De hypotheekrente is sinds 2001 nog maar maximaal 30 jaar aftrekbaar. Voor mensen die dertig jaar in één huis wonen is de einddatum klip en klaar, maar voor wie in de tussentijd is verhuisd wordt het onoverzichtelijker.quote:Niemand weet straks op welk deel nog wel renteaftrek geldt en op welk deel niet’’, zegt NVM Wonen-voorzitter Lana Gerssen. „Er moet een oplossing komen zonder dat mensen gedupeerd worden’’, zegt ook Nico Stolwijk van de Vereniging Eigen Huis. „Als er geen centrale administratie is kun je dat mensen niet aandoen. Niemand heeft bijgehouden hoe het precies zit. De Belastingdienst heeft dit ook niet goed vastgelegd.’’
Dat het bij veel mensen onduidelijk is wanneer de hypotheekrente afloopt.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:09 schreef Alpha0 het volgende:
De eerste keer dat ik hierover lees, what 's the problem??
Als ik me niet vergis, maar ik weet het ook niet helemaal zeker, gaat het als volgt:quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat het bij veel mensen onduidelijk is wanneer de hypotheekrente afloopt.
Ik kan me een scenario voorstellen waar je in 2000 eene huis hebt gekocht, na 10 jaar bent gescheiden, een eigen huisje koopt. Een nieuwe partner opdoet die eene hypotheek in 2007 heeft genomen, allebei je eigen huis verkoopt om in 2020 samen een huis te kopen (met bijbehorende hypotheek).
Loopt je renteaftrek dan af in 2030, 2037, of 2050?
Als je dan in een keer voor hoge kosten staat, kan het vervelend zijn.
Slim om te doen natuurlijk is ervoor te zorgen dat je er eigenlijk niet zozeer afhankelijk van bent. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ernaar streven is al het halve werk.
Hier zijn regels voor en die zijn duidelijk. Dat mensen zich er onvoldoende in verdiept hebben kan het geval zijn, maar als je grote financiële verplichtingen aan gaat is het ook je eigen verantwoordelijkheid te verdiepen in de regelgeving die daar aan verbonden is.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat het bij veel mensen onduidelijk is wanneer de hypotheekrente afloopt.
Ik kan me een scenario voorstellen waar je in 2000 eene huis hebt gekocht, na 10 jaar bent gescheiden, een eigen huisje koopt. Een nieuwe partner opdoet die eene hypotheek in 2007 heeft genomen, allebei je eigen huis verkoopt om in 2020 samen een huis te kopen (met bijbehorende hypotheek).
Loopt je renteaftrek dan af in 2030, 2037, of 2050?
Als je dan in een keer voor hoge kosten staat, kan het vervelend zijn.
Slim om te doen natuurlijk is ervoor te zorgen dat je er eigenlijk niet zozeer afhankelijk van bent. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ernaar streven is al het halve werk.
Tjah als ik hoor hoeveel mensen een huis kopen zonder makelaar met het gemak: Joh dat kan ik zelf ook wel!quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hier zijn regels voor en die zijn duidelijk. Dat mensen zich er onvoldoende in verdiept hebben kan het geval zijn, maar als je grote financiële verplichtingen aan gaat is het ook je eigen verantwoordelijkheid te verdiepen in de regelgeving die daar aan verbonden is.
Een makelaar heeft niks met de financiële kant van het kopen van een huis te maken.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah als ik hoor hoeveel mensen een huis kopen zonder makelaar met het gemak: Joh dat kan ik zelf ook wel!
Overigens in dit geval zou het niet heel moeilijk moeten zijn om dit op basis van historische gegevens te berekenen, maar goed het IT talent bij de belastingdienst is niet toppie om het maar zacht uit te drukken.
Lijkt mij toch ook logisch dat je er een keer de negatieve gevolgen van gaat ondervinden als je 30 jaar lang je kop in het zand steekt?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Conclusie:
De rekening is voor de burger, we kunnen niet anders.
U heeft dat toch zien aankomen
Je leest niet, maar goed vooral doen, je bent waarschijnlijk ook zo eentje die zich tijdens feestjes op de borst slaat hoe dom het wel niet is om een procent uit te geven aan zo een domme makelaar.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Een makelaar heeft niks met de financiële kant van het kopen van een huis te maken.
Zowel bij de aankoop van mn huidige woning 5 jaar geleden als met het aankopen van de woning waar ik binnenkort heen ga heeft de hypotheekadviseur uitgelegd wat alles kost, tot wanneer hra doorloopt, rentepercentages over de verschillende leningdelen en wat alles gedurende de looptijd kost.
Lijkt mij gewoon iets dat je adviseur je hoort te vertellen en wat verder de verantwoordelijkheid van de koper is.
Overwaarde op wat?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je 30 jaar geleden een huis hebt gekocht, dan heb je ondertussen wel zo'n overwaarde dat het vast wel goed met je komt.
Je wil niet weten hoe veel mensen dat zijn, ja. Soms buiten hun schuld om, vaak ook niet. Iets met maximaal lenen en het verschil tussen bruto en netto kosten niet kennen danwel willen kennen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:44 schreef Cockwhale het volgende:
Hoezo een drama? Ben je dan zo afhankelijk van je HRA om rond te komen?
Als je naar een hypotheek adviseur gaat calculeren ze de hra in bij het advies wat je kan lenen. Zeker als je net een huis hebt gaat het om veel geld per maand.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoe veel mensen dat zijn, ja. Soms buiten hun schuld om, vaak ook niet. Iets met maximaal lenen en het verschil tussen bruto en netto kosten niet kennen danwel willen kennen.
Je nieren zijn ook vier keer zoveel waard geworden, ik zal het doorgeven aan de belastingdienst.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De stapel stenen die 4x over de kop is gegaan.
Ik vind het nogal gek om een reddingsoperatie op te zetten voor mensen die meer vermogen dan 90% van de rest van het land bezitten en dit 30 jaar konden zien aankomen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je nieren zijn ook vier keer zoveel waard geworden, ik zal het doorgeven aan de belastingdienst.
Je lult nogal dom.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je nieren zijn ook vier keer zoveel waard geworden, ik zal het doorgeven aan de belastingdienst.
Gast, ze kunnen daar echt helemaal nietsquote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:38 schreef Mortaxx het volgende:
Huh maar de belastingdienst weet toch in welke jaren je hypotheekrenteaftrek hebt gehad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |