Misschien totaal onrelevant voor dit topic (of misschien niet?) maar ik zat laatst een soort van Aziatische versie op Temptation Island te kijken en mán, wat een wereld van verschil. Mensen die op een respectvolle en plezierige manier met elkaar omgingen, wat een verademing met al die asociale en dramatische toestanden die we hier te zien krijgen. Ik kan me voorstellen dat Aziatische kids heel anders opgevoed worden dan Westerse kinderen.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef FutureFairytale het volgende:
Een beetje anders; ben al menig keer bij een echte Chinees geweest (met dim sum, pekingeend met pannenkoeken etc.). Of een Koreaan, zelfs McDonald's of Ikea.
Wat mij opvalt is dat Aziatische kinderen altijd zo braaf zijn. Bij de Chinees tafelen ze urenlang gezellig mee. Eten zonder te jengelen, alleen lachen en alles mee eten. Bij de Koreaan ook braaf alles mee eten en geen geklaag. Bij de McDonald's (toevallig in Scheveningen) was het zo druk toen ik er was (waarschijnlijk daar altijd).
Mensen achter me irritant op de banken ploffen dat ik iedere keer omhoog veerde. Vooral veel gillen (want dat is in natuurlijk), of gejank wat niet stopt en niemand weet waarom of doet er iets aan.
En er zat 1 Aziatisch gezin tussen . Die zaten rustig te eten, zonder geluid te maken. Met een baby, een jongen van een jaar of 3 en een van ongeveer 5-6. Geen geluid, geen klagen, niet mensen boos aankijken. Rustig aan het genieten van hun eten, gevoerd worden zonder uit te spugen of een andere klacht. En daarna zonder trammelant weg.
Ik weet niet of het 1 nationaliteit is, of welke landen in Azië dat hebben, maar ik word er blij en rustig van als ik dat zie. Het kan dus, uiteten met kinderen en ervan genieten.
Kinderen moeten hier alles krijgen wat een ander ook heeft, lijkt het wel. Ik begrijp niet hoe het werkt, maar als het in Azië kan; op een prettige manier voor iedereen alles vrolijk opeten, dan moet het hier ook kunnen. Toch?quote:Op maandag 30 juni 2025 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien totaal onrelevant voor dit topic (of misschien niet?) maar ik zat laatst een soort van Aziatische versie op Temptation Island te kijken en mán, wat een wereld van verschil. Mensen die op een respectvolle en plezierige manier met elkaar omgingen, wat een verademing met al die asociale en dramatische toestanden die we hier te zien krijgen. Ik kan me voorstellen dat Aziatische kids heel anders opgevoed worden dan Westerse kinderen.
Die van mij is ook een horecatijger, wil alles lekker meegenietenquote:Op maandag 30 juni 2025 18:03 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kinderen moeten hier alles krijgen wat een ander ook heeft, lijkt het wel. Ik begrijp niet hoe het werkt, maar als het in Azië kan; op een prettige manier voor iedereen alles vrolijk opeten, dan moet het hier ook kunnen. Toch?
'Eet dit, in ieder geval 2 happen'. Dan komt het al niet lekker over.
In Frankrijk zie ik altijd keurige kinderen, lekker gedrild netjes zitten. Misschien ligt dat ook aan het soort restaurants waar ik daar kom.quote:
Klopt, maar ik denk ook dat het in Nederland veranderd is qua gedrag zeg maar. Zelf ben ik vrij streng christelijk opgevoed. Voor het eten werd er gebeden, als kind, tot een jaar of 12, was het daarna "Here, zegen dit eten, om Jezus' wil, amen." en na het eten werd er een stuk uit de Bijbel gelezen en gedankt. (Kind: "Here, dank U voor dit eten, om Jezus' wil, amen".)quote:Op maandag 30 juni 2025 18:30 schreef nelaeryn het volgende:
Fransen, Italianen, Spanjaarden en (de meeste) Aziatische landen hebben i.t.t. Nederland een heel andere eetcultuur. Lang en uitgebreid tafelen met het hele gezin/familie is daar heel gewoon, en dat krijgen die kinderen daar dus met de paplepel ingegoten...
Doelde er meer op dat ze in die landen gewoon een stuk Bourgondischer, gastronomischer en gastvrijer zijn ingesteld. Juist niet dat streng Calvinistische dus..quote:Op maandag 30 juni 2025 18:37 schreef Bargehassus het volgende:
Klopt, maar ik denk ook dat het in Nederland veranderd is qua gedrag zeg maar. Zelf ben ik vrij streng christelijk opgevoed. Voor het eten werd er gebeden, als kind, tot een jaar of 12, was het daarna "Here, zegen dit eten, om Jezus' wil, amen." en na het eten werd er een stuk uit de Bijbel gelezen en gedankt. (Kind: "Here, dank U voor dit eten, om Jezus' wil, amen".)
In de tussentijd was er geen sprake van dat je de tafel verliet.
En ik had niet het idee dat het bij ons nou zo bijzonder was.
Maar zoals @:Marsenal ook al zei, een middenweg is beter. Maar ja, vind die maar eens...
Klopt zeker. Ik wilde dan juist weer meer het accent leggen op het niet van tafel gaan tijdens het eten.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:05 schreef nelaeryn het volgende:
Doelde er meer op dat ze in die landen gewoon een stuk Bourgondischer, gastronomischer en gastvrijer zijn ingesteld. Juist niet dat streng Calvinistische dus..
Ja, grappig is dat, die verschillen. Zo heb ik buren van (denk ik) Marokkaanse rootes. Als ik 's middags thuis kom uit mijn werk komen daar af en toe de meest heerlijke geuren uit de keuken. Als ik dan de buurman tegen kom "durf" ik hem daar eigenlijk geen compliment voor te geven want dan ben ik weer "bang" dat hij zich dan weer verplicht om mij uit te nodigen. Gebruiken en tradities, af en toe best lastig.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:05 schreef nelaeryn het volgende:
En in Nederland word je, bij wijze van spreken, weggestuurd rond etenstijd, terwijl een Italiaan of Indo zwaar beledigd zal zijn als je niet blijft mee eten
Dat klinkt alsof de maaltijd met elkaar genieten echt een feestje wasquote:Op maandag 30 juni 2025 18:37 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk ook dat het in Nederland veranderd is qua gedrag zeg maar. Zelf ben ik vrij streng christelijk opgevoed. Voor het eten werd er gebeden, als kind, tot een jaar of 12, was het daarna "Here, zegen dit eten, om Jezus' wil, amen." en na het eten werd er een stuk uit de Bijbel gelezen en gedankt. (Kind: "Here, dank U voor dit eten, om Jezus' wil, amen".)
In de tussentijd was er geen sprake van dat je de tafel verliet.
En ik had niet het idee dat het bij ons nou zo bijzonder was.
Maar zoals @:Marsenal ook al zei, een middenweg is beter. Maar ja, vind die maar eens...
Aziaten leren om vooral hun bek te houden en te conformeren aan de groep. Westerlingen en vooral Nederlanders moeten het op volwassen leeftijd natuurlijk vooral hebben van die slaajbek in werk enzoquote:Op maandag 30 juni 2025 18:23 schreef Marsenal het volgende:
Het is mij ook wel eens opgevallen dat Aziatische kinderen makkelijker rustig blijven. Kunnen we een voorbeeld aan nemen in West Europa. Ik ben pedagoog, ik heb veel contact met puberkinderen uit moeizaam werkende gezinnen, en witte kinderen met veel vrijheid zie ik veel, die ouders hebben vaak geen grip.
Aziatisch gezinnen zijn echter vaak wel strikt autoritair, dat past dan weer slecht bij onze moderne Europeae pedagogische visie. De corrigerende tik is in Chinese en Koreaanse gezinnen ook nog veel meer geaccepteerd. Ik heb wel eens een vader zijn tik opgevangen omdat hij zonder gene z'n kind een beuk ging geven waar ik naast zat.
Een middenweg lijkt me beter.
Een restaurant waar je 2.5 uur onbeperkt kan eten is niet formeel.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 11:54 schreef DjVero het volgende:
Kiyoshi Veenendaal. Mensen zijn over het algemeen iets formeler gekleed daar, wat meer high-class, dus als een typische vreetschuur zou ik het niet willen omschrijven. Prijzen liggen ook wel een stukje hoger. Bij AYCE zou het me idd totaal niet boeien, nog los van het feit dat je daar lekker je eigen vreten en drinken bij elkaar moet rapen en weinig van doen hebt met gastheren/gastvrouwen.
]quote:Op maandag 30 juni 2025 19:25 schreef Molo het volgende:
Dat klinkt alsof de maaltijd met elkaar genieten echt een feestje was
Zeker!quote:
Middenweg? Gewoon stompen godverdomme.quote:Op maandag 30 juni 2025 18:23 schreef Marsenal het volgende:
Het is mij ook wel eens opgevallen dat Aziatische kinderen makkelijker rustig blijven. Kunnen we een voorbeeld aan nemen in West Europa. Ik ben pedagoog, ik heb veel contact met puberkinderen uit moeizaam werkende gezinnen, en witte kinderen met veel vrijheid zie ik veel, die ouders hebben vaak geen grip.
Aziatisch gezinnen zijn echter vaak wel strikt autoritair, dat past dan weer slecht bij onze moderne Europeae pedagogische visie. De corrigerende tik is in Chinese en Koreaanse gezinnen ook nog veel meer geaccepteerd. Ik heb wel eens een vader zijn tik opgevangen omdat hij zonder gene z'n kind een beuk ging geven waar ik naast zat.
Een middenweg lijkt me beter.
Dat vond ik ook. Eigenlijk alles wat TS ook daarna zei werd afgeblaft. Of hij nou aardig reageerde of wat eigenwijzer. Ik geloof hem echt wel dat die vrouw onbeschoft was, en je kan het ook op een vriendelijke manier aangeven. Beleefdheid moet niet te maken hebben met wat je er kunt eten. Als hij aangeeft dat hij daar anders op zou reageren en zijn dochter aan tafel hield was het opgelost.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:12 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Middenweg? Gewoon stompen godverdomme.
En voor TS: we kennen de context niet, simpelweg omdat we er niet bij waren. Zoals je het nu schetst komt je er zelf niet zo lekker vanaf natuurlijk, maar voor hetzelfde geld was die dame uit de bediening ook gewoon ronduit onbeschoft. Of je dat dan reden vindt om heel boos te worden is uiteraard ook je eigen keuze.
In streng gelovige calvinistische huizen is het toch vaak gewoon even jezelf vullen met sobere kost zodat je weer door kunt werken. Geen sociaal gezellig en fijn uitgebreid ritueel, luxe en weelde.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:55 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
]
Ik ga er even van uit dat je het ironisch bedoelt en dat je eigenlijk bedoelt dat het vervelend of misschien wel kudt klinkt.
Dat is dan een beetje een valse tegenstelling. Het was geen feestje of vervelend, Het was gewoon onderdeel van de dag. En zoals gezegd, ik had niet de indruk dat het in mijn omgeving nou totaal anders was.
[..]
Zeker!
Als de ouderen spreken (ook aan tafel), houden de jongeren hun mond.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:50 schreef Molo het volgende:
[..]
In streng gelovige calvinistische huizen is het toch vaak gewoon even jezelf vullen met sobere kost zodat je weer door kunt werken. Geen sociaal gezellig en fijn uitgebreid ritueel, luxe en weelde.
Zo kwam het idd over op mij
Over generaliseren gesproken, dat had je beter kunnen duiden. Waar generaliseer ik dan precies?quote:Op maandag 30 juni 2025 19:38 schreef FlippingCoin het volgende:
aziaten generaliseren, het zijn er gelukkig toch niet zo veel
Japan, Indonesië, Thailand, China, Vietnam, etc., staan allemaal bekend om hun goede keuken, en dat ze in die landen ook veel meer een eetcultuur hebben dan in Nederland.quote:en (de meeste) Aziatische landen
Nou maak je er, naar mijn mening, weer een valse tegenstelling van.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:50 schreef Molo het volgende:
[..]
In streng gelovige calvinistische huizen is het toch vaak gewoon even jezelf vullen met sobere kost zodat je weer door kunt werken. Geen sociaal gezellig en fijn uitgebreid ritueel, luxe en weelde.
Zo kwam het idd over op mij
Niet bij ons, gelukkig. Was het niet, is het niet.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de ouderen spreken (ook aan tafel), houden de jongeren hun mond.
En kinderen al helemaal.
Zo is dat in bepaalde gezindte nog steeds.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:29 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Een restaurant waar je 2.5 uur onbeperkt kan eten is niet formeel.
Top! Dat is fijn dat er zo word gereageerd, van beide kantenquote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:46 schreef DjVero het volgende:
Reactie van het restaurant: "eigenaar gaat zelf nog met de persoon in kwestie in gesprek. Ze werkt er vijf jaar, dus je zou zeggen dat ze wat tactischer had moeten zijn. Je dag niet hebben is geen excuus om zo te reageren. Kinderen zijn en blijven gewoon welkom, ondanks een gebrek aan een speelhoek."
Daarop heb ik ook mijn excuses nog aangeboden voor míjn onfatsoenlijke reactie.
Dit werd best wel een heftig backfire-topic, maar ik heb respect voor hoe je daarmee omging, en zeker top dat het nu zo netjes is opgelost.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:46 schreef DjVero het volgende:
Reactie van het restaurant: "eigenaar gaat zelf nog met de persoon in kwestie in gesprek. Ze werkt er vijf jaar, dus je zou zeggen dat ze wat tactischer had moeten zijn. Je dag niet hebben is geen excuus om zo te reageren. Kinderen zijn en blijven gewoon welkom, ondanks een gebrek aan een speelhoek."
Complimenten voor je reacties in dit topic, trouwens.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:46 schreef DjVero het volgende:
Eind goed, al goed.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:46 schreef DjVero het volgende:
Netjes.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:46 schreef DjVero het volgende:
quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:37 schreef Questular het volgende:
2 uur lang je kind van 3 aan tafel weten te houden, prak je valium door haar eten?
Noouuuu, mijn eerste reactie is verwijderd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Complimenten voor je reacties in dit topic, trouwens.
Niks aanname, ik krijg mijn kind nu niet en ook niet toen hij 3 was 2 uur lang aan een tafel in het restaurant neergezet. Maar aangezien jij echt een hele lap tekst als uitleg neerzet ter verdediging twijfel ik nu wel aan de waarheid van je bewering.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Wederom een aanname. Ze is echt een engeltje, doorgaans geen probleem voor haar. We hadden van tevoren de afspraak gemaakt dat als het eten kwam ze netjes op haar stoel moest zitten, tussendoor mocht ze bij mij op schoot, waarbij we de stokjes voor het eten hadden omgetoverd tot toverstaf: "hocus pocus, pilatus pas, ik wou dat jij een konijntje was." En dat uiteraard net zo vaak, totdat het eten weer kwam. Of een vork en een lepel 'omgetoverd' tot racewagens (ik kijk graag F1 lol), waarbij de vork telkens als winnaar over de 'streep' kwam. Af en toe bij grote broer op schoot en spelen met niks. Precies ook de reden waarom een telefoon, boekjes of kleurplaten bij haar niet nodig zijn in een restaurant.
[..]
Noouuuu, mijn eerste reactie is verwijderd.
Lekker twijfelen dan!quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:25 schreef Questular het volgende:
[..]
Niks aanname, ik krijg mijn kind nu niet en ook niet toen hij 3 was 2 uur lang aan een tafel in het restaurant neergezet. Maar aangezien jij echt een hele lap tekst als uitleg neerzet ter verdediging twijfel ik nu wel aan de waarheid van je bewering.
Onze van 2 is ook gewoon opgevoed dat er geen ipad nodig is om samen gezellig aan tafel te zitten en te blijven. Ook als we weleens uit eten gaan. Dit moet natuurlijk geen uren tafelen zijn. Maar een uur anderhalf is prima te doen.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef FutureFairytale het volgende:
Een beetje anders; ben al menig keer bij een echte Chinees geweest (met dim sum, pekingeend met pannenkoeken etc.). Of een Koreaan, zelfs McDonald's of Ikea.
Wat mij opvalt is dat Aziatische kinderen altijd zo braaf zijn. Bij de Chinees tafelen ze urenlang gezellig mee. Eten zonder te jengelen, alleen lachen en alles mee eten. Bij de Koreaan ook braaf alles mee eten en geen geklaag. Bij de McDonald's (toevallig in Scheveningen) was het zo druk toen ik er was (waarschijnlijk daar altijd).
Mensen achter me irritant op de banken ploffen dat ik iedere keer omhoog veerde. Vooral veel gillen (want dat is in natuurlijk), of gejank wat niet stopt en niemand weet waarom of doet er iets aan.
En er zat 1 Aziatisch gezin tussen . Die zaten rustig te eten, zonder geluid te maken. Met een baby, een jongen van een jaar of 3 en een van ongeveer 5-6. Geen geluid, geen klagen, niet mensen boos aankijken. Rustig aan het genieten van hun eten, gevoerd worden zonder uit te spugen of een andere klacht. En daarna zonder trammelant weg.
Ik weet niet of het 1 nationaliteit is, of welke landen in Azië dat hebben, maar ik word er blij en rustig van als ik dat zie. Het kan dus, uiteten met kinderen en ervan genieten.
NLse ouders kunnen hun kinderen niet opvoeden. Alle tegengas is kindermishandeling en kinderen moeten 'kinds kunnen zijn'.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik heb meer respect voor ouders die hun kind appelmoes geven dan foie gras.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Rond de feestdagen in Frankrijk in een restaurant, grote tafels met families, ook met (kleine) kinderen. Oesters, Fruit de Mer, hele gegrilde vissen, foie gras, steaks. Geen kind rende rond, aten allemaal mee met de familie, geen kipnuggets en appelmoes.
Kwestie van opvoeden. Maar goed, in NL eten veel grootouders waarschijnlijk dit niet. iiii graatjes,. iiiiii er zit een bot aan mijn vlees.
Fijn voor je dat je een puntje vind om over te vallen.quote:Op maandag 7 juli 2025 15:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik heb meer respect voor ouders die hun kind appelmoes geven dan foie gras.
Ja maar met appelmoes kun je niet laten zien hoe welvarend en chique je wel niet bent.quote:Op maandag 7 juli 2025 15:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik heb meer respect voor ouders die hun kind appelmoes geven dan foie gras.
Alsof Fransen het daarom te doen isquote:Op maandag 7 juli 2025 15:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Ja maar met appelmoes kun je niet laten zien hoe welvarend en chique je wel niet bent.
Ik ben van mening dat je kind kind laten zijn (met bepaalde grenzen uiteraard) voor leukere mensen zorgt, dan de 'harde hand' opvoeding. Is het waar? Niemand die het weet...quote:Op maandag 7 juli 2025 13:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
NLse ouders kunnen hun kinderen niet opvoeden. Alle tegengas is kindermishandeling en kinderen moeten 'kinds kunnen zijn'.
Eens, ik ga daarom ook niet uit eten met m. Dat komt wel als ie wat ouder is. Dan is het voor iedereen leuk.quote:Blijf dan fucking thuis ajb.
Wat is je punt? Dat het door jouw observatie lijkt alsof alle Franse kinderen netjes aan tafel kunnen zitten? Of zie je in restaurants wellicht alleen de kinderen die dat daadwerkelijk kunnen, en zit de rest thuis (net als in Nederland)?quote:Op maandag 7 juli 2025 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Rond de feestdagen in Frankrijk in een restaurant, grote tafels met families, ook met (kleine) kinderen. Oesters, Fruit de Mer, hele gegrilde vissen, foie gras, steaks. Geen kind rende rond, aten allemaal mee met de familie, geen kipnuggets en appelmoes.
Kwestie van opvoeden. Maar goed, in NL eten veel grootouders waarschijnlijk dit niet. iiii graatjes,. iiiiii er zit een bot aan mijn vlees.
Dat het een kwestie van opvoeden is, zoals ik ook schreefquote:Op maandag 7 juli 2025 15:59 schreef Piles het volgende:
Wat is je punt? Dat het door jouw observatie lijkt alsof alle Franse kinderen netjes aan tafel kunnen zitten? Of zie je in restaurants wellicht alleen de kinderen die dat daadwerkelijk kunnen, en zit de rest thuis (net als in Nederland)?
En het zijn ook nog allemaal makkelijke eters? En de Nederlanders zijn allemaal moeilijke eters? Oh sorry: iedereen, behalve jij natuurlijk![]()
Prima toch? Iedereen blij.quote:Op maandag 7 juli 2025 15:59 schreef Piles het volgende:
Ja, gaan we nu opvoedkundige stijlen de maat nemen in dit topic?
[..]
Ik ben van mening dat je kind kind laten zijn (met bepaalde grenzen uiteraard) voor leukere mensen zorgt, dan de 'harde hand' opvoeding. Is het waar? Niemand die het weet...
[..]
Eens, ik ga daarom ook niet uit eten met m. Dat komt wel als ie wat ouder is. Dan is het voor iedereen leuk.
Ik denk ook dat het per kind gewoon verschilt. Ik was zelf een enorm rustig kind en mijn ondernamen mij vaak mee uit eten. Maar mijn zusje bleek veel drukker en moeilijker mee te nemen naar restaurants. Zelfde ouders, zelfde opvoeding.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat het een kwestie van opvoeden is, zoals ik ook schreef
Eens, ik heb het dus aangepast.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:51 schreef golfer het volgende:
Het topic kan beter een andere TT krijgen, namelijk 'Kinderen wel of niet meenemen naar een restaurant?'
Jij begint over opvoeden toch? Met je puntje.quote:Op maandag 7 juli 2025 15:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Fijn voor je dat je een puntje vind om over te vallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |