Duits bier, niet Duitse bier.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
He mede Fokkers,
Ik geef in midden augustus een feestje. Er komen verschillende mensen aan, waar paar echte bierdrinker.
Ik zou hen graag een uitstekend Duitse bier willen voorzien. Alleen zijn er veel verschillende soorten bier, kortom door de bomen zie ik de bos bieren niet meer. Ook heb ik een perfect-draft (thuistap) liggen. Daar wil ik zeker gebruik van maken. Daarbij heb ik jullie hulp nodig.
Welk Duitse bier raden jullie aan mij?
Alvast dank u wel.
Heeft met zijn vraag verder niks te maken, toch?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Duits bier, niet Duitse bier.
Is dit een AI-gegenereerd bericht of zo?
Waar wil je het kopen? Rij je daarvoor naar Duitsland?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
He mede Fokkers,
Ik geef in midden augustus een feestje. Er komen verschillende mensen aan, waar paar echte bierdrinker.
Ik zou hen graag een uitstekend Duitse bier willen voorzien. Alleen zijn er veel verschillende soorten bier, kortom door de bomen zie ik de bos bieren niet meer. Ook heb ik een perfect-draft (thuistap) liggen. Daar wil ik zeker gebruik van maken. Daarbij heb ik jullie hulp nodig.
Alvast dank u wel.
Ja een Duits bier.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:29 schreef gianni61 het volgende:
Is je enige vereiste dat het Duits is?
maakt niet uit welke stijl? Pils? Weizen? Helles? Alt?
Bij die perfect draft zie ik deze https://www.perfectdraft.(...)=Live_nl_NL_products
Ik ben wel bevooroordeeld omdat ik pas bij die brouwerij ben geweest
Dat is ook de bedoeling van de feest.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:30 schreef Optimizer het volgende:
Duits bier, duits bier, duits bier en lekkere worst
De worst is voor de honger en het bier is voor de dorst
Een AI zou dat fout niet snel maken. De echte TS wel.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Duits bier, niet Duitse bier.
Is dit een AI-gegenereerd bericht of zo?
Mij maakt niet uit waar te koop. We gaan ook in Duitsland langs inkopen doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar wil je het kopen? Rij je daarvoor naar Duitsland?
In NL is mijn ervaring niet veel bijzonder Duits bier te koop.
Vaatje is gewoon een leuke gelegenheid. Al gaan we niet veel inslaan, hooguit eentje, misschien twee vaatje maar. Voor de rest nemen we gewoon een krat bier.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:55 schreef gianni61 het volgende:
Als TS naar Duitsland rijdt zou ik die hele perfect draft sowieso links laten liggen.
Zo'n vaatje kost 28 tot 33 euro voor 6 liter, terwijl een krat halve liters (20st, dus 10liter) vaak nog geen 20 euro kost.
Dat is vooral een kwestie van smaak, maar ik vind Ürige Alt erg lekker, is heel hoppig en rokerig van smaak. Schumacher en Schlussel zijn ook prima Alt bieren. Alt bier is een donker bierquote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[
Mij maakt niet uit waar te koop. We gaan ook in Duitsland langs inkopen doen.
Alleen weet ik niet welk Duits bier nou lekkerste is.
[..]
Dan kom je niet verder dan Hinniken of Grolsch.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:02 schreef Nober het volgende:
Gewoon even vragen wat hun favoriete merk bier is dan weet je welk bier je moet halen.
Herren hefenweisen is heel goed en dat voor ¤20 per 18 halve litersquote:Op dinsdag 22 juli 2025 14:40 schreef Farenji het volgende:
Ik zou geen pils nemen. Hoewel Duits pils over het algemeen een stuk lekkerder is dan het Nederlandse pils, blijft het toch wat saai. Ik zou zelf denk ik voor een Hefeweizen gaan, maar die is niet op voorraad, dus dan misschien deze https://www.perfectdraft.(...)=Live_nl_NL_products
https://www.bierista.nl/kostritzer-schwarzbierquote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
He mede Fokkers,
Alvast dank u wel.
Precies, je kunt wel met een of ander biermerk aan komen zetten maar als ze dat niet lusten dan had je dus beter even kunnen vragen wat hun favoriete merk is en daar dan bier van halen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan kom je niet verder dan Hinniken of Grolsch.
Moet je wel van houden.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:05 schreef blessed19 het volgende:
[..]
https://www.bierista.nl/kostritzer-schwarzbier
Prima bier, wat donker en door velen geaccepteerd en weer eens wat anders dan de standaard Duitse pilseners.
Da lussik nie is wat voor verwende kleutersquote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:06 schreef Nober het volgende:
[..]
Precies, je kunt wel met een of ander biermerk aan komen zetten maar als ze dat niet lusten dan had je dus beter even kunnen vragen wat hun favoriete merk is en daar dan bier van halen.
Jever lussik nie.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Da lussik nie is wat voor verwende kleuters
Welk bier is het uiteindelijk geworden?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
He mede Fokkers,
Alvast dank u wel.
Doe niet zo jek, joh.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:37 schreef Watuntrik het volgende:
Do jeht nix bovve a lecker obergärig "Früh Kölsch" vollbier met a Krakauer Bradwurst...![]()
Met “warsteinerisierung” van pils wordt in Duitsland bedoeld dat pils steeds slapper en smakelozer wordt, oftewel dat het bier minder uitgesproken smaak heeft om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Warsteiner is een bekend Duits pilsmerk dat vaak als voorbeeld wordt genoemd van deze ontwikkeling: veel gangbare Duitse pilseners zijn volgens kenners op elkaar gaan lijken en missen karakter, in tegenstelling tot kleinere, uitgesproken pilsbieren.quote:
Sow, dat is dan een slechte call geweestquote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met “warsteinerisierung” van pils wordt in Duitsland bedoeld dat pils steeds slapper en smakelozer wordt, oftewel dat het bier minder uitgesproken smaak heeft om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Warsteiner is een bekend Duits pilsmerk dat vaak als voorbeeld wordt genoemd van deze ontwikkeling: veel gangbare Duitse pilseners zijn volgens kenners op elkaar gaan lijken en missen karakter, in tegenstelling tot kleinere, uitgesproken pilsbieren.
Deze trend wordt deels toegeschreven aan het commerciële succes van grote brouwerijen zoals Warsteiner, die een “neutraal”, makkelijk drinkbaar pils maken. De term “warsteinerisierung” heeft daardoor een negatieve connotatie onder bierliefhebbers, omdat het staat voor het proces waarin traditionele bieren hun unieke, lokale smaken verliezen ten gunste van een breed geaccepteerd maar minder karaktervol bier
Dit is begonnen toen het familiebedrijf Warsteiner in handen kwam van de dochter van de Eigenaar toen deze overleed. Zij hield duidelijk niet van bitter pilsener en bepaalde dat ze ook vrouwen moesten aanspreken.
Dit leidde tot een verlies van imago en karakter: Door een strategie gericht op een breed publiek (“warsteinerisierung”) verloor het bier zijn onderscheidend vermogen, wat volgens critici leidde tot een smakelozer product.
In de jaren 90 was Warsteiner een van de grootste en bekendste biermerken van Duitsland met een productie van meer dan 6 miljoen hectoliter per jaar. Sindsdien is dit volume gehalveerd: eind 2023 lag de productie rond de 3 miljoen hectoliter
Wat ik ervan begrepen heb duldde ze geen kritiek of tegenspraak.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:57 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Sow, dat is dan een slechte call geweest
Drink en eet altijd graag lokale/regionale producten als ik ergens ben. Rothaus is trouwens een staatsbedrijfquote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:57 schreef Hyperdude het volgende:
Laatst Rothaus in een hotel. Ook prima "plaatselijk" bier.
Beter dan Warsteiner.
En Bittburg.
Het programma KVW nam het ooit op de proef met Nederlands Pils... En ze hadden een biersommelier gevonden die overtuigt was het verschil te kunnen proeven in ongemerkt glas. Hij ging de weddenschap aan immers hij was geleerd bierconoseur. Van de 10 had hij er 0 goed.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
veel gangbare Duitse pilseners zijn volgens kenners op elkaar gaan lijken en missen karakter,
als het zo zou kloppen...quote:Op donderdag 7 augustus 2025 11:57 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Sow, dat is dan een slechte call geweest
En ze bedrukken hun flesjes met een van de mooiste etiketten die er bestaan in bierlandquote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Drink en eet altijd graag lokale/regionale producten als ik ergens ben. Rothaus is trouwens een staatsbedrijf
Dank voor je correctiequote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als het zo zou kloppen...
enkel worden er wat dingen die geen verband hebben door elkaar gehaald:
Warsteiner was een erg succesvol bier in de jaren negentig in duitsland, en eind jaren negentig, begin 200'er zakte het volledig weg...
De reden was geen smaakverandering van het bier zelf... Waarschijnlijk lijkt eerder de manier waarop het bier zich in de markt zette als 'luxe premium' bier dankzij eerder ietwat goedkope middeltjes (bv de goudkleurige folie op de flessehals) wat het goed gedaan had in de 90'er toen duitsland overall lang een positief kapitalistisch consumptie-beeld had, uitgewerkt te zijn eind 90'er/begin 2000 . In het duitsland van de 2000'er waarin een depressie heerste en overall negatief gevoel onder consumenten opkwam, deed juist het zich als 'luxe premium' biermerk voorstellende Warsteiner (met nogal goedkope middeltjes bereikt) het extra slecht.
Tegelijkertijd was er een algemeen negatief beeld over grote biermerken, waarbij Warsteiner ook een graag gezien doelwit was, met claims dat hun bier 'waterig' zou zijn of slecht zou smaken.
Dat is iets algemeens bij alle zeer grote merken; dat er ook veel mensen graag extra slecht over praten en dan kleine en ietwat onbekendere merken ophemelen alsof die plots véél beter zijn... vaak is dat vooral een manier voor die mensen om zich als 'kenners' en 'bier-feinsmecker' te profileren.
Het begrip 'Warsteinisierung wordt inderdaad vaker gebruikt (al sinds 25 jaar), ofwel door mensen om te klagen over grote merken die verwaterde smaken zouden aanpassen om een breed publiek aan te spreken, of ronduit om een vermeende 'veramerikanisering' van duitse merken (vreemd is Warsteiner juist een volledig duits brouwerijconcern dat _niet_ tot de grote internationale brouwerij-conglomeraten behoort).
Het lijkt ook vaker in oost-duitsland toegepast te worden, mogeijk samenhangend dat initieel Warsteiner daar ook als een 'kapitalistisch' biertje van de 'Wende' gezien werd... en later juist door die connectie aangevallen werd.
Daarnaast deden geruchten de ronde dat de eigenaar lid was van de Scientology-beweging en alle winst van dat concern daarheen zouden gaan... ook dat was onzin, net als de claims van een aangepaste smaak... het lijkt eerder dat het concenr nogal vatbaar was voor slechte smaad-geruchtencampagnes.
Het dieptepunt qua omzet haalde Warsteiner in 2006, toen hun omzet 2,6 miljoen hectoliter was...
Dat was dus al duidelijk voordat de dochter van de eigenaar in het bedrijf kwam werken en de brouwerij van haar vader overnam..
Haar vader overleed in 2012 en zij kwam 5 jaar eerder als manager in het bedrijf als toekomstige opvolger...
Onder haar is juist het marktaandeel eerder gestabiliseerd en iets gestegen van dat dieptepunt van 2.6 miljoen hectoliter, al komt het nooit meer aan het toenmalige hoogtepunt van Warsteiner in de negentiger jaren.
Het klopt geheel dat Warsteiner van een enorme afzet in de jaren negentig nu sterk gedaald is, maar het is nogal onzin te stellen dat dat aan de vrouw zou liggen die nu eigenaar is... dat klopt geheel niet met de tijdlijn van de omzet-daling en evenmin is de smaak enorm aangepast, al is dat altijd iets dat in de geruchten-keukens altijd graag beweert wordt (smaken worden wel kleinschalig aangepast, maar vrijwel geen marketeer durf nog een grootschalige 'new Coke'-aanpassing aan, omdat dat vrijwel altijd misgaat in de ogen van het publiek: je er merktrouwen mee verliest en nooit veel nieuwe klanten mee wint)
dan kun je beter voor het zwaardere werk gaan met Needles ginquote:Op woensdag 23 juli 2025 10:28 schreef flyguy het volgende:
In B-W heb je bier gemaakt van dennenbomen. Niet lekker, maar misschien wel leuk.
Schultenbräu wordt voor de Nederlandse markt geproduceerd bij Brasserie de Saint-Omer in Sint-Omaars, Frankrijk.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 16:26 schreef Zorro het volgende:
Schultenbräu natuurlijk.
Wat een vraag.
Nou ja zegquote:Op donderdag 7 augustus 2025 16:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Schultenbräu wordt voor de Nederlandse markt geproduceerd bij Brasserie de Saint-Omer in Sint-Omaars, Frankrijk.
Aldi Nord (waar Nederland onder valt) is eigenaar van het merk en het recept en laat gewoon door de laagste bieder brouwen.quote:
Ik was altijd in de veronderstelling dat dat bij Bavaria gebrouwen werdquote:Op donderdag 7 augustus 2025 16:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Schultenbräu wordt voor de Nederlandse markt geproduceerd bij Brasserie de Saint-Omer in Sint-Omaars, Frankrijk.
Das was ook zo, en het is ook een tijd bij Brouwerij Martens in Belgisch Bocholt gebrouwen niet te verwarren met Bocholt in Duitslandquote:Op donderdag 7 augustus 2025 17:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik was altijd in de veronderstelling dat dat bij Bavaria gebrouwen werd
Las het net jaquote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Das was ook zo, en het is ook een tijd in Belgisch Bocholt gebrouwen niet te verwarren met Bocholt in Duitsland
Bier is trouwens flink in opkomst in Frankrijk, ook veel microbrouwerijen, en wijn verkoop loopt sterk terug. Voor de eerste wereldoorlog werd er in Frankrijk veel meer bier gedronken dan wijn btw.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:02 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Las het net ja
Voordat de Fransen ermee aan de haal gingen werd het oa daar gebrouwen.
Hoewel dit klopt gelooft niemand dat. Geblinddoekt kan men niet eens cola en pils onderscheiden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:22 schreef Watuntrik het volgende:
Het programma KVW nam het ooit op de proef met Nederlands Pils... En ze hadden een biersommelier gevonden die overtuigt was het verschil te kunnen proeven in ongemerkt glas. Hij ging de weddenschap aan immers hij was geleerd bierconoseur. Van de 10 had hij er 0 goed.
Zwitserland, prachtige brouwerij bij Rheinfelden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook bij Feldschlößchen (Duitsland),
Na ja, er is het Griekenland vakantie effect. Zit je op een terrasje op een zomeravond, olijven erbij, oh wat een lekkere wijn. Neem je flessen mee naar huis smaakt het vreselijk.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoewel dit klopt gelooft niemand dat. Geblinddoekt kan men niet eens cola en pils onderscheiden.
Feldschlößchen-Brauerei Braunschweigquote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:35 schreef flyguy het volgende:
[..]
Zwitserland, prachtige brouwerij bij Rheinfelden.
Toch zit er wel degelijk verschil in smaak tussen de (Nederlandse) pilseners.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:22 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Het programma KVW nam het ooit op de proef met Nederlands Pils... En ze hadden een biersommelier gevonden die overtuigt was het verschil te kunnen proeven in ongemerkt glas. Hij ging de weddenschap aan immers hij was geleerd bierconoseur. Van de 10 had hij er 0 goed.![]()
De verschillen zijn zo klein en genuanceerd dat je er zonder etiket niks mee kunt aanvangen, allemaal pils. Dat zal beslist ook veer de meeste Duitse pilsjes gelden...
Bitburger vond ik altijd te bitter, maar alle Duitse pilsjes die ik gedronken heb, hebben allemaal iets bitters. T.o.v. de Nederlandse zoetigheid.
Naast de pils is de Erdinger Weissbier (Hefe-Weizen) altijd wel een favoriet geweest, heerlijk fruitig... Moet het buiten wel warm zijn en het bier ijskoud... Schud je het zo af alsof het frisdrankje is en na 3 halve liters ram gaar...
Was dat een soort tafelbier voor jou?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
Dat heb je ook in Nederland. Er zijn nogal wat mensen met een mening over Heineken. Een maatje van mij heeft meerdere kroegen en zal het zelf echt niet zo snel - niet - op de tap zetten, maar hij vertelde toen ook al dat je er over kan lullen wat je wil maar dat Heineken uit blinde smaaktesten er vaak goed uit komt. Dat is ook gewoon hoe het is.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:49 schreef RM-rf het volgende:
Tegelijkertijd was er een algemeen negatief beeld over grote biermerken, waarbij Warsteiner ook een graag gezien doelwit was, met claims dat hun bier 'waterig' zou zijn of slecht zou smaken.
En wat Vodka/jus d'orange, voor de echte alcoholisten.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:25 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik zo voor 1/3 pils gaan, 1/3 Weizen, 1/3 Helles.
Ik snap hem niet?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:28 schreef OProg het volgende:
[..]
En wat Vodka/jus d'orange, voor de echte alcoholisten.
Heineken is goede pils, zeker de laatste jaren met dat kartonnetje over het krat. Grolsch is zwaar achteruit gegaan. Heel veel mensen zeggen: niet meer te zuipen.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:24 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat heb je ook in Nederland. Er zijn nogal wat mensen met een mening over Heineken. Een maatje van mij heeft meerdere kroegen en zal het zelf echt niet zo snel - niet - op de tap zetten, maar hij vertelde toen ook al dat je er over kan lullen wat je wil maar dat Heineken uit blinde smaaktesten er vaak goed uit komt. Dat is ook gewoon hoe het is.
Terwijl diezelfde mensen het daarna over 'zeik' hebben bij Heineken.
quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:22 schreef OProg het volgende:
[..]
Was dat een soort tafelbier voor jou?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon voor op de bank 's avonds
Bankbier![]()
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Ik hou gewoon rekening met de mensen die direct shitfaced willen worden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik snap hem niet?
Weizen en Helles zijn niet zwaar, goed door drinkbaar, en die laatste wat meer bite dan een pils.
Gek genoeg is dat voor mij ook wel een tijd geleden. Vroeger haalde ik nog wel eens een kratje beugeltjes maar ik kan me niet meer herinnneren wanneer dat voor het laatst was.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Heineken is goede pils, zeker de laatste jaren met dat kartonnetje over het krat. Grolsch is zwaar achteruit gegaan. Heel veel mensen zeggen: niet meer te zuipen.
Jazeker zijn er smaakverschillen, het is alleen lastig om te proeven wat is wat als je het niet weet. Was overigen wel grappige test... De door zichzelf uitgeroepen biersommelier, kreeg alleen een glas bier, kon kijken, ruiken en proeven en moest dan zeggen welk pilsje hij proefde. Had er 0 van de 10 goed.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:53 schreef StateOfMind het volgende:
Toch zit er wel degelijk verschil in smaak tussen de (Nederlandse) pilseners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |