Best een kort lijstje.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:01 schreef Dagoduck het volgende:
Misschien is https://www.monumentaltrees.com/nl/nld/ wat voor je.
Probeer eens ergens op te klikken. Er staan 66.187 bomen in het register.quote:
Ok, maar dan nog, er worden behoorlijk meer bomen gekapt dan geplant. Door ziekte snap ik dat en daardoor dreigen met omvallen. Maar door overlast van bladafval of plak, of zelfs teveel schaduw (manoman) dan ga ik steigeren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:15 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Probeer eens ergens op te klikken. Er staan 66.187 bomen in het register.
Peer, pruim, appel en amandel in mijn tuin. Hou ze op de hoogte die ik zelf wil. Bloesem en vruchten voor de insecten/vogels. Verkoeling en groen. Achter het huis gemeentebomen, geven uitstekend verkoeling aan mijn kippen in de zomerdagen! Voor het huis ook bomen, en altijd blij als ze voor en achter weer in het blad staan, al zijn de silhouetten ook mooi om te zien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
Hier een enorme liefhebber van mooie bomen.
Naar aanleiding van dit topic:
NWS / 10 zomerlindes vergiftigd: 100.000 euro schade
Mijn buren hebben een schitterende Goethe boom in hun voortuin, de Japanse notenboom. Inmiddels behoorlijk uit de kluiten gewassen, zeker 10 meter hoog en groeit met takken ver over de helft van mijn voortuin. Toch zou ik die nooit weg willen. De buren aan de andere kant hebben wel eens geklaagd, want de afgevallen blaadjes verteren niet en zorgen voor gele plekken in hun gazon.
In mijn achtertuin is een lijsterbes ooit aan komen waaien via zaden ofso en inmiddels zes meter hoog, prachtig rank boompje met schitterende rode besjes in het najaar.
Verder heb ik in de achtertuin nog een geent esdoornboompje, dat in de zomer zorgt voor een natuurlijke parasol.
Wie is er nog meer bomengek?
Met de essenziekte gaat het hard.. vaak is er een terugplantplicht, maar dan moet er wel plek zijn. In volgestouwde woonwijken is vaak ook weinig plek waar ze tot hun recht kunnen komen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, maar dan nog, er worden behoorlijk meer bomen gekapt dan geplant. Door ziekte snap ik dat en daardoor dreigen met omvallen. Maar door overlast van bladafval of plak, of zelfs teveel schaduw (manoman) dan ga ik steigeren.
Oh, dat geloof ik zo. Steeds minder ruimte om te wortelen. Je hoeft alleen al oude filmpjes te zien hoe veel bomen vroeger straten markeerden.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:28 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Met de essenziekte gaat het hard.. vaak is er een terugplantplicht, maar dan moet er wel plek zijn. In volgestouwde woonwijken is vaak ook weinig plek waar ze tot hun recht kunnen komen.
Ja, en dan kan je er met een stobbefrase aan de slag maar dat kost natuurlijk ook weer geld. Dus het is maar net wat voor budget er ook is, en hoe groot de boom was die er stond. En bomen onder andere bomen planten is ook geen optie, dus vaak worden ze ergens neergezet waar ze niet terug horen te komen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik zo. Steeds minder ruimte om te wortelen. Je hoeft alleen al oude filmpjes te zien hoe veel bomen vroeger straten markeerden.
Stobbenfrees, my badquote:
Oh dat! Maar dan heb je de wortels nog niet weg, toch?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:40 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Stobbenfrees, my bad
Daar kan je omgezaagde bomen mee weg frezen.
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh dat! Maar dan heb je de wortels nog niet weg, toch?
https://boomstronkverwijderen.nl/stobbenfrezen/quote:Als de bedoeling is om een nieuwe boom te planten op de plaats van de oude boom is het noodzakelijk de stronk tot ca 40 a 50 cm onder maaiveld te verwijderen. Ook is het belangrijk ruim om de stronk de boomwortels weg te frezen om zodoende ruimte te geven aan de wortels van de nieuw te planten boom.
Ik leer hier wat, nooit geweten. Dacht altijd dat je nooit op dezelfde plek van een afgezaagde boom weer een nieuwe boom kon planten.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:44 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
[..]
https://boomstronkverwijderen.nl/stobbenfrezen/
Jazeker welquote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik leer hier wat, nooit geweten. Dacht altijd dat je nooit op dezelfde plek van een boom weer een nieuwe boom kon planten.
En bij een coniferen- of ligusterhaag toch ook niet? Naja, wel mooi dat jij zoveel vruchtenbomen in je tuin hebt. Hier heeft een wilde bramenstruik weelderig mijn achtertuin overwoekerd een paar jaar lang, wel heerlijke bramen, hoor, maar uiteindelijk toch maar radicaal met hulp verwijderd, nu bijhouden, want echt wegkrijgen lukt niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:49 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Jazeker welals is het vaak het kostenplaatje om hem ergens anders neer te zetten zodat je het niet hoeft te gaan fresen.
Met bijvoorbeeld rozenstruiken raden ze het wel weer af om hem op dezelfde plek terug te zetten.
Voor zover ik weet kan je die hagen gewoon weer planten als je er gewoon weer goede grond bij gebruikt..quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En bij een coniferen- of ligusterhaag toch ook niet? Naja, wel mooi dat jij zoveel vruchtenbomen in je tuin hebt. Hier heeft een wilde bramenstruik weelderig mijn achtertuin overwoekerd een paar jaar lang, wel heerlijke bramen, hoor, maar uiteindelijk toch maar radicaal met hulp verwijderd, nu bijhouden, want echt wegkrijgen lukt niet.
Helaas hier geen doornloze braam, moet met enorm dikke handschoenen onkruid trekken en zelfs de door de dikste handschoenen vliegen de stekels van die ***braam.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:01 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Voor zover ik weet kan je die hagen gewoon weer planten als je er gewoon weer goede grond bij gebruikt..
Hier appel, pruim, amandel, peer, druif, vijgen, doornloze braam, witte bessen, rode bes kruisbes, zwarte bes, gele framboos, knoflook en pepers.
Probeer hem diep weg te steken met een spade.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Helaas hier geen doornloze braam, moet met enorm dikke handschoenen onkruid trekken en zelfs de door de dikste handschoenen vliegen de stekels van die ***braam.
Best lastig met toch een in verhouding groot stuk grind tuin. Anderhalf jaar geleden was mijn achtertuin totaal overwoekerd (sinds de coronajaren niks aan gedaan). Vond toch een stel tuinmannen die het project aan durfden. Met bosmaaiers gingen ze aan de slag, zelfs kregen ze het grind weer te voorschijn. De overwoekerde rodondendrons kregen weer lucht en gingen het daarop volgende jaar weer voluit bloeien. Maar de braam hebben ze niet onder de knie gekregen. Die piept zelfs weer op tussen het grind.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:09 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Probeer hem diep weg te steken met een spade.
Blijven wegsteken, dan put je hem vanzelf uit. Op een gegeven moment is er geen kracht meer om weer opnieuw op te komen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Best lastig met toch een in verhouding groot stuk grind tuin. Anderhalf jaar geleden was mijn achtertuin totaal overwoekerd (sinds de coronajaren niks aan gedaan). Vond toch een stel tuinmannen die het project aan durfden. Met bosmaaiers gingen ze aan de slag, zelfs kregen ze het grind weer te voorschijn. De overwoekerde rodondendrons kregen weer lucht en gingen het daarop volgende jaar weer voluit bloeien. Maar de braam hebben ze niet onder de knie gekregen. Die piept zelfs weer op tussen het grind.
Daar gaat die website niet over. De titel zeg het al; het gaat om de dikste, hoogste, uitzonderlijkste bomen ter wereld.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, maar dan nog, er worden behoorlijk meer bomen gekapt dan geplant. Door ziekte snap ik dat en daardoor dreigen met omvallen. Maar door overlast van bladafval of plak, of zelfs teveel schaduw (manoman) dan ga ik steigeren.
Dat kan vaak prima, zeker als het een moeder en kind boom zijn. Zeker bij genoeg inheemse soorten.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 23:36 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Ja, en dan kan je er met een stobbefrase aan de slag maar dat kost natuurlijk ook weer geld. Dus het is maar net wat voor budget er ook is, en hoe groot de boom was die er stond. En bomen onder andere bomen planten is ook geen optie, dus vaak worden ze ergens neergezet waar ze niet terug horen te komen.
Klopt, maar voor bv gemeenten is het vaak een kwestie van budget, dan is ergens anders planten goedkoper dan eerst weg laten fresen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:03 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Dat kan vaak prima, zeker als het een moeder en kind boom zijn. Zeker bij genoeg inheemse soorten.
Lijkt mij een fantastische tuin met bomen! De buren hier laten eens in de vier jaar de Japanse notenboom snoeien. Is inderdaad geen goedkoop grapje.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb drie appel- en drie perenbomen in de tuin, maar die zijn nog relatief jong, net over de twee meter. De middelste appelboom had vorig jaar geen appels en heeft kleinere blaadjes en ik begrijp gewoon niet waarom.
Heb ook een stuk of tien platanen, 4 ervan in de buitenkeuken die natuurlijke schaduw boven de eettafel maken, en daar heb ik wat lampjes in gehangen, dat maakt het heel gezellig.
Verder heb ik 5 grote eiken van rond de 30 meter of iets dergelijks staan, en de hoeveelheid eikels die ik drie keer in het seizoen uit mijn tuin moet harken, holy shit. Drie ervan staan dichtbij het huis, en het bombardement aan eikels op de dakpannen houdt hier dan ook de kinderen wakker.
Ze hebben onderhoud nodig soms en dat is niet gratis. Er spelen kinderen in de tuin en ze hangen ook boven de straat en er is al eens een tak naar beneden gelazerd, toen kwam ik thuis en was er een prieel volledig verwoest. Als daar iemand onder stond was ie dood.
Ik ben gek op de sfeer van de bomen, wil meer fruitbomen ook. In de zomer is de tuin enorm sfeervol ervan. Maar ik ben ook steeds vaker een beetje nerveus over die enorme kolossen en dat er met een storm eentje m'n huis verwoest of een voorbijganger vermoord. Ik heb tuinmannen rondlopen die het in de gaten helpen houden, maar die hebben al een keer een grote dode tak gemist, dus je moet alerr blijven.
Één keertje gehad, toen was het hier in het hele dorp feest met die beesten. De gemeente komt elk jaar ergens 's nachts hier in de straat de bomen besproeien, daar hebben mijn bomen ook een beetje profijt van, heb daarna niet meer zelf in actie hoeven komen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Lijkt mij een fantastische tuin met bomen! De buren hier laten eens in de vier jaar de Japanse notenboom snoeien. Is inderdaad geen goedkoop grapje.
Heb jij ook last van die eikenrupsen?
Je kan natuurlijk een keer een boomverzorger langs laten komen voor advies en een eventuele offerte. Bomen hebben echt niet jaarlijkse snoei nodig. Een dode tak kan altijd gebeuren maar als het een keer in de 3/4 jaar goed wordt doorgelicht dan zie ik weinig problemen voor je.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb drie appel- en drie perenbomen in de tuin, maar die zijn nog relatief jong, net over de twee meter. De middelste appelboom had vorig jaar geen appels en heeft kleinere blaadjes en ik begrijp gewoon niet waarom.
Heb ook een stuk of tien platanen, 4 ervan in de buitenkeuken die natuurlijke schaduw boven de eettafel maken, en daar heb ik wat lampjes in gehangen, dat maakt het heel gezellig.
Verder heb ik 5 grote eiken van rond de 30 meter of iets dergelijks staan, en de hoeveelheid eikels die ik drie keer in het seizoen uit mijn tuin moet harken, holy shit. Drie ervan staan dichtbij het huis, en het bombardement aan eikels op de dakpannen houdt hier dan ook de kinderen wakker.
Ze hebben onderhoud nodig soms en dat is niet gratis. Er spelen kinderen in de tuin en ze hangen ook boven de straat en er is al eens een tak naar beneden gelazerd, toen kwam ik thuis en was er een prieel volledig verwoest. Als daar iemand onder stond was ie dood.
Ik ben gek op de sfeer van de bomen, wil meer fruitbomen ook. In de zomer is de tuin enorm sfeervol ervan. Maar ik ben ook steeds vaker een beetje nerveus over die enorme kolossen en dat er met een storm eentje m'n huis verwoest of een voorbijganger vermoord. Ik heb tuinmannen rondlopen die het in de gaten helpen houden, maar die hebben al een keer een grote dode tak gemist, dus je moet alerr blijven.
Één van de tuinmannen deed het vroeger, boomchirurgie, bij mij doet hij het dan zwart erbij, soms. Hij doet er zelf ook wat laconieker over, maar ik heb toch een klein trauma opgelopen met die dode tak toen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:50 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk een keer een boomverzorger langs laten komen voor advies en een eventuele offerte. Bomen hebben echt niet jaarlijkse snoei nodig. Een dode tak kan altijd gebeuren maar als het een keer in de 3/4 jaar goed wordt doorgelicht dan zie ik weinig problemen voor je.
Tevens hoeft je hovenier zich niet gepasseerd te voelen want boomverzorging is een vak an sich.
Een eikentak valt doorgaans niet heel snel, blijft vaak hangen dus vandaar..quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:59 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Één van de tuinmannen deed het vroeger, boomchirurgie, bij mij doet hij het dan zwart erbij, soms. Hij doet er zelf ook wat laconieker over, maar ik heb toch een klein trauma opgelopen met die dode tak toen.
Nou ja, dat klinkt best bemoedigend zoquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:12 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Een eikentak valt doorgaans niet heel snel, blijft vaak hangen dus vandaar..
Een groen liefhebberquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Iedereen janken over hitte enzo, maar bomen planten/op peil houden, ho maar.
Maarja, daar kun je geen geld mee uit je burgers trekken. Nee, draai de thermostaat nog maar wat hoger, dat maakt de drempel om te dokken voor co2-crap wat lager.
I love bomen. Vorige week uitgebreid bij een heele grote eik in de schaduw gestaan/gelegen. Jonkootje d'r bij en t was prima toeven met 30c.
Een tak zal er eerder uit vallen door de droogte en het gewicht met veel eikels dan wanneer hij slecht is.. Dan scheurt hij af en blijft dan vaak hangen aan het velletje.quote:Op woensdag 9 juli 2025 19:19 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Nou ja, dat klinkt best bemoedigend zo
Dit is de levenquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Iedereen janken over hitte enzo, maar bomen planten/op peil houden, ho maar.
Maarja, daar kun je geen geld mee uit je burgers trekken. Nee, draai de thermostaat nog maar wat hoger, dat maakt de drempel om te dokken voor co2-crap wat lager.
I love bomen. Vorige week uitgebreid bij een heele grote eik in de schaduw gestaan/gelegen. Jonkootje d'r bij en t was prima toeven met 30c.
Oh, dat is prachtig, ik houd ook zo van die voorjaarsbloeiers, heb een magnolia (nu nog niet een boom, maar eerder struik van anderhalve meter hoog) in de voortuin, word je altijd blij van als die vroeg bloeit op de kale takken.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:50 schreef Donna het volgende:
Ik heb een Amerikaanse Judasboom in de tuin gezet vorige week. Die bloeit zo mooi in het voorjaar.
En ik heb 2 Japanse esdoorns. Al durf ik van 1 niet te zeggen of dat echt een boom wordt of meer een struik. Maar ach, wel een heel mooi blad. 🍁
Jaaaa prachtig. Ik heb 6 magnolia's in de voortuin. Maar die kan je ook nog geen boom noemen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dat is prachtig, ik houd ook zo van die voorjaarsbloeiers, heb een magnolia (nu nog niet een boom, maar eerder struik van anderhalve meter hoog) in de voortuin, word je altijd blij van als die vroeg bloeit op de kale takken.
Dat is toch het meest lyrische gedicht over een boom?quote:Dit blad van de oosterse boom
Werd aan mijn tuin toevertrouwd
En heeft een geheim idioom,
Dat de ingewijde beschouwt.
Is het een levend wezen,
Dat in zichzelf gescheiden is?
Is het een paar dat mekaar doorgrondt,
Zodat men ze kent als één?
Het antwoord op zulke vragen
Vond ik op de juiste wijze:
Geeft mijn lied je niet het gevoel,
Dat ik één en dubbel ben?
Maar dat is puur omdat de naam van een boom in mijn achternaam zit hoor...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |