Lijkt mij een fantastische tuin met bomen! De buren hier laten eens in de vier jaar de Japanse notenboom snoeien. Is inderdaad geen goedkoop grapje.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb drie appel- en drie perenbomen in de tuin, maar die zijn nog relatief jong, net over de twee meter. De middelste appelboom had vorig jaar geen appels en heeft kleinere blaadjes en ik begrijp gewoon niet waarom.
Heb ook een stuk of tien platanen, 4 ervan in de buitenkeuken die natuurlijke schaduw boven de eettafel maken, en daar heb ik wat lampjes in gehangen, dat maakt het heel gezellig.
Verder heb ik 5 grote eiken van rond de 30 meter of iets dergelijks staan, en de hoeveelheid eikels die ik drie keer in het seizoen uit mijn tuin moet harken, holy shit. Drie ervan staan dichtbij het huis, en het bombardement aan eikels op de dakpannen houdt hier dan ook de kinderen wakker.
Ze hebben onderhoud nodig soms en dat is niet gratis. Er spelen kinderen in de tuin en ze hangen ook boven de straat en er is al eens een tak naar beneden gelazerd, toen kwam ik thuis en was er een prieel volledig verwoest. Als daar iemand onder stond was ie dood.
Ik ben gek op de sfeer van de bomen, wil meer fruitbomen ook. In de zomer is de tuin enorm sfeervol ervan. Maar ik ben ook steeds vaker een beetje nerveus over die enorme kolossen en dat er met een storm eentje m'n huis verwoest of een voorbijganger vermoord. Ik heb tuinmannen rondlopen die het in de gaten helpen houden, maar die hebben al een keer een grote dode tak gemist, dus je moet alerr blijven.
Één keertje gehad, toen was het hier in het hele dorp feest met die beesten. De gemeente komt elk jaar ergens 's nachts hier in de straat de bomen besproeien, daar hebben mijn bomen ook een beetje profijt van, heb daarna niet meer zelf in actie hoeven komen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Lijkt mij een fantastische tuin met bomen! De buren hier laten eens in de vier jaar de Japanse notenboom snoeien. Is inderdaad geen goedkoop grapje.
Heb jij ook last van die eikenrupsen?
Je kan natuurlijk een keer een boomverzorger langs laten komen voor advies en een eventuele offerte. Bomen hebben echt niet jaarlijkse snoei nodig. Een dode tak kan altijd gebeuren maar als het een keer in de 3/4 jaar goed wordt doorgelicht dan zie ik weinig problemen voor je.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb drie appel- en drie perenbomen in de tuin, maar die zijn nog relatief jong, net over de twee meter. De middelste appelboom had vorig jaar geen appels en heeft kleinere blaadjes en ik begrijp gewoon niet waarom.
Heb ook een stuk of tien platanen, 4 ervan in de buitenkeuken die natuurlijke schaduw boven de eettafel maken, en daar heb ik wat lampjes in gehangen, dat maakt het heel gezellig.
Verder heb ik 5 grote eiken van rond de 30 meter of iets dergelijks staan, en de hoeveelheid eikels die ik drie keer in het seizoen uit mijn tuin moet harken, holy shit. Drie ervan staan dichtbij het huis, en het bombardement aan eikels op de dakpannen houdt hier dan ook de kinderen wakker.
Ze hebben onderhoud nodig soms en dat is niet gratis. Er spelen kinderen in de tuin en ze hangen ook boven de straat en er is al eens een tak naar beneden gelazerd, toen kwam ik thuis en was er een prieel volledig verwoest. Als daar iemand onder stond was ie dood.
Ik ben gek op de sfeer van de bomen, wil meer fruitbomen ook. In de zomer is de tuin enorm sfeervol ervan. Maar ik ben ook steeds vaker een beetje nerveus over die enorme kolossen en dat er met een storm eentje m'n huis verwoest of een voorbijganger vermoord. Ik heb tuinmannen rondlopen die het in de gaten helpen houden, maar die hebben al een keer een grote dode tak gemist, dus je moet alerr blijven.
Één van de tuinmannen deed het vroeger, boomchirurgie, bij mij doet hij het dan zwart erbij, soms. Hij doet er zelf ook wat laconieker over, maar ik heb toch een klein trauma opgelopen met die dode tak toen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:50 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk een keer een boomverzorger langs laten komen voor advies en een eventuele offerte. Bomen hebben echt niet jaarlijkse snoei nodig. Een dode tak kan altijd gebeuren maar als het een keer in de 3/4 jaar goed wordt doorgelicht dan zie ik weinig problemen voor je.
Tevens hoeft je hovenier zich niet gepasseerd te voelen want boomverzorging is een vak an sich.
Een eikentak valt doorgaans niet heel snel, blijft vaak hangen dus vandaar..quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:59 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Één van de tuinmannen deed het vroeger, boomchirurgie, bij mij doet hij het dan zwart erbij, soms. Hij doet er zelf ook wat laconieker over, maar ik heb toch een klein trauma opgelopen met die dode tak toen.
Nou ja, dat klinkt best bemoedigend zoquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:12 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Een eikentak valt doorgaans niet heel snel, blijft vaak hangen dus vandaar..
Een groen liefhebberquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Iedereen janken over hitte enzo, maar bomen planten/op peil houden, ho maar.
Maarja, daar kun je geen geld mee uit je burgers trekken. Nee, draai de thermostaat nog maar wat hoger, dat maakt de drempel om te dokken voor co2-crap wat lager.
I love bomen. Vorige week uitgebreid bij een heele grote eik in de schaduw gestaan/gelegen. Jonkootje d'r bij en t was prima toeven met 30c.
Een tak zal er eerder uit vallen door de droogte en het gewicht met veel eikels dan wanneer hij slecht is.. Dan scheurt hij af en blijft dan vaak hangen aan het velletje.quote:Op woensdag 9 juli 2025 19:19 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Nou ja, dat klinkt best bemoedigend zo
Dit is de levenquote:Op woensdag 9 juli 2025 19:46 schreef Het_Bokje het volgende:
Iedereen janken over hitte enzo, maar bomen planten/op peil houden, ho maar.
Maarja, daar kun je geen geld mee uit je burgers trekken. Nee, draai de thermostaat nog maar wat hoger, dat maakt de drempel om te dokken voor co2-crap wat lager.
I love bomen. Vorige week uitgebreid bij een heele grote eik in de schaduw gestaan/gelegen. Jonkootje d'r bij en t was prima toeven met 30c.
Oh, dat is prachtig, ik houd ook zo van die voorjaarsbloeiers, heb een magnolia (nu nog niet een boom, maar eerder struik van anderhalve meter hoog) in de voortuin, word je altijd blij van als die vroeg bloeit op de kale takken.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:50 schreef Donna het volgende:
Ik heb een Amerikaanse Judasboom in de tuin gezet vorige week. Die bloeit zo mooi in het voorjaar.
En ik heb 2 Japanse esdoorns. Al durf ik van 1 niet te zeggen of dat echt een boom wordt of meer een struik. Maar ach, wel een heel mooi blad. 🍁
Jaaaa prachtig. Ik heb 6 magnolia's in de voortuin. Maar die kan je ook nog geen boom noemen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dat is prachtig, ik houd ook zo van die voorjaarsbloeiers, heb een magnolia (nu nog niet een boom, maar eerder struik van anderhalve meter hoog) in de voortuin, word je altijd blij van als die vroeg bloeit op de kale takken.
Dat is toch het meest lyrische gedicht over een boom?quote:Dit blad van de oosterse boom
Werd aan mijn tuin toevertrouwd
En heeft een geheim idioom,
Dat de ingewijde beschouwt.
Is het een levend wezen,
Dat in zichzelf gescheiden is?
Is het een paar dat mekaar doorgrondt,
Zodat men ze kent als één?
Het antwoord op zulke vragen
Vond ik op de juiste wijze:
Geeft mijn lied je niet het gevoel,
Dat ik één en dubbel ben?
Maar dat is puur omdat de naam van een boom in mijn achternaam zit hoor...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |