abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218273684
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 22:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het kan een ernstige psychische aandoening zijn die nodig behandeld moet worden, ik ben helemaal voor. Maar het mag geen aandoening of stoornis meer heten, we moeten doen alsof het doodnormaal is om mij onduidelijke reden. Om vervolgens het te gaan behandelen alsof het enorm zware lichamelijke aandoening is die met extreem zware lichamelijke ingrepen verhoplen moet worden, dat klopt natuurlijk met elkaar.
Denk dat de reden wel vrij duidelijk is, maar je kunt het niet zo omschrijven want dan kom je weer in de afwijking van normaal terecht (en dat is het totaal niet!!).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 21 juli 2025 @ 01:26:27 #152
485843 crew  Jippie
pi_218273990
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 22:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het kan een ernstige psychische aandoening zijn die nodig behandeld moet worden, ik ben helemaal voor. Maar het mag geen aandoening of stoornis meer heten, we moeten doen alsof het doodnormaal is om mij onduidelijke reden. Om vervolgens het te gaan behandelen alsof het enorm zware lichamelijke aandoening is die met extreem zware lichamelijke ingrepen verhoplen moet worden, dat klopt natuurlijk met elkaar.
Waarom maak je je zo druk over dit onderwerp als je het zelf niet doormaakt of van nabij meemaakt of hebt gemaakt. Mensen die alleen maar twijfelen aan hun genderidentiteit, zullen in de begeleiding en procedures erachter komen dat een transitie ze niet gaat helpen.

We moeten ons land niet vergelijken met een VS,Thailand of elk ander land waar je met geld veel kunt regelen, de richtlijnen zijn hier streng. Opereren pas na je 18e, wat door de wachttijd vaak oploopt tot 20 jaar of nog later. Ook wordt er niet geopereerd bij enig overgewicht of als iemand rookt.
  maandag 21 juli 2025 @ 02:13:39 #153
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218274022
quote:
2s.gif Op maandag 21 juli 2025 01:26 schreef Jippie het volgende:

[..]
Waarom maak je je zo druk over dit onderwerp als je het zelf niet doormaakt of van nabij meemaakt of hebt gemaakt. Mensen die alleen maar twijfelen aan hun genderidentiteit, zullen in de begeleiding en procedures erachter komen dat een transitie ze niet gaat helpen.

We moeten ons land niet vergelijken met een VS,Thailand of elk ander land waar je met geld veel kunt regelen, de richtlijnen zijn hier streng. Opereren pas na je 18e, wat door de wachttijd vaak oploopt tot 20 jaar of nog later. Ook wordt er niet geopereerd bij enig overgewicht of als iemand rookt.
Daar is het ook geen probleem aangezien de mensen de operatie zelf betalen. Dat is ook het kernpunt hier, dit zijn geen zaken voor de verzekering.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218274055
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 15:02 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ok. En hoe kom jij tot deze conclusie?
Omdat je letterlijk je lichaam bent.
pi_218274230
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 13:05 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Nee hoor ze maken mij niet bang.
Vaak zijn ze zelf depressief angstig etc en dus een risico voor hun zelf en eigen gezondheid ze zijn dus een beetje in de war.

Daarbij is het een typisch first world problem.

Maar goed van een d66er had ik niets anders verwacht die zadelen ons ook op met al deze ellende.
Welke ellende bedoel je dan? Hoeveel transgenders ken jij eigenlijk persoonlijk?

Want je beweert hier toch maar even dat ze (vaak) zelf depressief en angstig en je concludeert hieruit dat ze een beetje in de war zijn.

Ben jij een huisarts/psychiater/psycholoog die regelmatig deze mensen op je spreekuur krijgt?

En noem dan meteen nog wat andere typische 'first world problems'.
pi_218274236
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 15:27 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Nee maar waarom stoppen we überhaupt belastinggeld in die achterlijkheid terwijl we het ook kunnen gebruiken voor belangrijkere dingen als onderwijs, huizen of van.mijn part armoede.
Zo'n zebrapad gaat niet voor niks na regenboog kleuren en helemaal niet als het geregeld is door geldverslindende ambtenaren.

Daarbij zijn er ook al scholen waar ze aan jonge kinderen leren dat het normaal is, wat het niet is.
Wat jij hier eigenlijk schrijft is dat er alleen maar belastinggeld mag worden besteed aan zaken die jij normaal vindt.
Wie ben jij dan om te bepalen wat wel en wat niet normaal is? Ga jij voor anderen bepalen waar ze hun geld aan moeten besteden? Met welk recht?
pi_218274244
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2025 11:36 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, en ik ken iemand die er wel gelukkiger en stabieler van is geworden, dus?
Ik ken er zelfs twee. Allebei geboren als man, allebei na de operatie hele gelukkige en stabiele vrouwen.
pi_218274418
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 06:04 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat jij hier eigenlijk schrijft is dat er alleen maar belastinggeld mag worden besteed aan zaken die jij normaal vindt.
Wie ben jij dan om te bepalen wat wel en wat niet normaal is? Ga jij voor anderen bepalen waar ze hun geld aan moeten besteden? Met welk recht?
Stemrecht, vermoedelijk. Volgens mij blijven dit soort behandelingen vooral een politieke keuze. Zo zullen partijen die in christelijke/islamitische onzin geloven dit waarschijnlijk een stuk minder snel tolereren.

Verder bepaal jij zelf ook wat wel of geen onzin is met datzelfde stemrecht dus daar kan je moeilijk kritiek op leveren.
Conscience do cost.
pi_218274429
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:42 schreef ems. het volgende:

[..]
Stemrecht, vermoedelijk. Volgens mij blijven dit soort behandelingen vooral een politieke keuze. Zo zullen partijen die in christelijke/islamitische onzin geloven dit waarschijnlijk een stuk minder snel tolereren.

Verder bepaal jij zelf ook wat wel of geen onzin is met datzelfde stemrecht dus daar kan je moeilijk kritiek op leveren.
Baas in eigen buik, weet je nog wel? Niemand, helemaal niemand heeft het recht om te bepalen wat iemand anders met zijn of haar lichaam doet.
pi_218274437
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:45 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Baas in eigen buik, weet je nog wel? Niemand, helemaal niemand heeft het recht om te bepalen wat iemand anders met zijn of haar lichaam doet.
Ja, dat klinkt dus schattig op papier maar in de praktijk zitten er altijd wel beperkingen aan. Zeker als het belastinggeld betreft, wat dus zoals gezegd een politieke keuze is.
Conscience do cost.
pi_218274452
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:47 schreef ems. het volgende:

[..]
Ja, dat klinkt dus schattig op papier maar in de praktijk zitten er altijd wel beperkingen aan. Zeker als het belastinggeld betreft, wat dus zoals gezegd een politieke keuze is.
Wat heeft belastinggeld hiermee te maken? Iedereen betaalt belasting, want verplicht. Ik snap al dat gezeur van de tegenstanders dus niet zo.
pi_218274491
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat heeft belastinggeld hiermee te maken? Iedereen betaalt belasting, want verplicht. Ik snap al dat gezeur van de tegenstanders dus niet zo.
Jij zei zelf:

quote:
En toen zei ik dat dat min of meer was hoe politiek werkt en dat je dus als persoon wel degelijk een zekere invloed hebt over wat soort dingen wel of niet geld toegeschoven krijgen. En dit soort esthetische behandelingen voor een minimale groep mensen staat nou eenmaal niet voor iedereen hoog op de prioriteitenlijst.

Het staat deze mensen natuurlijk verder wel vrij om het via de commerciële wijze te doen, al dan niet in het buitenland. Maar dan moeten ze zelf alles dokken en dat willen ze natuurlijk liever niet.
Conscience do cost.
pi_218274515
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:59 schreef ems. het volgende:

[..]
Jij zei zelf:
[..]
En toen zei ik dat dat min of meer was hoe politiek werkt en dat je dus als persoon wel degelijk een zekere invloed hebt over wat soort dingen wel of niet geld toegeschoven krijgen. En dit soort esthetische behandelingen voor een minimale groep mensen staat nou eenmaal niet voor iedereen hoog op de prioriteitenlijst.

Het staat deze mensen natuurlijk verder wel vrij om het via de commerciële wijze te doen, al dan niet in het buitenland. Maar dan moeten ze zelf alles dokken en dat willen ze natuurlijk liever niet.
Dit gaat wel iets verder dan 'alleen maar' een esthetische behandeling. We hebben het hier niet over een neus- of oorcorrectie, we hebben het hier over mensen die absoluut diepongelukkig zijn over het geslacht waarmee ze geboren zijn.
En ik weet eerlijk gezegd niet of dit echt een kwestie is van belastinggeld. Ik denk dat het eerder iets is van zorgverzekeraars.
pi_218274591
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dit gaat wel iets verder dan 'alleen maar' een esthetische behandeling. We hebben het hier niet over een neus- of oorcorrectie, we hebben het hier over mensen die absoluut diepongelukkig zijn over het geslacht waarmee ze geboren zijn.
Ja, daar verschillen de meningen dus over.
quote:
En ik weet eerlijk gezegd niet of dit echt een kwestie is van belastinggeld. Ik denk dat het eerder iets is van zorgverzekeraars.
Ik weet niet precies hoe de dynamiek in elkaar zit maar ik vermoed dat de verzekeraars, ondanks hun immer nobele intenties, wel politiek 'gemotiveerd' moeten worden om meer dingen te vergoeden.
Conscience do cost.
pi_218274598
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:16 schreef ems. het volgende:

[..]
Ja, daar verschillen de meningen dus over.
[..]
Ik weet niet precies hoe de dynamiek in elkaar zit maar ik vermoed dat de verzekeraars, ondanks hun immer nobele intenties, wel politiek 'gemotiveerd' moeten worden om meer dingen te vergoeden.
Vroeger was men van mening dat homosexualiteit een ziekte was die genezen kon worden.
pi_218274617
krr krrrr krrrrrrrr @Zipportal
U MAD?
pi_218274631
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Vroeger was men van mening dat homosexualiteit een ziekte was die genezen kon worden.
Vroeger dachten ze wel meer. Maar dat bepaalde opvattingen door de jaren heen veranderen maakt niet automatisch een argument voor actualiteiten.
Conscience do cost.
pi_218274636
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:26 schreef ems. het volgende:

[..]
Vroeger dachten ze wel meer. Maar dat bepaalde opvattingen door de jaren heen veranderen maakt niet automatisch een argument voor actualiteiten.
Tuurlijk wel.
pi_218274646
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.
Dan kan je "vroeger was het anders" argument ook tegen je gebruikt worden. Het is ook eigenlijk geen argument voor een specifiek iets.
Conscience do cost.
pi_218274685
quote:
8s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:32 schreef ems. het volgende:

[..]
Dan kan je "vroeger was het anders" argument ook tegen je gebruikt worden. Het is ook eigenlijk geen argument voor een specifiek iets.
Je bedoelt waarschijnlijk het 'vroeger was alles beter' argument. Heeft hier niks mee te maken.

Ik heb het over voortschrijdende inzichten. Want als je redeneert zoals jij nu doet, dan zouden homo's nog steeds gedwongen worden om zich te laten behandelen. Kost ook veel geld maar dan heiligt het doel de middelen.

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 21 juli 2025 @ 08:53:20 #171
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218274726
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat maakt niet automatisch dat dat hier ook opgaat he.

Dit is iets heel anders.
pi_218274759
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat maakt niet automatisch dat dat hier ook opgaat he.

Dit is iets heel anders.
Hoezo is dit iets heel anders? We hebben het hier over mensen die min of meer gedwongen worden om zich anders voor te doen dan ze eigenlijk zijn.
En dan ook nog voortdurend geconfronteerd worden met allerlei meningen van leken die luidkeels verkondigen dat ze zich niet moeten aanstellen of iets van die aard.
  maandag 21 juli 2025 @ 09:02:30 #173
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218274781
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:58 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoezo is dit iets heel anders? We hebben het hier over mensen die min of meer gedwongen worden om zich anders voor te doen dan ze eigenlijk zijn.
En dan ook nog voortdurend geconfronteerd worden met allerlei meningen van leken die luidkeels verkondigen dat ze zich niet moeten aanstellen of iets van die aard.
Door wie worden ze gedwongen zich "anders voor te doen dan ze zijn" dan? En wat is het dan dat ze zijn?
pi_218274814
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Door wie worden ze gedwongen zich "anders voor te doen dan ze zijn" dan? En wat is het dan dat ze zijn?
Door de hetero maatschappij. Ook wel de M/V maatschappij.
Ik ben zelf lesbisch en ik kon in mijn jonge jaren ook niet openlijk en met iedereen praten over mijn 'anderszijn'.
Wel werd ik steeds opnieuw getrakteerd op meningen over mensen zoals ik (zonder dat de sprekers zich bewust waren dat ik er ook zo eentje was), in de meest hatelijke en grove bewoordingen.
pi_218275218
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:24 schreef de_boswachter het volgende:
krr krrrr krrrrrrrr @:zipportal
Transgenderlijn uut Son.
pi_218275323
quote:
2s.gif Op maandag 21 juli 2025 01:26 schreef Jippie het volgende:

[..]

Verspilling van belastinggeld is relevant voor iedereen. Bovendien is het kwaadaardig wat deze mensen voorgeschoteld krijgen. In plaats van de hulp die ze nodig hebben krijgen ze hele dure alternatieven voorgeschoteld waarmee sommige mensen heel rijk worden en levens verwoest worden. Ook dat is iets waar mensen zich terecht over opwinden.
pi_218275356
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 06:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik ken er zelfs twee. Allebei geboren als man, allebei na de operatie hele gelukkige en stabiele vrouwen.
Hier moet ik dan een beetje op lachen... Want als er iemand is die instabiliteit zelfs niet bij zichzelf kan herkennen...

Overigens kan het natuurlijk goed gaan en dat iemand (in ieder geval tijdelijk) blij is met de verandering. De data laat echter zijn dat het mentale welzijn van de groep als geheel niet omhoog gaat door deze behandelingen.

Nog even afgezien van het feit dat vroeger mensen ook aangaven dat ze zich na het aderlaten veel beter voelden.
pi_218275362
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 07:45 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Volwassen en zelf betalen? Helemaal eens.
pi_218275379
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.
Dus omdat men daar toen mis zat zit men nu overal mis mee?

Dat geldt dan ook voor homoseksualiteit...

Kortom: jouw redenering raakt kant noch wal.
pi_218275393
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:42 schreef Hiddendoe het volgende:

Ik heb het over voortschrijdende inzichten.
Het voortschrijdende inzicht is thans dat transitie geen bewezen positieve effecten heeft en transitie wordt al behoorlijk lang aangeboden.

Kortom: tijd om terug te keren naar zinnige behandelingen.
pi_218275399
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 08:58 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nope.

Ze zijn wat ze zijn.
pi_218275559
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 02:53 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Omdat je letterlijk je lichaam bent.
Geldt misschien voor jou, maar niet voor de rest. De meeste mensen zijn meer dan een hoopje protoplasma, meer dan bloed, spieren, zenuwen, botten en haren.
pi_218275574
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Geldt misschien voor jou, maar niet voor de rest. De meeste mensen zijn meer dan een hoopje protoplasma, meer dan bloed, spieren, zenuwen, botten en haren.
Blijft staan dat je niet van geslacht kan veranderen. Dus is het veel zinniger om therapie te krijgen waarmee je vrede krijgt met het geslacht dat je levenslang zal hebben.
  maandag 21 juli 2025 @ 10:49:18 #184
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218275609
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Blijft staan dat je niet van geslacht kan veranderen. Dus is het veel zinniger om therapie te krijgen waarmee je vrede krijgt met het geslacht dat je levenslang zal hebben.
Lekker belangrijk. Laat die mensen doen waar ze vrede mee hebben!
Je relaas is slechts een mening. Je kunt geen discussie voeren over wat mensen ‘voelen’.

Ga je ook een discussie voeren met mensen die geloven in een God?
Immers, er is niet bewezen dat God bestaat, maar ook niet dat deze niet bestaat. Het is zinloos en je komt alleen maar over als een enorme bemoeial om je mening zo door te drukken.
Leven en laten leven.

Waarschijnlijk komen we er niet onderuit dat transities straks niet meer worden vergoed omdat de kosten van de gezondheidszorg al de pan uitrijzen, maar laat die mensen die er straks het geld voor overhebben lekker doen wat ze willen met hun lijf en zich zo voelen als ze willen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 21 juli 2025 @ 10:54:26 #185
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218275635
quote:

[..]
Er zijn ook mensen die doodongelukkig zijn met hun neus of oren.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_218275649
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:12 schreef VEM2012 het volgende:

Nog even afgezien van het feit dat vroeger mensen ook aangaven dat ze zich na het aderlaten veel beter voelden.
Vroeger?

https://www.erasmusmc.nl/(...)ndelingen/aderlating
  maandag 21 juli 2025 @ 11:05:31 #187
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218275692
Heb dit al eerder gezegd. Normale mensen voelen zich niet naar hun geslacht. Je bent geen man of vrouw. Je bent gewoon jezelf. Dit idee dat een geslacht een gevoel heeft is een sociaal aangepraat iets.

Waarbij de ironie is dat in deze tijd, een tijd waarin het steeds minder belangrijk is dat je een man of een vrouw bent mbt hoe je je leven inricht, mensen zich steeds harder zijn gaan aantrekken hoe ze zich zouden willen conformeren aan (de specifieke sociale eigenschappen van) een geslacht.

Mensen die zich in hun lichaam "niet thuis voelen" (tot op depressie-/en zelfmoordniveau aan toe) hebben dus een soortgelijk probleem als iemand met een anorexia stoornis. Ook mensen die in de spiegel kijken en een disconnect voelen tussen hun zelfbeeld en wat ze daadwerkelijk zien.

Dat dient met psychiatrie en eventueel mentaal gerichte medicatie opgelost te worden niet met een mes.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 21 juli 2025 @ 11:13:22 #188
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218275756
Het goede nieuws is dat voor psychiatrie de wachttijd "slechts" 14 weken is ipv jaren. Maar als je patienten massaal zelf laat beslissen voor een (kosmetische) behandeling (zoals iemand met anorexia zou kiezen voor leiposuctie) dan krijg je deze situatie. Dan lijkt het nu alsof er geen maatschappelijke prioriteit is voor mensen met deze specifieke vorm van depressie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218275873
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:05 schreef SpecialK het volgende:
Heb dit al eerder gezegd. Normale mensen voelen zich niet naar hun geslacht. Je bent geen man of vrouw. Je bent gewoon jezelf. Dit idee dat een geslacht een gevoel heeft is een sociaal aangepraat iets.

Waarbij de ironie is dat in deze tijd, een tijd waarin het steeds minder belangrijk is dat je een man of een vrouw bent mbt hoe je je leven inricht, mensen zich steeds harder zijn gaan aantrekken hoe ze zich zouden willen conformeren aan (de specifieke sociale eigenschappen van) een geslacht.

Mensen die zich in hun lichaam "niet thuis voelen" (tot op depressie-/en zelfmoordniveau aan toe) hebben dus een soortgelijk probleem als iemand met een anorexia stoornis. Ook mensen die in de spiegel kijken en een disconnect voelen tussen hun zelfbeeld en wat ze daadwerkelijk zien.

Dat dient met psychiatrie en eventueel mentaal gerichte medicatie opgelost te worden niet met een mes.
Lood om oud ijzer dus. Dat is wat je hier beweerd.

Lever nu ook nog even het 'bewijs' dat de door jou aanbevolen behandeling succesvoller is of zal zijn dan een jarenlang traject van hormonen slikken en allerlei operaties ondergaan.

O ja, voor ik het vergeet:
quote:
Dit idee dat een geslacht een gevoel heeft is een sociaal aangepraat iets.
Hoe zit dat dan met machomannen die hun eigen gedrag steeds als maatstaf hanteren om andere (minder mannelijke of homoseksuelen) mannen steeds af te zeiken?
Welke behandeling zou voor deze mannen geschikt zijn?
pi_218275893
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:13 schreef SpecialK het volgende:
Het goede nieuws is dat voor psychiatrie de wachttijd "slechts" 14 weken is ipv jaren. Maar als je patienten massaal zelf laat beslissen voor een (kosmetische) behandeling (zoals iemand met anorexia zou kiezen voor leiposuctie) dan krijg je deze situatie. Dan lijkt het nu alsof er geen maatschappelijke prioriteit is voor mensen met deze specifieke vorm van depressie.
Er is dus ook nog hoop voor al die homootjes die nu nog in de kast zitten? }:|
  maandag 21 juli 2025 @ 11:59:59 #191
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218276142
quote:

[..]
Als het een ziekte is, dan kun je discussiëren of het in het collectieve zorgarrangement moet. Daarmee is het wel degelijk een kwestie van belastinggeld. Die pot is beperkt, en meer zorg voor A betekent minder zorg voor B bij een gelijkblijvende pot. Dat is een politieke discussie die ons als belastingbetalers en zorgafnemers allemaal aangaat.

Als het geen ziekte is, maar een kwestie van een uiting van (gender)identiteit, dan is er ook geen aanleiding om het in het collectieve zorgarrangement op te nemen omdat het om een levensstijl keuze gaat. Dan is het in principe niets anders dan andere zaken waarmee je je identiteit kunt uitdrukken, zoals kleding en tatoeages.

Life style choices - om het maar eens in het Engels te zeggen - zijn geen onderdeel van de collectieve zorgverzekering. Ik kan mijn tatoeage niet declareren bij CZ omdat ik mij identificeer als zeeman, zeg maar.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218276228
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:59 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Als het een ziekte is, dan kun je discussiëren of het in het collectieve zorgarrangement moet. Daarmee is het wel degelijk een kwestie van belastinggeld. Die pot is beperkt, en meer zorg voor A betekent minder zorg voor B bij een gelijkblijvende pot. Dat is een politieke discussie die ons als belastingbetalers en zorgafnemers allemaal aangaat.

Als het geen ziekte is, maar een kwestie van een uiting van (gender)identiteit, dan is er ook geen aanleiding om het in het collectieve zorgarrangement op te nemen omdat het om een levensstijl keuze gaat. Dan is het in principe niets anders dan andere zaken waarmee je je identiteit kunt uitdrukken, zoals kleding en tatoeages.

Life style choices - om het maar eens in het Engels te zeggen - zijn geen onderdeel van de collectieve zorgverzekering. Ik kan mijn tatoeage niet declareren bij CZ omdat ik mij identificeer als zeeman, zeg maar.
1. Tattoo's en kleding zijn over het algemeen niet zo duur.
2. Genderindentiteit is geen keuze, net zomin als homoseksualiteit dat is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3. Een grote neus of flapperende oren zijn geen ziektes, maar ook geen keuze. Vind jij dan ook dat deze mensen maar naar de psych moeten gaan om deze 'waanideeën' uit hun hoofd te laten praten? En dan mag het opeens wel belastinggeld kosten?
  maandag 21 juli 2025 @ 12:39:30 #193
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218276432
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:12 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
1. Tattoo's en kleding zijn over het algemeen niet zo duur.
De kosten zijn niet relevant om iets als ziekte of stoornis te classificeren. Er wijkt fysiek of geestelijk iets af van wat je als norm mag beschouwen. De discussie is vervolgens of het dan ernstig / wijdverbreid genoeg is om het collectief te willen behandelen.

quote:
2. Genderindentiteit is geen keuze, net zomin als homoseksualiteit dat is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan zeg je dus dat het daarmee een (genetische) afwijking is van de biologische norm. Als je die in lijn trekt met homoseksualiteit, en het daarmee wenst te normaliseren, dan zeg je ook dat het dus nadrukkelijk geen ziekte is - net zoals homoseksualiteit dat ook niet is. Maar dan is genderdysforie in de basis dus iets wat 'gewoon' is, en niet genezen hoeft te worden, i.e. de 'behandeling' om een cosmetische ingreep rondom identiteit gaat. Dat lijkt me geen gevalletje basis zorgverzekering.

quote:
3. Een grote neus of flapperende oren zijn geen ziektes, maar ook geen keuze. Vind jij dan ook dat deze mensen maar naar de psych moeten gaan om deze 'waanideeën' uit hun hoofd te laten praten? En dan mag het opeens wel belastinggeld kosten?
Dat zijn geen ziektes nee, en daarom zijn dit soort cosmetische ingrepen (plastische chirurgie) dan ook geen standaard onderdeel van het zorgpakket. Mensen die daar last van hebben betalen dat in principe zelf. Als genderdysforie normaal is, en daarmee geen ernstige medische afwijking of ziekte, lijkt me dat ingrepen medisch niet noodzakelijk zijn, daarmee cosmetisch en dus geen standaard onderdeel van het zorgpakket.

En volgen mij is dat "the jest of it all"; als het normaal is/geen ziekte is, dan zijn dit soort ingrepen cosmetisch, niet noodzakelijk, en daarmee geen maatschappelijke kwestie maar een privé aangelegenheid waarin mensen verschillende keuzes maken. Als het wel een ziekte of ernstige afwijking is die zorg rechtvaardigt, dan is dat ook prima, maar dan moeten we mensen dus als patiënten behandelen die chronisch ziek zijn, in de zin dat hij/zij voor de rest van het leven -los van zware medische ingrepen- medicijnen moet blijven slikken en onder medische controle komt te staan.

En volgens mij is de essentie van de maatschappelijke discussie dat er nog geen eenduidig beeld is over wat het nou is.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218276437
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:09 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Door de hetero maatschappij. Ook wel de M/V maatschappij.
Zijn ook genoeg homo's en lesbiennes die zich niet willen associëren met de 't'.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218276507
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:49 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Lekker belangrijk. Laat die mensen doen waar ze vrede mee hebben!
Je relaas is slechts een mening. Je kunt geen discussie voeren over wat mensen ‘voelen’.

Ga je ook een discussie voeren met mensen die geloven in een God?
Immers, er is niet bewezen dat God bestaat, maar ook niet dat deze niet bestaat. Het is zinloos en je komt alleen maar over als een enorme bemoeial om je mening zo door te drukken.
Leven en laten leven.

Onhandige vergelijking in deze.
Meisjesbesnijdenissen uit naam van God zijn namelijk verboden in Nederland.
  maandag 21 juli 2025 @ 12:56:24 #196
438527 MissButterflyy
pi_218276516
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:54 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Onhandige vergelijking in deze.
Meisjesbesnijdenissen uit naam van God zijn namelijk verboden in Nederland.
Waarom kom je nou met meisjesbesnijdingen? Wil je dat echt gaan vergelijken met een transitie? :') :')
pi_218276526
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Waarom kom je nou met meisjesbesnijdingen? Wil je dat echt gaan vergelijken met een transitie? :') :')
Lees je post nog eens na.
Jij komt met de vergelijking dat je niet in discussie gaat met wat mensen geloven.
  maandag 21 juli 2025 @ 12:59:23 #198
438527 MissButterflyy
pi_218276535
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:58 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Lees je post nog eens na.
Jij komt met de vergelijking dat je niet in discussie gaat met wat mensen geloven.
Ja, dat betekent niet dat in naam van God alles is toegestaan, zoals het gedwongen besnijden van een kind. Dat zeg ik ook niet.
pi_218276569
Er wordt enigszins geimpliceerd dat suïcide gevoelens bestaan omdat de transgenders niet geholpen worden, de realiteit werkt allicht de andere kant op. Potentiële transgenders zijn veelal mensen met geestelijke problematiek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218276578
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Lijkt me een hele gezonde observatie (!!) wat denk je nou zelf in hemelsnaam??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')