zondag 27 juli 2025 16:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat arbeidsmigranten nooit aan het werk gaan tot ze 68 zijn dat vind ik een niet te verkopen theorie
wanneer wordt iemand een eigen landgenoot >??quote:Op zondag 27 juli 2025 16:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
De idioten in Nederland die de EU regels hebben bedacht .
Hebben nooit niet bij stil gestaan om de aow en uitkering alleen op eigen landgenoten te houden.
Dan was het nu geen paradijs geweest voor de mensen die hier niet horen .
Tja vooruit zien is niet mogelijk blijkbaar bij de tweede kamer.
Mwah, veel migranten krijgen al geen volledige AOW, volgens mij moet je 50 jaar legaal in Nederland wonen en/of werken om dat te krijgen. Dan krijgt migrant dus een aanvulling vanuit de bijstand en een vrijstelling van de sollicitatieplicht naast de gedeeltelijke AOW. Dat wordt dus grotendeels vestzak, broekzak bezien vanuit de staatskas.quote:Op zondag 27 juli 2025 16:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
De idioten in Nederland die de EU regels hebben bedacht .
Hebben nooit niet bij stil gestaan om de aow en uitkering alleen op eigen landgenoten te houden.
Dan was het nu geen paradijs geweest voor de mensen die hier niet horen .
Tja vooruit zien is niet mogelijk blijkbaar bij de tweede kamer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |