27.5 maar binnen? Valt allemaal wel mee.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:08 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Mensen die zeggen het valt allemaal wel mee is maar paar dagen warm spreek lekker voor jezelf.
Mijn huis is nu al 27.5 binnen en dat is niet fijn, vind ik wel best wel storend als mensen zeggen ja valt allemaal wel mee.
Hoe hou je het vol? Serieuze vraag, doe je dan minder bijvoorbeeld? Of ben je eraan gewent dat het zo warm is?quote:Op zondag 29 juni 2025 11:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
27.5 maar binnen? Valt allemaal wel mee.
[ afbeelding ]
Dat "zeer benauwd" is erger dan de temperatuurquote:Op zondag 29 juni 2025 11:04 schreef INViCTuS het volgende:
Dinsdag en woensdag ligt Nederland op een rooster!
Tijdens de eerste twee dagen van juli bereikt de hitte een climax met regionaal temperaturen boven 35 graden. We komen namelijk in relatief vochtige en zeer warme tropische lucht terecht. Op dinsdag wordt het maximaal tussen 30 en 35 graden: in het zuidoostelijk deel van het land wordt het plaatselijk circa 36 graden. Op woensdag lijkt de hitte in het noorden en noordwesten iets te temperen, maar in het zuidoosten wordt het met 37 tot 38 graden nog extremer. Verder is het dinsdag zonnig weer, woensdag komen er meer wolken en kunnen er later op de dag, binnen het bereik van een noordoost-zuidwest georiënteerde vore van lagedruk, enkele (onweers)buien ontstaan.
[ x ]
Hij woont in Spanjequote:Op zondag 29 juni 2025 11:19 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Hoe hou je het vol? Serieuze vraag, doe je dan minder bijvoorbeeld? Of ben je eraan gewent dat het zo warm is?
Dat dus, luchtkwaliteit voelt zwaar aan.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat "zeer benauwd" is erger dan de temperatuur
Gewenning hoor. Plafond ventilatoren aan en gewoon relaxt blijven. Dit gaat hier nog minimaal 2 maanden zo door.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:19 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Hoe hou je het vol? Serieuze vraaf, doe je dan minder bijvoorbeeld. Of ben je eraan gewent dat het zo warm is?
Pittig, maar je bent wat meer geacclimatiseerdquote:Op zondag 29 juni 2025 11:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gewenning hoor. Plafond ventilatoren aan en gewoon relaxt blijven. Dit gaat hier nog minimaal 2 maanden zo door.
(We hebben wel airco's overigens hoor sowieso slapen we met airco aan op 25c in slaapkamer, prima)
Vervelend voor je dat je er zo’n last van hebt. Ik zou dan echt investeren in een airco.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:08 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Mensen die zeggen het valt allemaal wel mee is maar paar dagen warm spreek lekker voor jezelf.
Mijn huis is nu al 27.5 binnen en dat is niet fijn, vind ik wel best wel storend als mensen zeggen ja valt allemaal wel mee.
Nee is gewoon warm.
27.5 voordat de warme dagen komen lijkt me idd geen feestje.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:08 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Nee is gewoon warm.
Ja vind echt zwaar, ik slaap er zo slecht van. Maar bedankt iig voor beetje medeleven het komt wel goed uiteindelijk maar ik merk aan mijn lichaam dat dit weer echt slopend is.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vervelend voor je dat je er zo’n last van hebt. Ik zou dan echt investeren in een airco.
Ja precies, iets minder blessedquote:Op zondag 29 juni 2025 11:37 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
27.5 voordat de warme dagen komen lijkt me idd geen feestje.
En die warmte gaat er voorlopig ook gewoon niet meer uit. Kan het donderdag wel 'maar' 22 graden worden maar je hebt minstens een week lang temperaturen beneden de 20 graden nodig om dat uit huis te krijgen.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:08 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Nee is gewoon warm.
Ik moet zeggen dat ik dat elk jaar meer en meer overweeg. Ik kan er ook niet zo goed tegen maar zeg elk jaar "ach die 10 dagen in het jaar dat ik het nodig vind". Maar inmiddels lijken dat 30 dagen te zijn. Dus elk jaar twijfel ik over die investering en elk jaar stel ik et uit. Kijk ook rond voor een ander huis (incl. aircoquote:Op zondag 29 juni 2025 11:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vervelend voor je dat je er zo’n last van hebt. Ik zou dan echt investeren in een airco.
Fans? Staan die op straat en joelen ze dan je naam en staan ze met die waaiers of wat?quote:Op zondag 29 juni 2025 11:39 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Ja vind echt zwaar, ik slaap er zo slecht van. Maar bedankt iig voor beetje medeleven het komt wel goed uiteindelijk maar ik merk aan mijn lichaam dat dit weer echt slopend is.
Ik heb dan wel mijn eigen hitteplan hier dan (gordijnen dicht, veel fans) maar het helpt nauwelijks![]()
Nee ik snap het wel hoor en vooral wat betreft het slapen.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:40 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Ja precies, iets minder blessedhet is wat het is, maar er zit wel verschil in hoe mensen de warmte ervaren.
Dinsdag en Woensdag 35-36 graden.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:26 schreef Arcee het volgende:
Max temp De Bilt.
28-06-2025: 25.5
29-06-2025: 25.5 of hoger
30-06-2025:
01-07-2025:
02-07-2025:
We zitten op koers voor een landelijke hittegolf.
Krijg je geen spijt van. Sowieso is droge lucht veel beter te harden dan die klamme drukkende lucht. Door zweten en de liters vocht in je matras is het standaard een stuk vochtiger in je slaapkamer. En zoals gezegd als het blijft bij warme dagen buiten was er geen probleem maar de hitte blijft dagen zo niet weken hangen.Je zal zien dat je dat ding tussen de 60 en 90 dagen gaat gebruiken. En je kunt er ook mee verwarmen.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:50 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik dat elk jaar meer en meer overweeg. Ik kan er ook niet zo goed tegen maar zeg elk jaar "ach die 10 dagen in het jaar dat ik het nodig vind". Maar inmiddels lijken dat 30 dagen te zijn. Dus elk jaar twijfel ik over die investering en elk jaar stel ik et uit. Kijk ook rond voor een ander huis (incl. airco)
Record van 40,7 zal er wel niet aan gaanquote:Op zondag 29 juni 2025 12:40 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dinsdag en Woensdag 35-36 graden.Als dat geen hitterecord wordt?!
![]()
Je woont in Spanje toch? Kun je geen zonnepanelen installeren?quote:Op zondag 29 juni 2025 11:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wij houden de airco hier overdag veel uit om de energiekosten ook een beetje in toom te houden. Zolang ik gewoon rustig zit met een ventilator op me kan ik 28 a 29 graden wel overleven.
Voor de VVE telt gewoon de meerderheid dus als jij genoeg medestanders kunt verzamelen en tijdens de ledenvergadering een concreet voorstel doet kun jij prima een airco ophangen.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:47 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Ik heb de fout gemaakt een mobiele airconditioning aan te schaffen omdat de VVE split units niet toestaat. Nou dat ding maakt kabaal, kan net de slaapkamer 4 graden koelen en als je hem uit zet is het in no time weer 27 binnen. In de nacht moet ie sowieso uit omdat de shutters niet meer sluiten met de afvoerslang. Ik moet zeggen dat ik de 27 binnen nieteens meer als onaangenaam ervaar, puur door gewenning.
Been there done that, maakt lawaai dus weggestemd.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de VVE telt gewoon de meerderheid dus als jij genoeg medestanders kunt verzamelen en tijdens de ledenvergadering een concreet voorstel doet kun jij prima een airco ophangen.
Yep, en yep. Maar we gaan volgend jaar verhuizen dus op dit huis gaan we geen panelen meer installeren (wonen nu op urbanizatie redelijk dicht bij de zeer toeristische kust en we willen iets meer het binnenland in waar je meer grond en ruimte hebt voor hetzelfde geld)quote:Op zondag 29 juni 2025 12:50 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Je woont in Spanje toch? Kun je geen zonnepanelen installeren?
Op zonnige dagen hier in NL staat de airco overdag dan vol aan, dat compenseert dan mooi met de opgewekte energie
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door dick_laurent op 29-06-2025 13:25:14 ]
quote:Op zondag 29 juni 2025 13:05 schreef INViCTuS het volgende:
Donderdag 24 graden in polaire lucht
Maar woensdag eerst 38
https://x.com/Kachelmannw(...)dw7PxuJrgqtvalA&s=19
quote:Op zondag 29 juni 2025 13:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Yep, en yep. Maar we gaan volgend jaar verhuizen dus op dit huis gaan we geen panelen meer installeren (wonen nu op urbanizatie redelijk dicht bij de zeer toeristische kust en we willen iets meer het binnenland in waar je meer grond en ruimte hebt voor hetzelfde geld)
En voordat men denkt, meer binnenland in, NOG heter!? Nou... ja en nee
Hier ad kust heb je namelijk in de zomer vrijwel altijd hoge luchtvochtigheid vanwege de zee. Dus zeg 34 graden met 60% rv zorgt voor een ontieglijk drukkende klamme hitte.
Versus 37 graden wat meer het binnenland in, met bijna altijd een luchtvochtigheid van 30/40% max. Heb al paar keer het verschil gevoeld en gek genoeg is de hitte in het binnenland zelfs iets (met nadruk op iets) beter te handelen.
Maar ja, op volgende casa willen we idd paneeltjes uiteindelijkHaha wel treffende smileys op het temperatuur displaySPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maar idd een plek met een lagere LV is wel dragelijker. Zit je dan niet op een plek in het binnenland waar het erg dor oogt qua landschap? Of is dat waar je nu zit ook al
quote:Op zondag 29 juni 2025 13:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Yep, en yep. Maar we gaan volgend jaar verhuizen dus op dit huis gaan we geen panelen meer installeren (wonen nu op urbanizatie redelijk dicht bij de zeer toeristische kust en we willen iets meer het binnenland in waar je meer grond en ruimte hebt voor hetzelfde geld)
En voordat men denkt, meer binnenland in, NOG heter!? Nou... ja en nee
Hier ad kust heb je namelijk in de zomer vrijwel altijd hoge luchtvochtigheid vanwege de zee. Dus zeg 34 graden met 60% rv zorgt voor een ontieglijk drukkende klamme hitte.
Versus 37 graden wat meer het binnenland in, met bijna altijd een luchtvochtigheid van 30/40% max. Heb al paar keer het verschil gevoeld en gek genoeg is de hitte in het binnenland zelfs iets (met nadruk op iets) beter te handelen.
Maar ja, op volgende casa willen we idd paneeltjes uiteindelijkWanneer gaan jullie waarheen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Vanaf februari gaan we pas moven.quote:
Wat ik wel begreep is bij verwarmen dat apparaat uit ook sneller afkoelen is, klopt dat?quote:Op zondag 29 juni 2025 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Voor de mensen die twijfelen aan een airco en er het geld voor hebben - neem een split unit die ook kan verwarmen. Heb je het hele jaar plezier van
Vloerverwarming/koeling is het beste qua afgifte. Dat is alleen niet in elke woning mogelijk. Daarnaast kun je de stookkosten dan verdelen over zowel de split unit als de centrale verwarming - wat je dus minder gas (maar wel meer kw/h) kost. Dat is alsnog goedkoper dan enkel met de CV stoken.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ik wel begreep is bij verwarmen dat apparaat uit ook sneller afkoelen is, klopt dat?
Ik twijfel idd over een splitairco voor verwarmen, maar ik wil het wel 21/22 graden hebben in de winter. Dat kost me nu 550m3 gas, dus ik vrees dat financieel overstappen nooit rendabel is. Maar belangrijker vind ik dan dat de warmte wel aangenaam blijft, ik heb helaas geen familie die het huis verwarmt met airco om het te testen.
En ja, het is een voordeel dat je dan die 10-15 dagen in het jaar dat het 30+ is kunt koelen. Daar voor vind ik dat niet zo nodig, dan gaat het niet over de 25 graden in huis.
Vloerverwarming heb ik idd niet. De laminaatvloer is wel aan vervanging toe, dus ik twijfel daar wel over (en dan kun je idd in principe wel iets koelen met een hybride warmtepomp).quote:Op zondag 29 juni 2025 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vloerverwarming/koeling is het beste qua afgifte. Dat is alleen niet in elke woning mogelijk. Daarnaast kun je de stookkosten dan verdelen over zowel de split unit als de centrale verwarming - wat je dus minder gas (maar wel meer kw/h) kost. Dat is alsnog goedkoper dan enkel met de CV stoken.
Stavanger (dat is gewoon Zuid-Noorwegen en vanuit Nederland net zo goed te doen als de cote d'azur, vanuit mijn huis is Stavanger 20min dichterbij dan Nice) is het nu 15 graden. Je kunt dus idd ook gewoon de kou opzoeken.quote:Op zondag 29 juni 2025 16:45 schreef INViCTuS het volgende:
Mensen kunnen altijd de herfst opzoeken ?
[ x ]
Nee, lijkt me niet. 35-36 is geen hitterecord, zelfs in De Bilt niet.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:40 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dinsdag en Woensdag 35-36 graden.Als dat geen hitterecord wordt?!
![]()
Dagrecord zou kunnen.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, lijkt me niet. 35-36 is geen hitterecord, zelfs in De Bilt niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |