Juist in oorlogstijd kun je er geen tik voor de publieke opinie bij hebben lijkt me.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn er wel meer, voorlopig is de toetreden tot de EU een kansloze droom, en terecht mag ik daar bij vermelden.
Zodra dit was gebeurt in vredestijd had ik je volledig gelijk gegeven, maar het land zit vuistdiep in de grootste oorlog die het ooit heeft gevoerd. Met een tegenstander die niet volgens de regels speelt.
Dat het in hele korte tijd moet snap ik.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is juist precies hoe het moet als er sprake is van inmenging omdat het anders gesaboteerd wordt.
Nogmaals, we praten hier over een van de betere inlichtingendiensten van de wereld.
Hou nu maar op met deze stompzinnige vergelijking. Dat toont alleen maar dat je er vrij weinig van lijkt te begrijpen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar volgens mij worden in NL ook gewoon getrouwen voor functies aangesteld. Of wil schoof nu ook ineens het autocratische pad op?
Dat is nu juist een gevaar.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat de VS e.d. daarin ook adviseren en trainen
Dat zie ik menig oekrainer ook zeggen ja. Dat dit PR technisch beter had gekund.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar dan had je ook de uitleg voorbereid en klaarliggen. Het oppakken, direct het plan voorstellen en aftikken maar dan ook
Direct openbaar waren, wie waren er corrupt, welke overtredingen etc naar buiten brengen
Jij komt toch zelf met: getrouwen aanstellen is handig als je het autocratische pad op wil?quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hou nu maar op met deze stompzinnige vergelijking. Dat toont alleen maar dat je er vrij weinig van lijkt te begrijpen.
quote:2. Training en capaciteitsopbouw
• De VS hielpen NABU opzetten via:
• USAID: leverde technische assistentie, trainingen en infrastructuur.
• FBI: verzorgde forensische en recherchetraining voor NABU-agenten.
• DOJ (U.S. Department of Justice): juridische ondersteuning en best practices bij het vervolgen van corruptie.
⸻
3. Materiële steun
• De VS financierden (gedeeltelijk) uitrusting voor NABU, zoals:
• IT-infrastructuur
• Veiligheidsuitrusting
• Training in cybercrime, financiële sporen volgen, enz.
• Via internationale programma’s zoals OPDAT en ICITAP kreeg NABU ook toegang tot Amerikaanse expertise.
⸻
4. Politieke bescherming
• Toen Oekraïense politici probeerden NABU te verzwakken (bijvoorbeeld via wetswijzigingen of door het ontslag van leidinggevenden), hebben:
• De Amerikaanse ambassade in Kyiv
• Amerikaanse senatoren en het Witte Huis
• Internationale media en diplomaten
openlijk kritiek geuit en druk gezet om NABU onaangetast te laten.
⸻
5. Samenwerking in onderzoeken
• NABU en het FBI hebben in sommige grote zaken gezamenlijk onderzoek gedaan, vooral bij:
• Witwasroutes via Amerikaanse banken
• Corruptie bij Oekraïense staatsbedrijven met internationale vertakkingen
• De VS gebruiken hun eigen juridische middelen (zoals sancties of aanklachten via het Foreign Corrupt Practices Act) om druk te zetten op Oekraïense betrokkenen.
Schoof stelt helemaal niemand aan. In Nederland hebben we geen president. De vergelijking loopt op onnoemelijk veel fronten spaak. Vandaar dat ik vroeg of je ermee kon stoppen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij komt toch zelf met: getrouwen aanstellen is handig als je het autocratische pad op wil?
Nou dan?
Denk aan de toon het is geen wedstrijd hier..quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij komt toch zelf met: getrouwen aanstellen is handig als je het autocratische pad op wil?
Nou dan?
Nee, klopt, dat doet de koning. Op verzoek van.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Schoof stelt helemaal niemand aan. In Nederland hebben we geen president.
Dat was misschien ooit. Maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Lijkt me sterk, dit deed de VS voor NABU.
[..]
Ik zou eerder concluderen dat het feitelijke opheffen van NABU Russische inmenging in de hand werkt.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat was misschien ooit. Maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Mooie opsomming, maar ik vraag me oprecht af wat daar vanover is. Heel USAID bv is al afgebroken door trump. En die loenzende idioot is tegenwoordig directeur van de FBI.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Lijkt me sterk, dit deed de VS voor NABU.
[..]
Tja dat weten we niet, maar het lijkt me sterk.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mooie opsomming, maar ik vraag me oprecht af wat daar vanover is. Heel USAID bv is al afgebroken door trump. En die loenzende idioot is tegenwoordig directeur van de FBI.
Ze waren bv ook gekapt met volgen/documenteren van gestolen kinderen.
Soep, niet zo heet gegeten als. Het opperhoofdje van de club krijgt een opperhoofdje, dat is feitelijk alles.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zou eerder concluderen dat het feitelijke opheffen van NABU Russische inmenging in de hand werkt.
Alles ligt terecht onder een vergrootglas, de waarheid zal denk ik wel naar buiten komen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Soep, niet zo heet gegeten als. Het opperhoofdje van de club krijgt een opperhoofdje, dat is feitelijk alles.
Zeker.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alles ligt terecht onder een vergrootglas, de waarheid zal denk ik wel naar buiten komen.
Neejoh. Er moeten 24 uur voorbij gaan waarin er obscure nieuwe wetgeving komt voor anti-corruptiebestrijding waardoor de zittende president de hele opsporing en vervolging in handjes heeft, tientallen illegale arrestaties zonder goede grondslag, massale demonstraties van de moegestreden Oekraïnse burger.quote:Op woensdag 23 juli 2025 15:38 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Kom dan eerst met iets nieuws voordat je iets opheft.
Want wat was precies het mandaat van die club:quote:For years, officials who fled Ukraine have somehow been living peacefully abroad – in very pleasant countries and without legal consequences. This is abnormal. There is no rational explanation why criminal proceedings worth billions have been "hanging" for years
En als je dan af een toe met veel bombarie een kleine vis oppakt, terwijl de grote jongens buiten schot blijven, tja.quote:NABU is ontstaan onder internationale druk als een onafhankelijk wapen tegen high-level corruptie in Oekraïne.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |