abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218284970

Buren klagen al jaren over vervuild huis, maar hulp voor bewoner blijft uit.

Stank, vliegen, schimmel, maden, muizen en ratten. Marie-Louise Maagdenburg en haar buurvrouw zijn het ernstig vervuilde huis van hun buurman helemaal beu. Al jaren proberen ze via de gemeente en de GGD hulp te krijgen voor de man die in erbarmelijke omstandigheden leeft, maar zonder resultaat. Ze zitten met hun handen in het haar. "Bij hoge temperaturen kun je hier niet buiten zitten, want dan stikt het van de vliegen."

De overlast speelt zich af in een koopwoning in Tilburg. De bewoner woont er al ruim twintig jaar, maar de situatie is de laatste vier jaar ernstig verslechterd. Hij heeft volgens de buurvrouwen al drie jaar geen stroom, een jaar geen water en sinds een paar maanden ook geen verwarming meer.

Vorige maand kwamen de politie en een deurwaarder langs om de verwarming af te sluiten. "In de deuropening zag ik de post een halve meter hoog opgestapeld. De politie zei: 'Boven wil je al helemaal niet zien.' Zij noemde het een onbewoonbare woning."

De woning is zowel binnen als buiten zwaar vervuild. Overal ligt afval, lege blikjes en beschimmeld brood. De deuren rotten, ramen zijn zwart van schimmel. "Het riool bij ons begint ook te ruiken. We gooien elke dag chloor in de douche en het toilet," vertelt de buurvrouw.

Marie-Louise maakt zich grote zorgen. Zelf merkt ze de gevolgen aan haar eigen huis. "Als het straks weer winter wordt, zien we bij hem het vocht van de ramen lopen. Dat trekt op een gegeven moment in onze muren. Ik heb nu al het idee dat mijn pas geverfde muur donkerder wordt." De schimmel zit ook al op haar buitenmuur.

Een keer rook ze de geur uit zijn huis toen hij via de tuin naar binnen ging. "Ik viel achterover van de stank. En daar leeft hij dan in. Dat kan toch niet?"

Een andere buurvrouw, die anoniem wil blijven, laat haar achterdeur niet meer open vanwege muizen en vliegen. "De kinderen willen niet meer in de achtertuin spelen." Zelf kan ze door de stank niet meer in haar achtertuin zitten.
De buren maken zich ook grote zorgen om de bewoner. Ze krijgen geen contact met hem. Ook Omroep Brabant probeerde contact met de bewoner te krijgen, zonder resultaat.

Marie-Louise heeft naar eigen zeggen al honderden berichten gestuurd naar instanties. "Misschien al wel vijfhonderd mails", benadrukt ze. Daarin vraagt ze onder meer de wijkagent, gemeente Tilburg en GGD Midden-Brabant om de man passende hulp te bieden. Maar dat is nog altijd zonder resultaat.

In reacties die Omroep Brabant heeft ingezien, reageert de gemeente Tilburg onder meer dat de zaak bekend is en dat er 'een traject' loopt. "We nemen maatregelen als dat nodig is", schreef de gemeente op een van de vele meldingen van Marie-Louise.

In de meest recente mail liet de GGD aan de buurvrouw weten op de hoogte te zijn van de situatie. "We zijn inmiddels ook in gesprek met de bewoner over de aanpak", schrijft de GGD.

Toch is Marie-Louise er niet gerust op dat de man ook echt passende hulp krijgt. "Dit soort reacties krijgen wij al jarenlang, maar er gebeurt niks. Dus wij geloven er niet meer in", zegt ze.

Op vragen van Omroep Brabant laten beide instellingen weten niet in te gaan op individuele situaties vanwege de privacy. Ook de politie kan er niks over zeggen, omdat het een 'zorgvraagstuk' is.

Voor de buren is het duidelijk: "Hij heeft gewoon echt hulp nodig. Niemand in Nederland kan drie jaar zonder stroom en een jaar zonder water leven.?
https://www.omroepbrabant(...)r-bewoner-blijft-uit

Vreselijk. Dit kan toch niet?!
En zodra instanties beginnen over ' privacy' weet je inmiddels ook dat ze geen reet uitvoeren.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:03:08 #2
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218285065
Welke Fokker gaat het om?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Miss 200.000.000! dinsdag 22 juli 2025 @ 11:12:07 #3
367000 roos94
pi_218285150
Als er een bekende NL'er/influencer in dat huis ernaast woonde met veel macht en volgers in sociale media moet je kijken hoe snel die kerel uit huis wordt gegooid. Maar het zijn gewone burgers die last ondervinden dus dan kun je de tering genieten.
pi_218285208
Een koopwoning en een bewoner die helemaal niets wil, dat maakt het allemaal lastiger.
pi_218285223
Is iedereen niet zelf verantwoordelijk voor hun eigen gecreëerde shit?
Waarom zou een ander dat op moeten ruimen?
Vakman pur sang
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:19:11 #6
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218285229
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 10:52 schreef Kim-Holland het volgende:
Zelf kan ze door de stank niet meer in haar achtertuin zitten.
Voortuin (met plastic stoel) een optie :?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:24:14 #7
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218285266
Geen elektriciteit, oke, maar geen water?
Dan spoelt het toilet ook niet door? :?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:25:45 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218285275
Ik vroeg me af of hij nog leeft.
Maar na het filmpje te hebben gezien, blijkt dat hij elke dag nog de deur uit te gaan om te gaan werken en dat hij zijn hypotheek betaald.
:?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218285280
Dit lijkt me mooi voor de rijdende rechter
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218285308
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:24 schreef MacorgaZ het volgende:
Geen elektriciteit, oke, maar geen water?
Dan spoelt het toilet ook niet door? :?
Nee, buuv heeft het toilet gezien en het loopt over met stront.
pi_218285351
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik vroeg me af of hij nog leeft.
Maar na het filmpje te hebben gezien, blijkt dat hij elke dag nog de deur uit te gaan om te gaan werken en dat hij zijn hypotheek betaald.
:?
Ik dacht in eerste instantie ook dat de man daar vast al een tijdje dood moet liggen. Maar dus niet.
pi_218285513
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Is iedereen niet zelf verantwoordelijk voor hun eigen gecreëerde shit?
Waarom zou een ander dat op moeten ruimen?
Nou als het voor overlast voor andere mensen zorgt, zou het in ieder geval voor hen wel fijn zijn.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218285563
Voor zover ik weet wordt water niet zo snel afgesloten omdat het een eerste levensbehoefte is. En als het al wordt afgesloten dan wordt sowieso schuldhulpverlening ingeschakeld.
https://www.rijksoverheid(...)n-als-ik-niet-betaal

Als ik zo het filmpje zie is het idd niet spic en span maar ik krijg sterk de indruk dat de buurvrouwen te veel tijd over hebben en er van alles bij fantaseren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:56:44 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218285578
Triest, vergelijkbaar maar minder erg meegemaakt, de vader was overleden en de jongste zoon bleef er wonen maar had geen flauw benul van onderhoud of opruimen, op een gegeven moment was het dakraam al maanden kapot en dan regent het naar binnen, zelfs de directe buren wisten op een gegeven moment niet of hij er nog woonde, instanties ingeschakeld maar toen bleek dat hij er idd nog woonde, en een baan had (terwijl niemand hem ooit zag) was het idd ook klaar met de hulp van overheidswege.

De mensen die in het (veel grotere) huis aan de overkant woonden wilden het wel graag kopen, hebben uiteindelijk de broer (die ook erfgenaam was) weten te bereiken en zo is het balletje gaan rollen, ze hebben de bewoner geholpen een (koop)flatje te vinden en hebben het huis helemaal van onder tot boven gestript, ik ben binnem geweet toen ze het net gekocht hadden, de geur en bende was vreselijk.
De hele straat heeft ze ook geholpen het huis leeg te maken, iedereen was blij dat er wat mee gebeurde, dat was ook weer het einde van ongedierte, en voor de directe buren was het helemaal fijn, want voor hun huis was het ronduit slecht, een buurhuis dat stond weg te rotten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:12:25 #15
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218285661
Het kan dus nog altijd erger. Mijn zorgen zijn verdwenen!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218285726
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:12 schreef roos94 het volgende:
Als er een bekende NL'er/influencer in dat huis ernaast woonde met veel macht en volgers in sociale media moet je kijken hoe snel die kerel uit huis wordt gegooid. Maar het zijn gewone burgers die last ondervinden dus dan kun je de tering genieten.
Hoe wil je iemand in een koopwoning eruit gooien?
pi_218285747
Meestal is er bij dit soort mensen sprake van ernstige psychische problematiek in combinatie met verwaarlozing en maatschappelijke teloorgang. Dat kan een reden zijn voor een zorgmachtiging en gedwongen zorg. Vraag me af waarom dat in deze zaak nog niet van de grond in gekomen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:25:35 #18
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218285764
Ach wat sneu dit. ;(
  Miss 200.000.000! dinsdag 22 juli 2025 @ 12:30:07 #19
367000 roos94
pi_218285797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe wil je iemand in een koopwoning eruit gooien?
Dus iemand in een koopwoning kan alles doen en laten wat ie wil ?
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:36:31 #20
438527 MissButterflyy
pi_218285827
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:30 schreef roos94 het volgende:

[..]
Nee. Ik begin me ook af te vragen of het allemaal echt zo erg is als die buren beweren.
Het zal er niet schoon en netjes zijn, maar als ik zo van de buitenkant kijk zien er hier in de buurt ook best wat huizen zo uit.
En je kunt dus blijkbaar niet zomaar van het water worden afgesloten, de buren beweren dat hij dat is. En het is bijzonder dat deze meneer wel nog zijn huis uitgaat om te werken. Hij moet ongelofelijk stinken en smerig zijn als hij zich niet kan wassen , dat moet toch opvallen bij zijn collega’s.
pi_218285837
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 11:55 schreef 215 het volgende:
Voor zover ik weet wordt water niet zo snel afgesloten omdat het een eerste levensbehoefte is. En als het al wordt afgesloten dan wordt sowieso schuldhulpverlening ingeschakeld.
https://www.rijksoverheid(...)n-als-ik-niet-betaal

Als ik zo het filmpje zie is het idd niet spic en span maar ik krijg sterk de indruk dat de buurvrouwen te veel tijd over hebben en er van alles bij fantaseren.
Dat denk ik niet.

Vorige maand kwamen de politie en een deurwaarder langs om de verwarming af te sluiten. "In de deuropening zag ik de post een halve meter hoog opgestapeld. De politie zei: 'Boven wil je al helemaal niet zien.' Zij noemde het een onbewoonbare woning."
pi_218285865
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:30 schreef roos94 het volgende:

[..]
Niet alles, wel heel veel. De grens wordt meestal getrokken bij criminele activiteiten.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:40:47 #23
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218285872
Die Marie-Louise Maagdenburg heeft zeker niets beter te doen dan andere mensen lastigvallen
Je bent een waardeloze agent.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:46:16 #24
438527 MissButterflyy
pi_218285911
Blijkbaar is het probleem ook dat gemeenten geen eenduidig plan hebben hoe deze problematiek aan te pakken. Ze doen het allemaal anders.

https://eenvandaag.avrotr(...)g-en-hoarding-154463
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:47:24 #25
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218285934
FrenchDuck heeft geen hulp nodig

KLB / Woningbouw wil huis controleren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: