abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218208428
Zilver speelt eigenlijk geen rol meer als monetair metaal sinds 1971. Het wordt ook niet langer als reserve gebruikt door centrale banken. Goud wordt in toenemende mate door centrale banken als reserve ingekocht en gebruikt. Zilver kent nogal wat industriele toepassingen en is bijv een betere elektrische geleider dan koper. De prijs van zilver is sinds 2011 opnieuw stevig aan het stijgen. Zilver wordt wel eens 'poor man's gold' genoemd omdat je met weinig geld toch aardig wat zilver kan kopen. Er zijn (nog) geen signalen vanuit de centrale banken dat ze van plan zijn zilver weer een monetaire status te verlenen en zilver ook weer op de plank gaan leggen.

quote:
Zilver stijgt naar hoogste niveau sinds 2011

De zilverprijs is gestegen naar het hoogste niveau in bijna veertien jaar. Volgens Bloomberg wordt die stijging mede aangejaagd door zorgen over een mogelijk tekort als gevolg van Amerikaanse importheffingen. Een ounce zilver kost inmiddels net iets minder dan 38 dollar. Sinds begin dit jaar is de prijs met 27 procent gestegen – een snellere toename dan die van goud.

'Onze berekeningen laten zien dat de hoeveelheid vrij beschikbaar zilver in Londen nu op het laagste punt ooit staat', zegt een analist tegen Bloomberg. 'Hoewel het lijkt alsof er genoeg zilver is, is dat eigenlijk een misleiding. De markt kan alleen weer in balans komen als het echt fysiek zilver schaars wordt.' Eerder dit jaar steeg de prijs van zilver ook al in snel tempo, als gevolg van de dreigende Amerikaanse invoerheffingen op zilver.

Tekort
Zilver is interessant voor zowel handelaren als de industrie, schrijft Bloomberg: het is zowel een belegging als een belangrijke grondstof voor schone energietechnologieën zoals zonnepanelen. Brancheorganisatie The Silver Institute verwacht dat de zilvermarkt voor het vijfde jaar op rij een tekort zal laten zien.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218208486
Gisteren nog een paar Silver Trophies behaald op de PlayStation *O* _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218208494
Ik zie hier kansen voor een nieuw programma op Discover Channel, Silver Rush *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 14 juli 2025 @ 11:02:35 #4
510182 Optimizer
Heeft een kanarievacht
pi_218208506

Zilver is verdubbeld in 10 jaar (2,55x)
Goud is verdriedubbeld in 10 jaar (3,10x)

Goud doet het nog steeds beter dan zilver
pi_218208767
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:01 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zie hier kansen voor een nieuw programma op Discover Channel, Silver Rush *O*
Goud wordt altijd als metaal gevonden, terwijl zilver vooral in de vorm van zilversulfide(Ag₂S) gevonden wordt. Wie weet komt er een silver rush en maakt men daar een programma serie van ;)
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 juli 2025 @ 11:35:11 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218208794
Rare hersenspinsel van TS dat niets te maken heeft met het artikel zelf.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218209372
Ben benieuwd of de prijs na de beursopeningen in de VS vanmiddag (15:30) nog sterk gaat veranderen.
quote:
Silver price (ounce 31.1 gram)
Silver $39.070 +1.64%
pi_218213431
Why Silver is Secretly Overtaking Gold (That's Just the Beginning!)
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Silver has reached its all-time high – $39 in the dollar and even a 25-year high in the euro. While 99% of all investors are looking to gold and crypto, silver is stealthily slipping away and launching the biggest rally of our lifetime. The structural deficit of 200 million ounces per year and a paper-to-physical ratio of 1:364 are creating the perfect storm
Mijn vermoeden is dat de grote zilvervoorraad afkomstig vanuit de zilveren munten die in omloop waren tot circa 1971 ondertussen grotendeels is opgebruikt. De papier tot fysiek zilver verhouding is erg hoog en als de werkelijk beschikbare voorraden gering worden kan men opnieuw een 'short squeeze' verwachten. Vooral als men steeds vaker op daadwerkelijke levering staat in plaats van met fiat valuta de transactie af te doen.
pi_218215092
Zilver biedt misschien minder rendement dan goud, maar is wellicht een zekerdere belegging dan goud omdat zilver vooral industriële toepassingen heeft terwijl goud vooral voor sieraden gebruikt wordt. Maar dan zou ik eerder platina overwegen. Het heeft hetzelfde voordeel als zilver dat het vooral industriële toepassingen heeft, maar het heeft een veel hogere waardedichtheid.

Ik durf te voorspellen dat de stijging van de goudprijs ooit wel weer tot een einde komt en dat de goudprijs dan instort.
pi_218215396
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zilver biedt misschien minder rendement dan goud, maar is wellicht een zekerdere belegging dan goud omdat zilver vooral industriële toepassingen heeft terwijl goud vooral voor sieraden gebruikt wordt. Maar dan zou ik eerder platina overwegen. Het heeft hetzelfde voordeel als zilver dat het vooral industriële toepassingen heeft, maar het heeft een veel hogere waardedichtheid.

Ik durf te voorspellen dat de stijging van de goudprijs ooit wel weer tot een einde komt en dat de goudprijs dan instort.
Sinds de GFC van 2007/2008 zijn centrale banken grote opkopers van goud. Goud kent geen 'counterparty risc' als asset, zoals wel het geval bij bijv staatsobligaties, waarbij de tegenpartij kan verzaken/defaulten. Er worden regelmatig enorme hoeveelheden fiat valuta 'bijgedrukt' sinds de GFC. Bijdrukken van goud en zilver gaat niet, het vertrouwen in het fiat valuta stelsel lijkt steeds meer onder druk te komen staan. Voorlopig zie ik nog geen einde aan het bijdrukken van valuta komen en verwacht dan ook geen sterk dalende goudprijs. Voor zilver zijn steeds meer toepassingen terwijl de beschikbaarheid afneemt, dat heeft een andere dynamiek. Of sommige centrale banken ook zilver gaan opkopen? Misschien om een strategische voorraad beschikbaar te krijgen als land?
pi_218217257
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:02 schreef Optimizer het volgende:
[ afbeelding ]

Zilver is verdubbeld in 10 jaar (2,55x)
Goud is verdriedubbeld in 10 jaar (3,10x)

Goud doet het nog steeds beter dan zilver
Een verdubbeling in 10 jaar is niks vergeleken met de aandelenbeurs. Mijn boodschappen zijn zelfs meer gestegen. Zilver houdt de inflatie niet eens bij.
pi_218217417
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:35 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Een verdubbeling in 10 jaar is niks vergeleken met de aandelenbeurs. Mijn boodschappen zijn zelfs meer gestegen. Zilver houdt de inflatie niet eens bij.
Een keer geen onzin uit jouw mond.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218218708
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:35 schreef QAnonn het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Een keer geen onzin uit jouw mond.
een beetje gevoelsmatige onzin dit...
dus de waarde van zilver is de laatste tien jaar met 155% gestegen
inflatie over de laatste tien jaar:
2015: 0,6%
2016: 0,3%
2017: 1,4%
2018: 1,7%
2919: 2,6%
2020: 1,3%
2021: 2,7%
2022: 10,0%
2023: 3,8%
2024: 3,2%
https://www.raisin.nl/economie/cpi-nederland/

ik heb met mijn rekenmachine even de samengestelde cumulatieve inflatie over de laatste 10 jaar berekend aan de hand van de kettingregel (want inflatie is niet gewoon optellen per jaar he, het stapelt, elk percentage telt over het nieuwe bedrag van het vorige jaar), is super onhandig om in te voeren via een rekenmachine :( is eigenlijk beter met een spreadsheet.
maar goed ik kom uit op 30,87%. dus, in het algemeen, iets waar je in 2015 ¤100 voor betaalde, daar betaal je nu zo'n ¤131 voor

die 155% is de nominale waardestijging van zilver. wij willen de reële waardestijging, dus gecorrigeerd voor inflatie, want dat is een betere vergelijking met die samengestelde cumulatieve inflatie van net. de reële waardestijging van zilver is (1+1.55)/(1+0.3087) - 1 = 94,8%

94,8% is toch wel iets meer dan 31%, dus zilver houdt de inflatie meer dan ruimschoots bij

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 15-07-2025 11:13:16 ]
pi_218225657
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 10:57 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
[..]
een beetje gevoelsmatige onzin dit...
dus de waarde van zilver is de laatste tien jaar met 155% gestegen
inflatie over de laatste tien jaar:
2015: 0,6%
2016: 0,3%
2017: 1,4%
2018: 1,7%
2919: 2,6%
2020: 1,3%
2021: 2,7%
2022: 10,0%
2023: 3,8%
2024: 3,2%
https://www.raisin.nl/economie/cpi-nederland/

ik heb met mijn rekenmachine even de samengestelde cumulatieve inflatie over de laatste 10 jaar berekend aan de hand van de kettingregel (want inflatie is niet gewoon optellen per jaar he, het stapelt, elk percentage telt over het nieuwe bedrag van het vorige jaar), is super onhandig om in te voeren via een rekenmachine :( is eigenlijk beter met een spreadsheet.
maar goed ik kom uit op 30,87%. dus, in het algemeen, iets waar je in 2015 ¤100 voor betaalde, daar betaal je nu zo'n ¤131 voor

die 155% is de nominale waardestijging van zilver. wij willen de reële waardestijging, dus gecorrigeerd voor inflatie, want dat is een betere vergelijking met die samengestelde cumulatieve inflatie van net. de reële waardestijging van zilver is (1+1.55)/(1+0.3087) - 1 = 94,8%

94,8% is toch wel iets meer dan 31%, dus zilver houdt de inflatie meer dan ruimschoots bij
Leuk, jij gebruikt de overheidscijfers van inflatie. Zij cherry picken producten en stoppen die in een mandje. Ook huizenprijzen worden bijvoorbeeld niet eens meegerekend.
pi_218227200
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 08:19 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Leuk, jij gebruikt de overheidscijfers van inflatie. Zij cherry picken producten en stoppen die in een mandje. Ook huizenprijzen worden bijvoorbeeld niet eens meegerekend.
CPI betreft een vaste selectie van goederen en diensten (voedsel, energie, kleding, vervoer, enz), en die selectie wordt elk jaar herzien.
het betreft niet luxe goederen, en ook niet woningen want dat wordt beschouwd als een investering en niet als een verbruiksgoed (dit is anders in bijv japan)
dus ja als jij veel uitgeeft aan zaken die buiten dat mandje vallen dan ervaar jij inflatie anders dan het CBS-cijfer aangeeft, want bijv koopprijzen van woningen zitten niet het in CPI. wel huurprijzen, hypotheekrente, kosten van onderhoud, ga zo maar door = lopende kosten

ja CPI is meer een generiek mandje maar daarom heb ik de samengestelde inflatie berekend want dat geeft een gemiddeld beeld obv breed geaccepteerde data

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 16-07-2025 11:32:17 ]
pi_218254479
Goud het nieuwe zilver?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 18 juli 2025 @ 22:04:08 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218254486
@JoopZoetemelk
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218257656
Of je je goud voor zilver wil inwisselen omdat het meer waard is. Eckt geweldig
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_218259245
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 11:08 schreef Alarmonoff het volgende:
Of je je goud voor zilver wil inwisselen omdat het meer waard is. Eckt geweldig
Tsja, er zijn speculanten die de gold-silver ratio gebruiken om eraan te kunnen verdienen. Ze wisselen de hoeveelheid/exposure goud en zilver in hun portfolio afhankelijk van deze ratio.

quote:
Historical-guide-goldsilver-ratio

Investing in the Gold-Silver Ratio
The practice of trading the gold-silver ratio is common among investors in gold and silver. The usual method of trading the ratio is hedging a long position in one metal with a short position in the other.

For example, say the ratio is at historically high levels and investors anticipate a decline in the price of gold relative to the price of silver. Those investors would simultaneously buy silver while selling short an equivalent amount of gold. If their assumption is correct, they will realize a net profit from a relatively better price performance of silver compared to that of gold.

The practice of trading the gold-silver ratio is common among investors in gold and silver. The usual method of trading the ratio is hedging a long position in one metal with a short position in the other.

For example, say the ratio is at historically high levels and investors anticipate a decline in the price of gold relative to the price of silver. Those investors would simultaneously buy silver while selling short an equivalent amount of gold. If their assumption is correct, they will realize a net profit from a relatively better price performance of silver compared to that of gold.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 21-07-2025 09:49:01 ]
pi_218266006
Voor iedereen die grafiekjes post in Dollars, houden jullie er rekening mee dat de dollar 20% gezakt is ten opzichte van de Euro in 6 maandjes, dank u wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218267510
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 05:15 schreef raptorix het volgende:
Voor iedereen die grafiekjes post in Dollars, houden jullie er rekening mee dat de dollar 20% gezakt is ten opzichte van de Euro in 6 maandjes, dank u wel.
Ik zie geen 20% daling in 6 maanden.
Een stijging dit jaar van 12.2%(YTD) van de euro tov de USD is nog geen 20% daling.

Currencies
pi_218275480
Gold-silver-ratio-live

De goud/zilver ratio is nu 87.5, dat is historisch gezien nog steeds relatief hoog. Naar mijn idee blijft het voorlopig nog gunstig een blootstelling aan zilver in overwicht aan te houden tov goud. In de technosphere is er veel vraag naar zilver en ik verwacht dat de wereldeconomie juist daar de meest groei gaat doormaken, ongeacht of juist vanwege geopolitieke spanningen. De technosphere lijkt mij vrij inert tov geopolitieke perikelen bezien vanuit wereld perspectief en dus ook voor de technologie en grondstoffen die aan de basis ervan staan. De EUV machines van ASML, koper en zilver, bepaalde zeldzame aardmetalen zijn er voorbeelden van.
  maandag 21 juli 2025 @ 10:33:45 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218275515
Het idee dat zilver praktische toepassingen heeft en tegelijkertijd een opslag van waarde kan spelen is een contradictie van intentie.

Net zoals bitcoin. Iedereen wilde in de vroege dagen dat bitcoin de nieuwe betaalmethode werd. Toen dingen mensen dat doen (bijvoorbeeld een pizza kopen voor 3 bitcoin oid) en toen die waarde omhoog ging werden die mensen die het daadwerkelijk gebruikten als sukkels weggezet "hahaha je hebt 3,6 miljoen dollar voor een pizza betaald.. je had het nooit moeten uitgeven loser hahah"

Zilver zal nooit die niveaus bereiken uiteraard maar het idee dat je een praktisch element inzet als opslagelement werkt gewoon niet. Goud heeft veel minder praktische toepassingen en leent zich wat dat betreft ook beter voor waardeopslag omdat er geen behoefte is vanuit de industrie voor andere toepassingen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218275556
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:33 schreef SpecialK het volgende:
Het idee dat zilver praktische toepassingen heeft en tegelijkertijd een opslag van waarde kan spelen is een contradictie van intentie.

Net zoals bitcoin. Iedereen wilde in de vroege dagen dat bitcoin de nieuwe betaalmethode werd. Toen dingen mensen dat doen (bijvoorbeeld een pizza kopen voor 3 bitcoin oid) en toen die waarde omhoog ging werden die mensen die het daadwerkelijk gebruikten als sukkels weggezet "hahaha je hebt 3,6 miljoen dollar voor een pizza betaald.. je had het nooit moeten uitgeven loser hahah"

Zilver zal nooit die niveaus bereiken uiteraard maar het idee dat je een praktisch element inzet als opslagelement werkt gewoon niet. Goud heeft veel minder praktische toepassingen en leent zich wat dat betreft ook beter voor waardeopslag omdat er geen behoefte is vanuit de industrie voor andere toepassingen.
Het sluit het andere niet uit, zoals ook bij goud het geval is, het heeft zowel een monetaire als industriële rol.
Zilver kan naast de industriële rol evengoed op termijn zijn monetaire rol weer terugkrijgen, als landen en dito centrale banken het als essentiële strategische nationale reserve toch weer op de plank beginnen leggen. Het kan zijn dat dit nu al heimelijk gebeurt door centrale banken die minder transparant zijn zoals bijv de chinese centrale bank.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 21-07-2025 10:55:10 ]
pi_218275557
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 22:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Dat ligt er maar net aan wanneer je ingekocht hebt. Ik ben bij de omschakeling van de gulden naar de euro in 2001 overal en nergens de oudere zilveren guldens vandaan gaan halen en ruilen voor de prijs van ¤0,45ct per guldenmunt.

En die losse guldens zijn op dit moment ¤4,97 waard.

Kost je wat jaren wachten, maar dan heb je ook wat. Het mooie is ook dat je dit op marktplaats direct kwijt bent aan jan en alleman.

Dat is met goud minder snel zo.
  maandag 21 juli 2025 @ 10:42:25 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218275567
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Evengoed kan zilver naast de industriële rol evengoed op termijn zijn monetaire rol weer terugkrijgen als landen en dito centrale banken het als essentiële nationale reserve toch weer op de plank beginnen leggen. Het kan zijn dat dit nu al heimelijk gebeurt door centrale banken met die minder transparant zijn zoals bijv de chinese centrale bank.
Als transactiemiddel wel (zolang de prijs niet te veel schommelt en mensen niet elk uur moeten controleren heoveel broden je nu weer met 1oz munt met het gezicht van koningin elizabeth kan kopen... maar als waardeopslag werkt het denk ik slechter juist door de industriele behoefte er achter.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218275583
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan wanneer je ingekocht hebt. Ik ben bij de omschakeling van de gulden naar de euro in 2001 overal en nergens de oudere zilveren guldens vandaan gaan halen en ruilen voor de prijs van ¤0,45ct per guldenmunt.

Kost je wat jaren wachten, maar dan heb je ook wat. Het mooie is ook dat je dit op marktplaats direct kwijt bent aan jan en alleman.

Dat is ook in de jaren 70 gebeurt, toen oversteeg de zilverprijs de intrinsieke waarde en werden ze naar mijn weten in Duitsland verkocht, volgens mij is men toen ook overgegaan op nikkel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218275618
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Als transactiemiddel wel (zolang de prijs niet te veel schommelt en mensen niet elk uur moeten controleren heoveel broden je nu weer met 1oz munt met het gezicht van koningin elizabeth kan kopen... maar als waardeopslag werkt het denk ik slechter juist door de industriele behoefte er achter.
Goud is nu nog zelden een direct betaalmiddel, het heeft echter als reserve van centrale banken nog steeds en zelfs weer in toenemende mate een monetaire rol. Het is imo niet uitgesloten dat dit ook weer met zilver gaat gebeuren.
pi_218275621
dubbel
pi_218275623
2dubbel
pi_218275677
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2025 10:40 schreef 111210 het volgende:

[..]

Ik heb nogal wat zilveren(92.5% zilver) 5 en 10 euro munten gekocht destijds voor circa 5 en 10 euro, nu heeft de zilverwaarde van die munten de nominale waarde echter sterk overstegen. Het grappige is dat deze munten feitelijk een zilver belegging zijn met een extreem lange put optie afgedekt, omdat ze de nominale waarde behouden, ook bij een zeer sterke daling van de zilverprijs. Zilver is inderdaad meer liquide, althans de bekende munten als je via marktplaats in en verkoopt, hieraan zitten echter wel wat voetangels als je het op grotere schaal doet.
  Redactie Sport maandag 21 juli 2025 @ 11:20:53 #33
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218275825
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218275835
quote:
Als Nederland zijnde een rivierendelta, met een enorm binnenmeer er nog eens bij, ernstige watertekorten krijgt is dat wel het ultieme voorbeeld van verval en wanbestuur :') |:( :X
En nee, dat zal niet tot water beperkt blijven dat wanbestuur en verval :N
pi_218277912
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 11:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb nogal wat zilveren(92.5% zilver) 5 en 10 euro munten gekocht destijds voor circa 5 en 10 euro, nu heeft de zilverwaarde van die munten de nominale waarde echter sterk overstegen. Het grappige is dat deze munten feitelijk een zilver belegging zijn met een extreem lange put optie afgedekt, omdat ze de nominale waarde behouden, ook bij een zeer sterke daling van de zilverprijs. Zilver is inderdaad meer liquide, althans de bekende munten als je via marktplaats in en verkoopt, hieraan zitten echter wel wat voetangels als je het op grotere schaal doet.
Heb nogal wat 72% zilver (junk silver) liggen, maar ik vind het vooral leuk voor de kleine spaarders die wat zilver achter de hand houden dat zilver nu eindelijk wat stijgt in waarde. Waar het eindigt geen idee, las vandaag dat China veel zilver lijkt te kopen.
pi_218297886
Sinds Trump aankondigde(7-7-2025) dat op de import van koper een tariff komt van 50% vanaf 1 aug, is de prijs daarvan ook flink aan het stijgen.
Sinds 7-7-2025 tot nu toe met 16%, dat is een gemiddelde prijsstijging van 1% per dag :D
Uitgaande van de dr. Copper theorie, zou dit op een krachtige economische groei kunnen duiden, maar de oorzaak is nu toch ff anders :P

Dr Copper
quote:
The Limitations of Doctor Copper
Investors are cautioned that Doctor Copper is not infallible and should not be relied upon as the only indicator of economic health. For example, a temporary shortage of copper may lead to rising prices even as the global economy is slowing down; conversely, a copper glut may cause lower prices despite robust economic growth.

Other factors that can artificially influence the price of copper are things such as trade tariffs. In 2018, the United States introduced 25% tariffs on steel imports and 10% tariffs on aluminum imports.
Congressional Research Service. "What's in the New U.S.-EU Steel and Aluminum Deal?," Page 1.

While these tariffs have not yet extended to copper, doing so can artificially influence the price of copper. This tax levy would make copper a less reliable indicator of global economic health.
Copper price USD

De handel in koper is trouwens weinig liquide en gaat doorgaans vooral middels derivaten zoals opties, als het om speculatie en beleggingen gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 23-07-2025 15:10:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')