Dit is wel het beste ja. Je hebt ook mensen die het direct na het ontbijt doen waardoor je glazuur beschadigd.quote:
Ik hoor best vaak van mensen dat ze niet kunnen gaan eten met een ochtendadem, dus die poetsen eerst.quote:Op zondag 20 juli 2025 10:52 schreef heywoodu het volgende:
Uh, na ontbijt natuurlijk?
Je gaat toch niet éérst je tanden poetsen, en daarna eten? Dat je voor het ontbijt nog uit je bek meurt van de nacht, boeiend, je gaat immers eten en daarna je tanden poetsen, maar eerst poetsen, dan eten en dan op pad? Dat klinkt maar vies
oh 1 uur zelfs dat is langer dan ik dachtquote:Op zondag 20 juli 2025 11:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Op advies van de tandarts: vóór het ontbijt.
Tussen het eten en tandenpoetsen moet je minimaal een uur aan tijd houden, om te voorkomen dat je met het tandenpoetsen etensresten tussen je tanden wrijft. De meeste mensen redden dit in de ochtend niet qua tijd, dus kun je beter vóór het ontbijt je tanden poetsen.
Het zijn juist de opgesloten etensresten die na verloop van tijd gaan stinken vanwege de bacteriën die er ontstaan.
Van eten na het tandenpoetsen gaat je adem niet stinken, veel mensen denken dat, maar dat is een fabeltje. Je krijgt een slechte adem van de bacteriën die ontstaan door opgesloten etensresten, achter op je tong of bij slechte gezondheid: uit je luchtwegen.
Heb je niet de tijd om in de ochtend een uur tussen je ontbijt en tandenpoetsen te houden: poets dan je tanden vóór het ontbijt.
Nou ja, prima natuurlijk, maar in dat geval zou ik zowel voor als na het ontbijt poetsen. Sowieso erna, en dan vooraf als je dat prettiger vindtquote:Op zondag 20 juli 2025 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik hoor best vaak van mensen dat ze niet kunnen gaan eten met een ochtendadem, dus die poetsen eerst.
Als ik weg moet zit ik vaak om 05.15 aan het ontbijt, rond 06.30 ga ik dan tanden poetsen etc, dus dat komt dan prima uitquote:Op zondag 20 juli 2025 11:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Tussen het eten en tandenpoetsen moet je minimaal een uur aan tijd houden, om te voorkomen dat je met het tandenpoetsen etensresten tussen je tanden wrijft. De meeste mensen redden dit in de ochtend niet qua tijd, dus kun je beter vóór het ontbijt je tanden poetsen.
Hoezo zou je dat niet redden? Gewoon om half 6/6 uur ontbijten.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:03 schreef 2172619626795 het volgende:
Op advies van de tandarts: vóór het ontbijt.
Het zijn juist de opgesloten etensresten die na verloop van tijd gaan stinken vanwege de bacteriën die er ontstaan.
Van eten na het tandenpoetsen gaat je adem niet stinken, veel mensen denken dat, maar dat is een fabeltje. Je krijgt een slechte adem van de bacteriën die ontstaan door opgesloten etensresten, achter op je tong of bij slechte gezondheid: uit je luchtwegen.
Heb je niet de tijd om in de ochtend een uur tussen je ontbijt en tandenpoetsen te houden: poets dan je tanden vóór het ontbijt.
Mijn tandarts zegt altijd 30 minuten.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
oh 1 uur zelfs dat is langer dan ik dacht
Te vaak poetsen is slecht voor je tandenquote:Op zondag 20 juli 2025 11:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, prima natuurlijk, maar in dat geval zou ik zowel voor als na het ontbijt poetsen. Sowieso erna, en dan vooraf als je dat prettiger vindt
Ja ik vond het ook lang, maar ik neem zijn advies ten harte. Ik kom er al decennia sinds mijn kinderjaren en ik heb nog nooit 1 enkel gaatje gehad.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
oh 1 uur zelfs dat is langer dan ik dacht
Zelfde tijden, alleen moet ik eerder van huis helaas, anders had ik het ook erna gedaan.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als ik weg moet zit ik vaak om 05.15 aan het ontbijt, rond 06.30 ga ik dan tanden poetsen etc, dus dat komt dan prima uit
Tja, maakt mij weinig uit, ik heb dat hele 'probleem' niet want het lijkt me juist ontzettend matig voor de smaak van mijn ontbijt als ik eerst mijn tanden poets...alles smaakt raar als je gelijk na het poetsen eetquote:Op zondag 20 juli 2025 11:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Te vaak poetsen is slecht voor je tanden
Als ik eerder van huis had gemoeten had ik ook eerder aan het ontbijt gezeten, dus komt het alsnog prima uitquote:Op zondag 20 juli 2025 11:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ja ik vond het ook lang, maar ik neem zijn advies ten harte. Ik kom er al decennia sinds mijn kinderjaren en ik heb nog nooit 1 enkel gaatje gehad.
[..]
Zelfde tijden, alleen moet ik eerder van huis helaas, anders had ik het ook erna gedaan.
Gaatjes zijn ook echt een hoax. Als kind skipte ik stiekem (rebel Mikeytt) af en toe in de ochtend het poetsen en heb alsnog geen gaatjes gehad.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ja ik vond het ook lang, maar ik neem zijn advies ten harte. Ik kom er al decennia sinds mijn kinderjaren en ik heb nog nooit 1 enkel gaatje gehad.
[..]
Zelfde tijden, alleen moet ik eerder van huis helaas, anders had ik het ook erna gedaan.
Klopt, behalve met Parodontax vroeger, maar die hebben 2-3 jaar geleden hun receptuur aangepast waardoor ze hetzelfde smaken als de restquote:Op zondag 20 juli 2025 11:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, maakt mij weinig uit, ik heb dat hele 'probleem' niet want het lijkt me juist ontzettend matig voor de smaak van mijn ontbijt als ik eerst mijn tanden poets...alles smaakt raar als je gelijk na het poetsen eet
Omdat mensen een verschillend ochtend ritme en verschillende voorkeuren hebben.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou je dat niet redden? Gewoon om half 6/6 uur ontbijten.
Oh maar de smaak vind ik prima hoor, lekker fris, alleen wil ik niet gelijk daarna iets eten. Verder is er geen enkel probleem en ben ik tevreden met mijn poetslevenquote:Op zondag 20 juli 2025 11:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt, behalve met Parodontax vroeger, maar die hebben 2-3 jaar geleden hun receptuur aangepast waardoor ze hetzelfde smaken als de rest
Ik geloof ook echt niet dat het 1 veel beter is dan het ander hoor. Anders zou iedereen en zijn moeder uit de maula stinken na de lunchquote:Op zondag 20 juli 2025 11:13 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Omdat mensen een verschillend ochtend ritme en verschillende voorkeuren hebben.
Direct uit bed gerold vind ik het niet fijn om te ontbijten. Na de hond uitlaten wil ik eerst gedoucht en aangekleed hebben voordat ik aan mijn ontbijt begin. Dan zit er voor mij te weinig tijd tussen het tandenpoetsen en eten, dus poets ik vóór het ontbijt.
Er is geen goed of fout. Het kan allebei mits je er maar voor zorgt dat wanneer je vóór het tandenpoetsen ontbijt, je er genoeg tijd tussen houdt.
Om een stinkende adem door je ontbijt hoef je het niet te doen, want dat is een fabeltje.
Dat bedoel ik. Bij de oude formule van Parodontax kon je een half uurtje gewoon eten zonder enige nasmaak. Nu niet meerquote:Op zondag 20 juli 2025 11:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh maar de smaak vind ik prima hoor, lekker fris, alleen wil ik niet gelijk daarna iets eten. Verder is er geen enkel probleem en ben ik tevreden met mijn poetsleven
Wat je zelf gelooft of niet moet je zelf weten natuurlijk.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik geloof ook echt niet dat het 1 veel beter is dan het ander hoor. Anders zou iedereen en zijn moeder uit de maula stinken na de lunch
Maar ik vind het persoonlijk wel chillerIk ontbijt overigens ook niet meteen na het opstaan. Word rond 04.30 wakker... vaak even hardlopen buiten of naar de gym en dan ontbijten wanneer ik terug ben.
Nee dank jequote:Op zondag 20 juli 2025 12:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Niemand die zijn tandverzorgingszooi meeneemt naar het werk en daar je tanden poetst boven de wastafel op de wc?
Ja, en de professionals zijn het erover eens dat het niet uitmaakt of je voor of na het ontbijt poetstquote:Op zondag 20 juli 2025 11:21 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Wat je zelf gelooft of niet moet je zelf weten natuurlijk.
Ikzelf ga liever af op een professional. Dat een stinkende adem wordt veroorzaakt door bacteriën / slechte gezondheid en niet door je laatste maaltijd is vrij algemeen bekend. Met dat in gedachte ervoor zorgen dat je zo min mogelijk etensresten opsluit tussen je tanden door het erin te poetsen, is advies waar ik mij persoonlijk prima in kan vinden.
Nee hoor, de professionals zijn het erover eens dat het belangrijk is dat je geen etensresten opsluit tussen je tanden door het erin te poetsen, in verband met bacteriën die erop groeien en er onder andere voor kunnen zorgen dat je een stinkende adem krijgt.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, en de professionals zijn het erover eens dat het niet uitmaakt of je voor of na het ontbijt poetst
Soms als ik vlak na mijn werk ergens naartoe moet. Maar dat is meer voor “het frisse idee” dan dat het echt nodig is, denk ik.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Niemand die zijn tandverzorgingszooi meeneemt naar het werk en daar je tanden poetst boven de wastafel op de wc?
Dan heeft het dus niks te maken met het tijdstip van poetsen, maar slechts de criteria die daar bij horen. Niet meteen eten voor of na het poetsen is een standaard regel die ook bij het avondeten geldt.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:48 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Nee hoor, de professionals zijn het erover eens dat het belangrijk is dat je geen etensresten opsluit tussen je tanden door het erin te poetsen, in verband met bacteriën die erop groeien en er onder andere voor kunnen zorgen dat je een stinkende adem krijgt.
Wanneer jij te vroeg na het eten poetst, maakt dat wel degelijk uit, immers zit je mond dan nog vol met etensresten.
Wanneer je er lang genoeg tijd tussen houdt (dit topic gekeken tussen de 30-60 minuten), zou dit volgens de professionals inderdaad niet uit moeten maken. Maar dat is niet hetzelfde als het versimpelen tot “het maakt niet uit”.
Het maakt wel degelijk uit, afhankelijk van de tijd die er tussen zit.
Ik neem alleen flosdraad en ragers mee. In de middag doe ik snel even ragen, of flossen.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Hangt er wellicht vanaf hoe je het bekijkt. Als ik om 05:30 ontbijt dan is het tijdstip van poetsen om 05:45 of 06:30 wel van belang.quote:Op zondag 20 juli 2025 13:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dan heeft het dus niks te maken met het tijdstip van poetsen, maar slechts de criteria die daar bij horen. Niet meteen eten voor of na het poetsen is een standaard regel die ook bij het avondeten geldt.
De bedreiging voor je tandglazuur is een combinatie van tandplak en voedsel(resten). Als je eerst het tandplak verwijderd heb je alleen maar eten in je mond en als je eerst gaat eten heb je zowel eten als tandplak in je mond, de bedreigende combinatie dus.quote:Op zondag 20 juli 2025 14:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Na het ontbijt. Wat is het nut als je het ervoor doet?
Vieze smaak/geur uit je bek van de nacht, dat komt echt niet door het eten. Of poets je ook na de lunch?quote:Op zondag 20 juli 2025 14:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Na het ontbijt. Wat is het nut als je het ervoor doet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |