DHL is een commercieel bedrijf dat zijn bezorgers minimaal betaalt om zoveel mogelijk voor de deur te flikkeren te bezorgen. Het zou toch raar zijn als een dergelijk bedrijf een ontheffing zou kunnen krijgen om nòg meer geld te kunnen verdienen, laat staan het gedrag van de bezorgers als zo'n ontheffing er daadwerkelijk was geweest.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:31 schreef Hanca het volgende:
Gewoon even een paar seconden wachten, die mensen krijgen ongeveer een halve minuut gepland om een pakketje af te leveren, dan kun je niet steeds inparkeren.
PostNL mag dit trouwens doen, DHL of andere bezorgers zijn eigenlijk in overtreding:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-omzeilen~a615fe54/
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:149181/202307171-1-a2/
Al mag PostNL het alleen voor UPD werkzaamheden, daar valt pakketbezorging volgens mij niet onder.
Ook de bezorgers van post hebben een soort van ontheffing ,om op de stoep te mogen rijden(binnen redelijke normen).quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:31 schreef Hanca het volgende:
Gewoon even een paar seconden wachten, die mensen krijgen ongeveer een halve minuut gepland om een pakketje af te leveren, dan kun je niet steeds inparkeren.
PostNL mag dit trouwens doen, DHL of andere bezorgers zijn eigenlijk in overtreding:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-omzeilen~a615fe54/
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:149181/202307171-1-a2/
Al mag PostNL het alleen voor UPD werkzaamheden, daar valt pakketbezorging volgens mij niet onder.
Zag laatst wel een filmpje van hendheving die moeilijk ging doen hierom dus het is gewoon het mag niet tot het hun goed uit komt of zo. Was in Leiden volgens mij. Waren ze aan het lossen met een kraan en hadden ze 1 van de 2 banen afgezet en dat mocht dus niet. Maar een hele straat blokkeren mag dus wel?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 07:49 schreef DJKoster het volgende:
Waar je mag stilstaan mag je laden en lossen en daarbij moet je zo min mogelijk hinder veroorzaken. En je mag enkel laden en lossen, dus uitgebreid je pakjes gaan sorteren mag niet.
Maar het is dus niet verboden om de weg te blokkeren, in een woonerf of een smalle straat is de ruimte beperkt.
Ze hebben een ontheffing om sommige verkeersregels te negeren als dat nodig is om hun werk te kunnen doen. Zaken als gordelplicht en rijden over het fietspad, inderdaad. Maar die ontheffing moeten ze wel bij zich hebben.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 07:52 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ook de bezorgers van post hebben een soort van ontheffing ,om op de stoep te mogen rijden(binnen redelijke normen).
dat is een lastige vraag... en die kan voor zover ik in jurisprudentie kan duiken, niet perse een antwoord op terugvinden.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 00:41 schreef Ridocar het volgende:
Mogen ze überhaupt een weg/straat blokkeren? Hoe zit het met de regels?
En kun je er iets tegen doen?
Dit omdat het asogedrag mij steeds meer opvalt. Natuurlijk heb ik ernaar gevraagd, maar de antwoorden verschillen nogal eens:
- Wij mogen dat. (Een bezorger met ontheffing kan ik mij niet voorstellen, maargoed)
- Ik parkeer niet, ik los goederen.
- Mijn werkgever betaalt de boetes toch wel.
ho, dat is van heel andere orde hier;quote:Op vrijdag 11 juli 2025 06:31 schreef Hanca het volgende:
Gewoon even een paar seconden wachten, die mensen krijgen ongeveer een halve minuut gepland om een pakketje af te leveren, dan kun je niet steeds inparkeren.
PostNL mag dit trouwens doen, DHL of andere bezorgers zijn eigenlijk in overtreding:
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-omzeilen~a615fe54/
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:149181/202307171-1-a2/
Al mag PostNL het alleen voor UPD werkzaamheden, daar valt pakketbezorging volgens mij niet onder.
Ik maak het vaker mee dat er een zee van parkeerruimte is en dat de pakketbezorger z'n auto gewoon midden op straat plettert. Het bedrijf maakt niet uit. AH, DHL, die zzp'ers met gedeukte Sprinters en een Postnl-sticker, Picnic, name it.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 08:46 schreef zatoichi het volgende:
De helft van mijn straat is geblokkeerd door geparkeerde auto's waar niemand in zit; en dan is het de postbezorger die een minuutje een pakket uit zijn wagen haalt het probleem?
zie eerdere replies. parkeren != stilstaan. dat zijn 2 verschillende acties.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik maak het vaker mee dat er een zee van parkeerruimte is en dat de pakketbezorger z'n auto gewoon midden op straat plettert. Het bedrijf maakt niet uit. AH, DHL, die zzp'ers met gedeukte Sprinters en een Postnl-sticker, Picnic, name it.
Ik weet van het verschil. Het gaat mij om het zodanig stilstaan (vrijwillig, dus geen verkeersstop) dat een straat wordt geblokkeerd.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
zie eerdere replies. parkeren != stilstaan. dat zijn 2 verschillende acties.
maar je bent niet aan het parkeren je bent aan het laden en lossen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:20 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb zo'n 15 jaar geleden in mijn studententijd ooit gesolliciteerd bij de bezorgdienst van de Albert Heijn. Daar werd gezegd dat parkeerboetes voor de werkgever waren. Zou me dus niks verbazen als meerdere bezorgdiensten dat doen en als je dan toch niet zelf hoeft af te tikken zal dat voor heel veel chauffeurs een vrijbrief zijn om dat ding overal en nergens neer te pleuren.
Ik heb zelf ook een ontheffing voor zo'n beetje alles. Fietspaden, geslotenverklaringen, voetgangersgebieden, vluchtstroken, parkeerverboden.... maar zelfs dan moet ik rekening houden met het verkeer. Wat ik absoluut niet mag is een straat blokkeren of gevaarlijk gedrag vertonen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 07:52 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ook de bezorgers van post hebben een soort van ontheffing ,om op de stoep te mogen rijden(binnen redelijke normen).
en daar is zeer weinig over te vinden. laden en lossen is toegestaan. maar is het laden en lossen? pragmatisch zeg ik, dat dient de maatschappij te accepteren.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik weet van het verschil. Het gaat mij om het zodanig stilstaan (vrijwillig, dus geen verkeersstop) dat een straat wordt geblokkeerd.
dat mag je denken, maar daar is geen (door mij iig te vinden) voorbeeld van. alleen van grotere items zoals bedden, grote zakken wasgoed e.d. een postpakket valt daar niet zomaar onder.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
maar je bent niet aan het parkeren je bent aan het laden en lossen.
ik blijf herhalen;quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:20 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb zo'n 15 jaar geleden in mijn studententijd ooit gesolliciteerd bij de bezorgdienst van de Albert Heijn. Daar werd gezegd dat parkeerboetes voor de werkgever waren. Zou me dus niks verbazen als meerdere bezorgdiensten dat doen en als je dan toch niet zelf hoeft af te tikken zal dat voor heel veel chauffeurs een vrijbrief zijn om dat ding overal en nergens neer te pleuren.
en daarom zeg ik ook;quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook een ontheffing voor zo'n beetje alles. Fietspaden, geslotenverklaringen, voetgangersgebieden, vluchtstroken, parkeerverboden.... maar zelfs dan moet ik rekening houden met het verkeer. Wat ik absoluut niet mag is een straat blokkeren of gevaarlijk gedrag vertonen.
Daarom vind ik het maar een raar gegeven dat bezorgers zo raar rijden, alsof ze een license to ignore hebben.
Als je stilstaat en uitstapt, ben je geparkeerd. Dit gaat echt daadwerkelijk over waar TS om vraagt. Lees wat de RvS er over zegt. Dus nee, het mag niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 08:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
ho, dat is van heel andere orde hier;
zie mijn reply, dit gaat over parkeren, TS heeft het over stilstaan. dat zijn 2 verschillende zaken..
PostNL mag dit overigens doen omdat ze een publieke functie vervullen en ook enkele verplichtingen hebben richting de NL staat, over o.a. aangetekende post en dergelijke en officieele documenten, maar dat vergeet DHL even voor het gemak.
even stilstaan is niet gelijk aan parkeren. deze artikelen en uitspraken gaan echt over parkeren. en specifiek over parkeren op plekken waar dat eigenlijk niet mag, niet over het blokkeren van de openbare weg zoals TS vroeg...
uh, nee?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je stilstaat en uitstapt, ben je geparkeerd. Dit gaat echt daadwerkelijk over waar TS om vraagt. Lees wat de RvS er over zegt. Dus nee, het mag niet.
Maar is het een reden om je flink te gaan ergeren? Nee.
ter aanvullingquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je stilstaat en uitstapt, ben je geparkeerd. Dit gaat echt daadwerkelijk over waar TS om vraagt. Lees wat de RvS er over zegt. Dus nee, het mag niet.
Maar is het een reden om je flink te gaan ergeren? Nee.
Ja, leuk, maar je snapt wel wat ze daar in de praktijk mee bedoelden. Alle boetes die te maken hadden met de plek waar je de auto had neergezet tijdens het laden en lossen zouden vergoed worden door de werkgever.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
maar je bent niet aan het parkeren je bent aan het laden en lossen.
Dat ben ik zeker niet met je oneens. Vraag me overigens wel af hoe zoiets in de praktijk opgemerkt kan worden. Die auto's staan op naam van (in dit geval) Albert Heijn, dus krijgen die de boetes binnen. Wie merkt daar iets van als dat niet wordt ingehouden op het salaris van degene die op het moment van de boete reed?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:49 schreef freak1 het volgende:
ik blijf herhalen;
indien een werkgever actief aanmoedigt om overtredingen te plegen, zoals in dit geval van het betalen van boetes, de rechter daar korte metten mee maakt. als dat een structureel ding is dan zal daar ingegrepen worden.
ik twijfel er niet aan dat het tegen je gezegd is, het is echter grootspraak. een werkgever mag geen illegaal gedrag aanmoedigen.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het afsluiten van een straat, hoe kort ook, zou bekend moeten zijn bij de gemeente, ivm hulpdiensten.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:44 schreef freak1 het volgende:
[..]
en daarom zeg ik ook;
in feite parkeren de bezorgers niet. ze staan stil en bezorgen een pakket.
daar zijn uiteraard uitzonderingen op de regel. pakketten sorteren, midden op fietspaden gaan staan, geslotenverklaringen negeren, silstaan op plekken waar een verbod op stilstaan geld etc. etc. etc.
dat mag uiteraard niet en als de politie of een BOA dat ziet zullen ze, mijns inziens, ook gewoon optreden.
dat er een grote groep (onderbetaalde) bezorgers regels aan hun laars lapt, tja, dat geloof ik zeker en zie ik zelf ook wel.
maar in essentie is je vraag, mag een pakketbezorger even kort stilstaan, en daarbij een complete weg blokkeren, om even snel een pakket te bezorgen.
dan is mijn antwoord, tenzij er staat aangegeven op die weg dat dat niet mag dmv een bord of gele lijn etc. etc. dan mag dat ja. ook als daardoor even de hele straat geblokkeerd is.
alle andere zaken zoals het asociale gedrag mag uiteraard niet.. maar ik denk dat men in het algemeen zal kijken naar hoe zwaar is de overlast... uiteindelijk is het wel een probleem dat we als maatschappij veroorzaken. en als ze alle pakketbezorgers op elke milimeter aan overtreding gaan bekeuren wordt er niets meer bezorgd.. of wordt de pakketbezorging 10 x duurder..
wij hoeven het ook niet eens te zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:28 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het afsluiten van een straat, hoe kort ook, zou bekend moeten zijn bij de gemeente, ivm hulpdiensten.
Op het moment dat een voorrangsvoertuig niet door kan rijden omdat een AH-bakwagentje daar staat te lossen, dan heb je als bezorger toch echt een probleem.
Dan heb je het stukje victim blaming. De geadresseerde en afzender zijn beide niet verantwoordelijk voor de bezorging van het pakket. Ja, ik wil mijn pakket ook goedkoop bezorgd hebben, maar een stukje rijtraining en misschien een beetje controle kan al een hoop schelen en hoeft niet de wereld te kosten. Het zou al een hele verbetering zijn als de functievereisten meer zijn dan alleen een rijbewijs B en je eigen naam kunnen schrijven.
Je trekt wel alles in het absurde. Jouw voorbeelden zitten in de categorie overmacht. Die melding is wel verplicht bij geplande werkzaamheden ter plaatse.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
wij hoeven het ook niet eens te zijn.
ik ben het met je eens dat het "bekend zou moeten zijn".
echter, hoe zie je dat in de praktijk?
lekke band in een smalle eenrichtingsstraat.. kut, geen vergunning daarvoor aangevraagd!
nee oma, u kunt hier echt niet uitstappen, ja ik weet dat het 800 meter lopen is vanaf de volgende parkeerplaats maarja, niet gemeld bij de gemeente dat ik even zou stoppen.
Dat zou ik graag ergens zwart op wit bevestigd willen zien.quote:het mag gewoon.
Dan ben je al te laat. Je staat immers een straat te blokkeren. Het kan een verschil maken of de ambu gewoon door kan rijden of dat 'ie een halve minuut stil moet staan omdat bezorgsmurf geen zin heeft om 'm in een parkeervak te frommelen.quote:als jij spullen moet laden of lossen die redelijkerwijs niet anders bezorgd kunnen worden, en dat kun je gewoon aannemelijk maken met zware boodschappen, mag die bakwagen daar gewoon stilstaan en mag die gewoon laden en lossen. daar is juist dat artikel voor bedoeld. en ik denk als ik smorgens de gemeente bel van in al die straten ga ik zeer kort stilstaan ivm laden en lossen, daarmee is de straat tijdelijk, ongeveer 5 minuten, afgesloten dat de gemeente je na 2 belletjes meld dat je op moet zouten en dat het wel prima is.
en in jouw voorbeeld, je dient ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig. als jij staat te laden en lossen en er komt een ambu door die straat dan dien je de deur dicht te gooien, in je auto te springen en snel ruimte te maken.
Je zinspeelde erop dat de consument steeds meer bestelt, daar zo weinig mogelijk voor wilt betalen en dat er daarom steeds meer bezorgdiensten te zien zijn.quote:dan maar even de boodschapjes op de stoep laten staan. maar dat is niet anders dan in een smalle eenrichtingstraat met 10 autos voor een stoplicht staan. die hebben dat ook niet gemeld bij de gemeente en die moeten dan ook even plaats maken. tja, zo werkt verkeer nu eenmaal.
dus ik vind het prima dat je daar een mening over hebt, maar de wet zegt dat het gewoon mag.
en dat stukje victim blaming is echt.
De afzender is niet verantwoordelijk voor de methode (voopropgesteld dat de bezorgdienst een derde is)quote:ik geef aan dat er oorzaak gevolg is. als wij als maatschappij zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk shit thuisbezorgd willen hebben, dan brengt dat positieve en negatieve zaken. het asociale rijgedrag is een negatieve zaak en idioten en autos die snel willen bezorgen ook. dat hoeven we dan nog niet te accepteren, dat zeg ik nergens.
je haalt dingen door elkaar. het asociale rijden, illegaal parkeren, verkeersregels overtreden, dat mag gewoon niet. klip en klaar. echter, het stukje uit je tekst waarin je zegt, er wordt een auto stilgezet om snel een pakket te bezorgen en daarbij de straat te blokkeren, tja, als het pakket blijkbaar groot genoeg is dat men de auto ervoor nodig heeft om het te bezorgen dan is dat gewoon toegestaan. echter is daar nooit een zaak over geweest dus ik heb geen gerechtelijke uitspraak. tot die tijd valt het gewoon onder stilstaan voor laden en lossen want dan vinden de bezorgers dat er geen andere manier is. en dan zegt de wet, dat is prima. ook al blokkeert dat het verkeer tijdelijk.
verder is de afzender wel verantwoordelijk voor de bezorging van het pakket maar dat is een andere juridische discussie.
Dan nogmaals, graag een onderbouwing, want nu is het niet meer dan een mening.quote:ik ben het zeker niet oneens dat er asociaal gereden wordt en dat een stuk rijtraining en een stuk controle dmv een black box een hele berg zou schelen.
maar dat was je vraag niet.,
mogen ze uberhaupt een straat blokkeren? ja dat mag. mits laden en lossen van pakketten die aannemelijk met de auto vervoerd moeten worden en het pakket terstond bezorgd wordt en daarna weer doorgereden wordt.
helemaal niet. als iets je niet uitkomt is het overmacht of absurde.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je trekt wel alles in het absurde. Jouw voorbeelden zitten in de categorie overmacht. Die melding is wel verplicht bij geplande werkzaamheden ter plaatse.
zie o.a. #23 en #24 inclusief referenties naar bronnen en uitspraken. je kunt best zelf doorzoeken maar tot zover heb ik een berg bronnen aangehaald en die heb je genegeerd of iig niet naar gerefereerd en je bent niet verder gekomen dan "mijn gevoel zegt dat en bewijs maar als mijn gevoel ongelijk heeft". laat jij maar eens zien dat het niet mag.quote:[..]
Dat zou ik graag ergens zwart op wit bevestigd willen zien.
en ik trok dingen in het absurde?quote:[..]
Dan ben je al te laat. Je staat immers een straat te blokkeren. Het kan een verschil maken of de ambu gewoon door kan rijden of dat 'ie een halve minuut stil moet staan omdat bezorgsmurf geen zin heeft om 'm in een parkeervak te frommelen.
en dat heb ik fout?quote:[..]
Je zinspeelde erop dat de consument steeds meer bestelt, daar zo weinig mogelijk voor wilt betalen en dat er daarom steeds meer bezorgdiensten te zien zijn.
de afzender is verantwoordelijk voor het product tot het bij de besteller aankomt. en daarbij heeft de afzender alle mogelijkheden om een bezorgdienst te kiezen. dhl for you staat bekend om te werken met onderbetaalde mensen die bestellingen afraffelen. daarbij heeft de afzender de mogelijkheid om te kiezen voor enkel bezorgen bij pakketpunten. of enkel gebruik te maken van bijvoorbeeld dhl express. die verzender heeft daar 100 procent invloed op.quote:[..]
De afzender is niet verantwoordelijk voor de methode (voopropgesteld dat de bezorgdienst een derde is)
zie #23 en #24 en daarbij refereer ik in vrijwel alle argumentatie naar uitspraken die makkelijk terug te vinden zijn bij justitie. ik hoef je werk niet voor je te doen. jij hebt een mening, ik heb je feiten met onderbouwing en referenties gegeven.quote:[..]
Dan nogmaals, graag een onderbouwing, want nu is het niet meer dan een mening.
Waarom zou ik niet mogen online bestellen omdat de postbezorger andere verkeersregels hanteert?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik stel een blokkeer mij niet register voor. Iedereen die niet wil dat pakketbezorgers en andere leveranciers het verkeer hinderen kunnen zich daar registreren. Je krijgt dan geen pakjes meerbezorgd en wordt geblokt voor online inkopen, postorder, bezorg en leverdiensten.
Het afsluiten van een weg kan het gevolg zijn van het stilstaan om te laden en lossen. Ik heb nergens een afsluiting gelijkgetrokken met laden en lossen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 07:23 schreef freak1 het volgende:
[..]
helemaal niet. als iets je niet uitkomt is het overmacht of absurde.
ik reageerde op je zwart-witte opmerking waarbij jij kort laden en lossen gelijkstelt aan het afsluiten van een straat en dat dat gemeld moet worden bij de gemeente.
over in het absurde trekken gesproken.
Ik lees in de verwijzingen een hoop gesteggel over de definitie van parkeren en stilstaan, maar geen woord over het hinderen van verkeerquote:ik geef je simpele voorbeelden waarbij er een situatie optreed dat de weg kort afgesloten wordt. maar die zijn ineens absurd of overmacht.
[..]
zie o.a. #23 en #24 inclusief referenties naar bronnen en uitspraken. je kunt best zelf doorzoeken maar tot zover heb ik een berg bronnen aangehaald en die heb je genegeerd of iig niet naar gerefereerd en je bent niet verder gekomen dan "mijn gevoel zegt dat en bewijs maar als mijn gevoel ongelijk heeft". laat jij maar eens zien dat het niet mag.
Nogmaals, in alle verwijzingen staat er *niets* over het blokkeren van overig verkeerquote:ik heb o.a. naar verschillende gerechtelijke uitspraken gerefereerd die gewoon op justitie.nl terug te vinden zijn waarbij de rechter vaak heeft aangegeven dat stilstaan om te laden en lossen van iets wat redelijkerwijs met een voertuig vervoerd moet worden gewoon mag gedurende de tijd dat er nodig is om het object op zijn plek te brengen. ook als daarbij de rijbaan zeer tijdelijk geblokkeerd wordt.
[..]
en ik trok dingen in het absurde?
Serieus? Dus als er iemand dood gaat omdat een ambulance werd opgehouden door handelen van een bestuurder, is dat 'risico van het spel'? Damn, dat gaat je vast helpen als je voor het hekje komt te staan.quote:laten we heel duidelijk zijn, want alhoewel ik het al meerdere keren heb gezegd zal ik het nogmaals herhalen voor je;
-je mag stilstaan om te laden en lossen. dat mag ook kortstondig op de rijbaan. zie hierboven. echter, en dat weten we beiden, als jij een parkeervak voor je snuit hebt, en je zet hem obstinaat naast dat parkeervak "omdat je alleen even gaat laden en lossen" en een straat blokkeert, terwijl er dus een parkeervak naast je is, dan ben je uiteraard een idioot. en dan zie ik niet waarom je daar niet voor bekeurd kan worden. ja, je staat stil om te laden en lossen maar er waren meerdere alternatieven voorhanden.
ik vermoed dat ze het onder een artikel 5 gaan gooien.
verder is dat qua ambulance gewoon risico van het spel.
Ook hier weer, absurd voorbeeld. Het gaat om vermijdbare acties. Je *kiest* om ergens je voertuig stil te zettenquote:daar wordt rekening mee gehouden met de aanrijtijden van de ambulance. als we dan jouw visie moeten volgen mag feitelijk nooit meer iemand naar buiten. immers, je zou op een moment even de ambulance kunnen blokkeren.
Dan maak je zelf de afweging om ergens je voertuig stil te laten staan om passagiers in of uit te laten stappen. Als dat betekent dat een voorrangsvoertuig wordt gehinderd, dan is dat jouw verantwoordelijkheid, en je kunt in zo'n geval ook aansprakelijk worden gesteld als de situatie die je hebt gecreëerd vermijdbaar was. Je had er dan ook voor kunnen kiezen om ergens anders je auto neer te kunnen zetten en een rolstoel te charteren. Maar ook dat is een verantwoordelijkheid die je zelf draagt.quote:om dan terug te gaan naar dat oma-tje in amsterdam, als ik haar thuis afzet en net op het moment dat ze uitstapt met haar 95 jaar komt de ambulance gillend de hoek om; moet ik haar dan bij haar nekvel de auto terug in rukken en die auto aan de kant zetten met de daarbij komende verwondingen? of moet ik haar laten uitstappen? zo'n oud vel uit de auto laten stappen ben je zo 3 minuten mee bezig. of mag dat wel?
Nogmaals, waar staat dat?quote:het is een voorrangsvoertuig en je moet het voorrang verlenen. als jij op een plek staat waar je niet kan parkeren maar je moet wel lossen, dan mag dat gewoon.
Die bronnen gaan alleen over de begrippen parkeren versus stilstaan, maar beantwoorden de vraag van dit topic niet.quote:genoeg bronnen en uitspraken laten zien.
De afzender is niet verantwoordelijk voor de bezorgmethode, dat is aan de bezorger zelf. Die kiest ervoor om zijn auto ergens stil te laten staan.quote:als je een voorrangs voertuig dan tegen komt moet je die zo snel mogelijk voorrang verlenen en doorgang verlenen.
en natuurlijk is iedere minuut kostbaar. maar het moet wel praktisch zijn. zie mijn voorbeeld. en dan kun je wel roepen dat ik het in het absurde trek maar iedereen snapt heel goed dat als er een parkeervak beschikbaar is een bezorger niet express naast dat vak gaat staan om maar in de weg te staan.
[..]
en dat heb ik fout?
victim blaming heeft een wat directere correlatie en is vaak een stuk persoonlijker maargoed. in deze is oorzaak en gevolg niet victim blaming maar gewoon een stukje extrapolatie. als er meer besteld wordt moet er meer bezorgd worden. klip en klaar. nee, dat maakt asociaal gedrag niet goed. ja, dat zal er wel tot leiden dat, zeker op plekken waar het drukker en drukker wordt, er vaker bezorgbusjes kortstondig zullen moeten laden en lossen.
ik hoor graag waar mijn extrapolatie de mist in gaat en hoe we dit kunnen voorkomen zonder minder te bestellen als maatschappij.
[..]
de afzender is verantwoordelijk voor het product tot het bij de besteller aankomt.
Nee, dat heb ik al hierboven uitgelegd.quote:en daarbij heeft de afzender alle mogelijkheden om een bezorgdienst te kiezen. dhl for you staat bekend om te werken met onderbetaalde mensen die bestellingen afraffelen. daarbij heeft de afzender de mogelijkheid om te kiezen voor enkel bezorgen bij pakketpunten. of enkel gebruik te maken van bijvoorbeeld dhl express. die verzender heeft daar 100 procent invloed op.
[..]
zie #23 en #24 en daarbij refereer ik in vrijwel alle argumentatie naar uitspraken die makkelijk terug te vinden zijn bij justitie. ik hoef je werk niet voor je te doen. jij hebt een mening, ik heb je feiten met onderbouwing en referenties gegeven.
Eens met het laatste stuk.quote:en dan nog een laatste poging;
-ik keur asociaal gedrag niet goed van de pakketdiensten en zeg ook nergens dat ze een vrijbrief hebben om te doen en laten wat ze willen.
-er zijn heel veel bomen over op te zetten over wat laden en lossen is. mijns inziens valt een pakketje met daarin 3 stukken kleding van een webshop niet onder laden en lossen. daarbij mag de bezorger gewoon ergens netjes parkeren en dan maar een stuk lopen. de wet zegt immers dat laden en lossen gaat om "Goederen van enige omvang van gewicht - HR 10 juni 1975, LJN AJ4297
Het moet gaan om goederen die niet of bezwaarlijk anders dan per voertuig ter plaatse worden opgehaald of gebracht.". echter, daar is sindsdien niet een strakke definitie op gemaakt. wat voor mij makkelijk tilbaar is is dat voor een ander niet. dus we zullen het met deze definitie moeten doen.
zo happy?
QFT.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 09:15 schreef sigme het volgende:
Het is niet heel ingewikkeld.
De regels zijn bedoeld om wat kaders te geven, zeker verkeesregels zijn geen wetten van Meden en Perzen.
Mag je stilstaan op de weg? Uiteraard. Mag je een weg blokkeren? Ja, maar niet op plaatsen waar het expliciet verboden is en niet te lang en je moet er een redelijke reden voor hebben.
Is pakketbezorgen laden & lossen? Discutabel.
Rechtvaardigt pakketbezorgen een stop midden op de weg? Discutabel.
Discutabele zaken zijn dus niet uitgekristalliseerd en worden dat misschien ook wel niet. Dat betekent in de praktijk dat je gewoon even moet wachten. Je kan je te pletter ergeren, of niet, dat is aan jou. Mogelijk gaat er nog wel eens een gemeente een zaak van maken door de pakketbezorgers structureel te bekeuren, dan komt er misschien wat helderheid in het kristal. Wil je er per se een punt van maken lijkt me de beste weg die via de lokale politiek. Moet je een laaaaaange adem hebben en een stuk meer geduld dan gewoon even wachten tot die eikel met z'n busje opzout.
interessante is dus dat er veel experimenten mee zijn gedaan. o.a. met pakket depots, dat pakketbussen de stad of het dorp niet meer in mochten, ze de pakketten op een depot afgaven en vanuit dat depot werden de pakketten met de bakfiets of die mini electrische wagentjes verder vervoerd. echter, en die zag je al aankomen, dat koste wel iets extras. raad eens wat voor succes dat was? is o.a. in Houten geprobeerd. los van een paar ecologische geitenwollen sokken gebruikte niemand dat.. terwijl de meerprijs ik geloof iets van een euro per pakketje was.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 09:33 schreef Brembo het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet mogen online bestellen omdat de postbezorger andere verkeersregels hanteert?
Ik ben zelf voorstander van bezorging naar een pakketpunt in plaats van thuis maar dat is soms ook erg lastig.
Ik zou eerder zien dat de pakketbezorger voor kleine pakketten een kleinere bus a la picnic gebruikt in steden. Deze kan je makkelijker kwijt in krappe steden. Dan moet je misschien vaker naar een depot rijden.
Het valt mij ook op dat sommige bezorgers nooit problemen hebben en andere als een idioot bezig zijn. Dus heb ook het idee dat het afhankelijk is van de bestuurder.
lees je eigen post terug, #26quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het afsluiten van een weg kan het gevolg zijn van het stilstaan om te laden en lossen. Ik heb nergens een afsluiting gelijkgetrokken met laden en lossen.
dan lees je niet goed. want daar staan ook de referenties naar de artikelenquote:[..]
Ik lees in de verwijzingen een hoop gesteggel over de definitie van parkeren en stilstaan, maar geen woord over het hinderen van verkeer
oorzaak > gevolg. als je mag stilstaan kan het gevolg zijn dat je verkeer blokkeert.quote:[..]
Nogmaals, in alle verwijzingen staat er *niets* over het blokkeren van overig verkeer
wie zit er nu dingen uit hun verband te trekken.quote:[..]
Serieus? Dus als er iemand dood gaat omdat een ambulance werd opgehouden door handelen van een bestuurder, is dat 'risico van het spel'? Damn, dat gaat je vast helpen als je voor het hekje komt te staan.
je kiest om met de auto te gaan terwijl je weet dat je pech kan krijgen. dat kunnen we eindeloos doortrekken. soms is de meest praktische oplossing om ergens stil te staan. en dat vind de wetgever ook.quote:[..]
Ook hier weer, absurd voorbeeld. Het gaat om vermijdbare acties. Je *kiest* om ergens je voertuig stil te zetten
zo kun je je leven toch niet leven? wat een onzin ook van die rolstoel. dat is toch niet de meest praktische oplossing? en dan komt niet eens het vernederende dat mensen die wat slechter ter been zijn ervaren ter sprake. mijn schoonmoeder was zeer slecht ter been maar vermeed de rolstoel als de ziekte want dan voelde ze zich aangestaard en kreupel. dus die liep dapper met haar stok en soms rollator. en dat ging niet zo vlot. als ik die thuis afzette dan zette ik idd de auto even stil op straat. en dan konden er mensen niet langs. maar wat ben je een lul met pootjes als je dan gaat toeteren als je een slecht ter been persoon langzaam een auto ziet uitstappenquote:[..]
Dan maak je zelf de afweging om ergens je voertuig stil te laten staan om passagiers in of uit te laten stappen. Als dat betekent dat een voorrangsvoertuig wordt gehinderd, dan is dat jouw verantwoordelijkheid, en je kunt in zo'n geval ook aansprakelijk worden gesteld als de situatie die je hebt gecreëerd vermijdbaar was. Je had er dan ook voor kunnen kiezen om ergens anders je auto neer te kunnen zetten en een rolstoel te charteren. Maar ook dat is een verantwoordelijkheid die je zelf draagt.
zie hieronderquote:[..]
Nogmaals, waar staat dat?
jawel, maar je kijkt niet verder dan je neus lang is.quote:[..]
Die bronnen gaan alleen over de begrippen parkeren versus stilstaan, maar beantwoorden de vraag van dit topic niet.
dat zijn2 verschilende zaken. de afzender is wel degelijk verantwoordelijk voor de bezorgmethode. dat doet hij door de bezorgende partij te kiezen. als de bezorgende partij consequent verkeersregels aan hun laars lapt, moet er in eerste instantie bij de verkoper geklaagd worden die de bezorgende partij kan aanspreken. de ontvanger heeft niets te maken met de bezorger, maar alles met de verkopende partij.quote:[..]
De afzender is niet verantwoordelijk voor de bezorgmethode, dat is aan de bezorger zelf. Die kiest ervoor om zijn auto ergens stil te laten staan.
neus. lang. kijken.quote:[..]
Nee, dat heb ik al hierboven uitgelegd.
zucht. mijn herhalingen komen omdat jij je gevoel maar blijft herhalen en zelf met geen enkel wetsartikel komt waarom het niet mag.quote:[..]
Eens met het laatste stuk.
Probleem ia dat je posts vol staan met herhalingen, ik probeer wel een post volledig te quoten en alles mee te nemen in mijn respons, maar ik blijf niet iedere keer hetzelfde antwoord geven.
Om het even terug te brengen naar de essentie van dit topic: Ik heb nergens in dit hele topic een link of verwijzing gezien waarbij het toegestaan is artikel 5 te overtreden om stilstaan te rechtvaardigen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan: a.op een kruispunt of een overweg; b.op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook; c.op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan; d.in een tunnel; e.bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord; f.op de rijbaan langs een busstrook en g.langs een gele doorgetrokken streep. 2Onderdeel e van het eerste lid geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers. |
zucht.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:05 schreef Ridocar het volgende:
Ik negeer de rest van je post, want dat is alleen maar ruis.
Naast artikel 23 heb je ook artikel 5. als je stilstaat en daarbij verkeer hindert, dan ben je ook in overtreding. Het ene artikel sluit het andere niet uit.
Ik heb heel weinig filiaalritten gereden, maar de keren dat ik ergens moest staan om te laden en lossen heb ik nog nooit een straat afgesloten. Als ik moest manoeuvreren om de auto tegen het dock te zetten en ik rij zodanig dat ik de straat blokkeer, dan sta ik niet stil, laat staan geparkeerd.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
@:ridocar je hebt toch zelf ook op een vrachtwagen gereden?
Ik weet niet (meer) waar jij mee reed, maar mijn liefste reedt eeuwenlang supermarktdistributie. Dat ben je ook wel eens genoodzaakt een weg te blokkeren zonder dat je dat kan scharen onder 'laden en lossen'. Wachten tot de eikel met geparkeerde auto op de losplaats klaar is met boodschappen doen bijvoorbeeld.
De regelgeving is domweg niet in beton gegoten, en ook handhavers en ook rechtsprekers houden rekening met de echte wereld. Waarin 'we' als maatschappij dingen doen die 'ons' als maatschappij ook hindert.
Ook dan, graag een onderbouwing. Het gaat niet om gelijk hebben, het gaat om duidelijkheid verschaffen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
zucht.
okay
@:ridocar je hebt gelijk! het mag niet. als antwoord op je OP;
alle bezorgers zijn in overtreding.
alstublieft.
Je kan je best enorm ergeren er aan (doe ik ook), maar het punt is dus: dit is domweg niet linksom of rechtsom in harde regels gegoten. En dat is maar goed ook, want als we dat zouden doen (en handhaven) dan viel er niet te werken in dit land.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb heel weinig filiaalritten gereden, maar de keren dat ik ergens moest staan om te laden en lossen heb ik nog nooit een straat afgesloten. Als ik moest manoeuvreren om de auto tegen het dock te zetten en ik rij zodanig dat ik de straat blokkeer, dan sta ik niet stil, laat staan geparkeerd.
Daarom erger ik mij kapot aan pakketbezorgers die zat ruimte hebben om hun auto ergens ongehinderd neer te zetten, maar dat gewoon niet doen. Je hebt een verantwoordelijkheid en ik heb die altijd genomen, waar ik ook in rij.
2 punten;quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb heel weinig filiaalritten gereden, maar de keren dat ik ergens moest staan om te laden en lossen heb ik nog nooit een straat afgesloten. Als ik moest manoeuvreren om de auto tegen het dock te zetten en ik rij zodanig dat ik de straat blokkeer, dan sta ik niet stil, laat staan geparkeerd.
Daarom erger ik mij kapot aan pakketbezorgers die zat ruimte hebben om hun auto ergens ongehinderd neer te zetten, maar dat gewoon niet doen. Je hebt een verantwoordelijkheid en ik heb die altijd genomen, waar ik ook in rij.
de onderbouwing is al hoog en breed aanwezig in alle posts maar die weiger je te accepterenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:16 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ook dan, graag een onderbouwing. Het gaat niet om gelijk hebben, het gaat om duidelijkheid verschaffen.
Op welke grond schrijft die agent dan een verbaal uit? op overtreding van artikel 23 kan niet altijd, dus op welk artikel dan wel?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
als er een agent loopt en die ziet een bus de hele straat blokkeren terwijl er wel genoeg ruimte is om de auto neer te zetten zodat er niets geblokkeerd wordt, zal er gegarandeerd een bon geschreven worden. iedereen heeft daar een hekel aan. dan ben je namelijk overduidelijk aan het hinderen. zeker als er dan 10 autos achter staan.
Artikel 5 maakt geen onderscheid tussen al dan niet opzettelijk hinderen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:48 schreef freak1 het volgende:
[..] ook niet onder artikel 5 want er wordt geen opzettelijke hinder veroorzaakt.
Heb je hier een linkje van? Mij is ooit geleerd dat in het onderhavige geval uitladen van het bed onder 'laden en lossen' valt, en het naar de eerste verdieping brengen niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 08:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
en wat is laden en lossen dan? de rechter heeft bijv. al een keer geoordeeld dat een bed uitladen, de woning inbrengen, een verdieping omhoog brengen en dan terugkeren naar de auto laden en lossen is. maar het bed nog even rustig in elkaar zetten zal daar niet onder vallen.
het door jou gequote en blijkbaar geliefde artikel 5. hinderen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 13:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Op welke grond schrijft die agent dan een verbaal uit? op overtreding van artikel 23 kan niet altijd, dus op welk artikel dan wel?
het artikel niet, maar de intentie van het artikel wel en de agent in kwestie ook.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 13:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Artikel 5 maakt geen onderscheid tussen al dan niet opzettelijk hinderen.
In het geval van een lekke band op een vervelende locatie zou je naast een pechhulpdienst de politie moeten informeren, ook al is er sprake van overmacht. In dat geval is er sprake van een ongeplande gewijzigde verkeerssituatie. Bij mijn weten zal de politie ook zorg dragen voor een juiste afsluiting. Een eventuele ambulance of brandweervoertuig zal dan ook omgeleid worden.
ik geloof dat het deze was;quote:Op zaterdag 12 juli 2025 14:02 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Heb je hier een linkje van? Mij is ooit geleerd dat in het onderhavige geval uitladen van het bed onder 'laden en lossen' valt, en het naar de eerste verdieping brengen niet.
Hier was sprake van een afgekruist wegdeel waar het voertuig stond, bestemd voor laden en lossen. De vraag was of er sprake was van parkeren of laden en lossen. Hierbij is de rijbaan niet geblokkeerd.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 14:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik geloof dat het deze was;
https://uitspraken.rechts(...)a2019%253a4380&idx=1
maar ik ben eigenlijk even te druk om er goed in te duiken. dit is iig een uitspraak waarbij het laden en lossen langer dan 10 minuten duurde, maar er was wel sprake van het onmiddelijk laden en lossen. soms moet iets naar een 1e verdieping.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |