De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
[..] Op wat voor manier? 1 maand GHF was meer dan 400 doden. Israel heeft veel meer dan 50 gijzelaars. Waarom toch altijd zo extreem meten met twee maten.
Ah, alle debunked verhalen over neergeschoten en door tankgranaten bestookten Palestijnen bij de uitdeelpunten van het GHF zijn in jouw bubbel nog steeds waar.
Vertel nog eens over de 500 doden bij dat ziekenhuis?
[..] Ah, alle debunked verhalen over neergeschoten en door tankgranaten bestookten Palestijnen bij de uitdeelpunten van het GHF zijn in jouw bubbel nog steeds waar.
Kan je me een linkje geven daarover? Ik werd op Reddit 45 keer gedownvote toen ik zei dat ze wel erg achter de NOS aanliepen
Opvallend ook dat al die pallie wappies de Israëlische media voor geen centimeter vertrouwen, maar doodleuk aankomen met Haaretz, een uiterst linkse fringe krant in.....Israël. En ook niet de enorme ironie inzien van een echt vrije pers, waarbij dus een krant gewoon mag bestaan die meeheult met Hamas.
[..] Kan je me een linkje geven daarover? Ik werd op Reddit 45 keer gedownvote toen ik zei dat ze wel erg achter de NOS aanliepen
Tja, Reddit, daar zal het merendeel voor GroenLinks-PvdA stemmen.
quote:
Op zondag 29 juni 2025 16:10 schreef Homey het volgende: Opvallend ook dat al die pallie wappies de Israëlische media voor geen centimeter vertrouwen, maar doodleuk aankomen met Haaretz, een uiterst linkse fringe krant in.....Israël. En ook niet de enorme ironie inzien van een echt vrije pers, waarbij dus een krant gewoon mag bestaan die meeheult met Hamas.
Dat komt omdat Haaretz bepaalde onderbuikgevoelens weet te voeden. Haaretz produceert artikel na artikel over hoe slecht Israël en zelfs Israëliërs wel niet zou(den) zijn. Dat zijn de verhalen die men wil lezen natuurlijk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Ah, alle debunked verhalen over neergeschoten en door tankgranaten bestookten Palestijnen bij de uitdeelpunten van het GHF zijn in jouw bubbel nog steeds waar.
Debunked? Dat er bij die GHF punten massaal mensen vermoord worden zeggen we al sinds dag 1 dat ze wat voedsel uitdelen bij het moorden. Toen hebben posters als jij Israelische nonsense als bewijs aangevoerd dat het Hamas was. Wat nergens uit bleek New York times analyse was dat het Israeliers waren. Dan komt er nog meer bewijs van Haaretz die mensen gesproken heeft die dezelfde lezing delen.
Vervolgens is debunked blijkbaar dat Israel ontkent wat ze elke keer doen bij dit soort zaken.
[..] Oh die claimt @:Lord-Ronddraai dus die mag hij hard maken
Waarom zou ik jou debunken doen? Het klopt Israel heeft al honderden mensen doodgeschoten die ze daarvoor hebben uitgehongerd. Ik ga natuurlijk niet bronnen zoeken om de werkelijkheid te ontkennen dat laat ik aan pro-Israel.
[..] Oh die claimt @:Lord-Ronddraai dus die mag hij hard maken
Haha, ik zal me nog duidelijker verwoorden. Ik bedoelde niet een linkje met of er 400 doden zijn gevallen maar een linkje met een debunk. Je zei dat het verhaal debunked is. Ik geloof dat meteen maar ik vind het fijn om het bevestigd te zien
[..] Debunked? Dat er bij die GHF punten massaal mensen vermoord worden zeggen we al sinds dag 1 dat ze wat voedsel uitdelen bij het moorden. Toen hebben posters als jij Israelische nonsense als bewijs aangevoerd dat het Hamas was. Wat nergens uit bleek New York times analyse was dat het Israeliers waren. Dan komt er nog meer bewijs van Haaretz die mensen gesproken heeft die dezelfde lezing delen.
Vervolgens is debunked blijkbaar dat Israel ontkent wat ze elke keer doen bij dit soort zaken.
"zeggen we".
Niet echt sterk. Mensen zeggen wel meer. En wie is "we" precies?
Let op dat Haaretz een Engelse versie heeft naast een interne Hebreeuwse versie. Die kunnen van elkaar verschillen door "vertaalfouten" (erg per ongeluk, uhuh).
[..] Haha, ik zal me nog duidelijker verwoorden. Ik bedoelde niet een linkje met of er 400 doden zijn gevallen maar een linkje met een debunk. Je zei dat het verhaal debunked is. Ik geloof dat meteen maar ik vind het fijn om het bevestigd te zien
Op zondag 29 juni 2025 16:10 schreef Homey het volgende: Opvallend ook dat al die pallie wappies de Israëlische media voor geen centimeter vertrouwen, maar doodleuk aankomen met Haaretz, een uiterst linkse fringe krant in.....Israël. En ook niet de enorme ironie inzien van een echt vrije pers, waarbij dus een krant gewoon mag bestaan die meeheult met Hamas.
De enorme ironie van vrije pers? Waar die er niet is want journalisten mogen niet in Gaza?
Let op dat Haaretz een Engelse versie heeft naast een interne Hebreeuwse versie. Die kunnen van elkaar verschillen door "vertaalfouten" (erg per ongeluk, uhuh).
Als jij die link daadwerkelijk een totale debunk vindt toon je aan dat je echt zeer goedgelovig bent. Waarom geloof je de ene kant dan wel en de andere niet? Wat bepaald wie je gelooft als je dit soort reinste kul meteen aanneemt?
[..] Als jij die link daadwerkelijk een totale debunk vindt toon je aan dat je echt zeer goedgelovig bent. Waarom geloof je de ene kant dan wel en de andere niet? Wat bepaald wie je gelooft als je dit soort reinste kul meteen aanneemt?
[..] Wat klopt er niet aan dat artikel? Geef maar aan.
De schrijver ontkracht helemaal niets, zijn argumenten zijn puur semantisch. Echt waar als je hier al intrapt waarom dan niet in alles wat Hamas beweert? De ene onzin of de andere maakt niet uit toch?
[..] In Gaza is geen vrije pers, daarom is het goed dat Israël bewust journalisten die in Gaza wonen en werken doodt? Wat is je argument hier nou helemaal?
Noem 1 islamitisch land waar je een vrije pers hebt.
[..] De schrijver ontkracht helemaal niets, zijn argumenten zijn puur semantisch. Echt waar als je hier al intrapt waarom dan niet in alles wat Hamas beweert? De ene onzin of de andere maakt niet uit toch?
De flagrante onzin van Hamas bereikt ons al dagelijks via nu.nl, de grote kranten en het NOS journaal.
Hamas aanhangers worden door de Nederlandse pers op hun wenken bedient.
Wie had dat 20 jaar geleden kunnen denken, dat het Arabische antisemitisme en complottheorieën bij ons gewoon mainstream 'nieuws' wordt. En gelijk wordt gebruikt als enorme deflectie van de mensenrechten schendingen in de Arabische landen zelf.
[..] De flagrante onzin van Hamas bereikt ons al dagelijks via nu.nl, de grote kranten en het NOS journaal.
Hamas aanhangers worden door de Nederlandse pers op hun wenken bedient.
Wie had dat 20 jaar geleden kunnen denken, dat het Arabische antisemitisme en complottheorieën bij ons gewoon mainstream 'nieuws' wordt. En gelijk wordt gebruikt als enorme deflectie van de mensenrechten schendingen in de Arabische landen zelf.
Leuk bedacht deze rare aantijgingen. Zal ik ook uit mijn nek lullen? Komt ie: 'Homey heeft een plaatje van een man op een rots, hij wilt ervanaf springen en is kennelijk suïcidaal'. Hoe vind je dat nou, willekeurige verbanden trekken op basis van onzin?
En dan heb ik expliciet pro-Israëlische bronnen niet meegenomen.
Volledig gekleurde bronnen, de donatie pagina in zicht. Let's start with the facts, en dat is dan wat Israelische propaganda.
Het tweede al even kansloos. Lobbygroep FDD die experts quote die voor FDD werken.
Maar eerlijk van je dat je laat zien dat je niks hebt. Beter dan dat je over wat anders begint zoals blijkbaar de norm in dit topic. Precies wat ik al aangaf IDF zegt het dus is het waar, zo simpel denken mensen blijkbaar. Dan anderen verwijten blind bronnen te geloven
[ Bericht 6% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 29-06-2025 16:57:41 ]
[..] Leuk bedacht deze rare aantijgingen. Zal ik ook uit mijn nek lullen? Komt ie: 'Homey heeft een plaatje van een man op een rots, hij wilt ervanaf springen en is kennelijk suïcidaal'. Hoe vind je dat nou, willekeurige verbanden trekken op basis van onzin?
Net als jouw rare gebrabbel over de media en al helemaal over 'deflectie'. Het hele punt is juist dat Israël blijkbaar wél mag doen waar we andere landen over op de vingers tikken.
[..] De schrijver ontkracht helemaal niets, zijn argumenten zijn puur semantisch. Echt waar als je hier al intrapt waarom dan niet in alles wat Hamas beweert? De ene onzin of de andere maakt niet uit toch?
Ja de schrijver is opzichtig bezig met propaganda. Ook echt van die onzin lullen als dat in de volledig door Israel gecontroleerde zone misschien wel door Hamas mensen neergeschoten zouden worden Een oplettende lezer prikt meteen door dat soort leugens. Die schrijver levert ook nergens een bron behalve zijn mening.
[..] Ik kan er geen benoemen, dat ligt aan het geloof. En nu? [..] Net als jouw rare gebrabbel over de media en al helemaal over 'deflectie'. Het hele punt is juist dat Israël blijkbaar wél mag doen waar we andere landen over op de vingers tikken.
In alle islamitische landen worden alle denkbare mensenrechten aan de laars gelapt. Gevolgen: helemaal niks.
Een land als Qatar mag zelfs doodleuk een WK organiseren.
[..] Volledig gekleurde bronnen, de donatie pagina in zicht. Let's start with the facts, en dat is dan wat Israelische propaganda.
Het tweede al even kansloos. Lobbygroep FDD die experts quote die voor FDD werken.
Maar eerlijk van je dat je laat zien dat je niks hebt. Beter dan dat je over wat anders begint zoals blijkbaar de norm in dit topic. Precies wat ik al aangaf IDF zegt het dus is het waar, zo simpel denken mensen blijkbaar. Dan anderen verwijten blind bronnen te geloven
Zegt degene die doodleuk zei niets te gaan onderbouwen. 400 doden was je claim. Wie eist, bewijst.
Ook al eerder gezien bij een andere user, maar die ging wat verder (terug in de tijd) en die tekst bestaat niet meer.
Je doet nu net alsof ik daar een geheim van maak. Zolang Israël zich gedraagt zoals ze doen ben ik anti-Israël, nou poeh zeg daar heb je me te pakken hoor
[..] Zegt degene die doodleuk zei niets te gaan onderbouwen. 400 doden was je claim. Wie eist, bewijst.
quote:
Volgens de autoriteiten in Gaza zijn er meer dan 400 mensen gedood sinds de voedseldistributie door GHF. Ook raakten ruim 3200 mensen gewond. Deze aantallen zijn niet onafhankelijk geverifieerd. Israël laat ook geen nieuwsmedia toe in de regio.
Ik zou ook nog ergens 'bewijs' moeten hebben dat WC-eend de beste toiletreiniger is volgens mij.
Ja ik kan moeilijk van onafhankelijke journalisten quoten want die worden niet toegelaten. Maar dit is toch sowieso een rookgordijn, wil je beweren dan dat er geen doden vallen rondom die punten in de door Israel gecontroleerde zone?
The use of lethal force against Palestinians seeking whether by the Israeli military or the contractors has also become a regular occurrence, leading some to describe GHF distribution sites as death traps
In the three weeks since GHF began operations, hundreds of Palestinians have been killed and thousands injured while seeking food at GHF sites.
Artsen zonder grenzen wel een bron? Ik heb geen idee wat bewijslast is voor mensen die volledig gaan op narratieven.
[..] Ja ik kan moeilijk van onafhankelijke journalisten quoten want die worden niet toegelaten. Maar dit is toch sowieso een rookgordijn, wil je beweren dan dat er geen doden vallen rondom die punten in de door Israel gecontroleerde zone?
[..] Ja ik kan moeilijk van onafhankelijke journalisten quoten want die worden niet toegelaten. Maar dit is toch sowieso een rookgordijn, wil je beweren dan dat er geen doden vallen rondom die punten in de door Israel gecontroleerde zone?
Nou ik denk dat het wijs is erg voorzichtig te zijn zodra door 'Gaza' iets geclaimd wordt. Als we lezen dat bij een voedselpunt Palestijnen zijn doodgeschoten en dat dit volgens Gaza en artsen door idf komt, dan weet je al dat het verhaal dun is. Alsof een arts aan een wond kan zien wie het gedaan heeft... IDF ontkent alles maar idf doet na het zoveelste (vermeende) GHF incident wel onderzoek naar schieten van militairen op dag Y en naar een tank die op een GHF mensenmassa geschoten heeft. Dat er niks gebeurd is en het allemaal zelfs een bloedsprookje is, is net zoals die andere partij ook weer reinste bullshit. De GHF voedselpunten zijn ook allemaal in combat zones (en niet in de aangewezen humanitarian zones) en het zorgt voor extreme mensen massa's, dat er geschoten wordt op niet-onschuldige mensen lijkt me niet zo vreemd.
ps ik kan je trouwens al wel vertellen wat uit die onderzoeken van IDF komt
[..] Nou ik denk dat het wijs is erg voorzichtig te zijn zodra door 'Gaza' iets geclaimd wordt. Als we lezen dat bij een voedselpunt Palestijnen zijn doodgeschoten en dat dit volgens Gaza en artsen door idf komt, dan weet je al dat het verhaal dun is.
Maar er wordt niet enkel iets geclaimed. Er zijn ook beelden. Israel bevestigd dat ze controle hebben over dat gebied. Israel claimt niet dat ze zo weinig controle hebben dat het in de zone die ze controleren dagelijks vol zit met Hamas strijders. Israel claimt volledig controle. Met volledige controle kan het niet tegelijkertijd de doden volledig afschuiven. Ik geloof dat mensen die 1+1=2 volledig missen. Stellen dat iets door Gaza geclaimed wordt nogal veel context totaal verwaarlozen. Dat is uiteraard ook de bedoeling van deze strategie. Zorg dat er weinig informatie is en dat er veel controle is over de informatie.
quote:
Alsof een arts aan een wond kan zien wie het gedaan heeft... IDF ontkent alles maar idf doet na het zoveelste (vermeende) GHF incident wel onderzoek naar schieten van militairen op dag Y en naar een tank die op een GHF mensenmassa geschoten heeft. Dat er niks gebeurd is en het allemaal zelfs een bloedsprookje is, is net zoals die andere partij ook weer reinste bullshit. De GHF voedselpunten zijn ook allemaal in combat zones (en niet in de aangewezen humanitarian zones) en het zorgt voor extreme mensen massa's, dat er geschoten wordt op niet-onschuldige mensen lijkt me niet zo vreemd.
Waarom zou een arts niet kunnen vragen waar de kogels vandaan komen? Wat is het belang van een arts om naar IDF te wijzen in plaats van Hamas? Artsen zijn een van de weinige onfhankelijke 'partijen' die in Gaza aanwezig zijn.
[ Bericht 7% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 29-06-2025 20:03:03 ]
[..] Maar er wordt niet enkel iets geclaimed. Er zijn ook beelden. Israel bevestigd dat ze controle hebben over dat gebied. Israel claimt niet dat ze zo weinig controle hebben dat het in de zone die ze controleren dagelijks vol zit met Hamas strijders. Dan is dus stellen dat iets door Gaza geclaimed wordt nogal veel context totaal verwaarlozen.
Ik heb alleen beelden gezien van rennende mensen of mensen die gewond/gedood zijn. Daar uit kan ik niet afleiden wie er geschoten heeft en dat kan jij ook niet.
quote:
[..] Waarom zou een arts niet kunnen vragen waar de kogels vandaan komen? Wat is het belang van een arts om naar IDF te wijzen in plaats van Hamas? Artsen zijn een van de weinige onfhankelijke 'partijen' die in Gaza aanwezig zijn.
Ik denk dat voor veel Palestijnen en werkzame (internationale) artsen de vijand Israël is. Dan is het een makkelijk leugentje voor best wil. Verder zien we ook hoe Hamas en die andere families omgaan met 'dissidenten'. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen daar de ambitie niet hebben om in het openbaar met een blinddoek op eerst gemarteld te worden om daarna op straat te sterven. En dat mensen daarom geen kritiek op Hamas geven en al helemaal niet naar Hamas durven te wijzen.
[..] Je doet nu net alsof ik daar een geheim van maak. Zolang Israël zich gedraagt zoals ze doen ben ik anti-Israël, nou poeh zeg daar heb je me te pakken hoor
Zijn genoeg van je kameraden die de stap nog niet hebben durven maken.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
[..] Hoeveel VN resoluties hebben die islamitische landen tegen zich gekregen en hoeveel Israël?
Nogmaals, fijn dat je het ook vervelend vindt dat bepaalde landen zich misdragen, maar wat is nou je punt? Ik hou dit namelijk niet bij, die VN resoluties, maar al zou ik een getal weten verandert dat niks aan het feit dat Israël minstens net zo misdadig bezig is als Hamas.
[..] Zijn genoeg van je kameraden die de stap nog niet hebben durven maken.
Omdat het nogal weinig opzienbarend is om anti Israël te zijn? Tenzij je koste wat kost vast wilt houden aan het idee dat ze een bondgenoot zijn natuurlijk.
[..] Nogmaals, fijn dat je het ook vervelend vindt dat bepaalde landen zich misdragen, maar wat is nou je punt? Ik hou dit namelijk niet bij, die VN resoluties, maar al zou ik een getal weten verandert dat niks aan het feit dat Israël minstens net zo misdadig bezig is als Hamas.
Kan je online opzoeken. En linken aan jouw punt van “Israël komt er mee weg”.
Het is namelijk andersom. Islamitische landen komen overal mee weg en alleen Israël krijgt resoluties tegen. Zoek het online maar op, een onthutsend beeld hoe de VN de islamitische dictaturen afschermt van kritiek.
[..] Omdat het nogal weinig opzienbarend is om anti Israël te zijn? Tenzij je koste wat kost vast wilt houden aan het idee dat ze een bondgenoot zijn natuurlijk.
Inderdaad, al mijn familie, vrienden en collega's zijn anti Israël. En de kat van mijn moeder.
Heb ik volgens mij al eerder gezegd, maar bij mij in een zijstraat heb je een Palestina vlag en een NL vlag hangen. Je zult daar maar tussenin wonen
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
En kijk hoe de totale bullshit van Haaretz frontpage op nu.nl terechtkomt. En ze komen met die fopexpert Malcontent aan, die nog nooit in Israël of Palestina is geweest.
En kijk hoe de totale bullshit van Haaretz frontpage op nu.nl terechtkomt. En ze komen met die fopexpert Malcontent aan, die nog nooit in Israël of Palestina is geweest.
Zo rolt propaganda.
Beweert hij nog steeds dat Gaza even groot is als Vlieland?
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Op zondag 29 juni 2025 20:26 schreef havanagila het volgende: Hoelang blijft Gaza nog bewoonbaar, denk dat we deze discussie over jaartje niet meer hebben.
Hamas en de Palestijnen hebben op 7 oktober hun eigen doodvonnis getekend.
De vraag is, waar gaan ze heen, en onder welke voorwaarden?
[..] Beweert hij nog steeds dat Gaza even groot is als Vlieland?
Ja en met 500 ziekenhuizen en duizenden scholen. Het kan allemaal in het fantasiewereldje van Malcontent. Hoeveel zou ie eigenlijk vangen met zijn propaganda optredens bij nieuwsuur en dergelijke? Leuk verdienmodel; de boel bij elkaar liegen en er nog geld voor krijgen ook. Plus hij is erg lui: hij praat gewoon andere bronnen na. Niks van eigen onderzoek.
Op zondag 29 juni 2025 20:26 schreef havanagila het volgende: Hoelang blijft Gaza nog bewoonbaar, denk dat we deze discussie over jaartje niet meer hebben.
Hamas en de Palestijnen hebben op 7 oktober hun eigen doodvonnis getekend.
De Palestijnen zijn wat gewend en blijven gewoon. Er is namelijk ook helemaal geen sprake van een genocide. Wel van enorme onderdrukking van hun eigen regime en eigen geloof. Maar weten ze beter?
Curieuze is dat aardig wat Palestijnen (voor 7 oktober) gewoon heen en weer de grenzen overgingen. Om te werken, etcetera. Dan zien ze toch ook met eigen ogen wat voor welvaart en vrijheid Israël kent? En dat er ook veel Arabieren en dergelijke wonen, en niet alleen maar joden?
En toch heeft een gemiddelde Palestijn niet het idee van goh dat zouden we in Palestina ook kunnen opbouwen met al die miljarden steun uit de EU en zo. Want gebrek aan geld bestaat niet in Palestina, gezien het feit dat de Palestijn de meest gesubsidieerde burger is ter wereld. Ze konden zelf een Singapore in het M-O bouwen. Aan zee. Hoe gaaf had dat kunnen zijn? In 2000 konden ze een gouden deal tekenen voor een eigen land. Zelf afgewezen. Sterker nog, dat land had geheel jodenvrij kunnen zijn, een droom voor de Palestijnse antisemiet.
Neen, de haat tegen joden, flink aangewakkerd door antisemieten in Iran, Europa, Qatar, Egypte moet en zal de Palestijn doen lijden in hun strijd tegen het jodendom.
[..] Kan je online opzoeken. En linken aan jouw punt van “Israël komt er mee weg”.
Het is namelijk andersom. Islamitische landen komen overal mee weg en alleen Israël krijgt resoluties tegen. Zoek het online maar op, een onthutsend beeld hoe de VN de islamitische dictaturen afschermt van kritiek.
Ik zie anders geen tot weinig consequenties voor Israël, dus wat zeggen die resoluties nou helemaal?
[..] Ik heb alleen beelden gezien van rennende mensen of mensen die gewond/gedood zijn. Daar uit kan ik niet afleiden wie er geschoten heeft en dat kan jij ook niet.
Dus dat er mensen doodgeschoten worden dat is een feit toch, daar zijn beelden van. Wat weten we ook, dat IDF zegt volledige controle over dat gebied te hebben. Wapenexperts zeggen dat het gebruik van wapens op dat van IDF lijkt. Waarom zou volgens jou Israel claimen een gebied te controleren waar ze geen enkele grip op hebben, zo weinig dat er in nog geen maand 400 doden vallen?
quote:
Ik denk dat voor veel Palestijnen en werkzame (internationale) artsen de vijand Israël is. Dan is het een makkelijk leugentje voor best wil. Verder zien we ook hoe Hamas en die andere families omgaan met 'dissidenten'. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen daar de ambitie niet hebben om in het openbaar met een blinddoek op eerst gemarteld te worden om daarna op straat te sterven. En dat mensen daarom geen kritiek op Hamas geven en al helemaal niet naar Hamas durven te wijzen.
Waarom zou voor artsen Israel de vijand zijn? Waarom zou voor artsen niet Hamas de vijand zijn? Ik begrijp werkelijk niet waarom artsen unaniem naar Israel zouden wijzen als eigenlijk Hamas de meeste slachtoffers maakt. Jij zegt uit angst, maar dat slaat nergens op als ze bang uitgevallen zijn blijven die artsen lekker in hun thuisland. Dan zouden ze bij terugkomst wel van verhaal veranderen dat heb ik nog niet gezien, heb je een voorbeeld daarvan?
[..] De Palestijnen zijn wat gewend en blijven gewoon. Er is namelijk ook helemaal geen sprake van een genocide. Wel van enorme onderdrukking van hun eigen regime en eigen geloof. Maar weten ze beter?
Curieuze is dat aardig wat Palestijnen (voor 7 oktober) gewoon heen en weer de grenzen overgingen. Om te werken, etcetera. Dan zien ze toch ook met eigen ogen wat voor welvaart en vrijheid Israël kent? En dat er ook veel Arabieren en dergelijke wonen, en niet alleen maar joden?
En toch heeft een gemiddelde Palestijn niet het idee van goh dat zouden we in Palestina ook kunnen opbouwen met al die miljarden steun uit de EU en zo. Want gebrek aan geld bestaat niet in Palestina, gezien het feit dat de Palestijn de meest gesubsidieerde burger is ter wereld. Ze konden zelf een Singapore in het M-O bouwen. Aan zee. Hoe gaaf had dat kunnen zijn? In 2000 konden ze een gouden deal tekenen voor een eigen land. Zelf afgewezen. Sterker nog, dat land had geheel jodenvrij kunnen zijn, een droom voor de Palestijnse antisemiet.
Neen, de haat tegen joden, flink aangewakkerd door antisemieten in Iran, Europa, Qatar, Egypte moet en zal de Palestijn doen lijden in hun strijd tegen het jodendom.
Goh heel vreemd hoe zou het nou komen dat Gaza zo'n gat is gebleven? Ik weet niet waar jij informatie tot je neemt maar het kan geen plek met letters en woorden zijn.
[..] De Palestijnen zijn wat gewend en blijven gewoon. Er is namelijk ook helemaal geen sprake van een genocide. Wel van enorme onderdrukking van hun eigen regime en eigen geloof. Maar weten ze beter?
Maar Israel wil toch helemaal geen welvarend Gaza? Ze zullen redeneren dat hoe meer geld er is er meer wapens zullen zijn. En dus breken de die 'meest gesubsidieerde' projecten weer lekker af. bv: https://www.bnnvara.nl/jo(...)derlands-hulpproject
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
[..] Goh heel vreemd hoe zou het nou komen dat Gaza zo'n gat is gebleven? Ik weet niet waar jij informatie tot je neemt maar het kan geen plek met letters en woorden zijn.
Dat komt door de houding en gedrag van de Palestijnen. Goh, hoe kan het dat het in Sudan zo'n zooitje is? Antwoord: de Sudanezen maken er zelf een zooitje van.
Hoog tijd dat de Palestijnen een keer naar zichzelf kijken en aan verbetering gaan werken.
[..] Maar Israel wil toch helemaal geen welvarend Gaza? Ze zullen redeneren dat hoe meer geld er is er meer wapens zullen zijn. En dus breken de die 'meest gesubsidieerde' projecten weer lekker af. bv: https://www.bnnvara.nl/jo(...)derlands-hulpproject
Wil de Palestijn wel een welvarend Gaza? Dat is de vraag. En waarom breken Palestijnen zelf alles af? Waarom beginnen Palestijnen altijd een oorlog? Vragen, vragen.
[..] Wil de Palestijn wel een welvarend Gaza? Dat is de vraag. En waarom breken Palestijnen zelf alles af? Waarom beginnen Palestijnen altijd een oorlog? Vragen, vragen.
Kan je ook gewoon reageren op de link of is het te confronterend voor je?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
[..] Dat komt door de houding en gedrag van de Palestijnen. Goh, hoe kan het dat het in Sudan zo'n zooitje is? Antwoord: de Sudanezen maken er zelf een zooitje van.
Hoog tijd dat de Palestijnen een keer naar zichzelf kijken en aan verbetering gaan werken.
Ik dacht dat we ons juist wat drukker moesten maken om landen als Sudan, maar nu doen ze dat helemaal zelf? Even daargelaten dat je kennelijk totaal geen weet hebt van de controle die Israël over Gaza heeft gehad sinds het ontstaan.
[..] Wil de Palestijn wel een welvarend Gaza? Dat is de vraag. En waarom breken Palestijnen zelf alles af? Waarom beginnen Palestijnen altijd een oorlog? Vragen, vragen.
Hier nog eens. Als je gewoon maar dingen roept die je zelf lijkt te verzinnen moet je het me niet kwalijk nemen dat ik je inbreng niet serieus neem.
[..] Kan je ook gewoon reageren op de link of is het te confronterend voor je?
Je linkt naar een antisemitische desinformatie site. Ik ken joop. Kom met een normale bron en we praten. Triest dat mijn belastinggeld naar zo'n site gaat, maar ja.
[..] Ik dacht dat we ons juist wat drukker moesten maken om landen als Sudan, maar nu doen ze dat helemaal zelf? Even daargelaten dat je kennelijk totaal geen weet hebt van de controle die Israël over Gaza heeft gehad sinds het ontstaan. [..] Hier nog eens. Als je gewoon maar dingen roept die je zelf lijkt te verzinnen moet je het me niet kwalijk nemen dat ik je inbreng niet serieus neem.
ah kijk we raken de crux hier. Die blinde haatfocus op joden wuift elke vorm van eigen verantwoordelijk weg van de Palestijn.
Maar wees eerlijk, de Palestijnen hebben in 75 jaar niks anders gedaan dan grijpen naar geweld en oorlog. Alle beschuldigingen jegens hun buren maken ze zelf schuldig aan. Dat is ook een symptoom van antisemitisme: projectie van eigen falen op de joden.
De palestijnen zijn zelf 100% zelf verantwoordelijk voor hun jodenhaat (er woont geen enkele jood in Palestina), homohaat, racisme en terrorisme.
Hoeveel Palestijnen hebben geholpen om ook maar 1 Israëlische gijzelaar vrij te laten?
[..] ah kijk we raken de crux hier. Die blinde haatfocus op joden wuift elke vorm van eigen verantwoordelijk weg van de Palestijn.
Maar wees eerlijk, de Palestijnen hebben in 75 jaar niks anders gedaan dan grijpen naar geweld en oorlog. Alle beschuldigingen jegens hun buren maken ze zelf schuldig aan. Dat is ook een symptoom van antisemitisme: projectie van eigen falen op de joden.
De palestijnen zijn zelf 100% zelf verantwoordelijk voor hun jodenhaat (er woont geen enkele jood in Palestina), homohaat, racisme en terrorisme.
Hoeveel Palestijnen hebben geholpen om ook maar 1 Israëlische gijzelaar vrij te laten?
Je mist de crux juist volledig. Ik heb nergens joden genoemd, die sleep jij er aan de haren bij. Waarom associeer je de wandaden van Israël met joden, ben je soms een antisemiet? Bedenk nou eens voor één keer een antwoord zonder 'maar hunnie zijn net zo erg! ' te zeggen, want tot nu toe laat je alleen nog maar zien dat je de dingen waarvan je Palestijnen beschuldigt alleen maar erg vindt als het Palestijnen zijn die het doen.
[..] Je linkt naar een antisemitische desinformatie site. Ik ken joop. Kom met een normale bron en we praten. Triest dat mijn belastinggeld naar zo'n site gaat, maar ja.
Israël sloopt Nederlands ontwikkelingsproject Israël heeft een Nederlands ontwikkelingsproject op de Westelijke Jordaanoever gesloopt. Het gaat om 96 zonnepanelen en andere apparatuur voor de elektriciteitsvoorziening van het Palestijnse dorp Jubbet adh Dhib. Vorig jaar betaalde Nederland ongeveer een half miljoen euro voor het project.
Jan Franke 30-06-17, 03:00 Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag is woedend. ,,Wij hebben direct ernstig geprotesteerd bij de Israëlische autoriteiten en aangedrongen op teruggave van de goederen. We bekijken momenteel de precieze schade en welke volgende stappen genomen kunnen worden”, zegt woordvoerder Chris Bakker.
Volgens COGAT, het Israëlische bestuur op de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, waren de Nederlandse zonnepanelen illegaal. ,,De noodzakelijke vergunningen ontbraken. Er is nu ook een bouwverbod voor zonnepanelen in het dorp opgelegd. We benadrukken dat het dorp andere elektriciteitsbronnen heeft”, schrijft COGAT in een verklaring aan deze krant.
Te zwaar
Woensdagochtend drongen Israëlische soldaten het dorp binnen. ,,De Israëlische soldaten probeerden ook de batterijen weg te slepen, maar die waren blijkbaar te zwaar. Ze zijn wel beschadigd”, zegt Tamar Cohen (40), uitvoerend manager van Comet-me, de organisatie aan wie Nederland het geld voor de zonnepanelen doneerde.
Het Israëlische leger ontruimt regelmatig Palestijnse nederzettingen wegens het ontbreken van eigendomsaktes of bouwvergunningen. ,,Maar dat gaat altijd eerst via de rechtbank en dan kunnen wij procederen. Dit is de eerste keer dat de soldaten onaangekondigd spullen in beslag namen”, aldus Cohen.
Dit is de eerste keer dat de soldaten onaangekondigd spullen in beslag namen
Miljoenen
Nederland doneert jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan projecten voor Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook. Vaak vragen de hulporganisaties geen bouwvergunningen aan bij het Israëlische militaire bestuur vanwege de lange wachttijden en de zeer lage slagingskansen. In de praktijk betekent dit dat de projecten afhankelijk zijn van de Israëlische welwillendheid.
Elad Orian, oprichter en directeur van hulporganisatie van Comet-me, snapt niet waarom de soldaten het dorp binnenvielen. ,,De zonnepanelen werken al een half jaar. Ze bedreigen niemand. In de buurt van van het dorp zijn een aantal illegale Joodse nederzettingen. Daar wordt niets afgebroken of geconfisqueerd."
Illegaal
De internationale gemeenschap stelt dat Israël de Westelijke Jordaanoever illegaal bezet en streeft naar een onafhankelijke Palestijnse staat in delen van het gebied. Maar het Israëlisch-Palestijnse vredesproces zit al jaren muurvast.
Het is niet voor het eerst dat Israël door Nederland gefinancierde projecten in de Palestijnse Gebieden op de korrel neemt. In 2015 legden Israëlische troepen beslag op door Nederland betaalde landbouwmachines voor Palestijnse boeren uit het dorp Kusra op de Westelijke Jordaanoever. De boetes die de boeren aan het Israëlische leger moesten betalen om de machines terug te krijgen, werden ook door Nederland betaald, omdat die ‘niet door de boeren zelf kunnen worden opgebracht’. En in 2000, tijdens de Tweede Intifada, beschoten Israëlische tanks een mede door Nederland gefinancierde haven in aanbouw in de Gazastrook. Daarbij ging de Nederlandse bijdrage van 23 miljoen euro in rook op.
Daar gaan meer van jouw belastingcentjes het putje in.
[..] Je mist de crux juist volledig. Ik heb nergens joden genoemd, die sleep jij er aan de haren bij. Waarom associeer je de wandaden van Israël met joden, ben je soms een antisemiet? Bedenk nou eens voor één keer een antwoord zonder 'maar hunnie zijn net zo erg! ' te zeggen, want tot nu toe laat je alleen nog maar zien dat je de dingen waarvan je Palestijnen beschuldigt alleen maar erg vindt als het Palestijnen zijn die het doen.
Het zijn ook de Palestijnen die verantwoordelijkheid dragen. Zij zijn zelf 7 oktober begonnen. Hadden ze nooit moeten doen. Het kan niet zo zijn dat je 1200 onschuldige burgers op een muziekfestival afmaakt op beestachtige wijze, dat allemaal filmt en vervolgens denkt dat je er mee weg komt.
De crux is de keuzes, houding en gedrag van de Palestijnen.
En dit weten ze in de regio maar al te goed; geen buurland wil ook maar 1 Palestijn opnemen. Goh, hoe zou dat komen?
Al de grote kranten krijgen direct gelden van de EU en daar gaat idd ons geld heen. Wat een armoe tegenwoordig in de Nederlandse pers, wat nu nog geconcentreerder gaat worden met de overname van RTL. Zegt ook veel over de slapheid van de toezichthoudende instituten die deze enorme kartelvorming allemaal prima vindt.
Is de journalistiek in Nederland ooit in zo’n crisis belandt? Dat je de haatpropaganda van terreurorganisaties als Hamas voor zoete koek aanneemt?
Misschien moeten we beide partijen stoppen met het geven van die soort steun. Israël sloopt het want illegaal, Hamas sloopt de hulp om er raketten mee te maken.
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
[..] Misschien moeten we beide partijen stoppen met het geven van die soort steun. Israël sloopt het want illegaal, Hamas sloopt de hulp om er raketten mee te maken.
Geen cent meer naar Palestina idd. Doe alles op vrijwillige basis, als mensen willen doneren moeten ze dat zelf weten.
Op zondag 29 juni 2025 21:28 schreef Homey het volgende: Is de journalistiek in Nederland ooit in zo’n crisis belandt? Dat je de haatpropaganda van terreurorganisaties als Hamas voor zoete koek aanneemt?
Nou daar is dan kennelijk het ministerie van Buitenlandse zaken toen ook ingetuind als ik het artikel zo lees.
[..] Misschien moeten we beide partijen stoppen met het geven van die soort steun. Israël sloopt het want illegaal, Hamas sloopt de hulp om er raketten mee te maken.
[..] Je kunt het dan ook net zo goed meteen in de open haard gooien.
Als ik dit lees snap ik niet waarom Europa niet een beetje beter de vinger aan de pols houdt wat er allemaal van terecht komt voor er weer wat nieuws gestart wordt. Nou ja dat laatste zal in Gaza voorlopig wel niet meer gebeuren neem ik aan. https://rightsforum.org/i(...)-europese-projecten/
[..] Daar gaat het artikel over. Daarbij al maken ze er raketten van hebben ze niet het recht zich te verdedigen?
Ik zou het wel onwenselijk vinden ja als via Nederlandse hulp, zoals voor waterleidingen, dit resulteert in raketten voor Hamas.
Maar Hamas bewapenen vind jij een goed idee begrijp ik.
Ik zeg niet meer of minder dat als beide partijen niet met dit soort hulp om kunnen gaan we er dan beter geen belastinggeld aan besteden. Dat jij er allerlei conclusies over verdedigen aan verbind zegt vooral veel over hoe geradicaliseerd je ondertussen bent. En ga hier dus ook niet verder meer op in.
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
[..] Het zijn ook de Palestijnen die verantwoordelijkheid dragen. Zij zijn zelf 7 oktober begonnen. Hadden ze nooit moeten doen. Het kan niet zo zijn dat je 1200 onschuldige burgers op een muziekfestival afmaakt op beestachtige wijze, dat allemaal filmt en vervolgens denkt dat je er mee weg komt.
De crux is de keuzes, houding en gedrag van de Palestijnen.
En dit weten ze in de regio maar al te goed; geen buurland wil ook maar 1 Palestijn opnemen. Goh, hoe zou dat komen?
Je hebt het net nog over 75 jaar lang en nu is het ineens begonnen op 7 oktober. Nogmaals: als je maar wat lult neem ik je niet serieus.
[..] Ik zou het wel onwenselijk vinden ja als via Nederlandse hulp, zoals voor waterleidingen, dit resulteert in raketten voor Hamas.
Maar Hamas bewapenen vind jij een goed idee begrijp ik.
Ik zeg niet meer of minder dat als beide partijen niet met dit soort hulp om kunnen gaan we er dan beter geen belastinggeld aan besteden. Dat jij er allerlei conclusies over verdedigen aan verbind zegt vooral veel over hoe geradicaliseerd je ondertussen bent. En ga hier dus ook niet verder meer op in.
Dus Israël mag zich wel verdedigen maar Palestijnen niet? Op grond waarvan?
[..] Als ik dit lees snap ik niet waarom Europa niet een beetje beter de vinger aan de pols houdt wat er allemaal van terecht komt voor er weer wat nieuws gestart wordt. Nou ja dat laatste zal in Gaza voorlopig wel niet meer gebeuren neem ik aan. https://rightsforum.org/i(...)-europese-projecten/
Gewoon stoppen met die onzin. Kost klauwen vol met gemeenschapsgeld en het leidt tot niets.
[..] Nou daar is dan kennelijk het ministerie van Buitenlandse zaken toen ook ingetuind als ik het artikel zo lees.
Genoeg domme activisten op die ministeries die in een algoritme fuik zitten van antisemitische bagger. Sowieso veel van die 'diversity hires'. En die onzin wordt bevestigd in 'kwaliteitskranten' als AD of de Volkskrant. Tja.
[..] Als ik dit lees snap ik niet waarom Europa niet een beetje beter de vinger aan de pols houdt wat er allemaal van terecht komt voor er weer wat nieuws gestart wordt. Nou ja dat laatste zal in Gaza voorlopig wel niet meer gebeuren neem ik aan. https://rightsforum.org/i(...)-europese-projecten/
[..] Tering, dit stel ik helemaal nergens. Doe normaal
Waarom begon je dan over Hamas toen ik je erop wees dat je van een zonnepaneel moeilijk een raket maakt. Of van een waterleiding. Mijn hemel wat een armoe.
[..] Genoeg domme activisten op die ministeries die in een algoritme fuik zitten van antisemitische bagger. Sowieso veel van die 'diversity hires'. En die onzin wordt bevestigd in 'kwaliteitskranten' als AD of de Volkskrant. Tja.
[..] Pas spa nethanyahu het zegt is het bewijs voor ze. Bespaar je de moeite. Het zijn zionisten aanhangers. Ze juichen het uitmoorden van Palestijnen toe.
Helemaal niemand juicht dode mensen toe. Vieze frame dit.
Net iemand Bram Vermeulen in Zuid Afrika nog gezien op VPRO. Echt heel interessant, waar hij komt, wie hij spreekt. En dan toch voor elkaar krijgen om totaal niet de vragen te stellen die er toe doen. Bijzonder. Maar toch een interessante docu
[..] In plaats van iets te verzinnen kan je een korte uitleg over de tests op die site vinden en hoe de scores worden beïnvloed door diverse factoren. Die factoren worden gewoon benoemd. Je doet eigenlijk hetzelfde als homey en HR
Nee jij doet hetzelfde als HR.
quote:
A disclaimer, though, is that IQ can change over time, especially in children, and it can be influenced by education, nutrition, trauma, and the environment.
Dit staat al letterlijk in je bron. Dan neem je nog niet eens mee dat een intelligentie-test niet daadwerkelijk intelligentie meet. Mensen die hoog scoren op zo'n test kunnen nog altijd moeilijk dom zijn maar goed in wat de test als intelligentie ziet.
In elk geval is deze discussie compleet off-topic en nutteloos
quote:
No such thing as a 'universal' intelligence test: Cultural differences determine results country by country
https://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140516092048.htm Gewoon maar een voorbeeld. Dit is bepaald niet controversieel in de psychologie. Maargoed die hele wetenschap is natuurlijk woke behalve als je IQ tests zonder enige kennis gebruikt voor racistische clichés uiteraard.
[..] Nee jij doet hetzelfde als HR. [..] Dit staat al letterlijk in je bron. Dan neem je nog niet eens mee dat een intelligentie-test niet daadwerkelijk intelligentie meet. Mensen die hoog scoren op zo'n test kunnen nog altijd moeilijk dom zijn maar goed in wat de test als intelligentie ziet.
In elk geval is deze discussie compleet off-topic en nutteloos [..] https://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140516092048.htm Gewoon maar een voorbeeld. Dit is bepaald niet controversieel in de psychologie. Maargoed die hele wetenschap is natuurlijk woke behalve als je IQ tests zonder enige kennis gebruikt voor racistische clichés uiteraard.
Hahaha je pakt 1 zin en doet net alsof dat alle tekst is Ik had al spijt dat ik überhaupt op jou had gereageerd en nu voel ik me vies