Bron.quote:Lamine Yamal onder vuur na feest voor 18de verjaardag: ‘Een vernederende en discriminerende daad’
Lamine Yamal ligt onder vuur in Spanje na een groot feest voor zijn 18de verjaardag. Het supertalent van FC Barcelona liet mensen met dwerggroei optreden. Daar is de Spaanse belangenvereniging voor die aandoening op z’n zachtst gezegd niet blij mee.
Yamal zou mensen met dwerggroei hebben ingehuurd om voor entertainment te zorgen, zo is te zien op beelden van het feest. Belangenorganisatie Asociación ADEE is daar niet van gediend. „Dit is een vernederende en discriminerende daad’’, luidt het oordeel van voorzitter Carolina Puente. Yamal moet vrezen voor een juridisch staartje.
Volgens ADEE is het ‘onaanvaardbaar’ dat er wordt gespot met mensen die lijden aan dwerggroei. De 18-jarige aanvaller heeft niet gereageerd op de kritiek. Onder zijn Barcelona-ploeggenoten Robert Lewandowski en Gavi waren aanwezig bij het feest, net als veel Spaanse artiesten en influencers. Met een fotoserie en filmpje op zijn Instagram-kanaal gaf het Spaanse toptalent een inkijkje van het feest.
Zondag jarig
Yamal blies afgelopen zondag achttien kaarsjes uit. Als minderjarige groeide hij al uit tot een van de beste voetballers ter wereld. Hij heeft aanzienlijk betere statistieken als jongeling dan toppers als Lionel Messi en Cristiano Ronaldo.
Dit.quote:
En de pitspoezen bij autoraces. De dames zelf vonden het leuk, de heren vonden het leuk, maar blijkbaar wordt er geluisterd naar een paar jankende feministen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:48 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit.
Doet me denken aan die “walk on girls” bij darten. Daar werd ook over geklaagd door mensen die er niks mee te maken hebben. Resultaat? De jankers kregen hun zin en de vrouwen waren hun goed betaalde baantje kwijt.
Wat bedoel je met normale kaders? Dit is een groep dwergen die gezamenlijk een groep artiesten vormen en te huur zijn om feestjes op te leuken. Dat willen die dwergen zelf! Ze zijn niet van de straat geplukt. Of wil jij die mensen hun inkomen ontzeggen?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:09 schreef Qarrad het volgende:
Goh zeg, een veel te jong geïdoliseerd gastje met sloten geld en een omgeving vol jaknikkende bewonderaars heeft geen idee meer van normale kaders?
Ik ben geschokt.
Prostitutie, zwartwerkers, dakloze helers. Allemaal mensen die ik geen inkomen wil ontzeggen die om begrijpelijke redenen zichzelf aanbieden voor bepaalde diensten, maar die ik niet ga inhuren.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat bedoel je met normale kaders? Dit is een groep dwergen die gezamenlijk een groep artiesten vormen en te huur zijn om feestjes op te leuken. Dat willen die dwergen zelf! Ze zijn niet van de straat geplukt. Of wil jij die mensen hun inkomen ontzeggen?
Dat zijn allemaal illegale beroepen. Artiest is dat niet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Prostitutie, zwartwerkers, dakloze helers. Allemaal mensen die ik geen inkomen wil ontzeggen die om begrijpelijke redenen zichzelf aanbieden voor bepaalde diensten, maar die ik niet ga inhuren.
Nee hoor, prostitutie is legaal en een hoop zwartwerk wordt gedoogd, zoals poetshuisjes. Heling mag echt niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal illegale beroepen. Artiest is dat niet.
Maar een dwerg die als clown wil werken in een circus, dat mag niet, volgens jou. Dan is het circus fout bezig.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee hoor, prostitutie is legaal en een hoop zwartwerk wordt gedoogd, zoals poetshuisjes. Heling mag echt niet natuurlijk.
Het zijn gewoon erg matige voorbeelden die je noemt. Yamal laat hier kleine mensen optreden. En dat getuigt van een verwrongen kader omdat?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee hoor, prostitutie is legaal en een hoop zwartwerk wordt gedoogd, zoals poetshuisjes. Heling mag echt niet natuurlijk.
Mensen met dwerggroei zijn een ras?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:12 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Maar donkere mensen kunnen toch geen racisten zijn
Okay, neem jezelf even als voorbeeld. Je geeft een feestje. Het mag best een beetje extravagant zijn. Zou jij zelf met een goed gevoel iemand met een afwijking op laten treden onder specifiek die paraplu van die afwijking voor het amusement van jouw gasten en jou?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het zijn gewoon erg matige voorbeelden die je noemt. Yamal laat hier kleine mensen optreden. En dat getuigt van een verwrongen kader omdat?
Ze maken gebruik van hun onderscheidende factor (lengte) om de markt aan te spreken. Blijkbaar met een gezonde dosis zelfspot, en als de muziek dan ook nog goed klinkt. De band ervaart geen gebrek aan respect en krijgt betaald zoals afgesproken.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Okay, neem jezelf even als voorbeeld. Je geeft een feestje. Het mag best een beetje extravagant zijn. Zou jij zelf met een goed gevoel iemand met een afwijking op laten treden onder specifiek die paraplu van die afwijking voor het amusement van jouw gasten en jou?
Moet je mensen met een "afwijking" de toegang ontzeggen en hun werk ontnemen omdat er bepaalde mensen zijn die dat mogelijk stom vinden?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Okay, neem jezelf even als voorbeeld. Je geeft een feestje. Het mag best een beetje extravagant zijn. Zou jij zelf met een goed gevoel iemand met een afwijking op laten treden onder specifiek die paraplu van die afwijking voor het amusement van jouw gasten en jou?
Er is best een groot grijs gebied tussen een band met toevallig allemaal leden met deze afwijking die zichzelf op slimme wijze in de markt zet en een triest rondreizend rariteitenkabinet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ze maken gebruik van hun onderscheidende factor (lengte) om de markt aan te spreken. Blijkbaar met een gezonde dosis zelfspot, en als de muziek dan ook nog goed klinkt. De band ervaart geen gebrek aan respect en krijgt betaald zoals afgesproken.
Dan zie ik geen enkel probleem.
Omdat de rol er eentje was van een personage met dwerggroei, wat zijn ontwikkeling tot wat zijn personage werd verklaarde. Door zijn vader en de hele maatschappij niet serieus genomen als man/mens, en daardoor veroordeeld tot het gekonkel om toch verder te komen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Moet je mensen met een "afwijking" de toegang ontzeggen en hun werk ontnemen omdat er bepaalde mensen zijn die dat mogelijk stom vinden?
En hoe zit dat dan inderdaad met Tyrion/Peter Dinklage? Die is in principe ingezet in Game of Thrones -omdat- hij een dwerg is. Voor ons amusement.
Ze deden ook goocheltrucs en deelden shotjes uit. Dus het complete pakket zeg maar.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er is best een groot grijs gebied tussen een band met toevallig allemaal leden met deze afwijking die zichzelf op slimme wijze in de markt zet en een triest rondreizend rariteitenkabinet.
Zolang wij geen beelden hebben van het performance, blijft het een beetje gatekeeping van mijn en jouw kant op grond van wat we denken wat het performance behelst.
Dan blijft het voor mij een twijfelgeval.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ze deden ook goocheltrucs en deelden shotjes uit. Dus het complete pakket zeg maar.
Totdat hij iemand tot iets dwingt, drogeert, vernedert of iets dergelijks. Ook niet geheel nieuw in zo'n omgeving.quote:Maar goed. Als hij 19 wordt dan maar een blik lekkere wijven met ontbloot bovenlichaam. Dan ontloop je de controverse in ieder geval.
Ja, voor onze entertainment dus. Ik zie echt geen verschil.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Omdat de rol er eentje was van een personage met dwerggroei, wat zijn ontwikkeling tot wat zijn personage werd verklaarde. Door zijn vader en de hele maatschappij niet serieus genomen als man/mens, en daardoor veroordeeld tot het gekonkel om toch verder te komen.
Jij ziet niet het verschil tussen een personage uit een boek/tvserie waarbij de afwijking een rol heeft voor de karakterontwikkeling en een boertig voor geld rondhupsende dwerg?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja, voor onze entertainment dus. Ik zie echt geen verschil.
Waarom moet het altijd zo overdreven en patserig dit soort feestjes? Het is niet dat iemand er aan twijfelt of je geld hebt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:09 schreef Qarrad het volgende:
Goh zeg, een veel te jong geïdoliseerd gastje met sloten geld en een omgeving vol jaknikkende bewonderaars heeft geen idee meer van normale kaders?
Ik ben geschokt.
Het was cynisch bedoeld. Natuurlijk komt er dan ophef. Ook al gaat het onder betaling, met respect en volledige overeenstemming.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan blijft het voor mij een twijfelgeval.
[..]
Totdat hij iemand tot iets dwingt, drogeert, vernedert of iets dergelijks. Ook niet geheel nieuw in zo'n omgeving.
Ik neem aan dat de rondhupsende dwerg een volwassen man is en een vergoeding (waarschijnlijk een stuk meer dan dat ik verdien btwquote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij ziet niet het verschil tussen een personage uit een boek/tvserie waarbij de afwijking een rol heeft voor de karakterontwikkeling en een boertig voor geld rondhupsende dwerg?
Ik vind de manier waarop jij je vraag inkleedt al bij voorbaat een beetje sturend. Je probeert er een soort gewetenskwestie/dilemma van te maken.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat is hier 'niet normaal' aan dan? zijn de mensen met dwerggroei gedwongen?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:09 schreef Qarrad het volgende:
Ik ben geschokt.
Net zoals de rellen over het "dwarf-tossing" als "sport" in pubs. De deelnemende mensen waren dus wel hun lucratieve bijverdienste kwijt, hen was niets gevraagd. Typisch voorbeeld van hoe "woke" graag voor anderen beslist of ze gediscrimineerd worden.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:18 schreef de_boswachter het volgende:
Maar die dwergen die kwamen maar mooi vanwege het geld wat Yamal hun betaalde. Ze hadden ook kunnen weigeren.
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Of zoals de dwerg in persoon optekent:
„We vragen alleen maar om ons te laten doen. We zijn zelfstandigen en maken contracten op. Alles gebeurt legaal. Ik snap niet waar dit tumult opeens vandaan komt? We doen deze job omdat we dit willen. Wij kiezen hier zélf voor, niemand dwingt ons ertoe. Als we van onze klant ook maar één signaal van gebrek aan respect ervaren, stopt de show meteen. Maar tot nu toe maakten we dat nog nooit mee. Eigenlijk verpest die organisatie (het ADEE, red.) alleen maar ons werk.”
Wat een eindbaasje.
Dus film makers mogen wel rijk worden van vermaak van mensen met dwerggroei, maar mensen met dwerggroei mogen niet een bedrijfje opstarten voor hunzelf om mensen te vermaken want dat is discriminatie voor mensen met dwergroei?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Omdat de rol er eentje was van een personage met dwerggroei, wat zijn ontwikkeling tot wat zijn personage werd verklaarde. Door zijn vader en de hele maatschappij niet serieus genomen als man/mens, en daardoor veroordeeld tot het gekonkel om toch verder te komen.
Er mag inderdaad alleen gebruik gemaakt worden van mensen met een afwijking als daar grote literaire meerwaarde inzit, of verhaalvertellend gehalte.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dus film makers mogen wel rijk worden van vermaak van mensen met dwerggroei, maar mensen met dwerggroei mogen niet een bedrijfje opstarten voor hunzelf om mensen te vermaken want dat is discriminatie voor mensen met dwergroei?
Nee, gedrongen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 12:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat is hier 'niet normaal' aan dan? zijn de mensen met dwerggroei gedwongen?
Yep.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er mag inderdaad alleen gebruik gemaakt worden van mensen met een afwijking als daar grote literaire meerwaarde inzit, of verhaalvertellend gehalte.
Platvloers vermaak voor de burgerlul is discriminatie.
quote:Eigen keuze
Minstens even belangrijk in dit hele verhaal: de mening van de personen met dwerggroei zelf. De Catalaanse radiozender ‘RAC1’ kon met een van de mensen met dwerggroei die aanwezig was op het feest van Yamal spreken. Zijn boodschap: stop met de heisa. Het is hun eigen keuze. Én hun broodwinning.
“We vragen alleen maar om ons te laten doen. We zijn zelfstandigen en maken contracten op. Alles gebeurt legaal. Ik snap niet waar dit tumult opeens vandaan komt? We doen deze job omdat we dit willen. Niemand dwingt ons ertoe. Als we van onze klant ook maar één signaal van gebrek aan respect ervaren, stopt de show meteen. Maar tot nu toe maakten we dat nog nooit mee. Eigenlijk verpest die organisatie (het ADEE, red.) alleen maar ons werk.”
De persoon, wiens identiteit verborgen blijft, geeft ook nog wat meer details over Yamals feestje. “Hij had vier personen met dwerggroei ingehuurd. De show die we opvoerden was er een met zang en dans. We deelden ook shotjes uit en deden goocheltrucs. Het is altijd ons doel om de gasten te vermaken.”
Ja ik denk dat je gelijk hebt bij nader inzien op dit punt.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat dus.
Er word gewoon voor hun bepaald dat ze gediscrimineerd worden.
Het nieuwe normaal is dat mensen een slachtoffer rol aangepraat en in geduwd worden.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 14:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja ik denk dat je gelijk hebt bij nader inzien op dit punt.
Ik stel mijn mening bij.
Duidelijk.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:23 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]
“Wij kiezen hier zélf voor”: terwijl Lamine Yamal moet vrezen voor onderzoek, reageert artiest met dwerggroei die op omstreden feest was
“Ik snap niet waar deze heisa plots vandaan komt?” Een persoon met dwerggroei die door Barcelona-vedette Lamine Yamal werd ingehuurd om zijn 18de verjaardag op te luisteren, heeft nu zelf gereageerd op het tumult. Hij wil benadrukken dat het hun eigen keuze is om die job uit te oefenen. Maar ondertussen moet Yamal wel vrezen voor een onderzoek.
We doen deze job omdat we dit willen. Niemand dwingt ons ertoe. Als we van onze klant ook maar één signaal van gebrek aan respect ervaren, stopt de show meteen.
https://www.hln.be/buiten(...)-feest-was~a224e7f6/
Dat vind ik eigenlijk best discriminerend, maar ik vind de definitie van discrimineren wel steeds verwarrender worden tegenwoordig...quote:Op dinsdag 15 juli 2025 13:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat dus.
Er wordt) gewoon voor hun bepaald dat ze gediscrimineerd worden.
Het nieuwe normaal is dat mensen een slachtoffer rol aangepraat en in geduwd worden.
Prachtige acteur. Beroemd worden door een dwerg te spelen en vervolgens maakt hij met zijn volgers op twitter de dwergen in Sneeuwwitje werkeloos.quote:
Ergens tussen strafbaar en normaal is gedrag wat wel mag, maar niet echt stijlvol is. Met dwergen gooien zou ik daaronder scharen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 12:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat is hier 'niet normaal' aan dan? zijn de mensen met dwerggroei gedwongen?
Maar die waren niet blauw van de sangriaquote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:12 schreef tong80 het volgende:
Ik als alcoholist walgde van de blauwe smurfen.
Ik ook.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:07 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk best discriminerend, maar ik vind de definitie van discrimineren wel steeds verwarrender worden tegenwoordig...
Ja dit. Of dwergvechten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ergens tussen strafbaar en normaal is gedrag wat wel mag, maar niet echt stijlvol is. Met dwergen gooien zou ik daaronder scharen.
Dit is humor met de nodige zelfspot, toch?quote:
Tja, maar aan de andere kant was er iemand die ze een baan gaf en konden ze op die manier wél rondkomen. Was dat nu goed of fout?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja dit. Of dwergvechten.
Of zoals vroeger de rondtrekkende circussen die mensen met afwijkingen (ook dwergen) ten toon stelden omdat er geen enkele andere manier was waarop ze zouden kunnen rondkomen.
Lijkt me wel ja.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:41 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Dit is humor met de nodige zelfspot, toch?
Niet meer van deze tijd in ieder geval. Dat probeer ik te zeggen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:43 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Tja, maar aan de andere kant was er iemand die ze een baan gaf en konden ze op die manier wél rondkomen. Was dat nu goed of fout?
Voor lantaarnpaalaansteker of fysiek zwaar werk waren ze niet geschikt, als je dan met een of andere act brood op de plank krijgt is dat toch prima?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja dit. Of dwergvechten.
Of zoals vroeger de rondtrekkende circussen die mensen met afwijkingen (ook dwergen) ten toon stelden omdat er geen enkele andere manier was waarop ze zouden kunnen rondkomen.
Nee,je mag als dwerg niet eens meer werkenquote:Op dinsdag 15 juli 2025 17:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Je mag ook niets meer tegenwoordig
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 17:36 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Nee,je mag als dwerg niet eens meer werken werpen
Ik was een tijdje geleden bij een gig van een comédienne die slechtziend is en daar grapjes om maakte. Daar heb ik smakelijk om gelachen. Mag dat? Of moet die dame maar ander werk zoeken?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als die mensen dat geheel vrijwillig, en voor ongetwijfeld een heel erg goed bedrag, zelf willen doen, zoals hier het geval is, moet dat gewoon kunnen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 22:05 schreef Harvest89 het volgende:
Dit is inderdaad onsmakelijk.
De tijd dat mensen met een aandoening of handicap de rijken amuseren om wat kunstjes uit te halen zou voorbij moeten zijn.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 22:05 schreef Harvest89 het volgende:
Dit is inderdaad onsmakelijk.
De tijd dat mensen met een aandoening of handicap de rijken amuseren om wat kunstjes uit te halen zou voorbij moeten zijn.
Dat is het hele ding met discriminatie deze dagen. Het gaat er niet meer om wat de (zogenaamd) gediscrimineerde mensen vinden, het gaat erom wat het (voornamelijke linkse) kliekje ervan vindt. Je weet wel, de mensen die überhaupt nooit discriminatie hebben ervaren.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 22:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als die mensen dat geheel vrijwillig, en voor ongetwijfeld een heel erg goed bedrag, zelf willen doen, zoals hier het geval is, moet dat gewoon kunnen.
Smakeloos of niet, het is hun eigen beslissing, en waarschijnlijk ook hun beroep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |