quote:Reuters: Qatar dreigt gaslevering aan EU stop te zetten
Brussel- Qatar heeft gedreigd de gasleveringen aan de Europese Unie stop te zetten als reactie op de Europese zorgplichtwet aangaande dwangarbeid en milieuschade.
Dit blijkt uit een brief van Qatar aan de Belgische regering, die persbureau Reuters heeft ingezien.
Qatar is werelds op twee na grootste exporteur van vloeibaar gemaakt aardgas (lng), na de Verenigde Staten en Australië.
Sinds de Russische invasie in Oekraïne in 2022 levert de Golfstaat 12 tot 14 procent van alle lng in Europa.
De brief is gedateerd op 21 mei. In het schrijven hekelt de Qatarese minister van Energie Saad Al-Kaabi de zogenoemde CSDDD-richtlijn.
Deze verplicht grotere bedrijven in de EU om mensenrechten- en milieuproblemen in hun toeleveringsketen aan te pakken.
Verplaatsen
Als de CSDDD niet verder wordt aangepast, zullen QatarEnergy en de staat Qatar zich genoodzaakt zien om serieus te overwegen onze producten en lng naar andere markten buiten de EU te verplaatsen
Een woordvoerder van de Belgische vertegenwoordiging bij de EU weigerde tegenover Reuters commentaar te geven op de brief, waarover ook het Duitse blad Welt am Sonntag schreef.
Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie ontving zij al een vergelijkbare brief op 13 mei. Landen onderhandelen nog over eventuele wijzigingen in de CSDDD.
Klimaatplan
Brussel heeft de CSDDD al aangepast om de eisen wat te versoepelen, maar volgens Qatar gaan die veranderingen niet ver genoeg.
Al-Kaabi uitte vooral bezorgdheid over de eis dat bedrijven een klimaatplan moeten hebben dat is afgestemd op het Klimaatakkoord van Parijs.
In de brief staat dat noch QatarEnergy, noch de staat Qatar plannen heeft om hun CO2-uitstoot in de nabije toekomst tot nul te reduceren.
wat zal Rob Jetten daar wel niet van zeggen , ??quote:In de brief staat dat noch QatarEnergy, noch de staat Qatar plannen heeft om hun CO2-uitstoot in de nabije toekomst tot nul te reduceren.
Lol.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
EU moet zo snel mogelijk hun defensie opzetten. Zodat zij straks M-oosten kan veroveren en zekerheid van gas leverancier van maken.
Dat is toch wat Trump eigenlijk zo wilt.quote:
die jongens zitten daar niet meequote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zij willen ons geld blijkbaar niet, prima.
Je denkt dat de aardgas/LNG bedrijven daar liever 80% van hun afzetmarkt zien verdampen?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:56 schreef stalybridge het volgende:
Tijd voor een dealtje met Canada die het liefst niet meer aan de VS leveren
Probleem is dat hun LNG via de Pacific vervoerd moet worden en de afstand tot europa vanaf daar erg lang is, ze leveren dan ook aan aziatische landen. Er wordt nagedacht over een terminal aan de atlantische kant, maar dat gaat waarschijnlijk kapotlopen op protesten van indigenen. Kans dat het gaat gebeuren is erg klein en reken op een decennium mocht het kunnen leveren.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:56 schreef stalybridge het volgende:
Tijd voor een dealtje met Canada die het liefst niet meer aan de VS leveren
Ze zijn hard bezig dit op te lossen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probleem is dat hun LNG via de Pacific vervoerd moet worden en de afstand tot europa vanaf daar erg lang is, ze leveren dan ook aan aziatische landen. Er wordt nagedacht over een terminal aan de atlantische kant, maar dat gaat waarschijnlijk kapotlopen op protesten van indigenen. Kans dat het gaat gebeuren is erg klein en reken op een decennium mocht het kunnen leveren.
klinkt logisch maar gasvormige waterstof vereist wel degelijk hoge druk, rond de 700 bar (zoals het artikel waar je naar verwijst ook aangeeft) om bruikbaar te zijn in voertuigenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gewoon overstappen naar waterstof die niet onder hoge druk moet staan.
Je kan namelijk ook waterstof maken op gas basis in plaats van vloeistoffen.
Integendeel met je zonnepanelen overschot kan je namelijk al waterstof maken.
https://www-fastechus-com(...)r_hl=nl&_x_tr_pto=rq
Gas- versus vloeistofopslag voor waterstof: voor- en nadelen
Nu industrieën het potentieel van waterstof onderzoeken, is de beste manier om deze veelzijdige brandstof op te slaan een punt van discussie geworden. De keuze tussen vloeibare en gasvormige waterstof kan een aanzienlijke impact hebben op de efficiëntie, kosten en veiligheid, en elke methode heeft specifieke voordelen en uitdagingen waar bedrijven rekening mee moeten houden
Productie- en opslagmethoden
Er bestaan verschillende productiemethoden voor gasvormige waterstof, waaronder:
Elektrolytische processen (het splitsen van water in zuurstof en waterstof)
Thermochemische processen (het gebruik van warmte en chemische reacties om waterstof vrij te maken)
Biologische processen (afhankelijk van microben om waterstof te produceren)
Moet zeggen erge mooi stukken uitleg in de link.
Vertaal versie even de link kopy .
Waarom een auto ?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
klinkt logisch maar gasvormige waterstof vereist wel degelijk hoge druk, rond de 700 bar (zoals het artikel waar je naar verwijst ook aangeeft) om bruikbaar te zijn in voertuigen
ter vergelijking een autoband zit rond de 2,5-3 bar. een opgepompte autoband voelt al erg stevig, niet?
waterstof is het lichtste element dus het neemt heel veel volume in, waardoor je het moet comprimeren. de energiedichtheid klinkt ok, maar het is wel maar 5,6 Mj/L vergeleken met benzine 32 Mj/L
LNG vermijdt die druk maar aan de andere kant vereist het extreme koeling - er bestaat dus niet echt een drukloze waterstofoplossing, eerder een compromis tussen druk, temperatuur en kosten. en LNG kunnen we ook niet zelf produceren binnen europa, hebben we de gasvelden niet voor...
Gecomprimeerd waterstof heeft nu eenmaal circa 1/3 van de volumetische energie dichtheid vergeleken met methaan. Oftewel met dezelfde kostbare carbonfiber wrapped hoge druk tank kom je 3x zover in km met methaan ipv waterstof. De keuze is dan dus al een no-brainer op puur economische gronden.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
klinkt logisch maar gasvormige waterstof vereist wel degelijk hoge druk, rond de 700 bar (zoals het artikel waar je naar verwijst ook aangeeft) om bruikbaar te zijn in voertuigen
ter vergelijking een autoband zit rond de 2,5-3 bar. een opgepompte autoband voelt al erg stevig, niet?
waterstof is het lichtste element dus het neemt heel veel volume in, waardoor je het moet comprimeren. de energiedichtheid klinkt ok, maar het is wel maar 5,6 Mj/L vergeleken met benzine 32 Mj/L
LNG vermijdt die druk maar aan de andere kant vereist het extreme koeling - er bestaat dus niet echt een drukloze waterstofoplossing, eerder een compromis tussen druk, temperatuur en kosten. en LNG kunnen we ook niet zelf produceren binnen europa, hebben we de gasvelden niet voor...
interessant artikel maar wel uit 2019, en een pilotproject. waar staan we nu? de focus is verschoven naar waterstof voor voornamelijk industrieel gebruik en zware transport, want bij het verduurzamen daarvan valt de meeste klimaatwinst te halen. miljoenen ketels vervangen in woningen lijkt nogal onrealistisch...quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:41 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Waarom een auto ?
Je kan er ook op koken en verwarmen.
Als je alleen die stap al maakt komt je al ver namelijk.
Integendeel er bestaan al namelijk dit systeem.
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen/waterstof/
er gaat niets boven gaspijpen als Nordstream , maar polen heeft een super groot gasveld ontdekt in zee op de grens met duitsland dus die kunnen en heleboel euro s gaan vangen met weinig moeitequote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
klinkt logisch maar gasvormige waterstof vereist wel degelijk hoge druk, rond de 700 bar (zoals het artikel waar je naar verwijst ook aangeeft) om bruikbaar te zijn in voertuigen
ter vergelijking een autoband zit rond de 2,5-3 bar. een opgepompte autoband voelt al erg stevig, niet?
waterstof is het lichtste element dus het neemt heel veel volume in, waardoor je het moet comprimeren. de energiedichtheid klinkt ok, maar het is wel maar 5,6 Mj/L vergeleken met benzine 32 Mj/L
LNG vermijdt die druk maar aan de andere kant vereist het extreme koeling - er bestaat dus niet echt een drukloze waterstofoplossing, eerder een compromis tussen druk, temperatuur en kosten. en LNG kunnen we ook niet zelf produceren binnen europa, hebben we de gasvelden niet voor...
Bekijk deze YouTube-videoquote:Grote olie-en gasvondst is 'goed nieuws voor Polen en rest van Europa'
volumetrisch is methaan zeker efficiënter maar wel fossiel...quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gecomprimeerd waterstof heeft nu eenmaal circa 1/3 van de volumetische energie dichtheid vergeleken met methaan. Oftewel met dezelfde kostbare carbonfiber wrapped hoge druk tank kom je 3x zover in km met methaan ipv waterstof. De keuze is dan dus al een no-brainer op puur economische gronden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |