Best streng.quote:Op zondag 13 juli 2025 12:08 schreef Zana het volgende:
Mijn zoon is inmiddels naar het onderzoek/ gesprek geweest, volgens mij niets wereldbewegends, maar hij zit ook "binnen de lijntjes". Ben benieuwd of de voorspelde lengte uitkomt. Verder hebben ze de contactgegevens gecontroleerd en er waren ook nog een paar pubervragen, maar daar heeft hij niet zo veel over gezegd.
Nog iets anders. Hoe streng zijn ze bij het boeken inleveren? Hij moet maar één boek terug geven, maar daar kommt inmiddels de kaft van het boek los. Dit boek was al niet nieuw toen hij het kreeg en ik dacht dat ik een vermerk had gemaakt bij binnenkomst. Je kunt dan kiezen of je het wilt houden of een ander exemplaar wilt, maar ik kan dit nu niet meer terugvinden in de on-line omgeving en op het inleverformulier staat ook niets.
D had een boek dat bij aankomst al bijna op was. Ik had foto's gemaakt. Die was ik einde dit schooljaar kwijt, dus hij met zijn boek, waar inmiddels 3 pagina's uitvielen naar school. De medewerker pakte het aan, keek even en legde het weg op de stapel bij de andere boeken. Soms heb je mazzel.quote:Op zondag 13 juli 2025 12:08 schreef Zana het volgende:
Mijn zoon is inmiddels naar het onderzoek/ gesprek geweest, volgens mij niets wereldbewegends, maar hij zit ook "binnen de lijntjes". Ben benieuwd of de voorspelde lengte uitkomt. Verder hebben ze de contactgegevens gecontroleerd en er waren ook nog een paar pubervragen, maar daar heeft hij niet zo veel over gezegd.
Nog iets anders. Hoe streng zijn ze bij het boeken inleveren? Hij moet maar één boek terug geven, maar daar kommt inmiddels de kaft van het boek los. Dit boek was al niet nieuw toen hij het kreeg en ik dacht dat ik een vermerk had gemaakt bij binnenkomst. Je kunt dan kiezen of je het wilt houden of een ander exemplaar wilt, maar ik kan dit nu niet meer terugvinden in de on-line omgeving en op het inleverformulier staat ook niets.
1,5? Hier is het standaard 2. D had die eerste week maandag sportdag en dinsdag klassenuitje. De tweede week op maandag boeken wegbrengen en vrijdag rapport ophalen. Bij oudste was dat ook zo. Voor de leerkrachten staan er leerlingvergaderingen op de agenda. Omdat ze de week ervoor toetsweek hadden moet dat met nakijken ook allemaal die week.quote:Op maandag 14 juli 2025 13:39 schreef Zana het volgende:
Nu, het is "goed ontvangen". Ik heb het wel geprobeerd te plakken, maar ik zou niet blij zijn, wanneer ik dit boek de volgende keer zou krijgen. Misschien dat ze ook meer erop letten of erin geschreven is, want ze hebben het blijkbaar doorgebladerd bij het innemen.
Is het trouwens bij alle middelbare scholen de gewoonte dat ze al 1,5 weken voor vakantiebegin geen les meer hebben?
Hier beide scholen een week of 2,5 , rommelrooster, klassenactiviteiten, vrij, boeken inleveren en rapport ophalen.quote:Op maandag 14 juli 2025 13:39 schreef Zana het volgende:
Nu, het is "goed ontvangen". Ik heb het wel geprobeerd te plakken, maar ik zou niet blij zijn, wanneer ik dit boek de volgende keer zou krijgen. Misschien dat ze ook meer erop letten of erin geschreven is, want ze hebben het blijkbaar doorgebladerd bij het innemen.
Is het trouwens bij alle middelbare scholen de gewoonte dat ze al 1,5 weken voor vakantiebegin geen les meer hebben?
Nou, dat ook inderdaad. Hier ook TTO en dat hij nu op sommige vakken al een M scoort vind ik echt knap.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 07:09 schreef Clubsoda het volgende:
hij heeft een mooi rapport met alles voldoende en ik vind het knap van hem, de overgang van alles makkelijk vinden op de basisschool naar tweetalig gymnasium is best groot.
Wat houdt dat in, een M scoren? Ik vind tto leerzamer dan ik van te voren had gedacht. Het gaat verder dan gewoon goed Engels kunnen, juist doordat alle vakken in het Engels gegeven worden. Ik denk dat dat echt een voorsprong kan geven als je op de universiteit studieboeken en artikelen moet lezen. En ik koet bij het overhoren ook Engels praten van 'm, goede oefeningquote:Op dinsdag 15 juli 2025 09:22 schreef Kyara het volgende:
[..]
Nou, dat ook inderdaad. Hier ook TTO en dat hij nu op sommige vakken al een M scoort vind ik echt knap.
Dat math hier een probleem zou worden wisten we op voorhand al. Jammer dat er bij de onvoldoendes ook slordigheden zaten die voorkomen hadden kunnen worden. Dus volgend schooljaar toch er iets meer bovenop zitten.
Het grootste nadeel van TTO vond mijn dochter dat vanaf de vierde (VWO) de examenvakken weer in het Nederlands moeten worden gevolgd, omdat de examens ook in het Nederlands zijn. Het was voor haar een van de redenen om te zoeken naar een andere manier om haar middelbare school af te maken in het Engels ipv in het Nederlands.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wat houdt dat in, een M scoren? Ik vind tto leerzamer dan ik van te voren had gedacht. Het gaat verder dan gewoon goed Engels kunnen, juist doordat alle vakken in het Engels gegeven worden. Ik denk dat dat echt een voorsprong kan geven als je op de universiteit studieboeken en artikelen moet lezen. En ik koet bij het overhoren ook Engels praten van 'm, goede oefening![]()
Math is ook best pittig vind ik. M heeft heel wisselende cijfers daarvoor, afhankelijk van het onderwerp.
Ze worden beoordeeld op hun vaardigheid in de taal van het vak. Bij Nederlands is dat dus Nederlands en bij de vakken die in het Engels worden gegeven Engels. Als je tekort schiet, mag je niet verder met TTO. De M staat voor Master niveau. Dat scoort hij voor Nederlands maar ook voor een paar andere vakken zoals Drama.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wat houdt dat in, een M scoren? Ik vind tto leerzamer dan ik van te voren had gedacht. Het gaat verder dan gewoon goed Engels kunnen, juist doordat alle vakken in het Engels gegeven worden. Ik denk dat dat echt een voorsprong kan geven als je op de universiteit studieboeken en artikelen moet lezen. En ik koet bij het overhoren ook Engels praten van 'm, goede oefening![]()
Math is ook best pittig vind ik. M heeft heel wisselende cijfers daarvoor, afhankelijk van het onderwerp.
Ze krijgen toch ook Nederlandse les en moeten daar ook Nederlandse boeken voor lezen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:51 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ze worden beoordeeld op hun vaardigheid in de taal van het vak. Bij Nederlands is dat dus Nederlands en bij de vakken die in het Engels worden gegeven Engels. Als je tekort schiet, mag je niet verder met TTO. De M staat voor Master niveau. Dat scoort hij voor Nederlands maar ook voor een paar andere vakken zoals Drama.
Ik vind overigens wel dat zijn Nederlands een beetje achteruit gaat. Dat vind ik wel een aandachtspuntje. Hij wil graag engelstalige boeken lezen maar hij moet van mij nu ook Nederlandse boeken lezen.
Herkennen jullie dat?
Ik hoor idd ook dat de overgang naar Nederlands heftiger is dan aan de start van TTO.
Ja klopt hoor. Maar ik hoor M soms woorden vervoegen in het Nederlands dat ik ook denk, gast, dit was je beste vak. Maar goed, thuis spreken we ook gewoon Nederlands natuurlijk dus het zal wel loslopen. Met schoolvrienden praat hij ook buiten schooltijd vaak Engels.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze krijgen toch ook Nederlandse les en moeten daar ook Nederlandse boeken voor lezen.
Ik denk dat het Engels van S beter is van het Nederlands. Ze kan ook vaak niet op Nederlandse woorden komen, bijvoorbeeld. Maar ze moet toch ook Nederlands examen doen, dus dat zit vast wel goed. Ze krijgt dadelijk Nederlandse les in het Engels, ben wel benieuwd hoe dat dan gaat
Overigens scheelt het vast ook per kind hoe de overgang gaat en hoe verengelst ze zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |