abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218186466

quote:
Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.

Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Extra aanwijzingen voor dit topic:

Helaas blijkt dit topic nogal eens te ontsporen. Het is een emotioneel onderwerp voor sommigen.

Daarom de volgende afspraken:

Dit is geen linkdumptopic. Als je een tweet plaatst graag het volgende in ogenschouw nemen: Waarom deze tweet? Wat zegt het, wat vind je er zelf van?
• Posts die tot doel hebben het topic te laten ontsporen, die respectloos zijn, of als linkdump aangemerkt kunnen worden, kunnen zonder overleg verwijderd worden door de moderatie. Want je post moet iets bijdragen aan de discussie en niet aan het op de kast jagen van users.
• Het gaat hier over de Amerikaanse politiek. Niet over Amerika in zijn algemeen. Probeer on topic te blijven.
• We gaan hier respectvol met elkaar om. Ook onderwerpen zoals kwetsbare migrantenkinderen worden met respect besproken. Ik zie er het nut niet van om bijv Michelle Obama als een kerel neer te zetten. Het enige doel om dat te doen is om users op de kast te jagen en het topic te laten ontsporen. Stop daar gewoon mee. Het voegt inhoudelijk niets toe.

We gebruiken in dit topic de volgende bronnen. Zie bijvoorbeeld hier als richtlijn: https://mediabiasfactcheck.com/
Voor visueel ingestelde mensen kan dit een richtlijn zijn:
[ afbeelding ]
pi_218186467
Geen typo
pi_218186502
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:19 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ja, het moet uit de private sector komen, maar dan moeten er wel gelijke kansen zijn. Veel miljardairs doen er alles aan om te voorkomen belasting te betalen, dat helpt niet met de beeldvorming.

Sociale programma’s zijn een manier om mensen gelijke kansen te bieden, dat vind ik wel meer dan een doekje voor het bloeden.
Maar die kansen zijn er, ook in de VS kun je naar school en later gaan studeren zodat je een goede baan of beter nog een eigen onderneming kan starten. Er is zeker nog een hoop voor verbetering vatbaar maar ik geloof niet dat die verbeteringen op federaal niveau kunnen plaatsvinden.
Als je er stellig in gelooft dat sociale programma’s voor een gelijk speelveld zorgen dan zou je dus moeten pleitten voor meer actie bij de Staten want die kunnen veel gerichter mensen helpen dan de federale overheid.
pi_218186528
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:17 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Dat is dus alleen Tesla, daar komen nog allerlei leveranciers, logistieke bedrijven, catering, beveiliging etc etc bij kijken.
Als je het zo bekijkt dan is het dus helemaal niet zo weinig. Ik kan mij nog herinneren dat in mijn oude stad Philip Morris de deuren sloot. Buiten het feit dat er in 1 klap 1500 man op straat stond waren er een hoop bedrijven in de omgeving die mensen moesten ontslaan omdat ze hun grootste klant waren kwijtgeraakt. Dat had een direct gevolg op de arbeidsmarkt en op de gezinnen die afhankelijk waren van die banen die door Philip Morris waren gecreëerd. Het effect op de rest van de economie door een groot bedrijf moet je echt niet onderschatten.
En die mensen hebben nooit meer een baan kunnen vinden?
pi_218186555
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
En die mensen hebben nooit meer een baan kunnen vinden?
Uiteindelijk wel, maar een hoop mensen hebben genoegen moeten nemen met een minder betalende baan of ze moeten een heel eind rijden om op hun werk te komen. Sommigen zijn de stad ontvlucht naar betere oorden en anderen zitten nog in een uitkeringssituatie.
Mijn punt is dat een grote werkgever belangrijk kan zijn voor de lokale economie, ik heb zelf kunnen zien wat er gebeurt als zo’n groot bedrijf de deuren sluit en de resultaten zijn alles behalve positief.
pi_218186620
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:30 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Maar die kansen zijn er, ook in de VS kun je naar school en later gaan studeren zodat je een goede baan of beter nog een eigen onderneming kan starten.
Dat is inderdaad uniek in de wereld.

quote:
Er is zeker nog een hoop voor verbetering vatbaar maar ik geloof niet dat die verbeteringen op federaal niveau kunnen plaatsvinden.
Als je er stellig in gelooft dat sociale programma’s voor een gelijk speelveld zorgen dan zou je dus moeten pleitten voor meer actie bij de Staten want die kunnen veel gerichter mensen helpen dan de federale overheid.
Als je een gelijk sociaal speelveld wilt creëren, dan moet daarmee op federaal niveau worden begonnen.
Anders krijg je grote verschillen tussen de staten op dat gebied.
pi_218186635
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:41 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Uiteindelijk wel, maar een hoop mensen hebben genoegen moeten nemen met een minder betalende baan of ze moeten een heel eind rijden om op hun werk te komen. Sommigen zijn de stad ontvlucht naar betere oorden en anderen zitten nog in een uitkeringssituatie.
Mijn punt is dat een grote werkgever belangrijk kan zijn voor de lokale economie, ik heb zelf kunnen zien wat er gebeurt als zo’n groot bedrijf de deuren sluit en de resultaten zijn alles behalve positief.
Dat is dus een groot nadeel van een groot bedrijf: de heeft een lokale economie in een wurggreep.
pi_218186665
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad uniek in de wereld.
Als je sommigen moet geloven dan zou je dat inderdaad denken ja.
quote:
Als je een gelijk sociaal speelveld wilt creëren, dan moet daarmee op federaal niveau worden begonnen.
Anders krijg je grote verschillen tussen de staten op dat gebied.
En hier ga je de mist in, er zijn al heel grote verschillen tussen de staten. Het zou juist idioot zijn om op federaal niveau mensen bij te staan. Hulp werkt altijd het beste als het zo lokaal mogelijk is.
Hoe lokaler hoe makkelijker men beleid kan maken op de noden van de mensen.
pi_218186712
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is dus een groot nadeel van een groot bedrijf: de heeft een lokale economie in een wurggreep.
Of de economie floreert met zo’n groot bedrijf als werkgever. Nogmaals talloze bedrijven profiteren mee met zo’n groot bedrijf en dus uiteindelijk ook de burgers die werkzaam zijn bij zo’n groot bedrijf.
Ik heb er zelf ook nog even gewerkt en voor een jongere die ik toen was verdiende ik toch heerlijk daar met 33% toeslag op elk gewerkte uur.
Als zo’n bedrijf dan vertrekt is dat toch best tragisch maar dat betekent niet dat je niet blij moet zijn als zo’n bedrijf in je stad ligt.
pi_218186798
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:53 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als je sommigen moet geloven dan zou je dat inderdaad denken ja.
[..]
En hier ga je de mist in, er zijn al heel grote verschillen tussen de staten. Het zou juist idioot zijn om op federaal niveau mensen bij te staan. Hulp werkt altijd het beste als het zo lokaal mogelijk is.
Hoe lokaler hoe makkelijker men beleid kan maken op de noden van de mensen.
Daar zal dan geld voor moeten zijn, en lokale economieën met veel mensen die gebruik maken van sociale middelen hebben dat niet.
Dan kun je beter op federaal niveau daar geld voor vrij maken, zodat dat lokaal kan worden ingezet.
Dat had je ook voordat Reagan aan de macht kwam.
Die heeft het systeem uitgehold, met als gevolg meer inkomensongelijkheid en vrijwel geen daling meer in het aantal mensen die in armoede leven.

En dat wordt nog toegejuicht ook.
pi_218186811
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Of de economie floreert met zo’n groot bedrijf als werkgever. Nogmaals talloze bedrijven profiteren mee met zo’n groot bedrijf en dus uiteindelijk ook de burgers die werkzaam zijn bij zo’n groot bedrijf.
Ik heb er zelf ook nog even gewerkt en voor een jongere die ik toen was verdiende ik toch heerlijk daar met 33% toeslag op elk gewerkte uur.
Als zo’n bedrijf dan vertrekt is dat toch best tragisch maar dat betekent niet dat je niet blij moet zijn als zo’n bedrijf in je stad ligt.
Je geeft zelf heel mooi aan waarom je daar niet blij mee moet zijn.
De lokale economie als bananenrepubliek.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:13:06 #12
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186819
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 18:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Volgens mij word er nergens op de wereld zoveel geld uitgegeven aan onderwijs alleen blijven de resultaten ver achter.
Volgens deze lijst staan ze op de 36ste plaats, 9 plaatsen boven Nederland, waar ook al teveel bezuinigd wordt op onderwijs.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_218186839
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:13 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Volgens deze lijst staan ze op de 36ste plaats, 9 plaatsen boven Nederland, waar ook al teveel bezuinigd wordt op onderwijs.
En dit is dus volgens je lijst alleen maar wat er word gespendeerd door de overheid, daar komt het particuliere geld nog bij wat in de VS ook een enorme sector is.
pi_218186863
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:15 schreef Chivaz het volgende:

[..]
En dit is dus volgens je lijst alleen maar wat er word gespendeerd door de overheid, daar komt het particuliere geld nog bij wat in de VS ook een enorme sector is.
Ja, vooral opgehoest door die 50% die 98% van de rijkdom heeft. Private scholen zijn in veel gevallen niet bereikbaar voor die groep. Slechtere scholing = minder kansen op de arbeidsmarkt
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:18:40 #15
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186864
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:15 schreef Chivaz het volgende:

[..]
En dat verbeter je vast door allerlei inkomsten weg te halen.
pi_218186865
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je geeft zelf heel mooi aan waarom je daar niet blij mee moet zijn.
De lokale economie als bananenrepubliek.
Ik kom er af en toe nog wel eens, morgen ben ik er toevallig weer. Feit blijft dat ik de stad heb zien afglijden sinds PM de deuren heeft gesloten.
Dat is nu meer dan 10 jaar geleden en nog steeds zijn er niet echt goede alternatieven tegenover de goedbetaalde banen die PM leverde.
We hebben juist meer van dit soort bedrijven nodig, niet minder.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:20:58 #17
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186880
Het kabinet Trump 2 is bezig met allerlei programma's op te zetten om het onderwijs toegankelijker te maken en te verbeteren, toch?
pi_218186886
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Daar zal dan geld voor moeten zijn, en lokale economieën met veel mensen die gebruik maken van sociale middelen hebben dat niet.
Dan kun je beter op federaal niveau daar geld voor vrij maken, zodat dat lokaal kan worden ingezet.
Dat had je ook voordat Reagan aan de macht kwam.
Die heeft het systeem uitgehold, met als gevolg meer inkomensongelijkheid en vrijwel geen daling meer in het aantal mensen die in armoede leven.

En dat wordt nog toegejuicht ook.
Het staat de Staten vrij om belasting te heffen om zelf dat soort programma’s te starten. Californië doet dat bijvoorbeeld helaas met weinig succes.
Competent bestuur is ook belangrijk en ook op dat gebied is het beter als er lokaal zoveel mogelijk gebeurt. Bevalt het beleid niet in je staat dan ben je niet afhankelijk van heel het land om een andere regering te kiezen. Het hangt dan alleen af van de verkiezingen in je staat.
pi_218186894
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:20 schreef Vis1980 het volgende:
Het kabinet Trump 2 is bezig met allerlei programma's op te zetten om het onderwijs toegankelijker te maken en te verbeteren, toch?
Zoveel mogelijk over te hevelen naar de Staten waardoor onderwijs een grotere kans heeft om te verbeteren en wellicht toegankelijker te maken. Dus ja je hebt gelijk.
pi_218186900
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:18 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ja, vooral opgehoest door die 50% die 98% van de rijkdom heeft. Private scholen zijn in veel gevallen niet bereikbaar voor die groep. Slechtere scholing = minder kansen op de arbeidsmarkt
Het geld wat naar openbare scholen gaat is nog steeds enorm hoog. Ik denk niet dat geld het probleem is in deze kwestie.
Hoe is het mogelijk dat ze zoveel uitgeven en alsnog slechte resultaten behalen?
Is geld dan echt het probleem of moet je het probleem ergens anders zoeken?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:25:46 #21
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186907
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:22 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Zoveel mogelijk over te hevelen naar de Staten waardoor onderwijs een grotere kans heeft om te verbeteren en wellicht toegankelijker te maken. Dus ja je hebt gelijk.
Lol, zie hier een poging om een drol een Mona Lisa-schilderij te laten lijken.
pi_218186925
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Lol, zie hier een poging om een drol een Mona Lisa-schilderij te laten lijken.
Ik lees geen argument waarom het slecht is dat onderwijs zoveel mogelijk kom te liggen bij de staten.
Vind jij dat de Europese unie ons onderwijs moet verzorgen of vind je dat de Nederlandse overheid daar beter toe in staat is?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:29:52 #23
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:28 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik lees geen argument waarom het slecht is dat onderwijs zoveel mogelijk kom te liggen bij de staten.
Vind jij dat de Europese unie ons onderwijs moet verzorgen of vind je dat de Nederlandse overheid daar beter toe in staat is?
Wie gaat dat dan betalen? Ik maar denken dat het gewoon een vast onderdeel was van federal taxes. En De VS is een land, geen continent of samenwerking van landen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:32:04 #24
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218186956
En het argument was dat Trump er echt helemaal geen fuck aan doet en het qua verantwoordelijkheid van zich afschuift. De discussie tussen jou en mij ging dan ook over dat het onderwijs beter moet en dat het kabinet daar geen fuck aan doet.
pi_218187025
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:18 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik kom er af en toe nog wel eens, morgen ben ik er toevallig weer. Feit blijft dat ik de stad heb zien afglijden sinds PM de deuren heeft gesloten.
Dat is nu meer dan 10 jaar geleden en nog steeds zijn er niet echt goede alternatieven tegenover de goedbetaalde banen die PM leverde.
We hebben juist meer van dit soort bedrijven nodig, niet minder.
Je ziet hoe een bananeneconomie een gemeenschap heeft verwoest, en dan nog vind je dat daar meer van moeten komen...

Bijzonder...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')