De oorzaak van de aanrijding is wat mij betreft ook de fietser, maar die heeft z'n actie al moeten bekopen met z'n leven. Persoonlijk vind ik dat de automobilist met een lichte straf wegkomt. Een taakstraf en een half jaar rijontzegging had ik prima op z'n plaats gevonden, opdat hij de volgende keer gewoon met 50 km/uur een kruising oversteekt in plaats van met 80 km/uur. Met 30 km/uur te hard een kruising oversteken met je auto slaat nergens op.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 07:58 schreef MisterFox het volgende:
En terecht. Het licht was rood, dus de fietser had moeten wachten. Het wordt steeds gekker in dit land. Laat dit een waarschuwing zijn naar alle blaaskaken op een fiets.
Inderdaad, want dat levert maar een boete op. Echter reed de auto rechtdoor en had daarmee voorrang op afslaand verkeer. Dat hij c.a. 30 km/u harder reed dan de maximumsnelheid is niet van belang want ook dat levert maar een boete op van ¤500 in deze zaak. De rechter heeft goed geoordeeld dat niet aannemelijk gemaakt kan worden dat hij bij 50 km/u wel op tijd tot stilstand kon komen. Een situatieschets met rechts een wachtende jongeman op een fatbike waar Givano vandaan kwam:quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het negeren van het rode licht is hier niet van belang
Daar kan ik me wel in vinden. Dat vind ik ook een onjuiste aanname die het OM doet. Desondanks had 50 km/uur ten opzichte van 80 km/uur wel een significant verschil kunnen maken in de gevolgen voor het slachtoffer. Om dat slechts af te doen met een boete vind ik een vrij minimale straf.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:03 schreef ACT-F het volgende:
De rechter heeft goed geoordeeld dat niet aannemelijk gemaakt kan worden dat hij bij 50 km/u wel op tijd tot stilstand kon komen.
Maakt geen verschil. Zelfs stapvoets is al gevaarlijk i.v.m. het grote gewichtsverschil. Een tikje i.c.m. met een ongelukkige val en het is gedaan. In het bericht staat ook dat hij is overleden aan een schedelbasisfractuur. Wellicht had een helm kunnen redden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 19:37 schreef Accordtje het volgende:
Desondanks had 50 km/uur ten opzichte van 80 km/uur wel een significant verschil kunnen maken in de gevolgen voor het slachtoffer.
Het zullen daar geen rijkswegen zijn, dus het zal geen rijksambtenaar zijn die de daar geldende maximum snelheid heeft bepaald. Ik denk eerder dat het een ambtenaar van de provincie of zelfs van de gemeente is geweest.quote:Op zondag 10 augustus 2025 13:11 schreef Watuntrik het volgende:
Hoe dan ook, hoe bepaald een idiote overheidsambtenaar van ministerie van infrastructuur en waterstaat dat op zulke smalle veldwegen met links en rechts toeristische fiets en wandelroutes en gelijkwaardige kruisingen 60kmh voor de automobiel een verantwoorde veilige snelheid is?![]()
Zucht.quote:Op zondag 10 augustus 2025 13:11 schreef Watuntrik het volgende:
Hier is ook weer zo'n mooie, geen verkeerslichten slechts landwegen, te smal voor 2 auto's, fietsroutes en wandelroutes.
https://112today.com/wielrenster-overleden-rouveen/
Rijdt je vanuit de dorpskern (Rouveen) het gebied in dan zie je dat het gehele gebied 'Zone 60 kmh' is voor de auto.
Tja, zo te zien kwam de Dodge "RAM" met +/- 4000kg van rechts met 60kmh en de vlieggewicht wielrenster van links met 45kmh?... Toedracht is nog onbekend maar qua snelheid zal het er niet ver naast zitten wanneer je naar de deuk van haar helmpje in de motorkap van de "RAM" kijkt.
Hoe dan ook, hoe bepaald een idiote overheidsambtenaar van ministerie van infrastructuur en waterstaat dat op zulke smalle veldwegen met links en rechts toeristische fiets en wandelroutes en gelijkwaardige kruisingen 60kmh voor de automobiel een verantwoorde veilige snelheid is?![]()
Je mag het en je doet het dan ook gewoon omdat het mag, ondanks dat het eigenlijk van de pot gerukt is om daar 60kmh te rijden. Net zo van de pot gerukt als de sportfietser om daar 45kmh te rijden, juist omdat je weet dat je daar killer koekblikken kunt tegenkomen die er 60kmh op hebben zitten.
Bepaalt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 13:11 schreef Watuntrik het volgende:
Hoe dan ook, hoe bepaald een idiote overheidsambtenaar van ministerie van infrastructuur en waterstaat dat op zulke smalle veldwegen met links en rechts toeristische fiets en wandelroutes en gelijkwaardige kruisingen 60kmh voor de automobiel een verantwoorde veilige snelheid is?
Bedoel je hier nu artikel 19 van de Wegenverkeerswet of artikel 19 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ?quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:26 schreef ACT-F het volgende:
Bepaalt.
En zoek artikel 19 van de Wegenverkeerswet maar eens op.
Sorry, de RVV dus.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bedoel je hier nu artikel 19 van de Wegenverkeerswet of artikel 19 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ?
Beide art. 19 gaan in essentie over afstand, kijken en zien, die laatste lijken hetzelfde maar er is een significant verschil. Kijken doe je altijd wanneer je ogen open zijn, zien is nog maar de vraag.quote:
quote:
quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:22 schreef Watuntrik het volgende:
Beide art. 19 gaan in essentie over afstand, kijken en zien, die laatste lijken hetzelfde maar er is een significant verschil.
https://wetten.overheid.n(...)ragraaf=8&artikel=19quote:De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Fietser = bestuurderquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 08:03 schreef Zorro het volgende:
Dan mag dat ook wel voor fietsers gelden.
Ik stel me zo voor dat een fietser met 45 km per uur niet binnen 18 meter stilstaat.
Ja dat wist ik welquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Fietser = bestuurder
Dus het is al van toepassing.
En inmiddels is gebleken dat dit helemaal niet is genegeerd. Goh.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:58 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Zoals in je nieuwsbericht staat is de uitspraak op 15 juli pas, dus je weet helemaal nog niet of de advocaat genegeerd wordt.
Zo blijkt maar weer eens.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:21 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Feiten zijn pas echt vogelvrij tegenwoordig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |