Zie het niet gebeuren, in Frankrijk was en is ten allen tijde de valuta-pers de oplossing en sinds de invoering van de euro al helemaal. Maak je geen illusies. Met het loslaten van de frank kunnen de fransen alle eurolanden laten meebetalen middels de inflatie-taxquote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
Eindelijk is er goed nieuws te melden over de Franse voornemens om eindelijk iets te doen aan de torenhoge schuld en het gigantische sociale arrangement die zij de burgers aanbieden. Iets dat wij in Nederland op veel punten niet kennen.
In het kort:
-> schrappen twee nationale feestdagen
-> overheidsuitgaven worden niet gecorrigeerd voor inflatie
-> 3.000 banen bij de overheid verdwijnen (erg weinig imo)
De voornemens en denklijnen zijn goed, maar er zal meer moeten gebeuren. De werkweek is daar 35 uur! arbeiders ontslaan praktisch onmogelijk, veel te hoge en te veel uitkeringen. Daarnaast moet er extra bezuinigd worden om de extra kosten voor defensie te dragen. Want voor je het weet staat V. Poetin in de Elzas !
Dat wijlen R. Lubbers een voorbeeld mag zijn. Of anders J. Milei. Het is eens over met de pret in het land van wijn en kaas consumerende verwende burgers.
https://www.nu.nl/buitenl(...)euro-bezuinigen.html
quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:20 schreef phpmystyle het volgende:
3.000 banen bij de overheid verdwijnen
Een heel klein bijltje dan.quote:In Frankrijk werken ongeveer 5,7 miljoen mensen voor de overheid
TS is een hartstochtelijke verdediger van de miljardairs in de hoop op wat trickle-down. Die heeft verder weinig op met het gewone volk waar hij deel van uitmaakt. Afbraak sociale voorzieningen etc juicht hij dus toe.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:27 schreef Horzula het volgende:
[..]
Kijk wat de mensen daar echt doen in plaats van de triomfantelijke praatjes van TS.
Ik ben niet per se tegen trickle-down, ik ben tegen trickle-up en de grootschalige uitverkoop van sociale voorzieningen/bedrijven aan het buitenlandse grootkapitaal, liefst uit landen waar ze zelf die staatsbedrijven niet mogen verkopen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:32 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
TS is een hartstochtelijke verdediger van de miljardairs in de hoop op wat trickle-down. Die heeft verder weinig op met het gewone volk waar hij deel van uitmaakt. Afbraak sociale voorzieningen etc juicht hij dus toe.
Het is vooral afgunst naar de Fransen die wel de vakbonden sterk hebben gehouden.
Kan het een tandje minder? Daar kun je over discussieren uiteraard.
Maar Unilever en Shell hebben we niet weten te behouden.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:32 schreef Horzula het volgende:
Nee, dan Nederland, waar het bedrijfsleven en de de expats gefêteerd worden en de Nederlandse werknemers zonder woning of behoorlijke WW zitten en de studenten zonder studie financiëring en de bejaarden zonder bejaarden tehuis.
Mijn vriend woont in Parijs en bijna al die dingen die door Nederlandse politici bij hoog en bij laag gezworen worden gelden daar helemaal niet.
Duitsland, waar ik ook vrienden heb zitten idem dito, al zijn dat weer andere dingen dan Frankrijk.
Hun hoofdkantoren niet, die zijn nu in de UK. Probleem is echter dat ze hun productie locaties in Nederland niet sluiten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 09:23 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar Unilever en Shell hebben we niet weten te behouden.
Ja, en waar komt dat geld terecht? Niet bij Jan met de Pet.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 10:20 schreef raptorix het volgende:
Die Zuidelijke landen hebben het goed begrepen, schijt aan de regels, en als het zo ver komt zetten we lekker de geldpers aan en vangen ze de moneys onder het mom van innovatie en vergroening, domme Nederland vind het niet nodig om centjes van Brussel te vragen.
Je moet sowieso wel vrij dommig zijn om te denken dat de overheid het beste met je voor heeft, nu ben ik zelf al 20 jaar libertarisch, maar dat is vechten tegen de bierkaai omdat mensen zo geindoctrineerd zijn dat ik het maar heb opgegeven. Tegenwoordig graag ik wat ik maar kan, en geef dat zelf wel weg aan mensen waarvan ik weet dat ze het goed kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en waar komt dat geld terecht? Niet bij Jan met de Pet.
Dus in dit topic klagen jullie niet alleen dat we de aandeelhouders niet rijk genoeg maken, maar ook dat we er zelf geen voordeel van mogen hebben? Dat is wel een hele gekke spagaat.
Als ze dat geld nou gewoon eens aan de burgers zouden geven, in plaats van het bedrijfsleven, dan hadden we er tenminste nog wat aan. Bijvoorbeeld in de vorm van betere sociale voorzieningen, OV en de zorg.
Niet iedereen verdient twee keer modaal of meer.
Als de franse overheid uitkeringen en pensioenen financiert middels de uitgifte van staatsobligaties, die de ECB vervolgens monetariseert dan komt het inderdaad niet direct bij Jan met de Pet terecht, maar toch vrij snel. Pensioenen en uitkeringen verdwijnen niet echt in asset inflation, dit leidt denk ik vooral tot de overige vormen van inflatie, zoals loon en voedsel inflatie.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en waar komt dat geld terecht? Niet bij Jan met de Pet.
Dus in dit topic klagen jullie niet alleen dat we de aandeelhouders niet rijk genoeg maken, maar ook dat we er zelf geen voordeel van mogen hebben? Dat is wel een hele gekke spagaat.
Als ze dat geld nou gewoon eens aan de burgers zouden geven, in plaats van het bedrijfsleven, dan hadden we er tenminste nog wat aan. Bijvoorbeeld in de vorm van betere sociale voorzieningen, OV en de zorg.
Niet iedereen verdient twee keer modaal of meer.
Bij banken ook, ik kwam er laatst achter dat ik kennelijk een 111% procent contract heb omdat ik 40 uur werkquote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Misschien een grote schok voor je, maar in Nederland is het bij de overheid standaard 36 uur.
Bij ons is het zelfs zo dat standaard de contracten 40 uur zijn, behalve voor de tak publieke sector, omdat ze de consultants daar anders niet volledig op een opdracht kunnen zetten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij banken ook, ik kwam er laatst achter dat ik kennelijk een 111% procent contract heb omdat ik 40 uur werk
Voordat de overheid een sociaal vangnet afdwong verkeerden mensen in Nederland die niet zelfstandig konden rondkomen in pure armoede en ellendige omstandigheden. Jullie libertariër willen het liefst terug naar die situatie zodat jullie wat minder belasting hoeven te betalen. In dat opzicht heeft de overheid het beter voor met mensen dan jullie.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je moet sowieso wel vrij dommig zijn om te denken dat de overheid het beste met je voor heeft, nu ben ik zelf al 20 jaar libertarisch, maar dat is vechten tegen de bierkaai omdat mensen zo geindoctrineerd zijn dat ik het maar heb opgegeven. Tegenwoordig graag ik wat ik maar kan, en geef dat zelf wel weg aan mensen waarvan ik weet dat ze het goed kunnen gebruiken.
Sterker nog, de gemiddelde werkweek is bij ons de kortste van de hele EU volgens eurostat. Waarschijnlijk omdat wij zoveel parttime hebben.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij banken ook, ik kwam er laatst achter dat ik kennelijk een 111% procent contract heb omdat ik 40 uur werk
Heb je een gemiddelde Griek wel eens zien werken?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Sterker nog, de gemiddelde werkweek is bij ons de kortste van de hele EU volgens eurostat. Waarschijnlijk omdat wij zoveel parttime hebben.
https://ec.europa.eu/euro(...)ews/w/ddn-20250514-1
De Fransen werken gemiddeld dus juist meer, en de Grieken die tijdens de economische crisis luiheid werd verweten hebben de langste werkweek van de ganse EU.
Dat moet in je aard liggen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je een gemiddelde Griek wel eens zien werken?
Het gaat er niet om hoeveel uren je 'werkt', maar hoe productief je bentquote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Sterker nog, de gemiddelde werkweek is bij ons de kortste van de hele EU volgens eurostat. Waarschijnlijk omdat wij zoveel parttime hebben.
https://ec.europa.eu/euro(...)ews/w/ddn-20250514-1
De Fransen werken gemiddeld dus juist meer, en de Grieken die tijdens de economische crisis luiheid werd verweten hebben de langste werkweek van de ganse EU.
quote:Uitgeverij Balans, 2002
Nederland heeft afscheid genomen van de gulden. Daarmee is de kade van de Nederlandse economie, de ijzersterke gulden, verworden tot een drijvend ponton: de euro. Zo althans is de visie van Martien van Winden. Hij beschrijft het wel en wee van de Europese eenwording, over hoe ons land kon uitgroeien tot een van 's werelds rijkste landen en over wat ons nu te wachten staat. Sinds de tijd van Filips II is Nederland een monetair paradijs, onze concurrentiekracht is spreekwoordelijk en onze pensioenreserves enorm vergeleken bij die van Duitsland, Frankrijk en Italië. Van Winden beschrijft lichtvoetig, met leuke voorbeelden uit onze geschiedenis, hoe de nabije toekomst wel eens minder florissant zou kunnen worden. Een vlijmscherpe analyse met een glimlach.
Meh, we hadden de Gulden aan de Mark gekoppeld om Belgische taferelen te voorkomen. Dus zo hard was de gulden op zichzelf niet. In de 17-e eeuw wel, maar de tweede helft van de vorige eeuw viel dat wel tegen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 13:35 schreef Digi2 het volgende:
De plundering gaat van start
[..]
[ afbeelding ]
Klopt. Maar wij kunnen ons dat veroorloven. Maar in Frankrijk geldt het zowel bij de overheid als bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Misschien een grote schok voor je, maar in Nederland is het bij de overheid standaard 36 uur.
In het geval van Frankrijk zijn onder andere wij in NL onze belasting aan het afdragen zodat zij dit verzorgingstaatfeest vol kunnen houden en een aantal jaar eerder met pensioen kunnen dan wij. Zelf kunnen ze het namelijk, gezien de fors oplopende schulden, niet betalen. Zelfs daar faalt onze overheid in.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voordat de overheid een sociaal vangnet afdwong verkeerden mensen in Nederland die niet zelfstandig konden rondkomen in pure armoede en ellendige omstandigheden. Jullie libertariër willen het liefst terug naar die situatie zodat jullie wat minder belasting hoeven te betalen. In dat opzicht heeft de overheid het beter voor met mensen dan jullie.
Klopt. Maar ze zijn wel geniaal die Franse politici. Duitsers en Nederlanders betalen hiervoor. En onze leiders lopen helemaal weg met Macron.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:10 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
In het geval van Frankrijk zijn onder andere wij in NL onze belasting aan het afdragen zodat zij dit verzorgingstaatfeest vol kunnen houden en een aantal jaar eerder met pensioen kunnen dan wij. Zelf kunnen ze het namelijk, gezien de fors oplopende schulden, niet betalen. Zelfs daar faalt onze overheid in.
Pas na het loslaten van de goudstandaard van de USD door Nixon in 1971 is men de gulden aan de mark gaan koppelen. De Mark was vergeleken met de munt van voornamelijk zuid-europese landen een relatief harde munt sinds die tijd evenals de gulden. Niet voor niets was de 1e president van de ECB een Nederlander. Nu we een gezamenlijke munt hebben kan men als euroland in feite euros laten bijdrukken waarvoor geen zelf geleverde goederen en diensten in ruil worden gegeven (monetarisatie). Men gaat er echter wel goederen en diensten voor kopen. Een toenemende vraag dus zonder een toename aan diensten en goederen. Dit is inflatoir en eigenlijk verkapte diefstal van alle euro-landen. Deze 'moral hazard' probeert men met het Maastricht verdrag te beteugelen. En daarnaast zoals met Griekenland gebeurde door de 'valutapers' tijdelijk uit te zetten waardoor men de euro opnames per dag moest begrenzen bij ATM's en uiteindelijk Griekenland dwong de afspraken omtrent de baillouts te accepteren en implementeren. Andere landen moesten namelijk feitelijk borg gaan staan voor de vervolgende leningen. Dit kan uiteindelijk ook Frankrijk gebeuren want de diefstal kan in dit geval enorme omvang omvatten. Frankrijk is een veel groter land qua BNP dan Griekenland was.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 16:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Meh, we hadden de Gulden aan de Mark gekoppeld om Belgische taferelen te voorkomen. Dus zo hard was de gulden op zichzelf niet. In de 17-e eeuw wel, maar de tweede helft van de vorige eeuw viel dat wel tegen.
Roze bril. Maar iedereen gaat daar van smullen, want wij zijn natuurlijk de beste.
Het is een kwestie van mentaliteit. Hier in Nederland staan de burgers in dienst van de economie (de aandeelhouders). In Frankrijk is het net andersom: daar staat de economie in dienst van de bevolking.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:10 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
In het geval van Frankrijk zijn onder andere wij in NL onze belasting aan het afdragen zodat zij dit verzorgingstaatfeest vol kunnen houden en een aantal jaar eerder met pensioen kunnen dan wij. Zelf kunnen ze het namelijk, gezien de fors oplopende schulden, niet betalen. Zelfs daar faalt onze overheid in.
Behalve dat het een wat karikaturale omschrijving is (je hebt een economie nodig om uberhaupt geld uit te kunnen geven aan herverdeling, wat in Nederland ook gewoon fors gebeurt) is structureel meer uitgeven aan dan de economie klaarblijkelijk kan dragen is mentaliteit van de armen en populisten en niet houdbaar. Behalve als je misbruik maakt van een of ander systeem zoals de EU beloofde nooit zou laten gebeuren. Mensen hebben oneindige begeertes, die kunnen zou eenmaal niet oneindig vervuld worden. De ene bevolking betaalt met zijn werkende levenstijd indirect voor een andere bevolking waarvan de regering populistisch het sprookje in stand wilt houden. Het verleden laat zien dat het een lange tijd kan duren voordat de bubbel pas barst en tegen die tijd mag de toekomstige inwoner van Frankrijk en de rest van de EU hiervoor opdraaien. Het geld van de toekomst wordt immers nu al uitgegeven.quote:Op maandag 21 juli 2025 08:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is een kwestie van mentaliteit. Hier in Nederland staan de burgers in dienst van de economie (de aandeelhouders). In Frankrijk is het net andersom: daar staat de economie in dienst van de bevolking.
Waarom zou je zoveel uren werken?quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn partner is niet meer in staat te werken en heeft geen recht op een uitkering.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom zou je zoveel uren werken?
quote:Op maandag 21 juli 2025 08:44 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Behalve dat het een wat karikaturale omschrijving is (je hebt een economie nodig om uberhaupt geld uit te kunnen geven aan herverdeling, wat in Nederland ook gewoon fors gebeurt) is structureel meer uitgeven aan dan de economie klaarblijkelijk kan dragen is mentaliteit van de armen en populisten en niet houdbaar. Behalve als je misbruik maakt van een of ander systeem zoals de EU beloofde nooit zou laten gebeuren. Mensen hebben oneindige begeertes, die kunnen zou eenmaal niet oneindig vervuld worden. De ene bevolking betaalt met zijn werkende levenstijd indirect voor een andere bevolking waarvan de regering populistisch het sprookje in stand wilt houden. Het verleden laat zien dat het een lange tijd kan duren voordat de bubbel pas barst en tegen die tijd mag de toekomstige inwoner van Frankrijk en de rest van de EU hiervoor opdraaien. Het geld van de toekomst wordt immers nu al uitgegeven.
Ik kan me nog herinneren dat veel franse rijken naar het buitenland vertrokken, ook naar België of dat nu echt veel voordeel oplevert vroeg ik me toen ook al af? De kapitaalvlucht zal nu wel gestopt zijn vermoed ik, er zijn nu eenmaal grenzen aan wat je aan belastingen en premies aan je bevolking(rijk&arm) kan opleggen. En ja, de rijken en extreem armen zijn doorgaans nu eenmaal mobieler. Extreme armoede kent Frankrijk (nog) niet, uitgezonderd illegalen.quote:Op maandag 21 juli 2025 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Eind jaren 70 was het hoogste belastingtarief hier 70%. Nu is het hoogste belastingtarief in Frankrijk maar 45%, dat is minder dan hier (50%) en zoals je ziet een heel stuk minder dan in 2005.
Het is dus onbetaalbaar omdat de rijken steeds minder belasting betalen.
Het is een glijdend vlak. In de VS was het op een bepaald moment 90%. Maar dat zegt niet, dat je dan 90% van je inkomen in moet leveren. Alleen voor het deel dat in die schaal valt. Dus maar een paar procent van de huishoudens had daar mee te maken. Het is zeg maar een limiet op wat je aan salaris kunt ontvangen.quote:Op maandag 21 juli 2025 12:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik kan me nog herinneren dat veel franse rijken naar het buitenland vertrokken, ook naar België of dat nu echt veel voordeel oplevert vroeg ik me toen ook al af? De kapitaalvlucht zal nu wel gestopt zijn vermoed ik, er zijn nu eenmaal grenzen aan wat je aan belastingen en premies aan je bevolking(rijk&arm) kan opleggen. En ja, de rijken en extreem armen zijn doorgaans nu eenmaal mobieler. Extreme armoede kent Frankrijk (nog) niet, uitgezonderd illegalen.
Dan de macht, uiteindelijk, wie betaalt bepaalt![]()
Rule by the rich: Western governments are oligarchies, not democracies
Bekijk deze YouTube-video
Vreemd dat hij geen recht heeft op een uitkering. Als je echt niet instaat bent om te werken krijg je toch een WIA. Overigens zijn die staatspensioenen in Frankrijk echt geen vetpot en is ons stelsel tot nu toe stukken beter.quote:Op maandag 21 juli 2025 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn partner is niet meer in staat te werken en heeft geen recht op een uitkering.
Daarnaast vind ik mijn werk erg leuk dus minder werken is ook niet echt een probleem.
Volgens mij geen recht op omdat hij ten tijde van ongeluk geen werk had en hij alleen lang onterecht een halve bijstandsuitkering had, nouja, maakt ook niet zoveel uit, we redden het mee dan prima.quote:Op maandag 21 juli 2025 21:07 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vreemd dat hij geen recht heeft op een uitkering. Als je echt niet instaat bent om te werken krijg je toch een WIA. Overigens zijn die staatspensioenen in Frankrijk echt geen vetpot en is ons stelsel tot nu toe stukken beter.
Gelukkig maar, dan kunnen de fransen voorlopig met 64 of nog eerder van hun pensioen/vroegpensioen genietenquote:Van alle inwoners van de Europese Unie hebben Nederlanders de langste loopbanen, blijkt uit nieuwe cijfers. Met een carrière van 43,8 jaar werken Nederlanders ruim zes jaar langer dan de gemiddelde EU-inwoner
Dan geen 5,7 miljoen meer maar 5,697 miljoen. Stevige stappen...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |