Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
veel te hoge m2 prijs voor de buurt dit soort appartementen zouden eigenlijk niet gesplitst moeten worden in 3 stuks verbouwkosten 3 app high end voor dit soort bedragen is krap cashflowoverschot tov totale investering/waarde is in mijn optiek veel te laag
Zijn er hier mensen met ervaring om een crowdfunding portefeuille te verkopen aan hun holding?
Fiscaal/juridisch zou het moeten kunnen met een akte van cessie. Ik denk alleen dat het niet lukt om het rekeningnummer aan te passen bij CCF. Dan zou je de uitbetalingen alsnog zelf door moeten storten van priverekening naar holding.
Op donderdag 3 juli 2025 11:44 schreef Bobby100 het volgende: Zijn er hier mensen met ervaring om een crowdfunding portefeuille te verkopen aan hun holding?
Fiscaal/juridisch zou het moeten kunnen met een akte van cessie. Ik denk alleen dat het niet lukt om het rekeningnummer aan te passen bij CCF. Dan zou je de uitbetalingen alsnog zelf door moeten storten van priverekening naar holding.
Het zijn allemaal individuele leningen, dus ihgv openbare cessie zal je elke leningnemer moeten informeren. Of stil, maar dan bij de fiscus registreren. In bulk lijkt mij niet te kunnen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Vorige 2 zomers ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.
Ik plaatste toen dit bericht:
Bedankje linkjes innercrowd
"Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes.
Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden. Ook afgelopen jaar weer tientallen (!)
Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen."
Dit jaar is voor de derde keer nog succesvoller dan vorig jaar en zelfs het beste ooit op dat vlak: door nauwe samenwerking en contacten heb ik meer dan 83 (!) linkjes opgezocht, gekregen, ontvangen en gedeeld vóór livegang. En regelmatig nog vóór de pre-publicatie en met regelmaat ook non-publieke.
Doen jullie dit jaar weer mee?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.P.s. niet de tikkie-URL Quoten aub
Op donderdag 3 juli 2025 11:44 schreef Bobby100 het volgende: Zijn er hier mensen met ervaring om een crowdfunding portefeuille te verkopen aan hun holding?
Of je zet die privérekening (puur boekhoudkundig) over in de administratie van de Holding Dat gebeurt in de praktijk best vaak. Je moet alleen even kijken of dit handig is ivm andere (privé) mutaties die ook via dezelfde rekening lopen. Die zou je dan via een andere privérekening moeten betalen/ontvangen.
Wat je ook nog kunt doen, is bij de platformen een tweede account openen op naam van de BV en dan de oude laten weglopen in de tijd.
[..] Wat je ook nog kunt doen, is bij de platformen een tweede account openen op naam van de BV en dan de oude laten weglopen in de tijd.
Het nadeel daarvan is wel dat je de loyaliteitskorting dan weer opnieuw moet opbouwen, en met het vernieuwde systeem duurt het ook langer om die korting te krijgen.
[..] Of je zet die privérekening (puur boekhoudkundig) over in de administratie van de Holding Dat gebeurt in de praktijk best vaak. Je moet alleen even kijken of dit handig is ivm andere (privé) mutaties die ook via dezelfde rekening lopen. Die zou je dan via een andere privérekening moeten betalen/ontvangen.
Wat je ook nog kunt doen, is bij de platformen een tweede account openen op naam van de BV en dan de oude laten weglopen in de tijd.
Eerste is geen optie vanwege teveel prive betalingen die ik dan om moet zetten waaronder hypotheek en huurontvangsten.
Denk dat ik het gewoon in december met een onderhandse akte regel met mijn bv en maandelijks de verzamelbetaling doorstort. Voor eventuele nieuwe investeringen open ik dan een schoon account. Collin informeer ik daar verder niet over.
[..] Het nadeel daarvan is wel dat je de loyaliteitskorting dan weer opnieuw moet opbouwen, en met het vernieuwde systeem duurt het ook langer om die korting te krijgen.
Gewoon even bellen en de zaak uitleggen. Heb ik ook gedaan. No problem.
[..] Eerste is geen optie vanwege teveel prive betalingen die ik dan om moet zetten waaronder hypotheek en huurontvangsten.
Denk dat ik het gewoon in december met een onderhandse akte regel met mijn bv en maandelijks de verzamelbetaling doorstort. Voor eventuele nieuwe investeringen open ik dan een schoon account. Collin informeer ik daar verder niet over.
Uitfaseren gaat te lang duren.
Je kunt natuurlijk ook nu een tweede privérekening openen (Revolut of zo), het platform laten wijzigen in dit tweede privénummer, en dan vervolgens zoals ik zei.
Wat is te lang? Komende 12 maanden komt er bij mij 35% van mijn portefeuille terug. Voor 31-12-2026 staat er meer dan 50% in de planning om terug te ontvangen.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Je kunt natuurlijk ook nu een tweede privérekening openen (Revolut of zo), het platform laten wijzigen in dit tweede privénummer, en dan vervolgens zoals ik zei.
Ik heb ook een aparte betaalrekening waar alle brokers, spaarrekeningen en crowdfund aan gelinked zijn. Zo houd ik die geldstromen apart van mijn privé rekening, meer overzicht en voorkom ik slechte gewoonten zoals winsten direct uitgeven ipv herbeleggen.
[..] In mijn geval is het juist net iets minder: 99.9% en met aftrek van kosten 98.9% (maar daarmee valt de schade momenteel al wel flink mee). Er was volgens mij al langer bekend dat dit er mogelijk nog aan zat te komen, was een kwestie van tijd. Daarnaast heeft hcn nog een deel in depot gehouden om toekomstige juridische (verhaal)kosten te dekken, ze gaan dus nog niet stilzitten wachter verwacht ik.
Er was ook nog een ander project (561) waar nog ruim 30% van de hoofdsom openstaat (een kleine 20% als je aflos en rente optelt). Al met al zal uiteindelijk de schade denk ik wel meevallen, ik verwacht dat hcn ook hier nog wel wat werk van zal maken.
Foutje van mij, er is inderdaad net iets minder dan de inleg teruggekomen van 401.
561 is al eerder verkocht en daar is toen ook een gedeeltelijke terugbetaling van gekomen, maar de rest zal toch net als bij de andere projecten van de ondernemers zelf moeten komen.
Al met al natuurlijk vooral vervelend voor de ondernemers, voor de investeerders valt de schade heel erg mee.
Ook ik heb succesvol mijn rekeningnummer gewijzigd bij alle platformen. Wel van prive naar prive. Ivm de vele transacties... Buitenlandse IBAN is ook overal geaccepteerd.
Natuurlijk verhoogd risico, maar niet geheel oninteressant misschien? Pitch wel goed, waarde borgstelling franchisegever kan ik minder goed inschatten. Tent die ze overnemen krijgt 4/5 sterren, werd zo te horen wat rommelig gerund, maar wel veel voetverkeer daar. En ja 10% met lineaire volledige aflossing.
[..] - horeca - beginnend ondernemer zonder ervaring - gve + gedeeltelijke borgstelling door franchise
Ben niet meteen laaiend enthousiast eigenlijk.
Ik ook niet, hij heeft als enige relevante achtergrond een intensief traineeship binnen de franchise, dat vind ik wel wat mager om iemand mijn geld toe te vertrouwen. En geen idee hoe 'hard' die borgstelling is. Je zelf borg stellen is niet zo moeilijk maar heb je ook daadwerkelijk de cash om over de brug te komen als het nodig is.
Er is me een situatie bekend (CCF/K.Aut*ar), dat de franchiseneemster afhaakte en dat de franchisegever gewoon de leningverplichtingen overnam en een andere pipo in de zaak zette. Het kan dus goed uitpakken.
[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 03-07-2025 19:07:12 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grote lening die je eerder bij NLI zou verwachten. Zekerheid: 1e hypotheek op nieuw maar gigantisch pand. Wie gaat dat kopen op een veiling? Ik vermoed de niet-meetekenende D*lissen Holding BV om zo een doorstart te maken na faillisement. Zekerheid wordt gedeeld met private lening investeerders, waarbij wij als crowdfunders in de minderheid zijn. Vorig jaar verlies wegens brand. Ik had graag wat cijfers gehad van de jaren ervoor, hier wordt met geen woord over gesproken dus die zullen ook wel niet denderend geweest zijn. Ik kan me opstartproblemen van de nieuwe drukkerij voorstellen. Eigenlijk het grootste pluspunt is dat het eens geen kortlopend verbouwproject is van personen die een te dure vastgoedcursus gevolgd hebben.
[..] Je kunt natuurlijk ook nu een tweede privérekening openen (Revolut of zo), het platform laten wijzigen in dit tweede privénummer, en dan vervolgens zoals ik zei.
Dat dus, en dan wel zorgen dat die rekening tegen het eind van het jaar steeds leeggeboekt wordt naar de echte bv rekening anders komt deze weer met saldo in box3 naar boven.