Ik heb hem laatst op het Bevrijdingsfestival gezien. Hij kwam na iemand die wel free Palestine wilde roepen en zelfs stopte met spelen toen de organisatie een Palestijnse vlag in beslag nam.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:55 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Deze gast wilde gewoon even deugen, weg ermee met zulke figuren. Laat ie zijn kinderen maar opvoeden
Yesilgoz is echt af en gaat nu behoorlijk door het stof.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:53 schreef tong80 het volgende:
Goed verwoord en verklaard. En toch blijven er vraagtekens. Vooral richting Douwe Bob. Verder wordt het steeds idioter dat die Dilan Yeşilgöz zo snel en opportunistisch reageerde. Hopen dat dit haar schaadt in de verkiezingscampagne. Daar ging het haar natuurlijk om.
Voor de zoveelste keer. Ongelofelijk.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Yesilgoz is echt af en gaat nu behoorlijk door het stof.
huppelkutjequote:Yesilgöz komt niet met excuses aan Douwe Bob: ‘Ik sta achter mijn uitspraak’
VVD-leider Dilan Yesilgöz gaat geen excuses aanbieden aan Douwe Bob. De twee liggen overhoop sinds Yesilgöz de zanger van ‘Jodenhaat’ beschuldigde. „Ik sta nog steeds achter mijn uitspraak.”
Tobias den Hartog 01-07-25, 16:36 Laatste update: 16:43
Mijn bankrekening zou willen dat ik 100x per dag voorbij kwam in reclames.quote:
Schijnbaar is er van buiten dus ook veel druk op sommige artiesten om zulke standpunten in te nemen:quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:25 schreef Mubassie het volgende:
Het wordt echt tijd dat al die derderangs artiesten die hun mening moeten verkondigen, of erger nog.. Optredens afzeggen omwille het Israël-Palestina conflict eens keihard geboycot gaan worden.
Ga godverdomme optreden voor je fans en bezorg die een leuke middag/avond. Daar ben je namelijk voor geboekt.
Maar hou je verwende muil dicht over andere zaken.
Gewoon optreden en dan commentaar krijgen dat je op een evenement met een verkeerde boodschap optreedt?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:25 schreef Mubassie het volgende:
Het wordt echt tijd dat al die derderangs artiesten die hun mening moeten verkondigen, of erger nog.. Optredens afzeggen omwille het Israël-Palestina conflict eens keihard geboycot gaan worden.
Ga godverdomme optreden voor je fans en bezorg die een leuke middag/avond. Daar ben je namelijk voor geboekt.
Ja, dat bleek ook uit de woorden van Douwe Bobquote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Schijnbaar is er van buiten dus ook veel druk op sommige artiesten om zulke standpunten in te nemen:
[ twitter ]
Strontvervelend, ook als artiest lijkt me. Ik geloof inmiddels echt wel dat hij gewoon muziek wilde maken, in de stress schoot toen hij attent gemaakt werd op het woord "zionisme" door zijn gitarist en daarna wat domme verklaringen heeft afgelegd om het proberen recht te breien.quote:het kwam erop neer dat er artiesten of mensen in zijn omgeving waren die van tevoren al waarschuwden: zou je dat wel doen? En ‘dat’ is dus optreden bij een Joodse voetbaldag die al sinds jaar en dag wordt georganiseerd in Amsterdam. Zingen voor een stel onschuldige Joodse kinderen, die part noch deel hebben aan wat er in Gaza gebeurt, doe je blijkbaar niet wanneer je als artiest aan de goede kant van de streep wil staan. Die houding vind ik ronduit stuitend.
Maar dit mens scoort helemaal niet, loopt constant mensen uit te scheldenquote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Schijnbaar is er van buiten dus ook veel druk op sommige artiesten om zulke standpunten in te nemen:
[ twitter ]
Dit.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:55 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Deze gast wilde gewoon even deugen, weg ermee met zulke figuren. Laat ie zijn kinderen maar opvoeden
Ik ben echt gestopt om een aantal bands te volgen. Wil gewoon een leuk moppie muziek horen en niet elke keer van die statements tegen "the imperialist media" tegenkomen. Je bent een marginale rockband uit Scandinavië die nooit een maatschappijkritische tekst uit de pen heeft gekregen, geen betrokken partij, dus rot op met je watermeloen op je 23e gitaar.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:17 schreef Momo het volgende:
Die druk op artiesten om een standpunt in te nemen rond Israël Palestina is ook wel strontvervelend. En het moet ook zo zwart wit mogelijk in een van de uiteinden. `Als je als artiest niks zegt ben je medeverantwoordelijk voor genocide`
Ik zou het niet weten, nooit van gehoord verder.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar dit mens scoort helemaal niet, loopt constant mensen uit te schelden
Echter worden de keppeltjes er aan de haren bijgesleept bij die oeverloze discussie over het politieuniform. Er is nog nooit één verzoek gedaan binnen de politie om er eentje te dragen, maar elke keer dat het erover gaat, lees je weer "geloofsovertuigingen zoals een hoofddoek, een keppeltje of een kruisje".quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:25 schreef Homey het volgende:
Denk ook dat er een enorme druk ligt op artiesten om niet ‘mee te werken’.
Meewerken waaraan bedoel je?
Als je het plat slaat: joden zien als normale mensen zonder allerlei politiek erbij te halen.
Resultaat: joden worden steeds meer uitgesloten. Mogen amper hun zegje doen in de pers; Douwe Bob mag kritiekloos leeglopen in een talkshow, niemand van de organisatie zit aan tafel voor de nodige wederhoor. Zo werkt dat.
De desinformatie over dat conflict in het M-O is bizar, en hersenspoelt de hele wereld. Dat is je globalize the intifada.
En ja, dat is pure antisemitisme, op een niveau niet gezien sinds de jaren ‘30.
En zeg eens zelf: zie je ooit een jood met een keppeltje op in een reclame? De reclames stikken van de zwarte mensen en moslims (hoi hoi inclusie), maar joden? Of tv-series? Films?
Dit is echt té flauw.quote:Verder benadrukken ze dat er geen pamfletten zijn verspreid en dat er ook geen geduw plaatsvond
Het jodendom is de meest gepolitiseerde religie op aarde. Het is de enige religie die zijn volgelingen een ethniciteit geeft en zo ongeveer een extra nationale-identiteit.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:25 schreef Homey het volgende:
Denk ook dat er een enorme druk ligt op artiesten om niet ‘mee te werken’.
Meewerken waaraan bedoel je?
Als je het plat slaat: joden zien als normale mensen zonder allerlei politiek erbij te halen.
Resultaat: joden worden steeds meer uitgesloten. Mogen amper hun zegje doen in de pers; Douwe Bob mag kritiekloos leeglopen in een talkshow, niemand van de organisatie zit aan tafel voor de nodige wederhoor. Zo werkt dat.
De desinformatie over dat conflict in het M-O is bizar, en hersenspoelt de hele wereld. Dat is je globalize the intifada.
En ja, dat is pure antisemitisme, op een niveau niet gezien sinds de jaren ‘30.
En zeg eens zelf: zie je ooit een jood met een keppeltje op in een reclame? De reclames stikken van de zwarte mensen en moslims (hoi hoi inclusie), maar joden? Of tv-series? Films?
Jom Ha Voetbalquote:Amsterdam, 1 juli 2025
Uitlatingen Douwe Bob op Jom Ha Voetbal onacceptabel
De uitspraken die Douwe Bob Posthuma afgelopen zondag 29 juni op het podium van Jom Ha Voetbal heeft gedaan, vindt de organisatie onacceptabel. De verklaringen na afloop van Douwe Bob en zijn manager, Ewout Key Rameijer, schetsen tevens een onjuist beeld van de werkelijkheid. Gezien de wijze waarop het voorval in de media is besproken, voelt Jom Ha Voetbal zich genoodzaakt inhoudelijk te reageren.
‘Na maandenlange voorbereidingen betreuren wij het ten zeerste dat Douwe Bob op het allerlaatste moment besloot zijn optreden af te zeggen. Douwe Bob maakte een politiek statement op het podium, waarmee hij niet alleen ons, maar ook onze bezoekers diep heeft geraakt. Wij zijn een Joods familie evenement waar iedereen welkom is.’
Nadat vorig jaar het optreden ook al op het laatste moment door een artiest geannuleerd werd, wilde de organisatie het aanwezige publiek niet nogmaals teleurstellen en heeft zij er alles aan gedaan om het optreden van Douwe Bob voor de bezoekers door te laten gaan.
De keuze voor Douwe Bob
Voor Jom Ha Voetbal was de organisatie op zoek naar een artiest die past bij de brede doelgroep van het evenement. Douwe Bob is een goede muzikant, heeft bekende hits en trad eerder op met Amir Haddad. Ook speelde hij bij de opening van het Holocaustmuseum. Dat maakte hem op het moment van boeken een passende keuze.
Het boekingsproces
De organisatie heeft op eigen initiatief aan het boekingskantoor van Douwe Bob uitgelegd wat voor soort evenement Jom Ha Voetbal is: een Joods, sportief familie-evenement. Het door het boekingskantoor opgemaakte contract bevatte alleen feitelijke informatie betreffende het optreden van Douwe Bob.
Zondag 29 juni 2025
Tussen 10:45 uur en 11.15 uur arriveren de crew en de gitarist (Stijn van Dalen) van Douwe Bob op het terrein van Jom Ha Voetbal. Ze beginnen volgens afspraak met de soundcheck. Om 11.37 uur belt de manager van Douwe Bob de organisatie om het optreden te annuleren. De crew en gitarist zijn conform afspraak op dat moment bezig met de soundcheck. De organisatie checkt bij de tourmanager of alles nog in orde is en de tourmanager reageert twijfelend. Tijdens de gesprekken tussen de tourmanager en de organisatie, blijkt dat er verwarring is ontstaan over de aard van Jom Ha Voetbal. De gitarist laat namelijk op zijn telefoon aan de organisatie zien dat het evenement volgens hem ‘Jom Ha Atsma’oet’ viert, de onafhankelijkheidsdag van Israël. De organisatie legt uit dat Jom Ha Voetbal totaal iets anders is en letterlijk ‘De dag van het voetbal’ betekent. Een sportief en familiegericht evenement.
Rond 11.45 uur geeft de tourmanager aan dat de organisatie Douwe Bob bij de ingang van het terrein kan opvangen. Om 11.56 uur krijgt de organisatie een foto van de manager van Douwe Bob met daarop de banner van jongerenvereniging Netzer en hij appt ‘Dit stuurt Douwe, ik heb hem jouw nummer gegeven. Hij heeft moeite met ‘Zionistische’.’ De organisatie reageert hier direct op met de volgende WhatsApp-berichtjes: ‘Iedereen is welkom, geen politiek, geen religie, familie evenement, als hij het ziet snapt hij het’. Naar aanleiding van deze appjes is er diverse malen contact tussen de organisatie, de tourmanager en de manager van Douwe Bob, waarin de organisatie aangeeft Douwe Bob te willen rondleiden om hem een goed beeld te geven van wat het evenement inhoudt.
Rond 12.15 uur arriveert Douwe op de motor en hij geeft in eerste instantie aan niet te willen optreden. De organisatie loopt samen met Douwe Bob het terrein op om hem de sfeer van Jom Ha Voetbal te laten voelen. Ook toont de organisatie hem zijn kleedkamer, die volledig conform afspraak is ingericht. Vervolgens gaan Douwe Bob en de organisatie naar het podium. Daar is ook de gitarist aanwezig die Douwe Bob op de banner van Netzer wijst, waarop staat: ‘Dé Liberaal-Joodse & Zionistische jongerenvereniging voor jongeren van 12 tot 18 jaar!’.
De organisatie neemt Douwe Bob mee richting de kinderattracties om hem het familiaire karakter van Jom Ha Voetbal te laten zien. Douwe Bob raakt halverwege al overtuigd door de positiviteit van het evenement en zegt tegen de organisatie ‘Kom, we gaan spelen man!’.
Douwe Bob praat vervolgens met zijn gitarist en vertelt hem wel op te willen treden. De organisatie geeft aan dat het programma op dat moment te veel uitloopt en vraagt of Douwe Bob wil starten met het optreden. Wanneer de organisatie water en handdoeken op het podium klaarlegt, wordt zij bij terugkomst alsnog volledig verrast door Douwe Bob als hij aangeeft niet meer te willen optreden.
Ondertussen bekijkt de gitarist op zijn telefoon de website van Jom Ha Voetbal en trekt op basis van de namen van de sponsoren de conclusie dat een aantal van hen ‘Israël steunt’. De organisatie legt vervolgens uit wie de sponsoren zijn, wat ze doen en het belang van hen voor Jom Ha Voetbal.
Het is inmiddels 12.55 uur, 25 minuten later dan gepland en contractueel afgesproken, en de organisatie geeft aan niet langer te kunnen wachten met het informeren van het publiek vanwege de geplande prijsuitreiking en het wedstrijdschema. Douwe Bob gaat vervolgens het podium op, waar hij de menigte toespreekt.
Na zijn mededeling loopt Douwe Bob naar de kleedkamer en verlaat hij het terrein richting zijn motor. Dit gebeurt voortdurend onder begeleiding van de organisatie. Ook de gitarist sluit zich vervolgens bij hen aan en vertrekt samen met Douwe Bob.
Geen sprake van duw-incidenten
In tegenstelling tot de verklaring van Douwe Bob, bevestigen beelden van de beveiligingscamera’s, dat er niet is geduwd door bezoekers of deelnemers van Jom Ha Voetbal richting Douwe Bob, de gitarist of zijn crew.
Waren er pamfletten?
Er waren geen pamfletten. Er lagen wel flyers en brochures van verschillende Joodse organisaties die een stand hadden op het evenement.
Tot slot
Jom Ha Voetbal kijkt, samen met de bezoekers, terug op een mooie, krachtige en succesvolle 44e editie van het evenement. ‘Wij zijn trots op de saamhorigheid, de steun die wij hebben ontvangen en de positiviteit van de Joodse gemeenschap in Nederland.’
Het is compleet debiel aan het worden. Radiohead/Thom Yorke kreeg onlangs ook de wind van voren nav een statement. Lees je het vervolgens dan is het een uitermate redelijk betoog, wtf.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:17 schreef Momo het volgende:
Die druk op artiesten om een standpunt in te nemen rond Israël Palestina is ook wel strontvervelend. En het moet ook zo zwart wit mogelijk in een van de uiteinden. `Als je als artiest niks zegt ben je medeverantwoordelijk voor genocide`
https://www.instagram.com/quote:Ik schrijf dit vanuit de auto onderweg uit NL. Om de veiligheid van m'n gezin en mezelf te waarborgen hebben wij besloten voorlopig te vertrekken. Op advies van de politie.
In de media en door politici wordt nog steeds het beeld geschetst dat ik niet wilde spelen voor kinderen vanwege hun Joodse afkomst.
Als ik dat over mij zou horen zou ik eerlijk gezegd ook woedend zijn. Gelukkig is dit een totale leugen en ik weerleg het in dit fragment van
eergisteren bij Renze
We zijn al de hele tijd in contact met de organisatie Yom Ha Voetbal om samen iets positiefs te organiseren, niet voor de camera's maar voor de kids. Want daar gaat het om. Verbinding door samen muziek te maken en het even niet over politiek of religie te hebben. ❤️ Douwe
Strandvakantie in Eilat?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:30 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/
Douwe Bob op advies politie ergens anders heen
Nu is agressie op sociale media meestal verbaal en een enkele doodsbedreiging moet je niet serieus nemen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Goed verhaal, maar hier gaat het om allerlei pamfletten en stands die niets met voetbal te maken, maar alles met Israël. Het was dus niet een regulier Joods voetbalfeestje.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ben echt gestopt om een aantal bands te volgen. Wil gewoon een leuk moppie muziek horen en niet elke keer van die statements tegen "the imperialist media" tegenkomen. Je bent een marginale rockband uit Scandinavië die nooit een maatschappijkritische tekst uit de pen heeft gekregen, geen betrokken partij, dus rot op met je watermeloen op je 23e gitaar.
Artiesten moeten niet meer zingen over emoties die verweven zijn met politiek. Niet meer zingen over betere werelden en geen meningen meer ventileren. Gewoon lekker clownesk hossen en lallen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:25 schreef Mubassie het volgende:
Dan hadden ze Jan Biggel uit moeten nodigen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Artiesten moeten niet meer zingen over emoties die verweven zijn met politiek. Niet meer zingen over betere werelden en geen meningen meer ventileren. Gewoon lekker clownesk hossen en lallen.
Het kwaadaardige mens zal er niet slechter van slapen. Zeer ernstig dat dit kan gebeuren in Nederland.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nu is agressie op sociale media meestal verbaal en een enkele doodsbedreiging moet je niet serieus nemen.
Maar waren er meer doodsbedreigingen ? Dan kan ik me het advies van de politie wel voorstellen.
Wierd Duk en Yesilgoz waren katalysators met haattweets.
Haar bewering dat Douwe Bob niet wilde optreden voor joodse kinderen , omdat ze joods zijn, is een trigger voor agressieve volgelingen.
Excuses van haar zijn niet te verwachten...Haar misvatting blijft staan, hoewel ze nu wel moet weten dat het niet waar is.
Wat is Nederland toch een tokkieland aan het worden.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Tsja, wel treurig dat iemand het land uit is gejaagd omdat ie ergens niet op wilde treden.quote:
Stukje aandacht zoeken. Goed voor de luistercijfers.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Tsja, wel treurig dat iemand het land uit is gejaagd omdat ie ergens niet op wilde treden.
Ja dit. Boeit me weinig wie het was.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Tsja, wel treurig dat iemand het land uit is gejaagd omdat ie ergens niet op wilde treden.
Ja weet je, ik ben dit hele geimporteerde conflict spuugzat en heb dit welles/nietes-verhaal daarom ook niet zo uitgebreid gevolgd, maar als(!) dit relaas klopt is dat ook wel weer een volgende uiterst treurige stap in een steeds langer wordende reeks van getoonde onmacht om ook maar ergens op te kunnen handhaven.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:35 schreef TAmaru het volgende:
Sorry hoor, maar de politie adviseert hem om voorlopig uit Nederland te vertrekken omdat zijn veiligheid niet meer te waarborgen is? Wat is dit voor onzin? De politie is dus ook elke vorm van gezag en bescherming voor haar burgers kwijtgeraakt blijkbaar.
En wie zou hem dan bedreigen? Wie zijn die militante pro-Israël mensen die hem de nek om willen draaien, maar wel al die pro-Pallies allerlei demonstratieterreur laten plegen? Vind het maar een raar verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |