Heel bizar. De laatste data laat zien dat we jaarlijks 175.000 doden per jaar zien in Europa door extreme hitte...quote:Meerdere badgasten overleden in extreem warm deel van Italië: vooral ouderen, maar ook 19-jarig meisje
In het zuiden van Italië zijn in amper 24 uur tijd vijf badgasten overleden. De overlijdens hebben vermoedelijk te maken met het extreem warme weer in de regio: in sommige delen van de regio Puglia komen de temperaturen tot boven 40 graden uit.
Dinsdag kwamen twee badgasten om het leven terwijl ze zich op het strand bevonden en plotseling een beroerte kregen. Een 60-jarige man werd plotseling onwel tijdens het zwemmen bij de badplaats Torre dell’Orso in de provincie Lecce. Enkele zwemmers zagen zijn levenloze lichaam in het water en waarschuwden de strandwacht, die de man naar de kant bracht voor een reanimatiepoging. Ook andere hulpverleners snelden toe en probeerden de man tevergeefs te reanimeren.
Kort daarvoor had een 82-jarige man in Torre Inserraglio, eveneens in de provincie Lecce, al een hartstilstand gekregen op het strand. Ook daar probeerden de strandwacht en andere hulpverleners de man te reanimeren. Zijn stoffelijk overschot werd door de politie aan zijn vrouw overgedragen.
Drie doden op maandag
Maandag waren er in Puglia ook al drie sterfgevallen aan zee te betreuren. De 79-jarige Alfredo Conte overleed op het strand in Porto Cesareo, ook in Lecce, terwijl de 66-jarige Pino Barletta plotseling onwel werd en overleed toen hij zich op zijn boot bevond op zee, bij Savelletri , in de iets noordelijker gelegen provincie Brindisi.
Ook een 19-jarig meisje uit de Noord-Italiaanse stad Modena op vakantie, kwam om het leven. Ze was aan het zwemmen bij Torre San Giovanni (Lecce) toen ze zich plotseling onwel voelde. Ook zij viel, ondanks snelle hulp, niet meer te redden.
Zuid-Italie wordt momenteel getroffen door een hittegolf die de Italiaanse autoriteiten grote zorgen baart. Een Afrikaanse anticycloon zal ertoe leiden dat ook in andere Zuid-Italiaanse regio’s de temperatuur boven de 40 graden uitstijgt, terwijl op sommige plekken in Sicilië zelfs temperaturen van 42 tot 45 graden worden verwacht.
Ook warm in Spanje, Griekenland en Turkije
In Spanje was het iets koeler, maar ook daar zullen de temperaturen de komende dagen weer stijgen. In Madrid en Sevilla is het aanvankelijk een graad of 30, maar loopt de temperatuur volgende week weer op tot wel 37 graden. In het noordoosten van Spanje kwamen nog stevige buien voor, die gepaard kunnen gaan met veel neerslag in korte tijd en onweer.
Ook in vrijwel heel Griekenland en Turkije wordt het warm. Zo loopt de temperatuur op veel Griekse eilanden en in Turkse steden fors op, tot zo’n 35. In Griekenland gold dinsdag op verschillende plaatsen alvast een verbod om buiten te werken door de extreme hitte.
Het ministerie van Arbeid verbiedt ook bepaalde werknemers om aan het werk te gaan tussen 12 en 17 uur in onder meer Athene, op de Ionische eilanden en op het zuidoostelijke eiland Rhodos. De temperatuur kan er dan oplopen tot 43 graden. Het verbod treft onder andere bouwwerven, scheepsherstellocaties en koerierdiensten.
Volgens de Griekse weerdienst EMY begon de hittegolf maandag en houdt die waarschijnlijk aan tot zondag. Dinsdag worden in Athene en Thessaloniki temperaturen tot 40 graden verwacht. In het Griekse binnenland kan het kwik zelfs oplopen tot 43 graden. Donderdag wordt het in de hoofdstad mogelijk 41 graden, aldus EMY.
Doodnormaal man, wat willen ze hier nu mee zeggen?quote:In Madrid en Sevilla is het aanvankelijk een graad of 30, maar loopt de temperatuur volgende week weer op tot wel 37 graden. In het noordoosten van Spanje kwamen nog stevige buien voor, die gepaard kunnen gaan met veel neerslag in korte tijd en onweer.
.
Ik ben helemaal tegen klimaatverandering, maar er gaan nog steeds veeeeel meer mensen dood aan kou in Europa. 8.3 koude doden per hittedood en de risicogroep is hetzelfde.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:06 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)meisje/79352186.html
[..]
Heel bizar. De laatste data laat zien dat we jaarlijks 175.000 doden per jaar zien in Europa door extreme hitte...
En de verwachting is dat dit door klimaarverandering héél fors gaat stijgen. Het is echt genoeg met dat wegkijkgedrag.
Die temperaturen zijn normaal, hoe vaak ze voorkomen niet.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Doodnormaal man, wat willen ze hier nu mee zeggen?
Sensatie krant.
Sevilla waren we 15 jaar geleden was het ook dik 40C
Die mensen hebben dat, denk ik, niet door? Het blijft me verbazen dat die mensen gewoon in de zon liggen alsof het niets is, helemaal nat van een laagje zweet, vies bruin met rimpels door al die jaren UV en dan gewoon lekker VOL in die brandende teringzon. Goh, wat is dat genieten zeg.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja het is overduidelijk dat de aarde aan het opwarmen is, maar als het 40 graden is in de zon gaan liggen braden is ook echt verschrikkelijk dom.
Daarnaast gaan wij de wereld niet redden (nee dat betekent niet dat we niets moeten doen) dus wen er maar aan.
Wat is ze? Nu 30 en volgende week 37c in Sevilla is doodnormaal man, dat is elke zomer en nog wel warmer.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die temperaturen zijn normaal, hoe vaak ze voorkomen niet.
Zijn er ook mensen voor klimaatverandering dan?quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben helemaal tegen klimaatverandering, maar er gaan nog steeds veeeeel meer mensen dood aan kou in Europa. 8.3 koude doden per hittedood en de risicogroep is hetzelfde.
Is ook soms door extreme uitputting, in die zin dat ze dan al maanden lang tekort slaapt en niet goed eet enzo? Kan lijden tot fatale krampenquote:Op donderdag 24 juli 2025 18:06 schreef Mikeytt het volgende:
Ook een 19-jarig meisje uit de Noord-Italiaanse stad Modena op vakantie, kwam om het leven. Ze was aan het zwemmen bij Torre San Giovanni (Lecce) toen ze zich plotseling onwel voelde. Ook zij viel, ondanks snelle hulp, niet meer te redden.
Ja pvv en Baudet stemmers bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zijn er ook mensen voor klimaatverandering dan?
Ja ikquote:Op donderdag 24 juli 2025 18:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Meh, ik lees het bericht niet als: "Het is heter dan ooit tevoren dus gaan er mensen met bosjes dood!", maar meer als: "Toeristen onderschatten de temperaturen.", naast idd dat sommigen misschien flinke slokken zout water hebben binnen gekregen tijdens het zwemmen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is ze? Nu 30 en volgende week 37c in Sevilla is doodnormaal man, dat is elke zomer en nog wel warmer.
Record in 30 juli 1876 van maar liefst 51c
Was is dan 37C? Eerder koel deze tijd van het jaar.
Om maar aan te geven wat voor een kulbericht dit is.
En dan er bij roken. Van die lederen frikandellenhuidquote:Op donderdag 24 juli 2025 18:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die mensen hebben dat, denk ik, niet door? Het blijft me verbazen dat die mensen gewoon in de zon liggen alsof het niets is, helemaal nat van een laagje zweet, vies bruin met rimpels door al die jaren UV en dan gewoon lekker VOL in die brandende teringzon. Goh, wat is dat genieten zeg.
Het strand is koeler dan de rest en het water waarin de 19-jarige onwel werd al helemaal.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:44 schreef Aberkullie het volgende:
Met +40 graden lekker massaal naar het strand. Ja ik zeg niet dat ze het dan verdienen om te sterven maar ik begrijp er helemaal niks van.
Vooral bij van die jonge vrouwen met decolleté.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Van die lederen frikandellenhuid
Kregen we bij RET vorig jaar. In het zwart.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:27 schreef papierentijdschrift het volgende:
Oplossing koop een koelvest. Emmertje water in de koelkast handoekkie in de emmer en daarna lekker koel op het lichaam heerlijk!
Wat kregen jullie vorig jaar? Een koelvest of een natte handoek?quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Kregen we bij RET vorig jaar. In het zwart.
Een zwart koelvest. Leuk, als je in de zon loopt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:30 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
Wat kregen jullie vorig jaar? Een koelvest of een natte handoek?
Ik heb zelf een koelvest blijft ongeveer 2 uur koel soms slaap ik ook wel eens mee maar heerlijk is dat ding een geschenk uit de hemel zou ik bijna zweren.
Ja dat is nogal contra intuïtief. Dit is een aanradertje https://inuteq.com/nl/pcm-coolover-150c/#aquaquote:Op donderdag 24 juli 2025 19:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Een zwart koelvest. Leuk, als je in de zon loopt.
Theedrinken en sambal door je voedsel. Klinkt gek, maar het werkt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:33 schreef tesssssssss het volgende:
Nou hier kan je in ieder geval koelvesten, koelhanddoeken, koelpetjes etc. kopen.
Voor mensen die heel slecht tegen warmte kunnen. Zoals ik.
https://www.ergowerken.nl(...)AEAAYASAAEgKSyvD_BwE
Van thee weet ik dat het werkt is logisch ook, maar sambal moet ik maar eens proberen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Theedrinken en sambal door je voedsel. Klinkt gek, maar het werkt.
Moet ook. Is gewoon een correctie van de natuur om overbevolking aan te pakken.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:06 schreef Mikeytt het volgende:
Heel bizar. De laatste data laat zien dat we jaarlijks 175.000 doden per jaar zien in Europa door extreme hitte...
En de verwachting is dat dit door klimaarverandering héél fors gaat stijgen. Het is echt genoeg met dat wegkijkgedrag.
Heb je geen airconditioning?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 01:52 schreef Hathor het volgende:
Sorry hoor, maar als het 40 graden is blijf ik lekker binnen met de ventilator aan en een koud drankje voor mijn neus.
Nee. Voor die 5 dagen per jaar dat het hier echt warm is vind ik dat ook niet echt nodig.quote:
Het gaat om een anticycloon. Er wordt nu warme lucht aangevoerd uit Afrika. Heeft derhalve niets met klimaatverandering te maken.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:06 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)meisje/79352186.html
[..]
gelukkig weet jij het allemaal beter. Alhoewel onze ai er het volgende meer genuanceerd beeld er over vermeld..quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat om een anticycloon. Er wordt nu warme lucht aangevoerd uit Afrika. Heeft derhalve niets met klimaatverandering te maken.
Net zo goed als dat de regen in centraal Europa het gevolg is van toeval. Want weer is nu eenmaal ook vooral toeval. Hogedrukgebiedje hier, lagedrukgebiedje daar. Dat heeft enorme gevolgen voor de temperaturen/neerslagkansen/enz. Zo heb je vast wel eens meegekregen dat het in februari in Nederland even 20 graden was en een dag later weer 5 graden. Gewoon een kwestie van warme lucht die even werd aangevoerd.
Opvallend wel dat de grootste schreeuwers op internet over klimaatverandering helemaal geen idee hebben van wat weer is en wat klimaat is.
Zoals we allemaal weten heeft AI het altijd bij het rechte eind.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
gelukkig weet jij het allemaal beter. Alhoewel onze ai er het volgende meer genuanceerd beeld er over vermeld..
While anticyclones themselves aren't caused by climate change, their intensity, persistence, and potential impacts on weather patterns are being affected by global warming.
Nou laat maar cijfers zien dan van de dagen per jaar dat het 37C + is in Sevilla en dat dit nu anders is?quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die temperaturen zijn normaal, hoe vaak ze voorkomen niet.
En dan ook nog Italianen! Die zouden toch beter moeten weten, zou je denken.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja het is overduidelijk dat de aarde aan het opwarmen is, maar als het 40 graden is in de zon gaan liggen braden is ook echt verschrikkelijk dom.
Daarnaast gaan wij de wereld niet redden (nee dat betekent niet dat we niets moeten doen) dus wen er maar aan.
Precies. Overdag een siësta en om 22.00 uur de BBQ aan.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:19 schreef papierentijdschrift het volgende:
Met 40 graden moet je niet naar het strand willen liever een ondergrondse bunker 10 meter onder grond lekker koel daarzo en dan in de avond wanneer de zon bijna ondergaat dan moet je naar het strand toe.
In the 20th century, the average number of hot days (days for which the 24-hour average temperature is above 28°C) per year was 1.8. Between 2000 and 2018, the average number of hot days were 15.5 per year.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou laat maar cijfers zien dan van de dagen per jaar dat het 37C + is in Sevilla en dat dit nu anders is?
Ik ben je chatgtp niet.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou laat maar cijfers zien dan van de dagen per jaar dat het 37C + is in Sevilla en dat dit nu anders is?
Wellicht ook gezopen de nacht ervoor.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:39 schreef marretak het volgende:
[..]
Is ook soms door extreme uitputting, in die zin dat ze dan al maanden lang tekort slaapt en niet goed eet enzo? Kan lijden tot fatale krampen
Ik had zelf een keer een kramp die vanuit niets opkwam en dat ik vrij ver van de kust was, als kramp had aanghouden had ik kunnen verzuipenquote:Op vrijdag 25 juli 2025 12:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wellicht ook gezopen de nacht ervoor.
Survival of the fittestquote:Op vrijdag 25 juli 2025 12:21 schreef Mortaxx het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar goed voor de mensheid. We zijn met teveel en Moeder Natuur stelt orde op zaken
Ah blijkbaar kun je het ook zelf zoeken en ziet iedereen hier een duidelijk oplopende trend.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Dagen met 35+ dagen per jaar voor Andalusië
Jaar Dagen ≥ 35 °C
1951 –
1952 –
1953 –
1954 –
1955 –
1956 –
1957 –
1958 –
1959 –
1960 –
1961 –
1962 –
1963 –
1964 –
1965 –
1966 –
1967 –
1968 –
1969 –
1970 52
1971 –
1972 –
1973 –
1974 –
1975 59
1976 –
1977 21
1978 –
1979 –
1980 61
1981 –
1982 –
1983 –
1984 –
1985 56
1986 48
1987 –
1988 –
1989 –
1990 58
1991 –
1992 –
1993 49
1994 –
1995 45
1996 –
1997 –
1998 –
1999 52
2000 64
2001 –
2002 38
2003 59
2004 70
2005 67
2006 –
2007 –
2008 –
2009 74
2010 67
2011 67
2012 74
2013 66
2014 43
2015 71
2016 77
2017 76
2018 53
2019 52
2020 71
2021 54
2022 68
2023 81
2024 57
2025* 10
Nou ik zie een normale chaotische trend, die je verwacht met onzekerheden als “het weer”quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah blijkbaar kun je het ook zelf zoeken en ziet iedereen hier een duidelijk oplopende trend.
Oke we hebben hier weer een echte observeerbare klimaatwetenschapsontkenner die meent chaos te zien als in de eerste 20 jaar van observaties geen 35 plussers waren en de laatste 15 jaar er gemiddeld 65 dagen van 35 plus graden warenquote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik zie een normale chaotische trend, die je verwacht met onzekerheden als “het weer”
Dat geldt voor al deze zaken, wil je analyseren zou je voor 500-1000 jaar aan data moeten hebben
quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Oke we hebben hier weer een echte observeerbare klimaatwetenschapsontkenner die meent chaos te zien als in de eerste 20 jaar van observaties geen 35 plussers waren en de laatste 15 jaar er gemiddeld 65 dagen van 35 plus graden waren![]()
Dan heeft dadelijk de wetenschap die langere analyses en dan kom jij als echt kritische burger natuurlijk met de opmerking dat ze het voor tenminste 5000 tot 10000 jaar moeten hebben.
Ja, een mediterraan klimaat in Nederland bespaart mij een hoop stookkostenquote:Op donderdag 24 juli 2025 18:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zonder bron vermelding kan niemand dat checken.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]![]()
Er zijn geen datasets van die jaren.
Denken dat er maar 1 jaar was dat het niet 35C + was in Sevilla
Zelf nadenken? Dacht je nou echt dat er 1 (een) zomer was waarbij geen dag 35C was in Sevilla ?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 15:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonder bron vermelding kan niemand dat checken.
Lekker 's avonds de rode algen in. Heerlijk.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:19 schreef papierentijdschrift het volgende:
Met 40 graden moet je niet naar het strand willen liever een ondergrondse bunker 10 meter onder grond lekker koel daarzo en dan in de avond wanneer de zon bijna ondergaat dan moet je naar het strand toe.
Tsja, de gemiddelde temperatuur is gestegen met 1,2 graden gemiddeld mondiaal. En aangezien zoiets niet gelijk is verdeeld zijn er ook gebieden waar die stijging hoger is (en Europa hoort daarbij).quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah blijkbaar kun je het ook zelf zoeken en ziet iedereen hier een duidelijk oplopende trend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |