abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218878614
Leuke topic maar wat doen jullie er verder mee. Ik beleg zelf al een jaartje in 10 zilver. Ik denk toch dat we een sterke daling nog kunnen krijgen.

Voor mensen die interresse hebben
https://www.ingmarkets.nl/zoeken?q=zilver
pi_218879717
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 19:54 schreef SmartVision het volgende:
Leuke topic maar wat doen jullie er verder mee. Ik beleg zelf al een jaartje in 10 zilver. Ik denk toch dat we een sterke daling nog kunnen krijgen.

Voor mensen die interresse hebben
https://www.ingmarkets.nl/zoeken?q=zilver
Een sterke daling zou kunnen plaatsvinden tijdens een beurscrash, dan verkoopt men zelfs het tafelzilver om aan de margincalls te kunnen voldoen. Dat blijkt doorgaans tevens juist een goed moment om aan te kopen, de 1 zijn dood is de ander z'n brood nietwaar ;)
Heb jij nog andere scenarios in gedachten ?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218879794
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een sterke daling zou kunnen plaatsvinden tijdens een beurscrash, dan verkoopt men zelfs het tafelzilver om aan de margincalls te kunnen voldoen. Dat blijkt doorgaans tevens juist een goed moment om aan te kopen, de 1 zijn dood is de ander z'n brood nietwaar ;)
Heb jij nog andere scenarios in gedachten ?
De Scenario’s zijn op dit moment onvoorspelbaar. Je denkt dat iedere keer de top is gehaald maar dan gaat het weer een paar dollar omhoog. Je zou nu bijna dat denken dat je short moet gaan maar ik weet het niet.....In een maand is het bijna 10 dollar omhoog geschoten. Je vraagt je af hoe dat komt.

Het heeft onder ook te maken met de dollarkoers. Als de dollar koers omlaag gaat dan stjjgen de koersen van zilver en goud. Er zijn veel factoren die de goud en zilverprijs bepalen. Er is ook veel vraag naar zilver door verwerking in printplaten. De vraag is hoeveel de dollarkoers nog gaat dalen op dit moment.
pi_218880047
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:59 schreef SmartVision het volgende:

[..]
De vraag is hoeveel de dollarkoers nog gaat dalen op dit moment.
Gek genoeg is de dollarkoers gedurende september redelijk stabiel tussen de circa 1.17/1.18 tov de euro.
Ook de DXY is niet erg gedaald gedurende sept, er moet dus iets anders een rol spelen imo :?

quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Dollar_Index
pi_218881741
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 22:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gek genoeg is de dollarkoers gedurende september redelijk stabiel tussen de circa 1.17/1.18 tov de euro.
Ook de DXY is niet erg gedaald gedurende sept, er moet dus iets anders een rol spelen imo :?
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Dollar_Index
Die koerswisselingen van die dollar zijn altijd duizenste of honderste en dat heeft een hele grote invloed
Zilverkoers

Dollarkoers

Het zal ook met het vertrouwen in de amerikaanse economie te maken hebben
Als het vertrouwen laag is dan zullen goud en zilver in grote hoeveelheden door beleggers aangekocht worden en dan stijgen de koersen van deze 2 en daalt de koers van de dollar.
pi_218882023
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 09:26 schreef SmartVision het volgende:

[..]

Het zal ook met het vertrouwen in de amerikaanse economie te maken hebben
Als het vertrouwen laag is dan zullen goud en zilver in grote hoeveelheden door beleggers aangekocht worden en dan stijgen de koersen van deze 2 en daalt de koers van de dollar.
Als ik naar de nederlandse markt kijk van de goud en zilverhandel, zijn het juist de particulieren die nu verkopen. Volg de voorraad maar van de grotere handelaren ;)
De centrale banken zijn de grote opkopers afgelopen tijd, althans van goud. De meeste institutionele beleggers laten de edelmetalen volgens mij nog steeds buiten hun portefeuille.

quote:
Gold's rise in central bank reserves appears unstoppable

Worries over inflation, deteriorating U.S. fiscal health, Federal Reserve independence, and geopolitical instability are raising questions about the stability of long-term Treasuries, traditionally the world's safest asset. In response, many central banks are turning back to that "barbarous relic", gold.
The fortunes of gold and government bonds have diverged sharply this year, a split highlighted this week as the price of bullion struck a new high and many long-dated bond yields hit levels not seen in years or, in some cases, ever.
pi_218882087
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 09:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als ik naar de nederlandse markt kijk van de goud en zilverhandel, zijn het juist de particulieren die nu verkopen. Volg de voorraad maar van de grotere handelaren ;)
De centrale banken zijn de grote opkopers afgelopen tijd, althans van goud. De meeste institutionele beleggers laten de edelmetalen volgens mij nog steeds buiten hun portefeuille.
[..]
[ afbeelding ]
Ik denk dat de particulieren die verkopen voornamelijk nu denken dat ze moeten cashen. Ze denken dat het waarschijnlijk de top is.

Ik denk dat het de komende tijd nog veel meer gaat stijgen. Zoals het nu gaat denk ik dat de 60 dollar koers voor zilver volgend jaar zeker gehaald zal worden.
pi_218968991
De zilverprijs is vandaag door de prijsgrens van $49 per t-ounce gegaan (1.35 euro per gram). Wordt binnenkort het historische prijsrecord van $50 doorbroken :?

Silver: Going, Going...Unobtanium
Bekijk deze YouTube-video
quote:
From Canada to Vietnam, refineries are out, mints are sold out, and raw materials themselves are drying up. At the same time, SLV’s borrow costs have exploded, and dealer spreads are widening as buyers overwhelm supply.
pi_218969346
Whoow :D
Es geht jetzt loss :Y

quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/silver
______Price_____Day_____Month_____Year
Silver 49.389____3.26%____20.81%___61.94%
pi_218969365
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zilver biedt misschien minder rendement dan goud, maar is wellicht een zekerdere belegging dan goud omdat zilver vooral industriële toepassingen heeft terwijl goud vooral voor sieraden gebruikt wordt. Maar dan zou ik eerder platina overwegen. Het heeft hetzelfde voordeel als zilver dat het vooral industriële toepassingen heeft, maar het heeft een veel hogere waardedichtheid.

Ik durf te voorspellen dat de stijging van de goudprijs ooit wel weer tot een einde komt en dat de goudprijs dan instort.
Sorry maar goud word gebruikt in heel veel toepassingen.
Waaronder stroom bedrading bij vliegtuigen.
Zelfs je sim kaart bezit wat goud .
De connectors van gpu , geheugen modeulens bezitten goud .
pi_218969381
quote:
Net nog 5 liter ingeslagen, vasthouden die hap.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 19:15:39 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218969793
Interessant, ik heb hier nog 200g 925 zilver liggen. Wat zou dat nu opbrengen?
Resistance is futile.
pi_218969831
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 19:15 schreef Seven. het volgende:
Dat is 92,5% zilvergehalte. Bij Dawson Gold krijg je ongeveer 164 euro daarvoor. Je kunt even rondshoppen. Het varieert vaak nog wat.
pi_218969858
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 19:15 schreef Seven. het volgende:
Het hangt er nogal vanaf of het baren of munten zijn. Munten hebben om fiscale redenen verruit de voorkeur in Nederland.
Volgens mij geeft 101munten wel goede prijzen als je ze aanbiedt ter verkoop, daarnaast kan je ze ook op marktplaats aanbieden.

101munten.nl/goud-zilver-verkopen/

In het geval nl muntgeld: 185×1.367×0.98=248 euro ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 08-10-2025 19:35:08 ]
pi_218969889
Dubbel
  woensdag 8 oktober 2025 @ 20:05:46 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218970448
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 19:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het hangt er nogal vanaf of het baren of munten zijn. Munten hebben om fiscale redenen verruit de voorkeur in Nederland.
Volgens mij geeft 101munten wel goede prijzen als je ze aanbiedt ter verkoop, daarnaast kan je ze ook op marktplaats aanbieden.

101munten.nl/goud-zilver-verkopen/

In het geval nl muntgeld: 185×1.367×0.98=248 euro ;)
Het gaat om sieraden.
Resistance is futile.
pi_218970548
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 20:05 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het gaat om sieraden.
Dat is pech, heb zelf geen ervaring daarmee. Sieraden lijkt me weinig liquide in Nederland en dat heeft een prijs in negatieve zin :{
pi_218971476
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 20:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is pech, heb zelf geen ervaring daarmee. Sieraden lijkt me weinig liquide in Nederland en dat heeft een prijs in negatieve zin :{
Voor sieraden moet je echt rondkijken voor de beste prijs.

Bars en munten zijn wel heel makkelijk te verkopen. Zelf ook wel ervaring mee. Kun je gewoon online regelen. Maar de meeste mensen zullen sieraden willen verkopen in de praktijk denk ik. Maar ik zou het nog vasthouden.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 22:53:24 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218972120
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 21:35 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Voor sieraden moet je echt rondkijken voor de beste prijs.

Bars en munten zijn wel heel makkelijk te verkopen. Zelf ook wel ervaring mee. Kun je gewoon online regelen. Maar de meeste mensen zullen sieraden willen verkopen in de praktijk denk ik. Maar ik zou het nog vasthouden.
Waarom zou je het vasthouden?
Resistance is futile.
pi_218972418
Vandaag lijkt zich inderdaad hetzelfde af te spelen als gisteren :P
Dat zien we morgen dan wel weer >:)
Later op de dag in de VS drukken ze de edelmetaalkoersen, als de handel dun is en de volumes gering. Als vroeg in onze ochtend de beurzen openen in Azië, gaat de prijs waarschijnlijk weer oplopen en volgen daarna de europese edelmetaal beurzen. De zilverprijs ging bijna naar $49.50 en dan wordt de prijs later op de dag in de VS weer gedrukt.

pi_218972487
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 22:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Waarom zou je het vasthouden?
Het is alleen een afweging. Zilver kan nog stijgen, ook dalen natuurlijk. Zelf hanteer ik vasthouden als ik het geld niet nodig heb en verkopen wanneer ik het geld wel nodig heb.
pi_218972492
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 00:32 schreef Dutchguy het volgende:
Het is alleen een afweging. Zilver kan nog stijgen, ook dalen natuurlijk. Zelf hanteer ik vasthouden als ik het geld niet nodig heb en verkopen wanneer ik het geld wel nodig heb.
En heb je dan altijd winst of verkoop je ook wel eens met verlies?
pi_218972875
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:56 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Sorry maar goud word gebruikt in heel veel toepassingen.
Waaronder stroom bedrading bij vliegtuigen.
Zelfs je sim kaart bezit wat goud .
De connectors van gpu , geheugen modeulens bezitten goud .
Dat is wel zo, maar er wordt veel meer zilver industrieel gebruikt dan goud. De beschikbare reserve aan goud is met name door central bank reserves veel groter dan die van zilver. De zilvermarkt is veel kleiner dan die van goud als het om verhandelbare voorraad gaat.

Volgens google AI:
quote:
Silver Has Higher Industrial Use. About 12% of gold supply goes to industrial uses. But due to silver's unique characteristics, a whopping 56% of its supply is used in industry.
pi_218973105
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 00:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En heb je dan altijd winst of verkoop je ook wel eens met verlies?
Tot nu toe alleen met winst.
pi_218975537
De zilverprijs is door de $50 grens gegaan, wat historisch is. Dit is slechts 2x eerder gebeurt, echter sloot de markt toen niet boven de $50 per t-ounce. Spannend wel of de markt komende dagen erin slaagt boven de $50 te gaan sluiten.
quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/silver
Silver (USD/t.oz) 50.025 (+2.38%)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')