Ik zie dat dat vorig jaar veranderd is, inderdaad. Wel puur om mensen die daadwerkelijk fysieke hulp nodig hebben niet op achterstand te zetten. Niet omdat het nodig is, maar soit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:08 schreef Caland het volgende:
[..]
Klopt niet, iemand met een lichamelijke beperking mag altijd om hulp vragen.
Wij kregen ook nog een controleur van de gemeente (in rolstoel) daarover.
Nee, dat is totaal geen strenge regel en ook echt onzin. Het gaat over beïnvloeding en advies. Kinderen het democratisch proces leren is ook onderdeel van een democratische samenleving dus wat mij betreft mogen ze gewoon mee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:15 schreef Caland het volgende:
Bij mij riep de voorzitter overigens wel een paar keer kinderen terug omdat die al konden lezen
Dat vond ik dan wel wat flauw. Is dat een strenge regel?
Yep, we hebben meerdere ouders/gezinnen gehad die de kinderen helemaal meenamen in het proces. Ook een moeder die buiten het hokje haar dochters uitlegde dat en waarom ze altijd voor de eerste vrouw koos ipv. de bovenste op de lijst enzo.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee, dat is totaal geen strenge regel en ook echt onzin. Het gaat over beïnvloeding en advies. Kinderen het democratisch proces leren is ook onderdeel van een democratische samenleving dus wat mij betreft mogen ze gewoon mee.
Was dat zo? Volgens mij hetzelfde ongeveer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:46 schreef Nia het volgende:
Waarom was het stemformulier dit keer veel groter dan in 2023?
Is dat elektronisch of ook met biljetten?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:58 schreef arvensis het volgende:
Bij ons werden ook schaduwverkiezingen uitgevoerd voor de exitpolls, leuk om ook eens te zien.
Ja wij hadden ook eenzelfde situatie. Met de voorzitter geredeneerd van: oke, ze kán dus niet tekenen dus we kunnen dat moeilijk wel eisen, we hebben de legitimatie gezien: we maken wel een kleine aantekening op de stempas dat we het hebben geconstateerd en gevalideerd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:29 schreef 215 het volgende:
Wij hadden een machtiging zonder handtekening van de machtiger. Op het (kopie) paspoort was vermeld dat persoon niet in staat was te tekenen. Gemeente en zelfs Den Haag gebeld om te horen dat het OK was. Achteraf stond het duidelijk in de instructies die op de tafel geplakt waren. Toch maar even di instructies gaan lezen.
Verder een stempas uit naburige gemeente geaccepteerd als kiezerspas. Klopt niet maar kan je ook niet meer herstellen.
Geen blanco en slechts één ongeldig, die had achter de naam een stukje rood gekleurd in plaats van het hokje. Verder wel veel hartjes bij een naam maar wel geldig ingevuld.
Ik ben wel voorstander van A4 biljetten met boven de partijen en onderin een stukje waar je het nummer van de kandidaat kan kiezen. Kun je relatief simpel met optisch scannen gaan tellen en sorteren.
[..]
Is dat elektronisch of ook met biljetten?
Ze hadden er gelukkig een dubbel stembureau van gemaakt. Het liep de hele dag lekker door, met tegen de 1000 stemmen per bureau. Weinig vreemds gezien, alleen iemand die op de hele top 3 van Denk probeerde te stemmen. We waren met ervaren mensen, dus het tellen ging ook vlot en ik kon rond twaalven naar huis.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:56 schreef TanteMathilde het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe druk het gaat worden waar ik zo meteen zit (locatie met veel ouderen en mensen die naar de winkels gaan). De vorige keer dat ik daar was hebben we de waterschapsstemmen niet meer kunnen tellen omdat het na het tellen van de provinciale staten al ver na enen was en iedereen op omvallen stond.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:46 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]Ik heb eigenlijk maar een keer meegemaakt dat er een ander lid direct naar mijn politieke voorkeur zat je vissen en toen ik niks erover wilde zeggen zelf maar wat begon te raden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit heb ik alleen iemand horen 'schreeuwen' door het stemlokaal maar niemand die daadwerkelijk twee vakjes rood had gemaakt. Twintig + lijkt me dan ook wel vrij veel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:39 schreef Rambow het volgende:
Mijn moeder heeft gister nacht moeten tellen en vertelde net dat ze 20+ ongeldige GL/PVDA stemmen hadden die 2+ mensen hadden rood gemaakt. 1 persoon had dit zelfs bij de hele lijst gedaan
Ik had iemand die kwam met een schriftelijke volmacht stemmen, de originele stempas stond inderdaad in het ROS. Maar geen ongeldige stempassen gecontstateerd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:37 schreef kalinhos het volgende:
Wij hadden wel 3 man ofzo die hetzelfde hadden als Wierd Duk: willen stemmen in een andere gemeente en geen Kiespas hebben. Dat moet toch logischer kunnen zou je denken…ipv zo’n papieren naslagwerk met ongeldige stempassen gewoon een laptopje met internet.
We hadden wel 2(!) mensen die op onze lijst voorkwamen qua naam met ongeldige kiespas maar zij waren idd verhuisd en hadden de goede pas bij zich.
We merkten het ook aan natte stemkaarten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Dagoduck het volgende:
Het was wel heel pittig met regen trouwens gisteren. Je zag het drukker worden als het droog was en rustiger als er weer een bui kwamDe hele dag door. Tijdens het tellen herrie van de slagregen op het platte dak, alsof je in een tent zat.
Mag toch hopen dat Ceder niet het slachtoffer wordt...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 21:19 schreef DJKoster het volgende:
Bij de ChristenUnie veel stemmen op de tweede vrouw van de lijst (nummer 5), duidelijk dat ze haar met voorkeur erin willen hebben.
Het gaat je misschien verbazen, maar zelfs als er de dag voor de verkiezingen nog aangifte van overlijden wordt gedaan, wordt de stempas van de overleden persoon ongeldig. Het papieren ROS wordt pas op het laatste moment, de avond voor de verkiezingen, gedrukt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 21:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had gisteren een volmacht die in het ROS stond, de tablet gaf een error. Mevrouw was hoogst verbaasd, ze had geen idee wat er aan de hand was.
Toen we in het papieren ROS keken, bleek de persoon overleden te zijn. Maar dat was pas een dag geleden, zei mevrouw. Hij is nog niet eens begraven dus ze vond dit wel heel vreemd.
Uiteindelijk vond ze ook wel dat wij hier niets aan konden doen en bond in. Voor mij was het wel lastig want deze vrouw had wel net een naaste verloren natuurlijk terwijl ik streng tegen haar moest zijn.
Dat verbaast mij in het geheel niet, ik wat het. Maar de stemmer had het totaal niet verwacht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het gaat je misschien verbazen, maar zelfs als er de dag voor de verkiezingen nog aangifte van overlijden wordt gedaan, wordt de stempas van de overleden persoon ongeldig. Het papieren ROS wordt pas op het laatste moment, de avond voor de verkiezingen, gedrukt.
Het hoeft geen stervend persoon te zijn geweest die bij wijze van spreken al met een been in het graf stond. Het overlijden kan ook heel plotseling en overwacht hebben plaatstgevonden, bijvoorbeeld door een ongeluk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat verbaast mij in het geheel niet, ik wat het. Maar de stemmer had het totaal niet verwacht.
Ik vind het trouwens wel mooi dat een stervend persoon toch nog even moeite doet om iemand te machtigen.
Ik weet het. Maar de vrouw zei nog dat een van zijn laatste wensen was dat zijn stem werd uitgebracht. Dat lijkt me dan een stervend persoon.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het hoeft geen stervend persoon te zijn geweest die bij wijze van spreken al met een been in het graf stond. Het overlijden kan ook heel plotseling en overwacht hebben plaatstgevonden, bijvoorbeeld door een ongeluk.
In dat geval was het uiteraard een stervend persoon.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik weet het. Maar de vrouw zei nog dat een van zijn laatste wensen was dat zijn stem werd uitgebracht. Dat lijkt me dan een stervend persoon.
Als je mee wilt doen, gewoon aanmelden! Woensdag 18 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 04:26 schreef AnneX het volgende:
Hê wat leuk om jullie ervaringen te lezen! En wat veel fokkers, die dit democratische werk doen.
Dank aan jullie.💐
Ja dit is wel lastig ja. In andere gevallen zou je nog cynisch kunnen reageren: oh u wist niet dat u vorige week bent verhuisd? Kan gebeuren hoor, hebben we allemaal wel eensquote:Op donderdag 30 oktober 2025 21:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had gisteren een volmacht die in het ROS stond, de tablet gaf een error. Mevrouw was hoogst verbaasd, ze had geen idee wat er aan de hand was.
Toen we in het papieren ROS keken, bleek de persoon overleden te zijn. Maar dat was pas een dag geleden, zei mevrouw. Hij is nog niet eens begraven dus ze vond dit wel heel vreemd.
Uiteindelijk vond ze ook wel dat wij hier niets aan konden doen en bond in. Voor mij was het wel lastig want deze vrouw had wel net een naaste verloren natuurlijk terwijl ik streng tegen haar moest zijn.
Nah, die zal nog wel de nummer 2 blijven qua aantal stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 21:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat Ceder niet het slachtoffer wordt...
Dit scenario gebeurde dus in Musselkanaal, maar dan met een trouwringquote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Sorry, maar ik lig in een deuk hiero.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 01:11 schreef FlyingFish het volgende:
Wat een drama avond. Wij hadden 1450 stemmen. Veel, maar in theorie goed te doen, behalve dat 80% van de stemmen naar oneven partijen ging, waardoor dat vox tellen heel onhandig is. Daarnaast had ik een seniele 2e voorzitter. Hij begreep niets en was vooral verstorend. Zijn taak was in principe het proces verbaal, maar dat begreep hij niet (hij heeft al tig jaar stembureau ervaring), begreep niets van de iPad, zorgde voor onrust door de perfecte telling van de stempassen overhoop te gooien toen ik hem vroeg die in het klad proces verbaal op te nemen waardoor we opeens 9 passen verschil hadden. Hij heeft letterlijk niets nuttigs gedaan, zelfs simpele expliciete taken niet. Ik denk dat we sneller waren geweest zonder zijn aanwezigheid, dat had mij in ieder geval minder afgeleid.
En daarna moesten we samen naar het stadhuis, hij kwam uit een andere stad dus ik zou meerijden en dan zou hij mij thuis afzetten. Hij heeft 1 stoep en 1 middenberm meegepakt, en rijstroken zijn puur ter decoratie leek het. Maar gelukkig wel veilig, met 30 km per uurik ga er in dit geval wel een mailtje aan wagen, dat ze eens over een maximale leeftijd na moeten denken. Daarom mocht hij in zijn eigen gemeente niet meer op een stembureau zitten. Gelukkig heeft hij ze zelf ook gebeld op een gegeven moment (na problemen met inloggen op de iPad), dus diegene heeft iig een goed beeld van waar ik mee moest werken…
De rest van het team was wel top trouwens, ook de drie nieuwelingen hebben het goed gedaan!
VVD was bij ons de grootste (meestal), op de voet gevolgd door D66.
tijdens het tellen werd dat wel duidelijk. Hoe seniel zijn die mensen die een prop maken van het stembiljet en dat door de gleuf persen? Het kost tijd om dan het biljet uit te vouwen en de stapels gelijk te krijgen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:12 schreef Dagoduck het volgende:
En het opvouwen van de stembiljetten daar hebben we ook meerdere keren mensen elkaar gewoon bij laten helpen (buiten het hokje), het is duidelijk dat de papieren wegenkaart al een paar generaties uit de auto verdwenen is.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:43 schreef MunkyLivet het volgende:
1285 stemmen. Wij zijn een van de pilot gemeentes, dus stemmen met het nieuwe, kleinere, stembiljet. Werkt als een trein, om 23:00 weer thuis! Overdag zat de loop er lekker in en een gezellig team. Een lid extra erbij om voorlichting te geven over het nieuwe biljet (twee keer stemmen; op partij en kandidaat nummer). Vrijwel iedereen begreep het zonder problemen. Helaas wel weer de gebruikelijke wappie die stampij ging maken. Een bekend figuur in de omgeving die dit al vaker heeft gedaan. Na een kwartier kregen we hem weer uit het stemlokaal. Hij heeft wel gestemd overigens.
Wij hadden een kiezer in een brede, diepe scootmobiel. Die paste niet in het hokje. Wij lieten haar dochter helpen. Enige andere optie was op schoot stemmen met een losse potlood.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Iemand die (bijvoorbeeld) fysiek niet kan stemmen, ja. Als je in een rolstoel zit (vanwege bijvoorbeeld dwarslaesie vanaf de heup naar beneden) is hulp niet nodig/mogelijk. De rolstoel an sich geeft geen recht op hulp; daar is het lage stemhokje voor. Maar ik ken deze situatie niet.
Er gaan weer diverse gemeenten een pilot draaien met die nieuwe stembiljetten. In 2026 ook wat grotere steden waaronder Nijmegenquote:Op zaterdag 1 november 2025 11:12 schreef eenjongen... het volgende:
Ze moeten echt werk gaan maken van dat kleinere stembiljet, niet meer te doen dit. Denk inderdaad dat het het tellen zo veel fijner maakt. Al nieuws over maart of wordt dit later bekend?
Uiteindelijk is het aan de voorzitter, maar officieel mogen de kinderen niet mee het hokje in. En kinderen kunnen het stemgeheim doorbreken of de stemvrijheid beïnvloeden. In theorie zou bijvoorbeeld in bepaalde huishoudens de zoon de opdracht kunnen meekrijgen om bij te houden wat mama stemt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:15 schreef Caland het volgende:
Bij mij riep de voorzitter overigens wel een paar keer kinderen terug omdat die al konden lezen
Dat vond ik dan wel wat flauw. Is dat een strenge regel?
Dan heb je op zijn minst één echte id gecontroleerd. Van degene die eventueel kan sjoemelen. En tegen het sjoemelen heb je al de regel van max twee volmachten en alleen tegelijk met jouw eigen stem.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:31 schreef kalinhos het volgende:
Vind ‘t ook ergens wel vreemd dat we van een gemachtigde wel akkoord gaan met een kopie id maar met de persoon zelf gaan we opeens niet akkoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |