Ze geven wel antwoord op de vraag?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:06 schreef Sometimes het volgende:
Pensioenfonds reageert sneller dan gedacht. Geeft daarbij geen antwoord op de vraag.
Quote:
Hierbij reageer ik graag op uw e-mail.
U heeft recht op een gedeelte van het pensioen van uw ex-partner, mevrouw X. U wilt weten wat er uitgekeerd wordt aan u tussen 65 jarige leeftijd en 67 jaar en 3 maanden van uw ex-partner. Graag geef ik u duidelijkheid.
Flexpensioen
Het pensioen wat u ziet staan op het pensioenoverzicht wat u naar verwachting uitbetaald krijgt vanaf 60 jaar tot 65 jaar van uw ex-partner is het Flexpensioen. Zoals u mogelijk weet komen er nieuwe regels voor pensioen. Pensioenfonds Zorg en Welzijn verwacht de nieuwe pensioenregeling per 1 januari 2026 in te voeren. De regeling van het Flexpensioen vervalt in de nieuwe pensioenregeling. Hierdoor voegen wij het Flexpensioen toe aan het persoonlijk pensioenvermogen van uw ex-partner bij de overgang naar de nieuwe pensioenregeling.
Uw ex-partner ontvangt haar pensioen uiterlijk op haar AOW-leeftijd, maar kan er ook voor kiezen om haar pensioen eerder op te nemen. U volgt uw ex-partner in haar beslissingen.
/Quote
Dat verklaart het gat in tijd toch niet?quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:17 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als ik dit zo lees dan is dit het vereveningspensioen. Het deel van het ouderdomspensioen dat u ontvangt zolang uw ex-partner leeft.
Theoretisch zijn dit de periodes van uitkering tenzij uw ex-partner beslist zijn of haar pensioen eerder of later te laten ingaan.
Stel uw ex-partner kiest ervoor om op 64 jarige leeftijd volledig met pensioen te gaan, dan gaat het stuk tussen 60 en 65 jaar later in. Het deel dat op 67 jaar en 3 maanden in zou gaan gaat dan eerder in, maar het maandbedrag dat u dan gaat ontvangen is lager.
Wat veranderd er met de nieuwe pensioenregeling per 1-1-2026: eigenlijk niks.
Uw ex-partner bepaalt nog steeds zelf wanneer hij of zij met pensioen gaat. Het pensioen fonds bepaalt vervolgens welk deel van dat pensioen voor u is.
U blijft voor de ingang en hoogte afhankelijk van de keuzes die uw ex-partner maakt.
Wat is het antwoord dan, want ik zie het niet.quote:
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:06 schreef Sometimes het volgende:
Pensioenfonds reageert sneller dan gedacht. Geeft daarbij geen antwoord op de vraag.
Quote:
Hierbij reageer ik graag op uw e-mail.
U heeft recht op een gedeelte van het pensioen van uw ex-partner, mevrouw X. U wilt weten wat er uitgekeerd wordt aan u tussen 65 jarige leeftijd en 67 jaar en 3 maanden van uw ex-partner. Graag geef ik u duidelijkheid.
Flexpensioen
Het pensioen wat u ziet staan op het pensioenoverzicht wat u naar verwachting uitbetaald krijgt vanaf 60 jaar tot 65 jaar van uw ex-partner is het Flexpensioen. Zoals u mogelijk weet komen er nieuwe regels voor pensioen. Pensioenfonds Zorg en Welzijn verwacht de nieuwe pensioenregeling per 1 januari 2026 in te voeren. De regeling van het Flexpensioen vervalt in de nieuwe pensioenregeling. Hierdoor voegen wij het Flexpensioen toe aan het persoonlijk pensioenvermogen van uw ex-partner bij de overgang naar de nieuwe pensioenregeling.
Uw ex-partner ontvangt haar pensioen uiterlijk op haar AOW-leeftijd, maar kan er ook voor kiezen om haar pensioen eerder op te nemen. U volgt uw ex-partner in haar beslissingen.
/Quote
Het dikgedrukte vervalt dus is de vraag overbodig geworden.quote:U krijgt naar verwachting onderstaand pensioen:
• vanaf leeftijd 60 jaar tot 65 jaar van uw ex-partner ¤ xxx bruto per jaar
• vanaf leeftijd 67 jaar en 3 maanden van uw ex-partner, ¤ xxx bruto per jaar
Verklaring van het gat:quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:43 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat verklaart het gat in tijd toch niet?
[..]
Wat is het antwoord dan, want ik zie het niet.
TS krijgt die periode dus niks? Zo lees ik het bericht niet.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:50 schreef Tegan het volgende:
[..]
Het dikgedrukte vervalt dus is de vraag overbodig geworden.
Dus in die periode van 2 jaar en 3 maanden krijgt TS niks?quote:Op donderdag 17 juli 2025 20:29 schreef Crowdyfunder het volgende:
De ingangsdatum en de einddatum van het flexpensioen zijn nooit gewijzigd. (einddatum is 65 jaar gebleven). De ingangsdatum van het ouderdomspensioen is wel opgeschoven en gaat (nogsteeds) in op AOW datum.
Doordat de ingangsdatum van het pensioen naar achteren is geschoven is de pensioenaanspraak gestegen.
Dat verklaart het gat tussen einde flexpensioen en ingangsdatum levenslang ouderdomspensioen.
Ja en Nee.quote:Op donderdag 17 juli 2025 20:50 schreef blomke het volgende:
[..]
TS krijgt die periode dus niks? Zo lees ik het bericht niet.
[..]
Dus in die periode van 2 jaar en 3 maanden krijgt TS niks?
Dat mijn ex haar eigen pensioendatum bepaalt en ik daarin volg was me helder.quote:
Dat is hoe PFZW de vraag ook benaderd, maar dat maakt niet dat de oorspronkelijke vraag beantwoord is.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:50 schreef Tegan het volgende:
[..]
Het dikgedrukte vervalt dus is de vraag overbodig geworden.
Ja dat is logisch.quote:Op donderdag 17 juli 2025 21:04 schreef Tegan het volgende:
De ex-partner bepaald wanneer het pensioen ingaat en dus wanneer TS dit pensioen krijgt.
Tja. "Hoeveel pensioen krijgt u als uw ex-partner met pensioen gaat". Feitelijk is het mijn eigen pensioen maar ik heb er geen invloed op.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Je noemt het in de TT partnerpensioen, maar dat bedoel je niet. Partnerpensioen gaat over wanneer je (ex)partner is overleden.
Je ex heeft ooit ingelegd voor flexpensioen, dat was een regeling die niet meer bestaat. Op de site van pfzw kun je verdere info vinden https://www.pfzw.nl/parti(...)oenpakket/vraag/1762
Het hangt van haar keuzes af, dat begrijp ik. Maar de opsomming van PFZW is rigide zonder voorbehoud.quote:Op donderdag 17 juli 2025 21:49 schreef Crowdyfunder het volgende:
[..]
Ja en Nee.
Het vereveningspensioen volgt de keuzes die de ex-partner maakt voor zijn of haar pensioen. Kiest de ex-partner om het ouderdomspensioen te vervroegen naar 65 jaar, dan is er geen gat. (Maar het maandelijkse bedrag zal lager zijn.)
Ik ken de keuzemogelijkheden van het flex-pensioen niet. Mogelijk kan de ex-partner ervoor kiezen om het 5 jaar voor AOW datum in te laten gaan. Dan gaat het later in, maar loopt wel door tot aan AOW datum.
Dit is het nadeel van een vereveningspensioen: zelf kan je geen keuzes maken. Je bent afhankelijk van de keuzes die de ex-partner maakt.
De getoonde waarden zijn theoretische waarden. De feitelijke uitkering hangt af van de keuzes die de ex-partner maakt.
Wat gebeurt er dan met dat opgebouwde kapitaal??quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:34 schreef DJKoster het volgende:
Ze (en jij) krijgt geen AOW tot aan 67 jaar en 3 maanden. Maar het zelf opgebouwde pensioen kan zij eerder in laten gaan. (Tenzij ze ergens een berg geld heeft liggen en dat gebruikt).
Dus:
- Flexpensioen (oud, vervalt): recht tot 65 jaar
*(Ik ken de regeling niet, mogelijk liep het Flexpensioen door tot AOW leeftijd met een lager maandbedrag)
Dit verklaart nog steeds niet waarom er een gat van 2 jaar en 3 maanden in zit.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:34 schreef DJKoster het volgende:
Ze (en jij) krijgt geen AOW tot aan 67 jaar en 3 maanden. Maar het zelf opgebouwde pensioen kan zij eerder in laten gaan. (Tenzij ze ergens een berg geld heeft liggen en dat gebruikt).
Dus:
- Flexpensioen (oud, vervalt): recht tot 65 jaar
- Normaal opgebouwd pensioen: Ging, ten tijde van het Flexpensioen, in op de AOW leeftijd maar was mogelijk al beschikbaar vanaf einde Flexpensioen* (lager maandbedrag) en wordt nu het enige eigen pensioenpotje waarbij het waarschijnlijk mogelijk eerder op te nemen is dan 65 (als vervanger van Flexpensioen).
- AOW: Vanaf 67 jaar en 3 maanden dus.
*(Ik ken de regeling niet, mogelijk liep het Flexpensioen door tot AOW leeftijd met een lager maandbedrag)
Heb je de toelichtingen doorgelezen? Hier staat hoe het werkt bij uit elkaar https://www.pfzw.nl/conte(...)f%20uit%20elkaar.pdf en dit is een reguliere waar dat uitgelegd staat van dat gat tussen flexpensioen dat eindigt op 65 en pensioenleeftijd https://www.pfzw.nl/conte(...)ioen%20op%202025.pdfquote:Op vrijdag 18 juli 2025 09:14 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dit verklaart nog steeds niet waarom er een gat van 2 jaar en 3 maanden in zit.
Voor de duidelijkheid: het is geen oud pensioenoverzicht, het is die van 2025. Dat er in 2026 andere regels zijn en dat de vraag / het "probleem" daarmee vervalt is me volkomen duidelijk. Maar dat maakt me niet minder nieuwsgierig.
Dat van het flexpensioen? Dat verdwijnt niet hoor, dat wordt toegevoegd aan het ouderdomspensioen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat gebeurt er dan met dat opgebouwde kapitaal??
Er staat dan ook naar verwachting. Pensioenfondsen houden altijd de AOW leeftijd aan als verwachtte ingangsdatum, maar eerder starten is vaak mogelijk.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 09:14 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dit verklaart nog steeds niet waarom er een gat van 2 jaar en 3 maanden in zit.
[..]
Als zij inderdaad tussen 60 en 65 haar flexpensioen zou laten ingaan dan stopt dat op 65 en dan zou ze of haar ouderdomspensioen kunnen vervroegen (bij pfzw kon/kan dat vanaf 5 jaar voor de AOWleeftijd) of die periode tot AOW inderdaad niks krijgen. Want dat flexpensioen stopte op 65.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:00 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Het hangt van haar keuzes af, dat begrijp ik. Maar de opsomming van PFZW is rigide zonder voorbehoud.
Het gat begrijp ik daarmee nog steeds niet. Ik volg haar, dus dan zou zij zelf ook niets krijgen in die periode en dat is dan weer niet logisch.
Reken je niet rijk. 10 jaar vervroegen: Pensioen wordt flink gekort. Ik schat dat de hoogte gehalveerd wordt. En de eerste tijd (tot aan AOW datum) betaal je in de eerste belastingschijf meer belasting.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 09:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Straks met het nieuwe stelsel kan je ex-partner trouwens al 10 jaar voor de verwachte AOW-leeftijd het ouderdomspensioen laten ingaan.
(Ik heb zelf ook bij pfzw pensioen opgebouwd, dus dat kan voor mij ook interessant zijn)
Weet ik, maar ik ga onder de grens van de algemene heffingskorting blijven.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:32 schreef Crowdyfunder het volgende:
[..]
Reken je niet rijk. 10 jaar vervroegen: Pensioen wordt flink gekort. Ik schat dat de hoogte gehalveerd wordt. En de eerste tijd (tot aan AOW datum) betaal je in de eerste belastingschijf meer belasting.
Nee, had ik niet gelezen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 09:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Heb je de toelichtingen doorgelezen? Hier staat hoe het werkt bij uit elkaar https://www.pfzw.nl/conte(...)f%20uit%20elkaar.pdf en dit is een reguliere waar dat uitgelegd staat van dat gat tussen flexpensioen dat eindigt op 65 en pensioenleeftijd https://www.pfzw.nl/conte(...)ioen%20op%202025.pdf
Dat antwoord van PFZW sloeg dus totaal niet op wat er werkelijk door jou gevraagd werd. Pas in die *.pdf staat het uitgelegd.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:47 schreef Sometimes het volgende:
Quote: U kunt uw Flexpensioen ook houden. Dit kunt u dan tussen uw 60e en 65e opnemen. U krijgt dan tussen uw 65e en uw AOW leeftijd geen pensioen. /Quote
Dus ik krijg dan geen "partner"pensioen (ik hou deze niet kloppende term even aan) omdat ex ook geen pensioen krijgt.
Dit antwoord had ik dus van PFZW verwacht te krijgen.
Dat is helaas ook mijn ervaring.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat antwoord van PFZW sloeg dus totaal niet op wat er werkelijk door jou gevraagd werd. Pas in die *.pdf staat het uitgelegd.
Wat ik wel vaker zie (o.a. bij banken en Ziggo): "ze weten het antwoord niet of willen het echte antwoord niet geven en sturen je met een kluitje het riet in".
Het is geen partnerpensioen, het is een deel van haar eigen pensioen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:47 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Nee, had ik niet gelezen.
Maar hier staat inderdaad het gezochte antwoord in:
Quote: U kunt uw Flexpensioen ook houden. Dit kunt u dan tussen uw 60e en 65e opnemen. U krijgt dan tussen uw 65e en uw AOW leeftijd geen pensioen. /Quote
Dus ik krijg dan geen "partner"pensioen (ik hou deze niet kloppende term even aan) omdat ex ook geen pensioen krijgt.
Dit antwoord had ik dus van PFZW verwacht te krijgen.
Thanks!
Ik vond het een prima antwoord van ze, want het doet niet meer terzake. En de toelichting bij het UPO heb je gewoon ontvangen bij het UPO.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:04 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat is helaas ook mijn ervaring.
Maar je ziet ook in dit topic dat er ook mensen zijn die het wel als antwoord zien.
Jij bouwt zelf pensioen op bij PFZW. Ik niet.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik vond het een prima antwoord van ze, want het doet niet meer terzake. En de toelichting bij het UPO heb je gewoon ontvangen bij het UPO.
Ik kende het flexpensioen niet, omdat ik pas na het afschaffen daarvan pensioen ging opbouwen bij Pfzw.
Dat is nou net de helft van de vraagstelling in de OP.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kende het flexpensioen niet, omdat ik pas na het afschaffen daarvan pensioen ging opbouwen bij Pfzw.
Als de bedragen vergelijkbaar zijn misschien wel.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:43 schreef blomke het volgende:
Beetje off-topic (ik heb er geen ervaring mee), maar is het niet beter om bij een E.S. gelijk alles te verdelen en af te zien van elkaars pensioenen? Zoals in dit topic bijv., kom je nooit van elkaar af.
Had ook anders geregeld kunnen worden. Had jij afstand van haar vereveningspensioen moeten doen en Had zij geen 50% maar bijvoorbeeld 35% van jouw pensioen moeten krijgen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 18:05 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als de bedragen vergelijkbaar zijn misschien wel.
In ons geval is haar recht op mijn pensioen veel groter dan anders (ex werkte minder, zorgde meer voor de kinderen).
Bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 19:26 schreef Crowdyfunder het volgende:
Echtscheidingsadvocaten hebben helaas vaak weinig kennis van pensioenen.
Daarom ben ik me speciaal voor TS gaan inlezen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 17:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is nou net de helft van de vraagstelling in de OP.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |