abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 oktober 2025 @ 12:12:52 #251
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219148430
En het opvouwen van de stembiljetten daar hebben we ook meerdere keren mensen elkaar gewoon bij laten helpen (buiten het hokje), het is duidelijk dat de papieren wegenkaart al een paar generaties uit de auto verdwenen is.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219148432
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:08 schreef Caland het volgende:

[..]
Klopt niet, iemand met een lichamelijke beperking mag altijd om hulp vragen.

Wij kregen ook nog een controleur van de gemeente (in rolstoel) daarover.
Ik zie dat dat vorig jaar veranderd is, inderdaad. Wel puur om mensen die daadwerkelijk fysieke hulp nodig hebben niet op achterstand te zetten. Niet omdat het nodig is, maar soit.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_219148446
Saba gaat het verschil maken :T
  donderdag 30 oktober 2025 @ 12:15:33 #254
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219148460
Bij mij riep de voorzitter overigens wel een paar keer kinderen terug omdat die al konden lezen

Dat vond ik dan wel wat flauw. Is dat een strenge regel?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219148518
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:15 schreef Caland het volgende:
Bij mij riep de voorzitter overigens wel een paar keer kinderen terug omdat die al konden lezen

Nee, dat is totaal geen strenge regel en ook echt onzin. Het gaat over beïnvloeding en advies. Kinderen het democratisch proces leren is ook onderdeel van een democratische samenleving dus wat mij betreft mogen ze gewoon mee.
Spoilers!
pi_219148539
Juist als ze kunnen lezen is het waardevol. Dat is qua leeftijd ook het verschil tussen een rondje voor papa inkleuren of zien dat hij zijn eigen keuze mag maken uit heel veel opties.
Spoilers!
pi_219148619
Bij ons moesten mensen soms ff elkaars bril lenen, tsja dan staan e even dicht bij elkaar…ik snap de regel wel hoor omdat je wil voorkomen dat je gedwongen wordt te kiezen, maar je kan vaak wel een beetje de situatie inschatten.

Wij hadden 1 geval, vader en zoon kwamen beide stemmen. Vader had alleen zn eigen legitimatie op kopie mee. Dus toen was de oplossing dat hij zijn zoon machtigde. Ik twijfelde even of dat mocht in het stembureau maar wie houd je voor de gek als je ze buiten die machtiging laat invullen of ze lopen gewoon naar het volgende bureau.

Vind ‘t ook ergens wel vreemd dat we van een gemachtigde wel akkoord gaan met een kopie id maar met de persoon zelf gaan we opeens niet akkoord.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:09 #258
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219148620
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee, dat is totaal geen strenge regel en ook echt onzin. Het gaat over beïnvloeding en advies. Kinderen het democratisch proces leren is ook onderdeel van een democratische samenleving dus wat mij betreft mogen ze gewoon mee.
Yep, we hebben meerdere ouders/gezinnen gehad die de kinderen helemaal meenamen in het proces. Ook een moeder die buiten het hokje haar dochters uitlegde dat en waarom ze altijd voor de eerste vrouw koos ipv. de bovenste op de lijst enzo.

Wij hielden ongeveer de hoogte van de plank in het hokje aan (standaardhoogte, niet de verlaagde plank) voor kinderen, maar ook niet streng. Dat was ook wel ongeveer de hoogte waarop kinderen op eigen/of ouders initaitef nog mee gingen of niet.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 30 oktober 2025 @ 12:33:22 #259
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219148637
Ook wel hilarisch was een gozer die binnen een seconde klaar was omdat ie naar eigen zeggen "dat hele ding niet open hoefde te vouwen, alleen het hoekje linksboven" om vervolgens zijn vriendin te bekritiseren omdat hij drie minuten moest wachten nadat zij wel dat formulier helemaal had opengevouwen, en ook weer helemaal dicht moest vouwen terwijl ze ook gewoon hetzelfde stemde.
pi_219148670
Wij hadden wel 3 man ofzo die hetzelfde hadden als Wierd Duk: willen stemmen in een andere gemeente en geen Kiespas hebben. Dat moet toch logischer kunnen zou je denken…ipv zo’n papieren naslagwerk met ongeldige stempassen gewoon een laptopje met internet.

We hadden wel 2(!) mensen die op onze lijst voorkwamen qua naam met ongeldige kiespas maar zij waren idd verhuisd en hadden de goede pas bij zich.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219148755
Waarom was het stemformulier dit keer veel groter dan in 2023?
  donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:16 #262
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219148863
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:46 schreef Nia het volgende:
Waarom was het stemformulier dit keer veel groter dan in 2023?
Was dat zo? Volgens mij hetzelfde ongeveer.

Wij hadden 24 partijen in onze krieskring.
pi_219148869
Oh, wat jammer dat ik dit topic nu pas zie.
Ik was gister voorzitter van een stembureau in Utrecht.
Bij ons werden ook schaduwverkiezingen uitgevoerd voor de exitpolls, leuk om ook eens te zien.

Doorgekomen zonder hele gekke dingen. *O*
Protège moi de mes désirs.
pi_219149094
Wij hadden een machtiging zonder handtekening van de machtiger. Op het (kopie) paspoort was vermeld dat persoon niet in staat was te tekenen. Gemeente en zelfs Den Haag gebeld om te horen dat het OK was. Achteraf stond het duidelijk in de instructies die op de tafel geplakt waren. Toch maar even di instructies gaan lezen.

Verder een stempas uit naburige gemeente geaccepteerd als kiezerspas. Klopt niet maar kan je ook niet meer herstellen.

Geen blanco en slechts één ongeldig, die had achter de naam een stukje rood gekleurd in plaats van het hokje. Verder wel veel hartjes bij een naam maar wel geldig ingevuld.

Ik ben wel voorstander van A4 biljetten met boven de partijen en onderin een stukje waar je het nummer van de kandidaat kan kiezen. Kun je relatief simpel met optisch scannen gaan tellen en sorteren.

quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:58 schreef arvensis het volgende:
Bij ons werden ook schaduwverkiezingen uitgevoerd voor de exitpolls, leuk om ook eens te zien.

Is dat elektronisch of ook met biljetten?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219149148
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 13:29 schreef 215 het volgende:
Wij hadden een machtiging zonder handtekening van de machtiger. Op het (kopie) paspoort was vermeld dat persoon niet in staat was te tekenen. Gemeente en zelfs Den Haag gebeld om te horen dat het OK was. Achteraf stond het duidelijk in de instructies die op de tafel geplakt waren. Toch maar even di instructies gaan lezen.

Verder een stempas uit naburige gemeente geaccepteerd als kiezerspas. Klopt niet maar kan je ook niet meer herstellen.

Geen blanco en slechts één ongeldig, die had achter de naam een stukje rood gekleurd in plaats van het hokje. Verder wel veel hartjes bij een naam maar wel geldig ingevuld.

Ik ben wel voorstander van A4 biljetten met boven de partijen en onderin een stukje waar je het nummer van de kandidaat kan kiezen. Kun je relatief simpel met optisch scannen gaan tellen en sorteren.
[..]
Is dat elektronisch of ook met biljetten?
Ja wij hadden ook eenzelfde situatie. Met de voorzitter geredeneerd van: oke, ze kán dus niet tekenen dus we kunnen dat moeilijk wel eisen, we hebben de legitimatie gezien: we maken wel een kleine aantekening op de stempas dat we het hebben geconstateerd en gevalideerd.

A4 biljetten ben ik vanuit teloogpunt een voorstander van maar als ik zie hoe relatief veel mensen al moeite hadden met dit formulier gewoon 1 bolletje in te kleuren moet je het ze vooral niet nog moeilijker maken.
pi_219149155
1006 stemmen geteld, terwijl er 1008 stempassen waren ingeleverd.
in prettig tempo gewerkt, even na 23:00 werd begonnen met opruimen.
Geen blanco of ongeldige stem aangetroffen.

Wel nogal wat stembiljetten die als een prop de bus in geperst waren. Het zou fijner zijn als je zo een stem ongeldig mag verklaren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 30 oktober 2025 @ 13:38:31 #267
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_219149158
Heb het jaren geleden al eens via via gevraagd om bij stembureau te zitten, maar is in mijn gemeente kennelijk meer dan genoeg animo voor.

Overigens ook een verschil hoe er voor de inwendige mens wordt verzorgd.
Las in een Proces verbaal van een stembureau in mijn gemeente (nb in een kantine van een sportvereniging) dat er alleen water beschikbaar was.

Terwijl het (volgens mij het kleinste) stembureau van de gemeente in een wat sjieker restaurant is gevestigd.
Weet van degene die daar al eens hebben gezeten dat je de hele dag door luxe broodjes, soep en gebak krijgt :9
Net efkes anges
pi_219149165
Mijn moeder heeft gister nacht moeten tellen en vertelde net dat ze 20+ ongeldige GL/PVDA stemmen hadden die 2+ mensen hadden rood gemaakt. 1 persoon had dit zelfs bij de hele lijst gedaan
pi_219149341
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 13:56 schreef TanteMathilde het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe druk het gaat worden waar ik zo meteen zit (locatie met veel ouderen en mensen die naar de winkels gaan). De vorige keer dat ik daar was hebben we de waterschapsstemmen niet meer kunnen tellen omdat het na het tellen van de provinciale staten al ver na enen was en iedereen op omvallen stond. :')
Ze hadden er gelukkig een dubbel stembureau van gemaakt. Het liep de hele dag lekker door, met tegen de 1000 stemmen per bureau. Weinig vreemds gezien, alleen iemand die op de hele top 3 van Denk probeerde te stemmen. We waren met ervaren mensen, dus het tellen ging ook vlot en ik kon rond twaalven naar huis. :)

quote:
99s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:46 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb eigenlijk maar een keer meegemaakt dat er een ander lid direct naar mijn politieke voorkeur zat je vissen en toen ik niks erover wilde zeggen zelf maar wat begon te raden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219149843
*voorzitter is geconcentreerd bezig met het proces-verbaal*
Ik op de achtergrond zacht en grappend tegen een mede-teller "he, er zit nog een stembiljet in de bus"

De blik van de voorzitter was vervolgens iets tussen :') en :( in.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 15:03:11 #271
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219149855
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 13:39 schreef Rambow het volgende:
Mijn moeder heeft gister nacht moeten tellen en vertelde net dat ze 20+ ongeldige GL/PVDA stemmen hadden die 2+ mensen hadden rood gemaakt. 1 persoon had dit zelfs bij de hele lijst gedaan
Dit heb ik alleen iemand horen 'schreeuwen' door het stemlokaal maar niemand die daadwerkelijk twee vakjes rood had gemaakt. Twintig + lijkt me dan ook wel vrij veel.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 15:09:04 #272
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219149904
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:37 schreef kalinhos het volgende:
Wij hadden wel 3 man ofzo die hetzelfde hadden als Wierd Duk: willen stemmen in een andere gemeente en geen Kiespas hebben. Dat moet toch logischer kunnen zou je denken…ipv zo’n papieren naslagwerk met ongeldige stempassen gewoon een laptopje met internet.

We hadden wel 2(!) mensen die op onze lijst voorkwamen qua naam met ongeldige kiespas maar zij waren idd verhuisd en hadden de goede pas bij zich.
Ik had iemand die kwam met een schriftelijke volmacht stemmen, de originele stempas stond inderdaad in het ROS. Maar geen ongeldige stempassen gecontstateerd.

Sowieso van de acht keer dat ik nu heb gezeten maar een keer iemand hoeven weigeren. Die had destijds een onderhandse volmacht van een buurman op een stempas die ongeldig was, vanwege verlies. We weten dus waar die naartoe verloren was, naar de buurman :')
  donderdag 30 oktober 2025 @ 15:12:17 #273
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219149927
De wethouder kwam nog langs om koekjes te brengen en een foto te maken. En handhaving drie man sterk die hun rondje deed.

De Volkskrant had gisteren een artikel (fotoserie) over stemburealeden: https://www.volkskrant.nl(...)-fotoserie~v2035756/

Die foto's zijn allemaal vorig jaar tijdens de verkiezingen gemaakt, hier in Den Helder :s) Zijn niet bij mij langsgeweest toen helaas :+
  donderdag 30 oktober 2025 @ 15:13:57 #274
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219149942
Het was wel heel pittig met regen trouwens gisteren. Je zag het drukker worden als het droog was en rustiger als er weer een bui kwam _O- De hele dag door. Tijdens het tellen herrie van de slagregen op het platte dak, alsof je in een tent zat.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 15:28:04 #275
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219150072
quote:
6s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Dagoduck het volgende:
Het was wel heel pittig met regen trouwens gisteren. Je zag het drukker worden als het droog was en rustiger als er weer een bui kwam _O- De hele dag door. Tijdens het tellen herrie van de slagregen op het platte dak, alsof je in een tent zat.
We merkten het ook aan natte stemkaarten. _O-
pi_219152587
Voor mij zit het er ook weer op.

Gisteren heb ik dan van 's morgens 6:00 uur tot 's middags 16:00 uur op een stembureau gezeten. Helaas ging het bij ons ook niet allemaal gladjes. De voorzitter kwam niet opdagen. Toen we daar melding van maakten bij de organisatie bleek dat onze voorzitter ineens bij een ander stembureau was ingedeeld, zonder dat ze een vervanger voor ons geregeld hadden. Die gingen ze dan alsnog regelen. Uiteindelijk resulteerde het erin dat we met enige vertraging openden, rond 7:40 uur. Er waren al een paar kiezers gekomen, maar gelukkig werden die niet ongeduldig, dus dat viel wel mee.

Helaas bij ons ook kiezers die bepaalde dingen niet helemaal begrijpen, zoals dat je met je stempas alleen in alle stembureau's in je eigen gemeente mag stemmen.

Zo kwam er een kiezer met een stempas van Zoetermeer, met een onderhandse volmacht van zijn zoon die in Den Haag woont. We hebben geprobeerd hem uit te leggen dat dat niet gaat, en omdat hij toch een beetje aandrong en niet echt nee accepteerde, hebben we uiteindelijk dus ook daarvoor even contact gehad met de organisatie die ons daarin bevestigde.

Vandaag dan stemmen tellen in het World Forum. Ik had me aangemeld voor het tellen van de stemmen van de kiezers buiten Nederland. Na vier volle stembussen tellen waarvan een hertelling werden we uitgenodigd om nog even te helpen met het tellen op kandidaat-niveau van de stemmen in Den Haag. Dat was toen nog niet klaar en ze konden nog wat hulp gebruiken.

Bepaalde dingen vielen me wel op bij het tellen.

Van de stemmen op de PVV gingen bijna alle stemmen naar de lijsttrekker, andere kandidaten kregen nauwelijks stemmen. Het CDA liet een soortgelijk beeld zien. Bij de VVD werden daarentegen wel veel voorkeurstemmen op overige kandidaten uitgebracht. Kennelijk is Dilan bij de kiezers van de VVD ook niet echt populair.
pi_219153282
De PVV is altijd wel een Wilders feestje inderdaad.
Bij ons ook best veel VVD stemmen op de nummers 3,4&5.
CDA vooral Bontenbal, maar ook veel nummer 2 omdat ze uit een aangrenzende gemeente komt.
Bij de ChristenUnie veel stemmen op de tweede vrouw van de lijst (nummer 5), duidelijk dat ze haar met voorkeur erin willen hebben.

En bij de linkse partijen, zoals altijd, een wat gemengd beeld.

En iemand had random op nummer 69 gestemd :')
pi_219153500
Ik had gisteren een volmacht die in het ROS stond, de tablet gaf een error. Mevrouw was hoogst verbaasd, ze had geen idee wat er aan de hand was.

Toen we in het papieren ROS keken, bleek de persoon overleden te zijn. Maar dat was pas een dag geleden, zei mevrouw. Hij is nog niet eens begraven dus ze vond dit wel heel vreemd.

Uiteindelijk vond ze ook wel dat wij hier niets aan konden doen en bond in. Voor mij was het wel lastig want deze vrouw had wel net een naaste verloren natuurlijk terwijl ik streng tegen haar moest zijn.
Spoilers!
pi_219153526
quote:
10s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:19 schreef DJKoster het volgende:
Bij de ChristenUnie veel stemmen op de tweede vrouw van de lijst (nummer 5), duidelijk dat ze haar met voorkeur erin willen hebben.

Mag toch hopen dat Ceder niet het slachtoffer wordt...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219153686
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had gisteren een volmacht die in het ROS stond, de tablet gaf een error. Mevrouw was hoogst verbaasd, ze had geen idee wat er aan de hand was.

Toen we in het papieren ROS keken, bleek de persoon overleden te zijn. Maar dat was pas een dag geleden, zei mevrouw. Hij is nog niet eens begraven dus ze vond dit wel heel vreemd.

Uiteindelijk vond ze ook wel dat wij hier niets aan konden doen en bond in. Voor mij was het wel lastig want deze vrouw had wel net een naaste verloren natuurlijk terwijl ik streng tegen haar moest zijn.
Het gaat je misschien verbazen, maar zelfs als er de dag voor de verkiezingen nog aangifte van overlijden wordt gedaan, wordt de stempas van de overleden persoon ongeldig. Het papieren ROS wordt pas op het laatste moment, de avond voor de verkiezingen, gedrukt.
pi_219153751
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gaat je misschien verbazen, maar zelfs als er de dag voor de verkiezingen nog aangifte van overlijden wordt gedaan, wordt de stempas van de overleden persoon ongeldig. Het papieren ROS wordt pas op het laatste moment, de avond voor de verkiezingen, gedrukt.
Dat verbaast mij in het geheel niet, ik wat het. Maar de stemmer had het totaal niet verwacht.

Ik vind het trouwens wel mooi dat een stervend persoon toch nog even moeite doet om iemand te machtigen.
Spoilers!
pi_219153808
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat verbaast mij in het geheel niet, ik wat het. Maar de stemmer had het totaal niet verwacht.

Ik vind het trouwens wel mooi dat een stervend persoon toch nog even moeite doet om iemand te machtigen.
Het hoeft geen stervend persoon te zijn geweest die bij wijze van spreken al met een been in het graf stond. Het overlijden kan ook heel plotseling en overwacht hebben plaatstgevonden, bijvoorbeeld door een ongeluk.
pi_219153826
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het hoeft geen stervend persoon te zijn geweest die bij wijze van spreken al met een been in het graf stond. Het overlijden kan ook heel plotseling en overwacht hebben plaatstgevonden, bijvoorbeeld door een ongeluk.
Ik weet het. Maar de vrouw zei nog dat een van zijn laatste wensen was dat zijn stem werd uitgebracht. Dat lijkt me dan een stervend persoon.
Spoilers!
pi_219153931
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik weet het. Maar de vrouw zei nog dat een van zijn laatste wensen was dat zijn stem werd uitgebracht. Dat lijkt me dan een stervend persoon.
In dat geval was het uiteraard een stervend persoon.
Het is best wel bijzonder dat iemand dat als laatste wens heeft.
Je kan in zo'n geval wachten met aangifte van overlijden doen, zodat de stempas van de overledene niet ongeldig wordt verklaard, maar dat is wel strafbaar, want het is strafbaar om een volmachtstem uit te brengen voor een persoon waarvan je weet dat die overleden is.
pi_219154643
5 containers vol, bijna 2600 stemmen bij ons.

Wij hebben alleen op partij geteld, de dag er na in onze gemeente pas op persoon.
We konden aan het eind van de rit 1 stem niet verklaren. We hadden het vermoeden dat iemand met stembiljet gewoon naar buiten is gelopen; het was bij vlagen druk bij ons, we hadden 2 stembureau's en 6 stemhokjes, al was alles administratief 1 bureau, eind van de rit waren beide stemstraten samengevoegd voor 1 PV.

Tellen ging behoorlijk makkelijk, ik was voorzitter en had 19 tellers, kwart over 12 waren we klaar, had in principe eerder gekund, maar bij 2 stapels waren een paar kleine verschillen met tellen, toch nog even opnieuw geteld voor de zekerheid. Ik was om kwart voor 1 op het gemeentehuis voor een biertje en wat snacks uit een frietkraam, kwart over 1 thuis. Niet verkeerd.
Doei
pi_219154645
respect en dank dat jullie dat doen. biertje en snack wel verdiend wmb ;)
Do what you love, love what you do!
pi_219154654
Hê wat leuk om jullie ervaringen te lezen! En wat veel fokkers, die dit democratische werk doen.

Dank aan jullie.💐 _O_
pi_219154670
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 04:26 schreef AnneX het volgende:
Hê wat leuk om jullie ervaringen te lezen! En wat veel fokkers, die dit democratische werk doen.

Dank aan jullie.💐 _O_
Als je mee wilt doen, gewoon aanmelden! Woensdag 18 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.
Ook al zit je alleen maar een paar uur op het stembureau, het is zo leuk en bijzonder om mee te maken. Elke gemeente is altijd op zoek naar vrijwilligers. Vaak hebben ze een paar maanden vantevoren een campagne of reclame om je aan te melden.
Er staat in veel gemeenten een vergoeding tegenover, naast die vergoeding is het oprecht een bijzondere ervaring om jong en oud mee te maken, in een neutrale setting, en samen zorgen dat de verkiezingen eerlijk verlopen. Ook al zijn er verschillende meningen/overtuigingen.

Mijn werkgever kijkt voor de planning elk jaar als eerste op de kalender wanneer er verkiezingen zijn, ze weten dat ik die dag niet, of een halve dag werk. :)

Ik kan het iedereen aanraden, het is echt leuk.
Doei
pi_219156290
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ja dit is wel lastig ja. In andere gevallen zou je nog cynisch kunnen reageren: oh u wist niet dat u vorige week bent verhuisd? Kan gebeuren hoor, hebben we allemaal wel eens

Maar dat kan je ook weer niet zeggen bij iemand die net een dierbare verloren is.
pi_219157044
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mag toch hopen dat Ceder niet het slachtoffer wordt...
Nah, die zal nog wel de nummer 2 blijven qua aantal stemmen.
Heel misschien dat 3 of 4 verdrongen wordt, maar met twee zetels in de (voorlopige) uitslag maakt dat niet veel uit xD
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:22:23 #291
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_219157557
quote:
99s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Dit scenario gebeurde dus in Musselkanaal, maar dan met een trouwring
https://rtveen.nl/2025/10(...)-later-teruggevonden

En dus precies zoals ik aangaf: stembus mag pas open na 21:00, dus dan kan pas het verloren object opgezocht worden
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:45 #292
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_219157580
Deze was ook vrij bijzonder, ik ben benieuwd hoe het stembureau hiermee omging, en of de bus toch tussentijds openging :D
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-vast-gleuf-stembus
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_219157638
Ik wil alle stembureauleden en tellers bedanken ^O^

Zonder jullie geen democratische verkiezingen _O_
pi_219165910
Voor mij wel de leukste verkiezingen tot nu toe. Was voor het eerst voorzitter en had overdag echt een leuk team. Gelukkig niet al te druk met 815 stemmen en had een fijne, zeer ervaren, vervangende voorzitter waar ik op kon terugvallen als het nodig was. Waren kwart voor 12 klaar en konden toen naar het gemeentehuis.

Ik blijf mij toch altijd verbazen over de ongeldige stemmen, 1 stem op 2 kandidaten en 1x rechts naast de naam een rondje gekleurd. Hoe bedenk je dat toch...

Verder wel veel mensen die uit een andere gemeente probeerde te stemmen en heb ook regelmatig 2 mensen uit hetzelfde stemhokje moeten halen.
pi_219165975
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:11 schreef FlyingFish het volgende:
Wat een drama avond. Wij hadden 1450 stemmen. Veel, maar in theorie goed te doen, behalve dat 80% van de stemmen naar oneven partijen ging, waardoor dat vox tellen heel onhandig is. Daarnaast had ik een seniele 2e voorzitter. Hij begreep niets en was vooral verstorend. Zijn taak was in principe het proces verbaal, maar dat begreep hij niet (hij heeft al tig jaar stembureau ervaring), begreep niets van de iPad, zorgde voor onrust door de perfecte telling van de stempassen overhoop te gooien toen ik hem vroeg die in het klad proces verbaal op te nemen waardoor we opeens 9 passen verschil hadden. Hij heeft letterlijk niets nuttigs gedaan, zelfs simpele expliciete taken niet. Ik denk dat we sneller waren geweest zonder zijn aanwezigheid, dat had mij in ieder geval minder afgeleid.

En daarna moesten we samen naar het stadhuis, hij kwam uit een andere stad dus ik zou meerijden en dan zou hij mij thuis afzetten. Hij heeft 1 stoep en 1 middenberm meegepakt, en rijstroken zijn puur ter decoratie leek het. Maar gelukkig wel veilig, met 30 km per uur :') ik ga er in dit geval wel een mailtje aan wagen, dat ze eens over een maximale leeftijd na moeten denken. Daarom mocht hij in zijn eigen gemeente niet meer op een stembureau zitten. Gelukkig heeft hij ze zelf ook gebeld op een gegeven moment (na problemen met inloggen op de iPad), dus diegene heeft iig een goed beeld van waar ik mee moest werken…

De rest van het team was wel top trouwens, ook de drie nieuwelingen hebben het goed gedaan!

VVD was bij ons de grootste (meestal), op de voet gevolgd door D66.
Sorry, maar ik lig in een deuk hiero. _O-
Hotapnyc
pi_219166175
quote:
6s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:12 schreef Dagoduck het volgende:
En het opvouwen van de stembiljetten daar hebben we ook meerdere keren mensen elkaar gewoon bij laten helpen (buiten het hokje), het is duidelijk dat de papieren wegenkaart al een paar generaties uit de auto verdwenen is.
tijdens het tellen werd dat wel duidelijk. Hoe seniel zijn die mensen die een prop maken van het stembiljet en dat door de gleuf persen? Het kost tijd om dan het biljet uit te vouwen en de stapels gelijk te krijgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219166183
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:43 schreef MunkyLivet het volgende:
1285 stemmen. Wij zijn een van de pilot gemeentes, dus stemmen met het nieuwe, kleinere, stembiljet. Werkt als een trein, om 23:00 weer thuis! Overdag zat de loop er lekker in en een gezellig team. Een lid extra erbij om voorlichting te geven over het nieuwe biljet (twee keer stemmen; op partij en kandidaat nummer). Vrijwel iedereen begreep het zonder problemen. Helaas wel weer de gebruikelijke wappie die stampij ging maken. Een bekend figuur in de omgeving die dit al vaker heeft gedaan. Na een kwartier kregen we hem weer uit het stemlokaal. Hij heeft wel gestemd overigens.

Ziet er wel goed uit. ^O^

quote:
14s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
Iemand die (bijvoorbeeld) fysiek niet kan stemmen, ja. Als je in een rolstoel zit (vanwege bijvoorbeeld dwarslaesie vanaf de heup naar beneden) is hulp niet nodig/mogelijk. De rolstoel an sich geeft geen recht op hulp; daar is het lage stemhokje voor. Maar ik ken deze situatie niet.
Wij hadden een kiezer in een brede, diepe scootmobiel. Die paste niet in het hokje. Wij lieten haar dochter helpen. Enige andere optie was op schoot stemmen met een losse potlood.
Hotapnyc
pi_219166233
Ze moeten echt werk gaan maken van dat kleinere stembiljet, niet meer te doen dit. Denk inderdaad dat het het tellen zo veel fijner maakt. Al nieuws over maart of wordt dit later bekend?
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:14:13 #299
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219166258
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:12 schreef eenjongen... het volgende:
Ze moeten echt werk gaan maken van dat kleinere stembiljet, niet meer te doen dit. Denk inderdaad dat het het tellen zo veel fijner maakt. Al nieuws over maart of wordt dit later bekend?
Er gaan weer diverse gemeenten een pilot draaien met die nieuwe stembiljetten. In 2026 ook wat grotere steden waaronder Nijmegen
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219166338
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:15 schreef Caland het volgende:

Uiteindelijk is het aan de voorzitter, maar officieel mogen de kinderen niet mee het hokje in. En kinderen kunnen het stemgeheim doorbreken of de stemvrijheid beïnvloeden. In theorie zou bijvoorbeeld in bepaalde huishoudens de zoon de opdracht kunnen meekrijgen om bij te houden wat mama stemt.

Kinderen hebben eigenlijk niks te zoeken in het hokje. Als je ze wat wilt bijbrengen, neem je ze mee naar het stembureau en leg je buiten het hokje of thuis uit wat je doet.

Maar goed, het is uiteindelijk een kwestie van elke situatie opnieuw inschatten.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:31 schreef kalinhos het volgende:

Vind ‘t ook ergens wel vreemd dat we van een gemachtigde wel akkoord gaan met een kopie id maar met de persoon zelf gaan we opeens niet akkoord.
Dan heb je op zijn minst één echte id gecontroleerd. Van degene die eventueel kan sjoemelen. En tegen het sjoemelen heb je al de regel van max twee volmachten en alleen tegelijk met jouw eigen stem. :)
Hotapnyc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')