abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218206246
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:06 schreef capricia het volgende:
Ben zelf die hele cultuur van een paar boterhammen met een plakje kaas of ham wel zat.

Dat doe je je kind toch ook niet aan?
waarom niet? kind leert maar dat je niet overdreven hoeft te eten en dat een keer uit eten gaan echte luxe is.

wij hadden het best ruim maar lunchen buiten de deur was een keertje per maand of zelfs minder vaak, dan waardeer je het tenminste ook echt :Y

en alleen kaas of ham uiteraard niet: er waren verschillende soorten broodbeleg beschikbaar en een gebakken eitje kon ook wel als de tijd ervoor was, maar dus wel gewoon een bammetje met wat beleg.

die uitgebreide lunchtafels met allemaal luxe broodjes en (o.a) kaasjes zijn echt onzin

[ Bericht 15% gewijzigd door mschol op 14-07-2025 00:32:23 ]
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_218206251
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:15 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
[..]
Er waren geen groentes geschikt voor de lunch, een tomaatje of komkommer of zo? Geen salades te maken. Geen Hollandse gerechten.
Alleen brood met kaas. Voor ontbijt en lunch. Soep bestond ook niet.

Man man man.
Toen had je nog gewoon Hollands eten. Pannekoeken voor lunch. Eindeloos veel recepten met oud brood. Broodpap etc.
Havermout. Brabantse koffietafel, iedere provincie had er wel een variatie op. Eieren met leftovers. Regionale gerechten. Etc.

Maar jouw jeugd was "Het enige wat je had was brood met kaas".
Niet eens een stukkie spek of roomboter. :'(

Watergruwel, hangop en rijstebrij. Typisch eten uit die tijd.
Je noemt het niet eens.

Ik had het over mezelf. En je weet niet eens waar ik woonde.
pi_218206259
De broers De Broodjestester stellen lachend: '"Lunchen gaat het avondeten overnemen. Wie thuis een broodje wil bereiden, is tegenwoordig al snel zo'n 10 euro kwijt aan alleen de ingrediënten. En dan moet je het ook nog zelf maken."

Wat is dit voor een gelul?
  maandag 14 juli 2025 @ 00:29:14 #184
319979 Fok-it
All is well
pi_218206262
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:20 schreef mschol het volgende:

[..]
waarom niet? kind leert maar dat je niet overdreven hoeft te eten en dat een keer uit eten gaan echte luxe is.

wij hadden het best ruim maar lunchen buiten de deur was een keertje per maand of zelfs minder vaak, dan waardeer je het tenminste ook echt :Y
Ze beweert toch ook niet dat je met je kinderen dagelijks buiten de deur moet lunchen. Het gaat vooral om eenzijdige eetgewoontes
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218206267
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:22 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik had het over mezelf. En je weet niet eens waar ik woonde.
Je schreef het toch echt zelf.
quote:
Het enige wat je had was brood met kaas.
Het spijt me voor je.
Geen tomaatje er op. Geen komkommer erbij.

Ik denk dat er veel en veel meer was.
Zelfs macaroni was toen al bekend en regelmatig gegeten in de jaren 60.
pi_218206270
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:29 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ze beweert toch ook niet dat je met je kinderen dagelijks buiten de deur moet lunchen. Het gaat vooral om eenzijdige eetgewoontes
ik krijg meer het idee dat ze het vooral luxe en buiten de deur moet zijn, anders is het niet goed genoeg

dat is wel wat dertigers tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld vinden volgens mij
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  maandag 14 juli 2025 @ 00:34:10 #187
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218206274
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:48 schreef maily het volgende:

[..]
Wat sneu zeg ....

Thuis ff ""een broodje"" bereiden ... 10 euro ...

En dan hebben we het nog niet gehad over alle lunchwandelaars die overal een hapje en een drankje moeten zien te scoren.

:+
Een broodje thuis voor 10 euro :')
Als je continu avocado toast wil wel ja.

Zo maar even een paar toppers hier:

Broodje van de bakker, oude boeren kaas van de markt, rucola, mosterd en boter.
Dat kan niet meer zijn dan 1 euro
Gekookt ei, bacon en tomaat.
Ook niet.
Americain, ei, ui
Misschien 1,25

10 euro, Hoe dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218206275
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:28 schreef Masberum het volgende:
De broers De Broodjestester stellen lachend: '"Lunchen gaat het avondeten overnemen. Wie thuis een broodje wil bereiden, is tegenwoordig al snel zo'n 10 euro kwijt aan alleen de ingrediënten. En dan moet je het ook nog zelf maken."

In veel landen is de lunch ook belangrijker, of minstens even belangrijk, dan/als het avondeten.

Avondeten kan prima een koude schotel zijn. Met wat fruit toe.
Maar lunch is wel warm en liefst zelf bereidt.

Prima toch. :D
  maandag 14 juli 2025 @ 00:35:50 #189
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218206277
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:55 schreef capricia het volgende:
Ik lunch ook wel vaak buiten de deur. Zeker met dochter (13 jaar) als ze vroeg uit school is. Dat kan ook de La Place zijn, met de fiets. Ben je 6 euro kwijt voor een vers gemaakt lunchgerecht waar je met zijn tweeën van kunt eten :D En kan ook een tosti zijn buiten de deur.

Of los ontbijten in een hotel (vdvalk bijv). Als ze een keertje om 10 uur begint met school, of vakantie heeft.

Prijzen zijn een stuk relaxter dan dineren. En je eet toch uit. O+
Leuke ideeën wel
1947-2016
  maandag 14 juli 2025 @ 00:38:32 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218206282
quote:
Ben zelf die hele cultuur van een paar boterhammen met een plakje kaas of ham wel zat.

Niet die kleffe NLse cultuur meer nee. Niet continu.
Doe er idd wat leuks mee.
1947-2016
pi_218206288
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:28 schreef Masberum het volgende:

als ik echt honger heb en biefstuk ga eten, ja dan ben ik wel plus minus 10 euro kwijt.
Als ik dit op de Damrak in Amsterdam zou gaan eten, dan denk ik dat ik plus minus 100 euro kwijt ben hiervoor.
Thuis eten kan nooit duurder zijn dan buiten eten.
Conclusie: Ja, je hebt gelijk, dit is gelul.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
  maandag 14 juli 2025 @ 00:43:04 #192
319979 Fok-it
All is well
pi_218206290
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:33 schreef mschol het volgende:

[..]
ik krijg meer het idee dat ze het vooral luxe en buiten de deur moet zijn, anders is het niet goed genoeg

dat is wel wat dertigers tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld vinden volgens mij
Ongetwijfeld meer dan vroeger ja, maar ook dertigers eten natuurlijk niet 7 dagen per week buiten de deur met de lunch. Dat is onzin. En als ze dat wel doen, tsja, genoeg figuren die dezelfde honderden euros per maand aan peuken uitgeven. Kan je er beter gezond van lunchen

Ja of sparen inderdaad, maar dat is het punt in dezen niet
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 00:44:13 #193
236264 crew  capricia
pi_218206292
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet die kleffe NLse cultuur meer nee. Niet continu.
Doe er idd wat leuks mee.
Nou dat.
Er is zoveel mogelijk.
En als ik ergens ook maar een beetje meer groente/fruit en proteïne bij kan stoppen, doe ik dat graag.
Voornamelijk voor puberdochter. Maar ook mn man voelt zich daar beter bij.

En gewoon veel afwisselen.
Wat meloen met rauwe ham is bijvoorbeeld helemaal niet zo duur op dit moment in het seizoen. Wat noten en rozijnen of cranberries of wat je hebt, en dat is prima voor de middag. Wat crackers erbij en een gekookt eitje (ook lekker met plakjes rauwe ham).

Echt, er is zoveel meer mogelijk dan die eindeloze boterham met kaas.

[ Bericht 12% gewijzigd door capricia op 14-07-2025 00:49:36 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 00:50:58 #194
236264 crew  capricia
pi_218206301
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:33 schreef mschol het volgende:

[..]

Oh, dan heb je me verkeerd begrepen.
Gaat absoluut niet over luxe buiten de deur eten.
In tegendeel zelfs.

Varieer gewoon in je eten. Dat is alles.
Luxe is hier eerder een blokje (pure) chocolade in je lunchpakket, als extra bovenop je lunch aantreffen, of een yoghurtje met een lepeltje van thuis, als extra.
Naast een stuk leftover zelfgemaakte pizza met heel veel paprika en andere groentes, koud, als lunch.

En die lunch is iedere dag wat anders. En soms ook een boterham met kaas. Maar dat komt dan maar weinig voor.

Echte luxe is een salade caprese, thuis gemaakt, met liefde. Met afgebakken stokbroodjes. Of een bruschetta in een bakje met een geroosterd broodje ( in alufolie ernaast). Allemaal vers van huis. Een meloen salade met mozzarella . De variatie is eindeloos.

Dat vind ik luxe.
Kan geen restaurant tegenop. O+

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 14-07-2025 01:18:43 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_218206974
quote:

Juist wel. Kind moet het simpele als standaard zien en niet dat hele door social media opgedrongen gedoe.
pi_218206990
Wat een gezever, als iemand elke dag buiten de deur wilt lunchen en de ander iedere dag een broodje kaas, allemaal prima toch.
  maandag 14 juli 2025 @ 07:41:20 #197
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218206991
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:34 schreef Chadi het volgende:

[..]
Juist wel. Kind moet het simpele als standaard zien en niet dat hele door social media opgedrongen gedoe.
We zouden je bijna calvinist gaan noemen. Maar we weten wat voor soort je wel bent.
1947-2016
pi_218206998
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
We zouden je bijna calvinist gaan noemen. Maar we weten wat voor soort je wel bent.
Vertel
pi_218206999
Ik zie het op het werk ook. De twee keer per week dat ik op kantoor werk kun je kiezen uit ofwel je eten zelf meenemen of het bij de kantine halen. Dat laatste heb ik 1x gedaan en je bent zo 10+ euro kwijt als je meerdere broodjes wil. Dus smeer ik netjes mijn eigen brood. Maar de meesten eten eigenlijk altijd uit de kantine.
pi_218207006
Jarenlang alleen maar buiten de deur gaan lunchen tijdens de twee kantoordagen, broodje halen en op vrijdag vaak naar Bram Ladage.

quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 21:32 schreef Barbusse het volgende:
Oh, ik kan ook bifana maken.

En we hebben zalm in huis.

[ afbeelding ]
Bifana, godenvoer mits goed gekruid. De slechtste die ik heb gegeten was niet volledig ontdooid en dat was bij een zaak die zich Bifana's & Co noemde, beste paar weken terug in cafeetje in Coimbra.
pi_218207017
quote:
Wie thuis een broodje wil bereiden, is tegenwoordig al snel zo'n 10 euro kwijt aan alleen de ingrediënten. En dan moet je het ook nog zelf maken."
Whut?
:')

¤10? Wat doe je erop dan? Kaviaar?

"En dan moet je het ook nog zelf maken"
Teringjantje zeg...
Als dat al zoveel moeite is...
Verwende kutkoters...

En zulke figuren zijn onze toekomst?
_O-

Offtopic.
Ik zag bij een item over werken bij jongeren bij NvdD een jongen zeggen dat hij wilde werken, wanneer het hém uitkomt....
:')!
pi_218207031
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:49 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Whut?

¤10? Wat doe je erop dan? Kaviaar?

"En dan moet je het ook nog zelf maken"
Teringjantje zeg...
Als dat al zoveel moeite is...
Verwende kutkoters...

En zulke figuren zijn onze toekomst?
_O-

Offtopic.
Ik zag bij een item over werken bij jongeren bij NvdD een jongen zeggen dat hij wilde werken, wanneer het hém uitkomt....
:')!
het klinkt idd als een hele opgave :D

Echt wat een aanstellers lopen er rond zeg
pi_218207061
Veel te verwend deze generatie. Ze weten van gekkigheid niet wat de norm is.
pi_218207082
Je zult je leger ook maar moeten vullen met dit soort lui.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 14 juli 2025 @ 08:06:27 #205
319979 Fok-it
All is well
pi_218207090
Bijzonder dat 1 quote waarvan elke journalist weet dat die het wel lekker doet meteen zorgt dat een hele generatie weer afgeschilderd wordt als verwend en aanstellers :')
  maandag 14 juli 2025 @ 08:08:58 #206
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_218207093
1 van de meest vreemde discussies die ik hier ooit heb gelezen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218207175
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 08:06 schreef Fok-it het volgende:
Bijzonder dat 1 quote waarvan elke journalist weet dat die het wel lekker doet meteen zorgt dat een hele generatie weer afgeschilderd wordt als verwend en aanstellers :')
Nou, ik kan je wel nog meer voorbeelden geven hoe de huidige generatie tegenover werken staat hoor....
pi_218207181
Ik houd ook niet van standaard brood mee als lunch. Vandaag heb ik wraps mee en pico de gallo.
  maandag 14 juli 2025 @ 08:26:20 #209
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_218207198
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2025 00:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou dat.
Er is zoveel mogelijk.
En als ik ergens ook maar een beetje meer groente/fruit en proteïne bij kan stoppen, doe ik dat graag.
Voornamelijk voor puberdochter. Maar ook mn man voelt zich daar beter bij.

En gewoon veel afwisselen.
Wat meloen met rauwe ham is bijvoorbeeld helemaal niet zo duur op dit moment in het seizoen. Wat noten en rozijnen of cranberries of wat je hebt, en dat is prima voor de middag. Wat crackers erbij en een gekookt eitje (ook lekker met plakjes rauwe ham).

Echt, er is zoveel meer mogelijk dan die eindeloze boterham met kaas.

Waarom wil je ergens extra proteïne bijstoppen? Je eet zo gevarieerd dat dit echt onnodig is.

Ik zie het al, jij bent zo’n persoon die trapt in al die voedingshypes zoals de ‘proteïne-hype’ nu.

Wat triest, wat een armoe. Dat doe je je kind toch niet aan?
  maandag 14 juli 2025 @ 08:52:49 #210
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218207471
Onzin, jongeren hebben helemaal geen geld.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')