quote:
“Remco moet de plannen omgooien en de Vuelta rijden richting WK”: onze analist Jan Bakelants overschouwt de opgave van Evenepoel
“Of zijn Tour mislukt is? Eigenlijk wel, al is dat een keiharde conclusie.” Remco Evenepoel (25) is uit de Ronde van Frankrijk gestapt. Onze analist Jan Bakelants analyseert de opgave, bespreekt wat z’n volgende doelen moeten zijn en overschouwt Evenepoels toekomst als ronderenner. “Als iemand als Remco al niet meer mag dromen, zijn er veel coureurs die de boeken mogen dichtdoen.”
Jan, hoe kijk jij naar de opgave van Remco Evenepoel?
“Het interview van gisteren was al een teken aan de wand. Remco was zichtbaar ontgoocheld en beantwoordde nogal laconiek de vragen van de pers. Die vragen waren open deuren en dat liet hij blijken in z’n antwoorden. Het kwam hem op onterechte kritiek te staan, vind ik. Nochtans maakt dat Remco tot de sterke atleet die hij is. Hij durft ventileren, hij durft uit te spreken wat hij wil verwezenlijken. Dat is on-Belgisch. Hij maakt het vaak waar, maar durft net zo goed hard te zijn voor zichzelf en zijn omgeving wanneer eens iets niet lukt. Vaak is geventileerde en nadien goed gekanaliseerde ontgoocheling de voorbode van een keiharde revanche en recht hij zijn rug. Maar dat gebeurde niet vandaag..”
Komt deze opgave aan als een verrassing?
“Toch een beetje. Ik vond hem een goede ingesteldheid hebben in die eerste Pyreneeënrit van donderdag. Hij bleef knap vechten en werd zevende, ondanks die mindere conditie. In het proces van Remco op zoek naar een eindzege in de Tour was dat een zeer waardevolle dag, want er zullen nog momenten komen dat hij wél in het geel rijdt en ook moet vechten. Het is niet dat zijn carrière in gevaar komt door deze opgave, of dat hij moet gaan twijfelen aan die Tourdroom. In die rit naar Hautacam heeft hij misschien wel meer geleerd dan tijdens alle successen voordien.”
“De klimtijdrit was niet goed natuurlijk, maar ook niet slecht. Op het spectrum van Remco was die ondermaats. We moeten wel denken dat er fysiek iets scheelt. Dan snap ik het dat hij opgeeft, al denk ik dat hij er op dit moment (een uur na de opgave, red.) al veel spijt van heeft. Ik had in zijn geval doorgebeten, mijn verlies gepakt en nog proberen om toe te slaan in die slotweek. Het voelt - of ze moeten straks komen met een verklaring - als een beslissing die genomen is in de heat of the moment.”
Hij ziet al een paar dagen bleek.
“Er was duidelijk iets mis. Het is geen geheim dat het geen gemakkelijk jaar is geweest. Alles moest in de haast gebeuren. Na die veelbelovende klassieke campagne zou je denken dat die lijn alleen maar hoeft doorgetrokken te worden, maar de realiteit is vaak anders. Na een flinke start ken je een terugval. Remco is niet optimaal voorbereid aan de start verschenen van de Tour.”
Zijn trainer Koen Pelgrim sprak dat hij niet goed genoeg hersteld was van de Dauphiné. Kan het dat hij te snel opnieuw is beginnen trainen, zonder eerst uit te rusten?
“Iedereen blijft zeggen dat de Dauphiné de ideale voorbereiding is. Ik was daar altijd sceptisch over. Ik heb mijn beste Tour gereden als ik uit de Ronde van Luxemburg kwam. Het jaar later ging ik naar de Dauphiné, won ik daar een rit en dacht ik dat ik alles kapot zou rijden in de Tour. In een van de eerste ritten viel ik en vanaf dan was het een verhaal dat Remco nu kende: Ik was goed, maar niet goed genoeg. Ik kon nooit de turbo aanzetten. Net daar komt het op neer in de WorldTour. Op tv zien we de koers vaak uit het perspectief van de winnaar. En die is nu eenmaal superieur en die ziet niet hard af. Er wordt uit het oog verloren dat van positie 3 tot pakweg 170 de renners niet bepalen wanneer ze in het rood gaan. En dat ze heel veel krachten moeten spenderen. Dat is niet optimaal om te herstellen.”
Is de Tour nu mislukt?
“Eigenlijk wel. Dat is een keiharde conclusie als je een rit hebt gewonnen. Vorig jaar werd hij derde en pakte hij ook een rit. Dan kan je moeilijk stellen dat die een succesverhaal was.”
Het is z’n derde opgave in zes grote rondes. Is dat toeval of eerder zorgwekkend?
“Één keer (in 2023, red.) was er die positieve coronatest. Bij z’n eerste opgave in de Giro (in 2021, red.) valt er wel een parallel te trekken met z’n opgave nu. Toen viel hij in augustus 2020. Evenepoel kwam snel terug en leek hersteld te zijn, maar uiteindelijk bleek dat hij niet de basis had om drie weken te presteren.”
Is Evenepoel misschien niet de ronderenner die hij wil zijn. Is hij meer de renner van één week of eendagskoersen?
“Neen, ik blijf positief. Als iemand als Remco al niet meer mag dromen, zijn er veel coureurs die de boeken mogen dichtdoen. Ik blijf geloven in z’n plannen en in z’n capaciteiten. Vanaf z’n val in het Baskenland in 2024 is het niet over rozen gegaan voor hem. Het één langgerekte revalidatie, die onderbroken werd door trainingsperiodes. Het zou juist andersom moeten zijn.”
“Hij kan natuurlijk nog altijd de call maken om te switchen en zich meer te focussen op die eendagskoersen. Maar het hoeft geen of-of-verhaal te zijn. Het kan een en-en-verhaal zijn. Alleen is de Tour winnen een grote opgave. Remco wordt geconfronteerd met de sterkste renner sinds Eddy Merckx. Als Evenepoel z’n hoogdagen in de generatie-Froome had beleefd, had hij allicht al een ronde kunnen winnen.”
Wat rest er nu nog voor Evenepoel? Hoe moet hij de komende maanden aanpakken?
“Ik had voor de Tour een interview met Remco. Ik was verbaasd dat hij de Vuelta toen al op voorhand uitsloot. Hij moet die plannen omgooien en de Vuelta rijden. In 2022 trok hij naar het WK in Wollongong, nadat hij de Vuelta had gereden en had gewonnen. In de Vuelta zal hij geconfronteerd worden met een warm klimaat, op middelhoge hoogte - omstandigheden zoals op het komende WK in Kigali. Allicht komt hij in die Vuelta Pogacar tegen, die nu nog tien dagen zal afzien. Evenepoel zal thuis kunnen herstellen en kunnen kijken wat er misgegaan. San Sebastian (over twee weken, red.) erbij nemen, lijkt mij in deze omstandigheden niet echt verstandig.”
Bakelmans mocht gelijk al opdraven.