Natuurlijk moet je het vergelijken met andere landen. Wat is anders dan je referentiekader? Het makkelijk om te roepen dat er meer geld moet naar sociale zekerheid, maar waar moet dat geld dan vandaan komen? Gasveld is dicht, belasting verhogen op bedrijven zorgt er voor dat ze weg gaan en dan dragen ze niets meer bij aan de economie en heb je netto dus minder geld.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:08 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik heb elk punt gelezen, alleen kwam jij er met 6 aanzetten. En dat hoge aantal van 6 betwist ik. Een deel van de onderzoeken zijn wel degelijk subjectief, bovendien ..... relatief: vergelijkingen met andere landen.
Klopt, het is een kwestie van keuzes maken. De VVD is niet perfect, maar ik reageerde op iemand die stelde dat er onder de VVD niets is bereikt en dat Nederland er door hun slecht voor staat. Dat is onzin.quote:Ik kan heel veel negatieve indicatoren aandragen: dat ons bloed vol met PFAS zit bijvoorbeeld. Om hier nou direct de VVD de schuld van te geven gaat wat ver natuurlijk. Maar wil meer aangeven dat er gewoon nog veel meer cijfers zijn.
Tijd, vergelijken met NL in het (recente)verleden.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je het vergelijken met andere landen. Wat is anders dan je referentiekader?
Het is niet allemaal bar slecht natuurlijk. Dit is nog steeds 1 van de betere landen om te wonen. Neemt niet weg dat door dom VVD beleid er een aantal ontwikkelingen zijn die gewoon heel slecht zijn voor NL. Persoonlijk vind ik overbevolking er daar 1 van. Onder de VVD zijn we doodleuk gegroeid naar een ongelooflijke 18 miljoen inwoners.quote:Het makkelijk om te roepen dat er meer geld moet naar sociale zekerheid, maar waar moet dat geld dan vandaan komen? Gasveld is dicht, belasting verhogen op bedrijven zorgt er voor dat ze weg gaan en dan dragen ze niets meer bij aan de economie en heb je netto dus minder geld.
De regering heeft maar een paar knoppen om aan te draaien en elke draai heeft ergens een positief en negatief effect. Als we oneindig veel geld hadden, was het makkelijk ja, maar nu is het een kwestie van keuzes maken. Ieder land doet dat. En als je er dan zo goed voor staat als Nederland, met een hoge bijstand, rijke burgers, kleine inkomensverschillen en een goede gezondheidszorg, kun je concluderen dat we best goede keuzes hebben gemaakt.
[..]
Klopt, het is een kwestie van keuzes maken. De VVD is niet perfect, maar ik reageerde op iemand die stelde dat er onder de VVD niets is bereikt en dat Nederland er door hun slecht voor staat. Dat is onzin.
Tijden veranderen, we hebben geen gasveld meer om onze begroting te dekken. We zijn gebonden aan milieu en stikstofregels die er vroeger niet waren.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tijd, vergelijken met NL in het (recente)verleden.
Dan zijn we het hier in ieder geval over eensquote:Het is niet allemaal bar slecht natuurlijk. Dit is nog steeds 1 van de betere landen om te wonen.
De toenemende bevolking door migratie is inderdaad een probleem, maar meerdere landen in Europa hebben hier last van.quote:Neemt niet weg dat door dom VVD beleid er een aantal ontwikkelingen zijn die gewoon heel slecht zijn voor NL. Persoonlijk vind ik overbevolking er daar 1 van. Onder de VVD zijn we doodleuk gegroeid naar een ongelooflijke 18 miljoen inwoners.
Niet alleen onder vvd hoor, die zijn geen alleenheerser geweest geloof ik en 15 jaar geleden was dit nog niet zo’n groot probleem, zelfs de logische rationele keuze. Alleen is de realiteit veel sneller dan dat politiek op kan reageren, en allerlei ideologieen vinden er ook vanalles van en hebben hun invloed (gehad). En over een paar jaar klagen we weer over partij x en y dat ze domme dingen hebben gedaan. Tja.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:28 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Tijd, vergelijken met NL in het (recente)verleden.
[..]
Het is niet allemaal bar slecht natuurlijk. Dit is nog steeds 1 van de betere landen om te wonen. Neemt niet weg dat door dom VVD beleid er een aantal ontwikkelingen zijn die gewoon heel slecht zijn voor NL. Persoonlijk vind ik overbevolking er daar 1 van. Onder de VVD zijn we doodleuk gegroeid naar een ongelooflijke 18 miljoen inwoners.
Als ze voor t zeggen hadden geheel dan waren we in een situatie a la GB maar dan nog we in de EUquote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:59 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Niet alleen onder vvd hoor, die zijn geen alleenheerser geweest geloof ik en 15 jaar geleden was dit nog niet zo’n groot probleem, zelfs de logische rationele keuze. Alleen is de realiteit veel sneller dan dat politiek op kan reageren, en allerlei ideologieen vinden er ook vanalles van en hebben hun invloed (gehad). En over een paar jaar klagen we weer over partij x en y dat ze domme dingen hebben gedaan. Tja.
Je bagatelliseert de invloed van de VVD wel heel erg. Het is wel even wat meer dan 15 jaar en meer dan wat domme dingen gedaan,quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:59 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Niet alleen onder vvd hoor, die zijn geen alleenheerser geweest geloof ik en 15 jaar geleden was dit nog niet zo’n groot probleem, zelfs de logische rationele keuze. Alleen is de realiteit veel sneller dan dat politiek op kan reageren, en allerlei ideologieen vinden er ook vanalles van en hebben hun invloed (gehad). En over een paar jaar klagen we weer over partij x en y dat ze domme dingen hebben gedaan. Tja.
Ik ben absoluut geen VVD-stemmer meer. Maar je legt het echt veel te simplistisch uit allemaal. Het hele westen zit momenteel in een fuik waar zij niet uit lijkt te geraken. Dat is breder dan de VVD.quote:Op zondag 27 juli 2025 01:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je bagatelliseert de invloed van de VVD wel heel erg. Het is wel even wat meer dan 15 jaar en meer dan wat domme dingen gedaan,
In feite heeft de VVD in de afgelopen 50 jaar maar 8 jaar niet in het kabinet gezeten. Sinds het neoliberalisme in zwang raakte eind jaren 70 onder Thatcher en Reagan werd die gedachtengang ook het dominante geluid, beeld, visie en beleid elders in Europa en ook in Nederland.
De VVD is daar de verpersoonlijking van. Heel veel grote hoofdpijndossiers, maatschappelijke thema’s, zijn terug te voeren op neoliberale maatregelen die ooit dankzij de VVD en het CDA zijn ingevoerd. Ook D66 en de PvdA hebben hier aan bijgedragen, maar neemt niet weg dat al die jaren de VVD en hún neoliberale denkwijze het debat en beleid hebben bepaald.
De rest is er in meegegaan toch? Kun ie nagaan als de VVD maar 15 jaar geregeerd heeft als de grootste (vanaf 2009) hoe eens de rest het ermee was (bijvoorbeeld toen daarvoor pvda en cda de grootste was). Die zijn dan medeverantwoordelijk. Het is nogal vreemd om de de ene partij te verwijten veel invloed te hebben gehad en andere partijen, die er ook continue naast staan en samen in de meerderheid waren, volledig van verantwoordelijkheid worden ontzien. Het is belangrijk te benoemen, anders krijg je dit soort vasthangende platen. VVD is de schuldige en we stoppen met denken. Feit is dat overheden nou eenmaal dit soort shit doen. Als het niet dit is, is het wel een andere ideologie wat een deel van de bevolking raakt. Er bestaat geen beleid zonder trade-off, dat lijken sommigen wel te zoeken. “Als mijn ideologie/persoon x aan het roer komt wordt alles beter! Droom verder. Dan gebeurt er gewoon nieuwe shit waar een deel van de bevolking over loopt te klagen.quote:Op zondag 27 juli 2025 01:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je bagatelliseert de invloed van de VVD wel heel erg. Het is wel even wat meer dan 15 jaar en meer dan wat domme dingen gedaan,
In feite heeft de VVD in de afgelopen 50 jaar maar 8 jaar niet in het kabinet gezeten. Sinds het neoliberalisme in zwang raakte eind jaren 70 onder Thatcher en Reagan werd die gedachtengang ook het dominante geluid, beeld, visie en beleid elders in Europa en ook in Nederland.
De VVD is daar de verpersoonlijking van. Heel veel grote hoofdpijndossiers, maatschappelijke thema’s, zijn terug te voeren op neoliberale maatregelen die ooit dankzij de VVD en het CDA zijn ingevoerd. Ook D66 en de PvdA hebben hier aan bijgedragen, maar neemt niet weg dat al die jaren de VVD en hún neoliberale denkwijze het debat en beleid hebben bepaald.
Van die mensen die denken dat je werkloos moet zijn om er linkse ideeën op na te houden. Altijd zo'n leuke rubriek!quote:Op zondag 27 juli 2025 11:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Nou, gooi dan maar de hele boel plat hier. Sluit alle bedrijven. Wat ga je straks eten? Waar ga je straks wonen? Wie maakt je beter als je ziek bent? Wie beschermt je voor misdadigers? Er is immers dan helemaal niks en niemand meer die geld in het laatje brengt. Of denk jij dat geldprintkaboutertjes voor jou gaan zorgen?
Dom, dommer, domst .... dat is links Nederland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |